Υπερτουρισμός

Τα προβλήματα του υπερτουρισμού είναι πλέον φανερά σε όλες τις χώρες της Μεσογείου.

Ορατά είναι φυσικά και στην Ελλάδα με αποκορύφωμα τα τελευταία γεγονότα της Σαντορίνης, όπου ο δήμαρχος ζήτησε από τους κατοίκους να περιορίσουν τις μετακινήσεις τους προκειμένου να διευκολυνθούν 17.000 τουρίστες που έφτασαν στο νησί με κρουαζιερόπλοια!

Είναι το λοκντάουν λύση…;

Γκρίνια

Προφανώς και όχι. Και όσο κυβέρνηση και τοπικοί άρχοντες δεν κοιτάζουν τα προβλήματα ευθέως για να βρουν λύσεις, τόσο θα έχουμε φαινόμενα με τοπικά λοκντάουν όσο και γκρίνιες μεταξύ τοπικών αρχόντων και κατοίκων και γιατί όχι και ξεσπάσματα κατά των τουριστών.

Εντάσεις, οι οποίες εκδηλώνονται και όσοι βρίσκονται σε νησιά αυτήν την περίοδο είναι εύκολο να τις διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι…

 

Αποεπένδυση

Το πρόβλημα, λοιπόν, έχει να κάνει με την αποεπένδυση σε λιμάνια και τουριστικές υποδομές αλλά και στην ανυπαρξία οποιουδήποτε σχεδίου για την αναβάθμιση τους και την προσαρμογή τους στις νέες απαιτήσεις και τη δυναμική που αναπτύσσει ο τουρισμός.

Στο σημείο αυτό να σας πω, όπως έγραψε πρόσφατα ο ΟΤ, το ειδικό χωροταξικό για τις επενδύσεις στον τουρισμό, σέρνεται και πάει όλο και πιο πίσω.

Η χώρα μας είναι αντιμέτωποι με πρόστιμα για την απουσία μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων με τις χωματερές να ζουν και βασιλεύουν στα δημοφιλή νησιά μας.

Η απουσία σχεδίου και πολιτικής βούλησης, μαθαίνω, έχει προκαλέσει έντονη δυσαρέσκεια σε τουριστικούς παράγοντες με ρόλο κι έρεισμα στο κυβερνών κόμμα….

Και οι διαμαρτυρίες χτυπάνε πια στο Μέγαρο Μαξίμου…

—-

Μια καλή είδηση στα ψιλά γράμματα

Και μιας και αναφέρομαι στα προβλήματα των υποδομών στα νησιά και άλλες τουριστικές υποδομές να σας πω μία καλή είδηση που διαβάσαμε στο νομοσχέδιο για το Υπερταμείο, καθώς προβλέπεται ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορεί τα μισά έσοδα από παραχωρήσεις να τα αξιοποιεί για επενδύσεις στα λιμάνια.
Δηλαδή για πρώτη φορά από τότε που φτιάχτηκε ο λογαριασμός για τις αποκρατικοποιήσεις, το 50% των εσόδων δεν θα πηγαίνει στη αποπληρωμή του χρέους. Αλλά σε επενδύσεις.

Ανάσα για τα λιμάνια

Με βάση τους υπολογισμούς, ο λογαριασμός του ΤΑΙΠΕΔ θα «γεμίσει» το επόμενο διάστημα με 80 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή τα μισά από τις παραχωρήσεις του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (80 εκατ. ευρώ), του εμπορικού λιμανιού Φίλιππος Β της Καβάλας (34 εκατ. ευρώ) και του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (51 εκατ. ευρώ).
Τρεις περιπτώσεις που είναι γνωστό το προσφερόμενο τίμημα και ανέρχεται στο σύνολο στα 164 εκατ. ευρώ.

Η διαφορά…

Και μπορεί τα 80 εκατ. ευρώ να μην κάνουν μεγάλη διαφορά στο χρέος, το οποίο έχει υποχωρήσει στο 159,8% του ΑΕΠ από 169,4% ένα χρόνο πριν και από το 207% που είχε εκτιναχθεί λόγω της πανδημίας και των μέτρων στήριξης της οικονομίας στο τέλος του 2020, αλλά θα κάνει μεγάλη διαφορά στα περιφερειακά λιμάνια.
Μην αναφέρουμε περιπτώσεις που χρίζουν μεγάλων διορθώσεων, ειδικά τώρα το καλοκαίρι τα βλέπουμε κι εμείς οι της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Άλλωστε τα λιμάνια είναι αναπόσπαστο κομμάτι του τουρισμού της χώρας.

—–

Ραφήνα

Πάντως για να μην τα φορτώνουμε όλα στην παρούσα κυβέρνηση και τις προηγούμενες, μεγάλες ευθύνες για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στη χώρα με τη φετινή έκρηξη της τουριστικής κίνησης έχουν και οι τοπικές αρχές.

Δεν μπορεί για παράδειγμα το ΤΑΙΠΕΔ, όπως θα διαβάσετε στον ΟΤ, να προτείνει ολόκληρο σχέδιο για την αναβάθμιση και το «πρασίνισμα» του λιμανιού της Ραφήνας – το οποίο έχει φρακάρει από την επιβατική κίνηση – και η δημοτική αρχή υπό την Δήμητρα Τσεβά, να λέει ένα ξερό «όχι» στα έργα χωρίς να αντιπροτείνει κάτι…

Μαρίνα Καλαμαριάς

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με τη Μαρίνα Καλαμαριάς, την οποία επίσης το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να αξιοποιήσει αλλά με τη δήμαρχο Χρύσα Αράπογλου να προτείνει κάτι εντελώς διαφορετικό.

Και μάλιστα χωρίς να έχει και λόγο για τη Μαρίνα, η οποία ανήκει στο δημόσιο.

—-

Μαρίνα Megayacht Kέρκυρας

Σε αντίθεση με τη Μαρίνα Καλαμαριάς, η αξιοποίηση της Μαρίνας Megayacht στην Κέρκυρα έχει πάρει το δρόμο της.

Και ο επενδυτής, η Lamda, προετοιμάζεται για την επένδυση της. Έμαθα ότι χθες για την παραχώρηση εκδόθηκε Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου και τον Σεπτέμβριο αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης.

Μέχρι το τέλος του χρόνου η σύμβαση θα χει κυρωθεί από τη Βουλή…

Το «ναυάγιο» στην Κασσιόπη

Στο νησί των Φαιάκων, όμως υπάρχει ένα ακόμη project το οποίο δεν έχει την τύχη της Μαρίνας Megayacht.

Παραμένει εδώ και χρόνια κολλημένο… Και ο λόγος για την αξιοποίηση του Ερημίτη στην Κασσιόπη της Κέρκυρας με την ανάπτυξη τουριστικού συγκροτήματος.

Παρότι κατά καιρούς εμφανίζονται στον Τύπο διάφορα δημοσιεύματα περί πώλησης σε νέο επενδυτή –ελληνοαμερικανικών συμφερόντων- εντούτοις αποδεικνύονται… άνθρακες.

Ο συμβιβασμός της NCH

Οι Αμερικάνοι της NCH φαίνεται να έχουν συμβιβαστεί με την μοίρα τους, αφού δεν μπορούν –όπως φαίνεται- να ξεφορτωθούν την επένδυση. Η οποία είναι σίγουρο ότι θα τους στοιχειώνει… χρόνια αφού δεν προχωράει. Παρ’ ότι σύμφωνα με το αμερικάνικο fund έχουν εκδοθεί όλες οι απαραίτητες άδειες. Από το 2015 μέχρι σήμερα το NCH έχει ξοδέψει περισσότερα από 25 εκατ. ευρώ. Το ποσό περιλαμβάνει και το τίμημα στο ΤΑΙΠΕΔ για την αγορά της έκτασης των 490 στρεμμάτων Κάποιοι, πάντως πολύ μέσα στα πράγματα πάντως είχανε από καιρό προεξοφλήσει την αποτυχία της.

Η οικογένεια Ρότσιλντ…

Και αυτό γιατί ισχυρά συμφέροντα αντιδρούσαν σφόδρα στην υλοποίησή της. Μεταξύ αυτών και η πανίσχυρη οικογένεια των Ροτσιλντ που διατηρεί κατοικία στην περιοχή…

——

Τα σούπερ μάρκετ

Υπάρχουν όμως κι άλλου είδους αντιδράσεις συμφερόντων στις αγορές.

Και αναφέρομαι στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, όπου η κίνηση ενός πολυεθνικού παίκτη στο μέτωπο των τιμών έχει προκαλέσει τα αντανακλαστικά και των ανταγωνιστών του.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά…

Η Lidl Hellas

Προφανώς θα παρατηρήσατε πως η Lidl Hellas … χαρούμενη ανακοίνωσε πως ο δικός της «πληθωρισμός» έχει πάρει την κατιούσα. Και μάλιστα όπως είπε στη διάρκεια των τελευταίων επτά μηνών είναι μειωμένος περισσότερο από 3%. Εχει παρατηρηθεί πως η γερμανική πολυεθνική σε περιόδους που η ακρίβεια πιέζει αφόρητα τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, η ίδια εφαρμόζει την πιο επιθετική τακτική….

Eχει κέρδη!

Και μπορεί να το κάνει δεδομένου ότι η πλειοψηφία των κωδικών που διακινεί είναι ιδιωτικής ετικέτας. Και μάλιστα κατορθώνει να … «τετραγωνίζει τον κύκλο». Και μειώνει τις τιμές και κερδίζει! Στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας όλα αυτά!

Και μεγάλες πωλήσεις

Αυτή όμως η τακτική δεν αφήνει ανεπηρέαστη την υπόλοιπο κλάδο του λιανεμπορίου. Και τούτο διότι η συγκεκριμένη εταιρεία παίζει σημαντικό ρόλο στο «σύστημα» του λιανεμπορίου. Δεδομένου ότι οι πωλήσεις της κινούνται στην  μεθόριο των 2 δισ. ευρώ….

Προκαλεί!

Έτσι με την μείωση των τιμών σε μερικές εκατοντάδες προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας προκαλεί τα αντανακλαστικά  των βασικών ανταγωνιστών της, της εταιρείας Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη – τον μεγαλύτερο παίκτη στην αγορά – και την περίπου «ισόβαθμη» με την Lidl Hellas, την ΑΒ Βασιλόπουλος, να ακολουθήσουν στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων. Μπορεί όχι την επόμενη ημέρα, αλλά στην ίδια χρονική περίοδο και με τους δικούς τους ρυθμούς η κάθε μία!

Πιέζει τα επώνυμα

Αυτή όμως η εμπορική πρακτική έχει και συνέπειες! Δηλαδή διευρύνοντας την διαφορά τιμής με τα επώνυμα προϊόντα, αναγκάζει τις αντίστοιχες εταιρείες των επωνύμων είτε να αυξήσουν τις προσφορές τους για να μην χάσουν πωλήσεις από την ιδιωτική ετικέτα, είτε να ξανασκεφτούν την ανατίμηση….

Συγκριτική διαφήμιση

Μάλιστα είναι τέτοια η επιθετικότητα της Lidl Hellas στην εμπορική της πολιτική, που το τελευταίο διάστημα προχώρησε και σε συγκριτική διαφήμιση με τους δύο προαναφερόμενους ανταγωνιστές της…

Από φθινόπωρο…

Είναι βέβαιο πως από το φθινόπωρο που αλλάζει «περίοδο» η αγορά και δεδομένη της καχεξίας των οικονομικών προϋπολογισμών μεγάλου μέρους των καταναλωτών, ο ανταγωνισμός θα αγγίξει τα όρια της «πολεμικής σύρραξης»!

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories