![Σούπερ μάρκετ: Πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές στα ράφια – Σε ποια προϊόντα αυξήθηκαν και σε ποια μειώθηκαν [Πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/super-market1.jpg)
Μειώσεις τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ τον Ιούλιο κατέγραψε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αποτυπώνοντας τη μηνιαία εξέλιξη σε βασικά είδη κατανάλωσης.
Από την έρευνα προέκυψε ότι η καθαρή μείωση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ τον Ιούλιο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι -1,56% (έναντι -1,92% τον Ιούνιο. -1,25% τον Μάιο, +1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο 2024).
Ακρίβεια: Νέα συνάντηση Θεοδωρικάκου με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ – Στο επίκεντρο οι τιμές
Η μεταβολή του Ιουνίου οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη αποκλιμάκωση των τιμών και εν μέρει στην επίδραση της εποχικότητας λόγω καλοκαιριού.
Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: -7,34%
• Απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού: -6,77%
• Χαρτικά, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής: -6,32%
• Τροφές και είδη για κατοικίδια: -5,19%
• Βρεφικές και παιδικές τροφές: -3,72%
Τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά έχουν ευνοηθεί από τις συγκριτικά καλύτερες καιρικές συνθήκες σε σχέση με το 2023. Στα υπόλοιπα είδη, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς μετά την πανδημία και της μείωσης στις τιμές παραγωγού σε ορισμένα προϊόντα.
Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
• Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +5,90%
• Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +5,11%
• Τρόφιμα παντοπωλείου: +3,65%
• Οινοπνευματώδη ποτά: +3,21%
• Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +3,01%
Τα περισσότερα από αυτά τα είδη επηρεάζονται από την εποχική ζήτηση λόγω καλοκαιριού (π.χ. ψάρια, αναψυκτικά, αλκοολούχα) και τις διεθνείς τιμές πρώτων υλών, τις τιμές της ζάχαρης και του κακάο και από άλλα κόστη παραγωγής.
Από τις 23 κατηγορίες που εξετάζονται οι 13 κατέγραψαν μείωση και οι 10 αύξηση.
Ποιες παράμετροι καθόρισαν την εξέλιξη των τιμών
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σουπερμάρκετ:
• Καλύτερες συγκριτικά με το 2023 καιρικές συνθήκες το 2024 και εποχικότητα. Οι περσινές βροχές είχαν αυξήσει σημαντικά το κόστος στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά. Οι καλύτερες φετινές καιρικές συνθήκες έχουν μειώσει τις τιμές στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά άνω του 10%. Παράλληλα η εποχικότητα στα προϊόντα της κατηγορίας επηρεάζει περισσότερο την πορεία του συνολικού δείκτη.
• Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
• Κυβερνητικές θεσμικές παρεμβάσεις. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν σε αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. Απαγόρευση προωθητικών ενεργειών σε περίπτωση ανατιμήσεων 6969/2024).
• Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
• Η πορεία των τιμών των πρώτων υλών τους προηγούμενους μήνες στις διεθνείς αγορές και η ομαλοποίηση της αγοράς. Οι διεθνείς δείκτες πρώτων υλών τροφίμων (π.χ. FAO Food Price Index) καταγράφουν μείωση τους πρώτους μήνες του 2024 στις περισσότερες περιπτώσεις. Σε περιπτώσεις όπως ο καφές και το κακάο όμως, η επίδραση είναι αντίστροφη.
• Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμα τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
• Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου, ενώ την τελευταία διετία καταγράφουν αύξηση.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![ΔΕΗ: Στον δείκτη ATHEX ESG του ΧΑ με υψηλές επιδόσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/Καταστήμα-ΔΕΗ-1-600x400.jpg)
Στον δείκτη ATHEX ESG του ΧΑ με υψηλές επιδόσεις η ΔΕΗ
Η ΔΕΗ πέτυχε 90% συνολική βαθμολογία στο «ESG Transparency Score»
![ΙΟΒΕ: Ο χάρτης του κλάδου μισθώσεων αυτοκινήτων – Οι τάσεις και οι προοπτικές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/10/ot_sales_cars_girl-600x352.png)
Ο χάρτης του κλάδου μισθώσεων αυτοκινήτων - Οι τάσεις και οι προοπτικές
Τα μεγέθη των κλάδων που επηρεάζονται από τον κλάδο μισθώσεων είναι περίπου 57 χιλ. επιχειρήσεις, σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ
![ΑΔΜΗΕ: Μία προσφορά για συμμετοχή στην ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/12/admhe-600x450.jpg)
ΑΔΜΗΕ: Μία προσφορά για συμμετοχή στην ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης
Την προσφορά υπέβαλε η State Grid International Development Belgium Ltd, συγγενής εταιρεία της κινεζικής State Grid που είναι ήδη μέτοχος του ΑΔΜΗΕ με ποσοστό 24%
![Κλουκίνας – Λάππας: Υπεγράφη με Ιntracom η πώληση της Wonder Nest Retail](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/kloyk-600x338.jpg)
Κλουκίνας – Λάππας: Υπεγράφη με Ιntracom η πώληση της Wonder Nest Retail
Το τίμημα ανέρχεται στα 3 εκατ. ευρώ
![Τράπεζα Πειραιώς: Ιστορικό ρεκόρ κερδοφορίας 333 εκατ. το β’ τρίμηνο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/ot_peiraios_megalou3-1-600x352.png)
Ιστορικό ρεκόρ κερδοφορίας 333 εκατ. το β' τρίμηνο για την Τράπεζα Πειραιώς
Το μήνυμα του CEO της Τράπεζας Πειραιώς, Χρήστου Μεγάλου
![Τιτάν: Αύξηση κερδών 34% το πρώτο εξάμηνο – Στα 148,7 εκατ. ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/titan-usa3-600x400.jpg)
Ανάπτυξη σε όλους τους τομείς για την «Τιτάν» - Άλμα κερδών 34% το α' εξάμηνο
Προχωρά το σχέδιο εισαγωγής της Τιτάν σε χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, με στόχο την ολοκλήρωση της διαδικασίας το πρώτο τρίμηνο του 2025
![Γευσήνους: Από τα κρουασάν στο κέτερινγκ και το τζίρο των 90 εκατ. ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/gefsinous-600x600.jpg)
Από τα κρουασάν στο κέτερινγκ - Πώς εκτοξεύθηκε η Γευσήνους στα 90 εκατ. ευρώ
Πώς με στοχευμένες επενδύσεις και εξαγορές, ο κρητικός Μανώλης Βαβουράκης δημιούργησε έναν όμιλο κέτερινγκ με πανελλαδική δραστηριότητα και τζίρο 90 εκατ. ευρώ
![Θανασόπουλος (Kaizen Gaming): H ΑΙ έρχεται να αλλάξει τους παραδοσιακούς τρόπους εργασίας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/ot_thanasopoulos_kaizen-1-600x352.png)
Θανασόπουλος (Kaizen Gaming): H ΑΙ έρχεται να αλλάξει τους παραδοσιακούς τρόπους εργασίας
Ο Chief Technology Officer στην Kaizen Gaming θεωρεί ότι η AI θα αποτελέσει την επόμενη κύρια τεχνολογία που θα επηρεάσει όλες τις πτυχές της καθημερινής ζωής των ανθρώπων
![Κίκιζας: Ανεβάζει στα 40 εκατ. ευρώ τον στόχο για τις πωλήσεις της Terra Creta – Νέες επενδύσεις στο ελαιουργείο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/kikizas-600x543.png)
Το εγχείρημα Κίκιζα στο ελαιόλαδο: Πού μπαίνει ο πήχης για την Terra Creta
Πώς η Μέλισσα Κίκιζας επιχειρεί να αυξήσει το μερίδιο της Terra Creta στην ελληνική αγορά – Με 25% «τρέχουν» οι εξαγωγές
![Ελληνικές επιχειρήσεις: Χαμηλή η ψηφιοποίηση των ΜμΕ και περιορισμένη η χρήση τεχνολογιών αιχμής](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/1476387-technology-digital-930-5-768x384-1-600x300.jpg)
Χαμηλή η ψηφιοποίηση των ΜμΕ και περιορισμένη η χρήση τεχνολογιών αιχμής
Βάσει των κριτηρίων του δείκτη Δείκτης Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (δείκτης DESI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα είναι τουλάχιστον από το 2014 ουραγός στον ψηφιακό μετασχηματισμό