
Εν αναμονή μιας «σκληρής» απάντησης του Ιράν στη δολοφονία του πολιτικού ηγέτη της Χαμάς Ισμαήλ Χανίγια βρίσκεται η διεθνής ναυτιλία και ειδικότερα ο κλάδος των δεξαμενοπλοίων, καθώς μια κορύφωση της κρίσης θα έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις όχι μόνο στην τιμή του πετρελαίου, αλλά και στο θαλάσσιο εμπόριο και στους ναύλους δεξαμενοπλοίων που, όπως εκτιμάται, θα βρεθούν στα ύψη.
Κίνα: Παγκόσμια πρωτιά στη ναυπήγηση νέων πλοίων
Στο παρελθόν, σημειώνει ο οίκος αναλύσεων Poten, η αύξηση των εντάσεων στη Μέση Ανατολή μεταφραζόταν αμέσως σε άνοδο των τιμών του πετρελαίου, η οποία συνήθως ακολουθούνταν από υψηλότερους ναύλους δεξαμενοπλοίων.
Ωστόσο, στην παρούσα κατάσταση η αντίδραση των αγορών πετρελαίου και δεξαμενοπλοίων ήταν αρκετά υποτονική μέχρι στιγμής.
Πρόκειται για ηρεμία πριν από την καταιγίδα ή έχουν αλλάξει οι συνθήκες στην περιοχή; διερωτάται ο οίκος αναλύσεων και επιχειρεί μια ακτινογραφία της περιοχής με βάση την παραγωγική ικανότητα, τον ρόλο της στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου αλλά και τι συνέβη σε προηγούμενες κρίσεις.
Υπάρχουν, σημειώνει ο Poten, σημαντικοί λόγοι για τους οποίους οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή προκαλούν πάντα σκέψεις για εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου και των τιμών των δεξαμενοπλοίων. Το 2023 περίπου το 30% της παγκόσμιας παραγωγής αργού πετρελαίου προερχόταν από τη Μέση Ανατολή. Η συντριπτική πλειονότητα αυτού του πετρελαίου προέρχεται από πέντε χώρες του ΟΠΕΚ: Σαουδική Αραβία, Ιράν, Ιράκ, Κουβέιτ και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Ο άλλος λόγος για τον οποίο ο κόσμος – και η ναυτιλιακή βιομηχανία ειδικότερα – δίνει ιδιαίτερη προσοχή στη Μέση Ανατολή είναι ότι τρία από τα σημαντικότερα «περάσματα» της παγκόσμιας μεταφοράς πετρελαίου βρίσκονται στην περιοχή.
Τα στενά του Ορμούζ από τα οποία διοχετεύονται στην παγκόσμια αγορά 20,9 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου και προϊόντων την ημέρα, η Διώρυγα του Σουέζ από την οποία περνούν 8,8 εκατ. βαρέλια την ημέρα και τα στενά Μπαμπ ελ Μαντέμπ, η «πύλη των δακρύων» στην Ερυθρά, από τα οποία διοχετεύονται στην αγορά με δεξαμενόπλοια 8,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Ο αντίκτυπος
Στο παρελθόν οι γεωπολιτικές κρίσεις στη Μέση Ανατολή είχαν σημαντικό αντίκτυπο στις αγορές πετρελαίου και δεξαμενοπλοίων. Μια εξ αυτών των κρίσεων, το κλείσιμο του Σουέζ από το 1967 μέχρι το 1975, είχε σημαντικό αντίκτυπο στην αγορά δεξαμενοπλοίων. Υποχρέωσε τα δεξαμενόπλοια να χρησιμοποιούν τις μεγαλύτερες διαδρομές γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και οδήγησε σε δραματική αύξηση των μεγεθών των δεξαμενοπλοίων. Πριν από το 1967 δεν υπήρχαν δεξαμενόπλοια μεγαλύτερα από 200.000 dwt. Το πρώτο από αυτά τα Very Large Crude Carriersνή VLCC παραδόθηκε το 1967. Μέχρι το 1975, όταν άνοιξε ξανά η Διώρυγα του Σουέζ, υπήρχαν περισσότερα από 500 από αυτά τα γιγαντιαία δεξαμενόπλοια.
Τώρα η περιοχή βρίσκεται και πάλι σε κατάσταση συναγερμού, με την ένταση να αντικατοπτρίζεται ήδη στην τιμή του πετρελαίου. Μόνο μια επίθεση σε πετρελαϊκές υποδομές ή μια διακοπή της ροής πετρελαίου μέσω των στενών του Ορμούζ θα δημιουργούσε χάος στις αγορές πετρελαίου και ναυτιλίας, αλλά αυτό, όπως εκτιμά ο οίκος Poten, δεν συμφέρει κανέναν και παραμένει απίθανο.


Latest News

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της Οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ

Πράσινο φως Τραμπ σε λιμάνι στο Τέξας - Θα διακινεί 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως
Το έργο στο Τέξας θα επιτρέπεη στα γιγάντια δεξαμενόπλοια VLCC να φορτώνουν έως και 85.000 βαρέλια αργού πετρελαίου την ώρα