Το μεγάλο comeback στην κερδοφορία ήταν χαρακτηριστικό του 2023 για τη Vivartia, με τον κλάδο της εστίασης να εμφανίζει –για δεύτερη χρονιά- τη μεγαλύτερη ανάπτυξη.

Vivartia: Ο πυρήνας του επενδυτικού της πλάνου και τα σχέδια στην εστίαση

Με «βαριά» σήματα στο portfolio της, όπως Everest, La Pasteria Goody’s, Flocafe, Μπάρμπα-Στάθης, Χρυσή Ζύμη, Δέλτα, Milko, Advance, Life, Δωδώνη, Κουρέλλας και Χαλβατζής, η Vivartia υπό τη διοίκηση του Θανάση Παπανικολάου κατάφερε «σε μια χρονιά που σημαδεύτηκε από την πτώση της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτών λόγω πληθωρισμού, τη στροφή σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και κατ’ επέκταση στην αύξηση της πολιτικής προσφορών για τα επώνυμα προϊόντα» να επανέλθει στον ενάρετο κύκλο κυρίως λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης και των εξαγωγών.

Η ακτινογραφία των οικονομικών μεγεθών της Vivartia

Σύμφωνα με τον ισολογισμό της Vivartia, που αναρτήθηκε πριν λίγες ώρες στο ΓΕΜΗ, οι πωλήσεις από συνεχιζόμενες δραστηριότητες αυξήθηκαν κατά 74,9 εκατ. ευρώ ή κατά 9% και διαμορφώθηκαν σε 902,6 εκατ. έναντι 827,7 εκατ. ευρώ το 2022.

Η αύξηση αυτή προέρχεται κυρίως από την αύξηση των πωλήσεων του κλάδου εστίασης κατά 27,4 εκατ. ευρώ (όμιλος Goody’s) και λιγότερο από τους κλάδους κατεψυγμένων λαχανικών και ζυμών (Μπάρμπα-Στάθης), που παρουσίασαν αύξηση κατά 17,8 εκατ. ευρώ, των γαλακτοκομικών (ΔΕΛΤΑ) με αύξηση 11,6 εκατ. ευρώ και των τυροκομικών (Δωδώνη) με άνοδο κατά 18,4 εκατ. ευρώ.

O διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Vivartia, Αθανάσιος Παπανικολάου

Τα κέρδη προ φόρων, τόκων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, με βασικούς άξονες την αύξηση των εξαγωγών και την τουριστική κίνηση, αυξήθηκαν σε 91,9 εκατ. ευρώ έναντι 53,4 εκατ. ευρώ κατά την προηγούμενη χρήση 2022. Προ εφαρμογής του ΔΠΧΑ 16 τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων, Αποσβέσεων και Χρηματοοικονομικών Αποτελεσμάτων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανέρχονται σε 80,2 εκατ. ευρώ έναντι 41,4 εκατ. ευρώ το 2022.

Κερδοφόρο είναι και το αποτέλεσμα προ φόρων με 10,6 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 18,5 εκατ. ευρώ το 2022.

Σε ότι αφορά το καθαρό αποτέλεσμα, τα καθαρά κέρδη από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ήταν 2,98 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 21,67 εκατ. κατά το 2022.

Πάντως πέρσι τα αυξημένα επιτόκια, ανέβασαν σημαντικά τα καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, τα οποία παρουσίασαν αύξηση κατά 32,2% σε σχέση με το 2022 (43,2 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 32,7 εκατ. ευρώ το 2022).

Αναδιάρθρωση της ομιλικής δομής

Τον περασμένο μήνα έγινε αναδιάρθρωση της ομιλικής δομής με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου προς τη θυγατρική Νutrico (πρώην Diary Holdings), η οποία καλύφθηκε με εισφορά σε είδος των μετοχών που κατέχει στη θυγατρική εταιρεία SI Foods και με εισφορά μετρητών.

Σημειώνεται ότι η εξαγορά του μειοψηφικού πακέτου της SI Foods ολοκληρώθηκε στις αρχές του τρέχοντος έτους. Ενώ τον Δεκέμβριο 2023 κατατέθηκε στο Πρωτοδικείο Ιωαννίνων αίτηση της ίδιας θυγατρικής για την υποχρεωτική εξαγορά της μειοψηφίας στη Δωδώνη που οριστικοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2024.

Μείωση προσωπικού

Αυτό που έχει ενδιαφέρον και σχετίζεται με το σχέδιο αναδιοργάνωσης και εξορθολογισμού του ομίλου είναι η συνεχιζόμενη μείωση του προσωπικού.

Συγκεκριμένα το 2023 ο αριθμός των εργαζομένων του ομίλου μειώθηκε κατά 202 άτομα σε σύγκριση με το 2022. Στα τέλη 2023 ο αριθμός των εργαζομένων ήταν 5.224 άτομα από 5.426 στα τέλη του 2022.

Στα 645,4 εκατ. ευρώ ο δανεισμός

O συνολικός δανεισμός του ομίλου στο τέλος του 2023 ανήλθε σε 645,4 εκατ. ευρώ με ποσό 496,5 εκατ. ευρώ να αφορά σε μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις και ποσό 148,9 εκατ. ευρώ να αφορά σε βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις, ενώ τα συνολικά ταμειακά διαθέσιμα διαμορφώθηκαν σε 101,2 εκατ. ευρώ.

Κατά την 31η Δεκεμβρίου 2023, ο Όμιλος παρουσιάζει θετικό κεφάλαιο κίνησης, το οποίο ανέρχεται σε 22,9 εκατ. ευρώ, μειωμένο σε σχέση με το 2022 κατά 7,3 εκατ. ευρώ Η μείωση οφείλεται κυρίως στην αύξηση των υποχρεώσεων συνεπεία του νέου βραχυπρόθεσμου δανείου της εταιρείας.

Κέρδη από τα γαλακτοκομικά

Οι πωλήσεις του κλάδου γαλακτοκομικών (NUTRICO ΟΜΙΛΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ Μ.Α.Ε. πρώην DAIRY HOLDINGS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε.), όπου κυριαρχεί η Δέλτα, κατά την χρήση 2023 αυξήθηκαν κατά 4,4% και διαμορφώθηκαν σε 274,6 εκατ. ευρώ έναντι 263 εκατ. ευρώ το 2022.

Ο κλάδος διατήρησε τα σημαντικά μερίδια αγοράς του σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων που δραστηριοποιείται. Ειδικότερα, σε αρκετές κατηγορίες, όπως το λευκό γάλα ψυγείου, το βρεφικό – παιδικό γιαούρτι, και το σοκολατούχο γάλα, η Δέλτα παρουσίασε οριακή μείωση στα μερίδια σε όγκο και αξία εντός του 2023, ενώ στις κατηγορίες Χυμών Ψυγείου και Τσάι παρουσίασε αντιθέτως, οριακή αύξηση των μεριδίων σε όγκο και σε αξία.

Τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε 20 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 0,5 εκατ. ευρώ το 2022, επηρεασμένα σημαντικά από τις μειώσεις τιμών ενέργειας και ενεργειών περιορισμού του παραγωγικού κόστους, καθώς και από μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες που σχετίζονται με κινήσεις αναδιάρθρωσης του οργανισμού σε διοικητικό και παραγωγικό επίπεδο και πραγματοποιήθηκαν εντός του συγκριτικού έτους 2022.

Θυγατρικές εταιρείες της ΔΕΛΤΑ είναι οι εταιρείες ΕΥΡΩΤΡΟΦΕΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Β.Ε.Ε. (παραγωγή ζωοτροφών), ΚΟΥΡΕΛΛΑΣ Α.Ε. (η πρώτη εταιρεία παραγωγής βιολογικών γαλακτοκομικών προϊόντων στην Ελλάδα), ΔΑΝΙΗΛ Σ. ΓΚΑΤΕΝΙΟ & ΥΙΟΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. (δραστηριοποιείται στην εισαγωγή, εξαγωγή και εμπορία γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων) και COLD SIN A.E. (αποτελεί επίσημο διανομέα παγωτών και καταψυγμένων προϊόντων).

Ο κλάδος των γαλακτοκομικών διαθέτει έξι παραγωγικές εγκαταστάσεις όπου παράγει ένα ευρύ φάσμα προϊόντων. Δραστηριοποιείται σε 13 χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, με πάνω από 27.000 σημεία πώλησης και απασχολεί 1.017 εργαζόμενους.

Αύξηση εξαγωγών στα κατεψυγμένα

Το 2023 ο κλάδος κατεψυγμένων (FROZEN HOLDINGS Μ.Α.Ε.) με βασικό άξονα τις εξαγωγές, κατέγραψε αύξηση του κύκλου εργασιών της τάξεως του 8,7% σε σχέση με τη προηγούμενη χρήση, ο οποίος διαμορφώθηκε σε 223,3 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 205,5 εκατ. ευρώ το 2022.

Οι έντονες πληθωριστικές πιέσεις επηρέασαν σημαντικά την κατανάλωση στο 2023, δημιουργώντας έντονη συρρίκνωση στο πρώτο πεντάμηνο, η οποία αποκαταστάθηκε σημαντικά στους μήνες που ακολούθησαν έως το κλείσιμο του έτους.

Οι εταιρείες του κλάδου κατεψυγμένων (ΜΠΑΡΜΠΑ ΣΤΑΘΗΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Β.Ε.Ε., ΜΙΧ. ΑΡΑΜΠΑΤΖΗΣ Α.Β.Ε.Ε., ΧΑΛΒΑΤΖΗΣ ΜAKΕΔΟΝΙΚΗ Α.Β.Ε.Ε.) κατόρθωσαν να διατηρήσουν την ηγετική τους θέση με αύξηση των πωλήσεων αφενός σε όγκο και στις τρεις κατηγορίες λαχανικών, ζυμών και φρέσκων σαλατών και αφετέρου σε αξία στις κατηγορίες ζυμών και σαλατών, ενώ, παρουσίασε οριακή απώλεια σε αξία στην κατηγορία των λαχανικών ως απόρροια της στήριξης προς τους καταναλωτές με απορρόφησή σημαντικού μέρους των ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες.

Τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων, Αποσβέσεων και Χρηματοοικονομικών Αποτελεσμάτων διαμορφώθηκαν σε 33,3 εκατ. ευρώ το 2023 αυξημένα κατά 4,7 εκατ. ευρώ (+16,4%) έναντι του 2022 (28,6 εκατ.).

Οι εξαγωγές κατά το 2023, αυξήθηκαν σημαντικά (κατά 18,2%) σε σχέση με το 2022 και πλέον αντιπροσωπεύουν το 32,9% των πωλήσεων του Ομίλου. Αναλυτικά, η αύξηση στα κατεψυγμένα λαχανικά ήταν 10,6%, ενώ για τις καταψυγμένες ζύμες η αύξηση ανήλθε σε 19,0%.

Το αποτέλεσμα αυτό, οφείλεται στην συνέχιση της ανάπτυξης των υφιστάμενων πελατών, τη συνεργασία με νέους πελάτες και την είσοδο σε νέες αγορές, αναδεικνύοντας τον εξαγωγικό προσανατολισμό του Ομίλου και ενδυναμώνοντας την παρουσία του ομίλου σε άνω των 46 χωρών.

Ο τουρισμός απογείωσε τον κλάδο εστίασης

Ο κλάδος εστίασης (FOOD SERVICES HOLDINGS Μ.Α.Ε.) της Vivartia, επηρεασμένος από τη θεαματική αύξηση του τουρισμού, τόσο του εγχώριου μέσα από την αύξηση της κίνησης σε αυτοκινητόδρομους και σε πλοία, όσο και του εισαγόμενου μέσα από την αύξηση της κίνησης σε αεροδρόμια, παρουσίασε ανάκαμψη στον κύκλο εργασιών του στη χρήση 2023 κατά 27,4 εκατ. ευρώ (12,9%) και διαμορφώθηκε σε 240,7 εκατ. ευρώ έναντι της προηγούμενης χρονιάς.

TA EBITDA διαμορφώθηκαν σε 35,4 εκατ. ευρώ το 2023 σημαντικά αυξημένα κατά 11,9 εκατ. ευρώ έναντι του 2022 (23,5 εκατ. ευρώ).

Τι συμβαίνει με τα κέρδη της Δωδώνη

Ο κύκλος εργασιών του κλάδου τυροκομικών (SI FOODS HOLDINGS LIMITED) αυξήθηκε κατά 12,1% και διαμορφώθηκε σε 170,2 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι της προηγούμενης χρήσης (2022: 151,8 εκατ. ευρώ).

Η εταιρεία διατήρησε την ηγετική της θέση στην εγχώρια αγορά φέτας με μερίδιο 13,3%, αντίστοιχο με το 2022, ενώ παράλληλα ενίσχυσε την παρουσία της στο εξωτερικό, αυξάνοντας τις πωλήσεις «επώνυμων προϊόντων φέτας και γιαούρτης σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Αυστραλία, η Ολλανδία και η Ισπανία.

Οι ιστορικά υψηλές τιμές όλων των τύπων γάλακτος (νωπού πρόβειου, κατσικίσιου και αγελαδινού γάλακτος), του κόστους μεταφορών και των υλικών συσκευασίας, σε συνδυασμό με τη συνειδητή επιλογή της διοίκησης να μη μετακυληθεί το σύνολο του αυξημένου κόστους στον τελικό καταναλωτή, επηρέασαν αρνητικά τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων, Αποσβέσεων και Χρηματοοικονομικών Αποτελεσμάτων τα οποία παρέμειναν σταθερά έναντι της προηγούμενης χρήσης και διαμορφώθηκαν σε 4,1 εκατ. ευρώ το 2023 (2022: 4 εκατ. ευρώ).

Ο κλάδος των τυροκομικών σε ότι αφορά τα αποτελέσματα χρήσης κατέγραψε ζημιές.

Ας σημειωθεί ότι τον Μάρτιο 2024, η θυγατρική Δωδώνη ολοκλήρωσε την αναχρηματοδότηση του συνόλου σχεδόν του τραπεζικού της δανεισμού (75 εκατ. ευρώ) με έκδοση κοινοπρακτικού ομολογιακού δανείου που καλύφθηκε από τις Τράπεζες Πειραιώς και Eurobank με ευνοϊκότερους όρους χρηματοδότησης και επταετή διάρκεια.

Σήμερα, η Δωδώνη διαθέτει σύγχρονες εργοστασιακές μονάδες στα Ιωάννινα, την Κύπρο και τη Θήβα και προσωπικό που ξεπερνάει τα 550 άτομα.

Προοπτικές για τη χρήση 2024

Το 2024 αποτελεί μια ιδιαίτερη χρονιά καθώς οι πολεμικές συρράξεις στην Ουκρανία και στη Λωρίδα της Γάζας δεν αναμένεται να σταματήσουν, ενώ παράλληλα ο συνδυασμός των πληθωριστικών πιέσεων και της μειωμένης καταναλωτικής δαπάνης έχουν αρχίσει να δημιουργούν συνθήκες οικονομικής αβεβαιότητας, επισημαίνεται από τον όμιλο.
Το υψηλό κόστος διαβίωσης έχει αναδειχθεί σε βασικό θέμα και αναδεικνύει την απαισιοδοξία των πολιτών για τις μελλοντικές προοπτικές σε παγκόσμιο επίπεδο.

Μέσα σε αυτό το έντονα αβέβαιο και ευμετάβλητο περιβάλλον, το οποίο εντείνει τις πιέσεις στην αγοραστική δύναμη του καταναλωτικού κοινού και κατ’ επέκταση στην κατανάλωση, η διοίκηση του ομίλου παρακολουθεί καθημερινά τις εξελίξεις και λαμβάνει μέτρα αντιμετώπισης προκειμένου να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία των εταιρειών και την απρόσκοπτη διάθεση των προϊόντων της στους καταναλωτές.

Παράλληλα υλοποιεί το μέσο-μακροπρόθεσμο στρατηγικό της πλάνο, βασικοί άξονες του οποίου είναι: η προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και προστιθέμενης αξίας προς τους καταναλωτές σε προσιτές όμως τιμές, η διατήρηση και ενδυνάμωση της ηγετικής θέσης όλων των κλάδων στην Ελλάδα, η συνεχής αναβάθμιση της εμπειρίας των καταναλωτών μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού, ο εξορθολογισμός και η βελτιστοποίηση του λειτουργικού μοντέλου, η περαιτέρω επέκταση σε ευρύτερες γεωγραφικές ζώνες ενδιαφέροντος και η ενίσχυση των εξαγωγών σε νέες αγορές και ηπείρους, μέσω της σύναψης συνεργασιών με στρατηγικούς εταίρους.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις