
Η αρχική επιτυχία της McDonald’s είχε σχέση με την επιμονή στην επιλογή των υλικών. Και αλλες αλυσίδες εστιατορίων στη δεκαετία του 1960 είχαν παρόμοιους κανόνες για την προετοιμασία και την καθαριότητα του φαγητού. Αλλά κανένας δεν τους επέβαλε τόσο αυστηρά, σύμφωνα με το «McDonald’s: Behind the Arches», μια ιστορία της εταιρείας από τον John Love.
McDonald’s: Ο κόσμος περιόρισε τα Big Mac – Πρώτη πτώση πωλήσεων από το 2020
Τα καταστήματα θα δοκίμαζαν την περιεκτικότητα σε λιπαρά του βοείου κρέατος με οξύ. Οι εργαζόμενοι θα χρησιμοποιούσαν υδρόμετρα για να ελέγξουν ότι οι πατάτες δεν ήταν πολύ υδαρείς.
Το αποτέλεσμα αυτού του πάθους είναι η ομοιομορφία: το Big Mac είναι σχεδόν το ίδιο παντού, σημειώνει ο Economist.
Δεν είναι όμως η τιμή του.
Αγοραστική δύναμη σε Big Mag
Ένα Big Mac στην Αμερική κοστίζει 5,69 $. Στη ζώνη του ευρώ, κοστίζει το ισοδύναμο των 6,09 $. Και στην Ταϊβάν, κοστίζει μόνο 2,28 δολάρια, λιγότερο από το μισό.
Σύμφωνα με τον Economist, δεν έχει αξία, μονον, να βρεθεί η καλύτερη προσφορά, αλλά και να δοκιμαστεί μια σημαντική οικονομική αρχή, γνωστή ως ισοτιμία αγοραστικής δύναμης.
Σύμφωνα με αυτήν την αρχή, η αξία ενός νομίσματος θα πρέπει να αντανακλά την αγοραστική του δύναμη: την κυριαρχία του σε αγαθά και υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των μπέργκερ. Αν κάτι κοστίζει SKr50 στη Σουηδία και το ίδιο κοστίζει 5 $ στην Αμερική, τότε το SKr10 θα πρέπει να αξίζει 1 $.
Εάν αξίζουν λιγότερο από αυτό, η κορώνα είναι «υποτιμημένη» έναντι του δολαρίου, σύμφωνα με το σημείο αναφοράς του δείκτη Big Mac του Economist.
Είναι η τιμή ενός Big Mac αντιπροσωπευτική για τα επίπεδα των τιμών στους διάφορους τομείς της οικονομίας;
Μια δυσκολία στη δοκιμή αυτής της αρχής είναι να βρείτε ακριβώς το ίδιο πράγμα και στις δύο χώρες. Αλλά στην περίπτωση του Big Mac, αυτό το συγκεκριμένο πρόβλημα έχει λυθεί από τους δοκιμαστές στην αλυσίδα εφοδιασμού της McDonald’s.
Τι δείχνει η τελευταία μας σύγκριση των τιμών των μπέργκερ;
Ακριβές χώρες
Οι πλούσιες χώρες είναι συχνά ακριβές. Μερικές βιομηχανίες υψηλής παραγωγικότητας και υψηλής αμοιβής αυξάνουν τους μισθούς.
Αυτό αυξάνει το κόστος και τις τιμές σε λιγότερο παραγωγικούς τομείς που θωρακίζονται από τον ξένο ανταγωνισμό.
Για αυτόν τον λόγο, ο δείκτης Big Mac του Economist διατίθεται και σε μια «προσαρμοσμένη» έκδοση, δεδομένου του ΑΕΠ της χώρας ανά άτομο. Ακόμη και με αυτό το μέτρο, η Ελβετία είναι ακριβή.
Και υπάρχει μια άλλη ανωμαλία: η Αργεντινή. Το πέσο του είναι υπερτιμημένο παρά το γεγονός ότι η χώρα δεν είναι πλούσια.
Μπορείτε να αγοράσετε πάνω από 5.300 πέσος για 5,69 $ στην επίσημη συναλλαγματική ισοτιμία. Αυτό ακούγεται πολύ μέχρι να συνειδητοποιήσετε ότι ένα Big Mac κοστίζει 6.100 πέσος, από 3.150 πέσος μόλις επτά μήνες νωρίτερα.
Σύμφωνα με τον Economist, τελικά ίσως η τιμή ενός Big Mac να μην είναι αντιπροσωπευτική για τα επίπεδα των τιμών στους διάφορους τομείς της οικονομίας.
Η Παγκόσμια Τράπεζα πάντως ηγείται μιας πολύ μεγαλύτερης, πιο εξελιγμένης προσπάθειας για τη σύγκριση των τιμών εκατοντάδων παρόμοιων προϊόντων σε όλο τον κόσμο.


Latest News

Οι φαρμακοβιομηχανίες των ΗΠΑ αποθηκεύουν φάρμακα πριν την επιβολή δασμών
Η αύξηση των εξαγωγών απο την Ιρλανδία προς τις ΗΠΑ μπορεί εν μέρει να οφείλεται στη συσσώρευση αποθεμάτων, λέει η Τραπεζα της Ιρλανδίας.

Μπέσεντ: Το υπουργείο έχει εργαλεία για τις αναταραχές στην αγορά ομολόγων
Ο Σκοτ Μπέσεντ υποβάθμισε το σενάριο να πουλούν ξένες χώρες αμερικανικά ομόλογα - Τι είπε για τη συνάντηση με τον Πάουελ και το δολάριο

Κινέζος αξιωματούχος αποκαλεί τις ΗΠΑ «εχθρό» που υπονομεύει την επιβίωση του Χονγκ Κονγκ
Το Χονγκ Κονγκ, αντίθετα με την Κίνα, δεν επιβάλει δασμούς

Ομαδική αγωγή κατά της Stellantis για ελαττωματικούς αερόσακους
Ιταλικό δικαστήριο επέτρεψε την εκδίκαση της υπόθεσης κατά της Stellantis που μπορεί να επιφέρει τεράστιες αποζημιώσεις

Γύρισε ο τροχός - Η χρηματιστηριακή αξία της Hermès ξεπερνά την LVMH
Πώς η Hermès έγινε η τρίτη μεγαλύτερη εισηγμένη εταιρεία στην Ευρώπη - Τα λάθη της LVMH

Nike,Ugg ή Lululemon; Ποια μάρκα προτιμούν να αγοράζουν οι νέοι
Ανακατατάξεις και εκπλήξεις έκρυβε η έρευνα της Piper Sandler για τις καταναλωτικές συνήθειες των εφήβων - Η θέση Nike, Ugg, Lululemon

Ο Τραμπ βάζει φραγμούς στο μεγάλο ταξίδι των διαμαντιών
Οι έμποροι προειδοποιούν για «στασιμότητα» καθώς τα διαμάντια που αποστέλλονται μέσω του βασικού κόμβου της Αμβέρσας μειώνονται κατά 85%

Σενάρια διαδοχής μετά την πτώση πωλήσεων - Ακόμη ένα πλήγμα για την LVMH
Η έλλειψη σαφήνειας σχετικά με το ποιος θα αναλάβει τα ηνία της LVMH, είναι αυτή που έχει αρχίσει να επιβαρύνει την εικόνα του ομίλου

Η αντίσταση του Χάρβαρντ στα νέα ήθη Τραμπ θα του κοστίσει 9 δισ. δολάρια
Οι αμερικανικές υπηρεσίες είχαν γνωστοποιήσει προηγουμένως ότι επανεξετάζουν περίπου 9 δισεκατομμύρια δολάρια από τις υποτροφίες και τις συμβάσεις του Χάρβαρντ

Γιατί ο Ντίμον πουλά μετοχές της JPMorgan
Ο CEO της JPMorgan ξεκίνησε από το περασμένο έτος να εκφορτώνει μετοχές της τράπεζας