Οι πρακτικές της Google για να προσεταιριστεί την Apple και άλλες εταιρείες, ώστε να χρησιμοποιήσουν τη δική της μηχανή αναζήτησης ως προεπιλογή, έχουν παραβιάσει την αντιμονοπωλιακή νομοθεσία των Ηνωμένων Πολιτειών. Αυτή ήταν η χθεσινή δικαστική απόφαση που αποφάσισε υπέρ του υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ.

«Η Google αποτελεί μονοπώλιο», αναφέρει ο περιφερειακός δικαστής των ΗΠΑ Άμιτ Μέτα, στην απόφαση που φέρει την υπογραφή του, «και ενήργησε ως τέτοιο για να διατηρήσει τη συγκεκριμένη θέση».

Πόλεμος στην Google από την OpenAI – Λανσάρει μηχανή αναζήτησης με στόχο την πίτα των 175 δισ.

Σύμφωνα με την αγωγή ορόσημο, που κατατέθηκε από την αμερικανική κυβέρνηση το 2020, η Google διατήρησε το μερίδιό της στην αγορά αναζήτησης στο διαδίκτυο δημιουργώντας ισχυρά εμπόδια εισόδου και έναν βρόχο ανατροφοδότησης που διατήρησε την κυριαρχία της. Το δικαστήριο διαπίστωσε ότι η Google παραβίασε το άρθρο 2 του νόμου Σέρμαν, που απαγορεύει τα μονοπώλια.

«Η Google είναι μονοπώλιο και ενήργησε έτσι για να διατηρήσει το μονοπώλιο της», αναφέρει στην απόφασή του ο δικαστής Άμιτ Μέτα του Περιφερειακού Δικαστηρίου των ΗΠΑ για την Περιφέρεια της Κολούμπια. Σημειώνεται ότι το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης και η δικομματική ομάδα γενικών εισαγγελέων από 38 πολιτείες και περιοχές, με επικεφαλής το Κολοράντο και τη Νεμπράσκα, κατέθεσαν παρόμοιες αλλά ξεχωριστές αγωγές κατά της Google το 2020. Οι αγωγές συνδυάστηκαν για προδικαστικούς σκοπούς, όπως η ανακάλυψη αποδεικτικών στοιχείων.

«Καμία εταιρεία – ανεξάρτητα από το πόσο μεγάλη ή με μεγάλη επιρροή – δεν είναι υπεράνω του νόμου»

Στην απόφασή του, το δικαστήριο επικεντρώθηκε στις ρυθμίσεις αποκλειστικής αναζήτησης της Google στο Android και στο Apple iPhone και iPad, λέγοντας ότι συνέβαλαν στην εδραίωση της αντιανταγωνιστικής συμπεριφοράς και της κυριαρχίας της Google στις αγορές αναζήτησης.

Οι γενικές υπηρεσίες αναζήτησης, σύμφωνα με το δικαστήριο, ισχύουν για τη βασική μηχανή αναζήτησης της Google, όπου παραδοσιακά ανταγωνιζόταν τη Yahoo. Η διαφήμιση κειμένου γενικής αναζήτησης αναφέρεται στις διαφημίσεις κειμένου που τρέχουν παράλληλα με τα αποτελέσματα αναζήτησης. Το δικαστήριο έκρινε ότι και στους δύο αυτούς τομείς, η Google λειτουργούσε ως μονοπώλιο. Ωστόσο, η απόφαση διαπίστωσε ότι η διαφήμιση γενικής αναζήτησης δεν αποτελεί αγορά, οπότε δεν μπορεί να υπάρξει μονοπωλιακός έλεγχος.

Τι απαντά η Google στη δικαστική απόφαση

Η χθεσινή απόφαση αμερικανικού δικαστηρίου «αναγνωρίζει ότι η Google προσφέρει την καλύτερη μηχανή αναζήτησης, αλλά καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δεν πρέπει να μας επιτρέπεται να την κάνουμε εύκολα διαθέσιμη», σχολιάζει σε δήλωσή του ο πρόεδρος Παγκόσμιων Υποθέσεων της αμερικανικής εταιρείας, Κεντ Γουόκερ.

«Εκτιμούμε το συμπέρασμα του Δικαστηρίου πως η Google είναι “η μηχανή αναζήτησης με την υψηλότερη ποιότητα του κλάδου, η οποία έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη εκατοντάδων εκατομμυρίων ημερήσιων χρηστών”, ότι η Google “είναι εδώ και πολύ καιρό η καλύτερη μηχανή αναζήτησης, ιδιαίτερα σε κινητές συσκευές”, ότι “συνεχίζει να καινοτομεί στην αναζήτηση” και ότι “η Apple και η Mozilla αξιολογούν περιστασιακά την ποιότητα αναζήτησης της Google σε σχέση με τους ανταγωνιστές της και βρίσκουν ότι η Google είναι ανώτερη”», συνεχίζει η ανακοίνωση της Google.

«Δεδομένου αυτού, και του γεγονότος ότι οι άνθρωποι αναζητούν όλο και περισσότερες πληροφορίες με όλο και περισσότερους τρόπους, σκοπεύουμε να ασκήσουμε έφεση. Καθώς αυτή η διαδικασία συνεχίζεται, θα παραμείνουμε επικεντρωμένοι στην παραγωγή προϊόντων που οι άνθρωποι βρίσκουν χρήσιμα και εύκολα στη χρήση», καταλήγει στη δήλωσή του ο Κεντ Γουόκερ της Google.

Η Google πραγματοποίησε εσωτερική μοντελοποίηση το 2020 που διαπίστωσε ότι θα έχανε το 60% έως 80% του όγκου αναζητήσεων στις συσκευές iOS της Apple

Η «ζημιά» που φέρνει η δικαστική ήττα

Ουσιαστικά η έρευνα του αμερικανικού υπουργείου Δικαιοσύνης εστίασε σε ένα κομβικό σημείο: στις πληρωμές της Google προς άλλες εταιρείες, όπως η Apple και η Samsung, για να προσφέρουν στη δική της μηχανή αναζήτησης εξέχουσα θέση στις συσκευές τους.

Από το 2005, η Google έχει πληρώσει δισεκατομμύρια δολάρια στην Apple για να είναι η προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης στο πρόγραμμα περιήγησης στο διαδίκτυο Safari, μια συμφωνία που έφερε τις δύο εταιρείες, αξίας τρισεκατομμυρίων δολαρίων, κοντά με τρόπους που προκάλεσαν αίσθηση στην Ουάσιγκτον.

Για την Google, υπάρχει προφανώς ένας πολύ καλός λόγος να συνεχίζει αυτές τις πληρωμές, καθώς τα έσοδα που προκύπτουν από την αναζήτηση στο διαδίκτυο αξίζουν δισεκατομμύρια.

Σύμφωνα με την απόφαση της Δευτέρας, η εταιρεία εκτίμησε το 2017 ότι οι προεπιλεγμένες τοποθετήσεις της σε Safari, Firefox και άλλα προγράμματα περιήγησης οδήγησαν στο 54% των εσόδων της από την αναζήτηση. Ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί…

Συγκεκριμένα, η Google έχει συνάψει συμφωνία με την Apple για να διατηρήσει τη Google ως προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης στο Safari, το οποίο τρέχει σε εκατομμύρια συσκευές iPhone, iPad και υπολογιστές Mac παγκοσμίως.

Σύμφωνα με δικαστικά έγγραφα, η Google πραγματοποίησε εσωτερική μοντελοποίηση το 2020 που διαπίστωσε ότι θα έχανε το 60% έως 80% του όγκου αναζητήσεων στις συσκευές iOS της Apple, εάν η μηχανή αναζήτησής της αντικατασταθεί ως προεπιλεγμένη επιλογή.

Αυτό αντιστοιχεί σε απώλειες καθαρών εσόδων μεταξύ 28,2 και 32,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με τον Business Insider. Με την Google να δηλώνει έσοδα 182,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2020, αυτό θα μείωνε 15% έως 17% από τα κέρδη της εταιρείας.

«Οι συμφωνίες διανομής της Google είναι αποκλειστικές και έχουν ανταγωνιστικά αποτελέσματα», αναφέρεται στη δικαστική απόφαση.

Η συμφωνία αντιπροσώπευε περίπου το 25% των εσόδων του τομέα υπηρεσιών της Apple

Κόστος και για την Apple

Η συμφωνία μεταξύ Apple και Google ονομάζεται Συμφωνία Υπηρεσιών Πληροφοριών, ισχύει από το 2002 και έχει προσαρμοστεί με την πάροδο των ετών καθώς από τότε εισήχθησαν νέες τεχνολογίες και συσκευές, όπως το iPhone για παράδειγμα. Η ουσία της συμφωνίας είναι ότι η Apple χρησιμοποιεί το Google ως προεπιλεγμένη μηχανή αναζήτησης για το πρόγραμμα περιήγησης Safari, το Spotlight Search και το Siri.

Σε αντάλλαγμα, η Google καταβάλλει στην Apple το 36% των εσόδων αναζήτησης που παράγονται σε συσκευές Apple που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες της Google. Αν και η Apple δεν αποκαλύπτει ακριβώς πόσα κερδίζει από τη συμφωνία, τα δικαστικά έγγραφα προσδιόρισαν τον αριθμό σε περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, διπλάσιο από αυτό που πλήρωσε η Google το 2020.

Τα έσοδα από τη συμφωνία της Google και της Apple πιθανότατα εντάσσονται στο πλαίσιο του επιχειρηματικού τμήματος Υπηρεσιών της Apple, όπου αναφέρονται οι συμφωνίες αδειοδότησης διαφημίσεων τρίτων. Το 2022, η Apple σημείωσε έσοδα 78,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τις Υπηρεσίες. Εάν η εκτίμηση των 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων είναι ακριβής, αυτό σημαίνει ότι η συμφωνία αντιπροσώπευε περίπου το 25% των εσόδων της Apple Υπηρεσίες για το έτος.

Ο τομέας Υπηρεσιών της Apple είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς της και θεωρείται ως προπύργιο έναντι της επιβράδυνσης των πωλήσεων iPhone της εταιρείας. Η εταιρεία έχει επεκτείνει σημαντικά το τμήμα με τα χρόνια, προσθέτοντας τις πλατφόρμες Apple Music+ και Apple TV+ στην επιχείρηση. Ωστόσο, η συμφωνία της Google εξακολουθεί να αποτελεί πιθανότατα ένα τεράστιο κομμάτι των εσόδων του τμήματος Υπηρεσιών.

Από την οπτική γωνία της εταιρείας, η Apple δημιούργησε 394,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα το 2022, που σημαίνει ότι η συμφωνία της Google αντιπροσώπευε το 5% των ετήσιων εσόδων της εταιρείας για το έτος.

Ο Έντι Κιου, ανώτερος αντιπρόεδρος υπηρεσιών της Apple, αποκάλυψε σε δικαστικά έγγραφα νωρίτερα φέτος ότι η Google πλήρωσε 20 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022 για να εξασφαλίσει αυτή τη θέση, η οποία αντιστοιχούσε στο 17,5% των λειτουργικών εσόδων της Apple. Έτσι, οποιαδήποτε απόφαση που θα σταματήσει ή θα μειώσει τις πληρωμές της Google για τη μηχανή  αναζήτησης θα έχει αντίκτυπο και για την Apple.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Τεχνολογία