Αλλάζουν όλα στα τέλη που θα καταβάλλουν τα κρουαζιερόπλοια ανά επιβάτη στα λιμάνια, εκτός των 13 οργανισμών λιμένων, και τα δημοτικά λιμενικά ταμεία σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του Υπουργείου Ναυτιλίας, με στόχο την αύξηση των εσόδων από την κρουαζιέρα.
Σήμερα όπως αναφέρουν παράγοντες του Υπουργείου Ναυτιλίας που εξετάζουν το όλο θέμα, τα τέλη ανά επιβάτη κρουαζιέρας είναι τα ίδια για όλα τα λιμενικά ταμεία.
Μαρίνα Megayacht Κέρκυρας: Πράσινο φως από το υπουργικό Συμβούλιο για την υπο-παραχώρηση
Έτσι τα ίδια τέλη που ανέρχονται σε 0,35 ευρώ ανά επιβάτη μικτά (0,33 καθαρά), καταβάλει ο επιβάτης κρουαζιέρας στο λιμάνι της Σαντορίνης τα ίδια και στο λιμάνι της Πάτμου ή σε οποιοδήποτε άλλο νησί. Όπως έχει αναφέρει ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, Γιώργος Νομικός, τα έσοδα του ταμείου από τους 1.298.968 επιβάτες κρουαζιέρας το 2023, ήταν μόλις 428.659 ευρώ!.
Στόχος του Υπουργείου είναι να διαμορφωθεί μια πλατφόρμα που θα παρέχει μια ευελιξία στα δημοτικά λιμενικά ταμεία να ορίζουν τα τέλη ανάλογα με την ελκυστικότητα του κάθε προορισμού αλλά και την πολιτική προσέλκυσης κρουαζιερόπλοιων.
Σε κάθε περίπτωση αναμένεται μια αύξηση καθώς σύμφωνα με εκτιμήσεις, γιατί μια ολοκληρωμένη μελέτη δεν υπάρχει, τα τέλη ανά επιβάτη κρουαζιέρας στα ελληνικά νησιά, είναι από τα χαμηλότερα στην Ανατολική Μεσόγειο. Στην ίδια εκτίμηση κατατείνουν και παράγοντες του κλάδους της κρουαζιέρας, ενώ για το θέμα αναμένεται να υλοποιήσει σχετική μελέτη το παράρτημα της Διεθνούς Ένωσης κρουαζιέρας (CLIA) στη χώρα μας.
Το θέμα των τελών συζητήθηκε και σε πρόσφατη κυβερνητική σύσκεψη στην Προεδρία της Κυβέρνησης με τη συμμετοχή των Υπουργών Τουρισμού, Όλγας Κεφαλογιάννη, Ναυτιλίας, Χρήστου Στυλιανίδη, Επικρατείας, Άκη Σκέρτσου, και του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη, με αντικείμενο την αποτελεσματικότερη και πιο ορθολογική διαχείριση των λιμένων κρουαζιέρας της χώρας μας.
Όπως τονίσθηκε είναι απαραίτητο να εξεταστούν οι πολιτικές χρεώσεων στους λιμένες κρουαζιέρας -που σήμερα βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα-, εναλλακτικά μοντέλα διοίκησης των λιμένων, όπως και ψηφιακά εργαλεία διαχείρισης στόλου που θα συμβάλλουν σε μια πιο ορθολογική και αποτελεσματική διευθέτηση της αυξανόμενης ζήτησης, πάντα προς όφελος των τοπικών κοινωνιών.
Η Τράπεζα της Ελλάδος υπολόγισε για το 2023 ότι οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 84,1%, σε σύγκριση με το 2022
Νωρίτερα είχε απασχολήσει και την πρόσφατη συνάντηση αντιπροσωπείας της CLIA που αποτελούνταν από τη Marie-Caroline Laurent, Γενική Διευθύντρια της CLIA στην Ευρώπη, και τη Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA, με τον Υπουργό ναυτιλίας Χρήστο Στυλιανίδη. Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της CLIA, η ένωση τόνισε ακόμα «την ανάγκη μιας προσεκτικά μελετημένης περιόδου προσαρμογής στην αύξηση των λιμενικών τελών στα ελληνικά λιμάνια, ενώ ζήτησε την άμεση αναθεώρηση της εθνικής νομοθεσίας σχετικά με τις λεμβουχικές εργασίες».
Το κρουαζιερόπλοιο βέβαια δεν καταβάλει μόνο τέλη κρουαζιέρας ανά επιβάτη αλλά και άλλα τέλη-δικαιώματα όπως προσόρμισης, παραβολής, λεμβουχικά και ανταποδοτικά όπως είναι τα τέλη για την ασφάλεια των επιβατών (κώδικας ISPS).
Συνεπώς το κόστος για ένα κρουαζιερόπλοιο που προσεγγίζει σε λιμάνι δεν είναι μόνο το τέλος ανά επιβάτη. Επίσης το συνολικό κόστος θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τον ανταγωνισμό. Σε κάθε περίπτωση αυτό που προβληματίζει την εταιρεία κρουαζιέρας είναι ο «αιφνιδιασμός» από τις αλλαγές των τιμολογίων.
Οι εταιρείες προγραμματίζουν τα ταξίδια τους και τις τιμές της κάθε κρουαζιέρας τουλάχιστον δυο χρόνια πριν την πραγματοποίηση. Γνωρίζοντας τα κόστη μπορεί να τα «περάσει» στον ναύλο της κρουαζιέρας που καταβάλλει ο κάθε επιβάτης.
Εσοδα
Εξ αυτού του λόγου εξέφρασαν και την αντίθεση τους στην πρόσφατη αύξηση των τελών ISPS στα 2,5 ευρώ ανά επιβάτη με άμεση ισχύ από ένα ευρώ που ίσχυε πριν. Μια αύξηση που κατά τους υπευθύνους των λιμανιών είναι δικαιολογημένη καθώς σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασαν στο Υπουργείο ναυτιλίας 20 λιμενικά ταμεία έχουν μέση ζημιά 90.000 ευρώ το χρόνο.
Τα έσοδα πάντως από τον κλάδο της κρουαζιέρας για την ελληνική οικονομία δεν προέρχονται μόνο από τα κάθε είδους τέλη. Σημαντικά είναι τα ποσά που προκύπτουν από τις δαπάνες των επιβατών.
Η Τράπεζα της Ελλάδος υπολόγισε για το 2023 ότι οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 84,1%, σε σύγκριση με το 2022, και ανήλθαν στα 908,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 61,0 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβάνονται στα καταγραφόμενα στοιχεία από την Έρευνα Συνόρων, καθώς αφορούν ταξιδιώτες που αναχώρησαν από την Ελλάδα (last port), ενώ 847,4 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν πρόσθετα έσοδα που καταγράφονται στη συμπληρωματική έρευνα –
Κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας είναι ο Πειραιάς, με συμμετοχή 47,8% επί του συνόλου. Ακολουθούν το λιμάνι της Κέρκυρας και το λιμάνι της Σαντορίνης με 13,3% και 8,5% των εισπράξεων, αντιστοίχως.
Latest News
Dreyfus για ΟΛΘ: Δεν θα διαγράψουμε τις μετοχές από το Χρηματιστήριο Αθηνών
Τι αναφέρει η Leonidsport της οικογένειας Dreyfus στο ενημερωτικό δελτίο για την δημόσια πρόταση στον ΟΛΘ
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023
Σε κόμβους κρουαζιέρας επιδιώκει να μετατρέψει το ΤΑΙΠΕΔ τα λιμάνια Πάτρας-Κατάκολου και Καβάλας
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των περιοχών και να αναβαθμιστούν σε ελκυστικό τουριστικό προορισμό
Σε κόμβους κρουαζιέρας θα μετατραπούν τα λιμάνια Πάτρας, Κατάκολου και Καβάλας
Τι προβλέπει ο διεθνής διαγωνισμός που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ