Ναυάγιο

Πέντε χρόνια βρίσκεται η κυβέρνηση Μητσοτάκη στο τιμόνι της χώρας και παρά τις εξαγγελίες και τα διάφορα μέτρα που ανακοινώνει και εφαρμόζει το πρόβλημα της ακρίβειας δεν μπορεί να το αντιμετωπίσει.

Και δεν αναφέρομαι μόνο στα είδη του λεγόμενου «καλαθιού της νοικοκυράς», που περιλαμβάνει τα τρόφιμα, τα απορρυπαντικά και τα άλλα είδη για την καθημερινή διαβίωση των οικογενειών.

Μιλώ για τις υπηρεσίες που έχουν ξεφύγει…, όπως η εστίαση αλλά και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.

Ιδίως στον τομέα της ακτοπλοΐας η κυβέρνηση έχει ναυαγήσει…

Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες

Η τελευταία μελέτη της XRTC που δημοσιεύτηκε χθες είναι άκρως αποκαλυπτική.

Όπως θα διαβάσατε στον ΟΤ, δεν αφορά μόνο στο πόσο έχουν ακριβύνει τα εισιτήρια από το 2019 έως το 2023 (διακυβέρνηση της χώρας από τη ΝΔ) αλλά και στο ολιγοπώλιο που έχει δημιουργηθεί στην ακτοπλοϊκή αγορά με αποτέλεσμα να μην λειτουργεί ο ανταγωνισμός.

Κι ενώ η κυβέρνηση και το επιτελικό της κράτος έχουν δείξει ιδιαίτερη θέρμη για τον περιορισμό των αυξήσεων και τη λειτουργία του ανταγωνισμού στα σούπερ μάρκετ και την ενέργεια, εντούτοις τα συμφέροντα στην ακτοπλοΐα δεν έχει τολμήσει να τα αγγίξει…

ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Ο τουρισμός

Και το θέμα των ακτοπλοϊκών συνδέεται άμεσα με τον τουρισμό, που είναι η πιο βαριά βιομηχανία της χώρας.

Και οι υψηλές τιμές στις θαλάσσιες συγκοινωνίες είναι πολύ πιθανό να προκαλέσουν πλήγμα στην τουριστική κίνηση των νησιών. Γιατί όσοι αναγκάστηκαν να πληρώσουν πανάκριβα εισιτήρια για τις διακοπές τους, δεν είναι σίγουρο ότι του χρόνου θα επιλέξουν πάλι τη χώρα μας και τα νησιά μας.

Και φυσικά το ίδιο θα συμβεί και με τον εσωτερικό τουρισμό. Η ελληνική οικογένεια αναζητά παραθεριστικούς προορισμούς στην ηπειρωτική Ελλάδα

Η κυβέρνηση

Συνεπώς η επικοινωνιακή διαχείριση που κάνει το Μέγαρο Μαξίμου και ιδίως η αποσιώπηση του θέματος από την ατζέντα της κυβέρνησης το μόνο που πετυχαίνει είναι να κρύβει το πρόβλημα κάτω από το χαλί.

Το πλήγμα όμως στον τουρισμό θα στοιχίσει πολλές μονάδες στο ΑΕΠ της χώρας και στα έσοδα των επιχειρήσεων που ασχολούνται με τον κλάδο και δεν θα μπορεί να κρυφτεί κάτω από κανένα χαλί….

Άπραγη…

Πάντως, η εικόνα που εισπράττω συνομιλώντας με κυβερνητικά στελέχη είναι πως το Μέγαρο Μαξίμου δεν δείχνει καμία πρόθεση να παρέμβει στο θέμα των ακτοπλοϊκών.

Και είναι ενδεικτικό άλλωστε πώς όποιος συνομιλήσει με συναρμόδιους υπουργούς, θα διαπιστώσει ότι ο ένας ρίχνει στον άλλον το μπαλάκι των ευθυνών…

—-

Το One & Only στα «Αστέρια»

Και αφού αναφέρθηκα στον τουρισμό λέω να σας μεταφέρω κάποια νέα που έμαθα από το luxury κόμματι του…

Μαθαίνω ότι οι προμηθευτές delicatessen τροφίμων περιμένουν τα δείγματα γραφής της κουζίνας του One & Only «Aesthesis»

Για την ακρίβεια, πληροφορούμαι ότι αναμένουν την πορεία της ζήτησης σε πολυτελή γεύματα με χαβιάρι και βρώσιμα φύλλα χρυσού… Πρόκειται για τροφές που απευθύνονται σε πελάτες με απαιτητικούς ουρανίσκους και πολύ βαρύ πορτοφόλι. Οπως αυτοί που θα μένουν στις σουίτες του υπερπολυτελούς ξενοδοχείου στα πρώην «Αστέρια» Γλυφάδας. Μου λένε ότι κάποιοι από τους προμηθευτές αυτούς, -οι οποίοι δεν είναι και πολλοί- φιλοδοξούν να συνεργαστούν με την αλυσίδα.

Μάλιστα, ετοιμάζονται να καταθέσουν και καλές προτάσεις, προκειμένου να πάρουν τη δουλειά…

—-

Η Luxottica

Πεδίο δόξης λαμπρό έχει γίνει η ελληνική αγορά για τα luxury brands κυρίως λόγω του αυξημένου τουριστικού ρεύματος, αλλά όχι μόνο. Για παράδειγμα τα έσοδα της Luxottica Ελλάδος το 2023 εμφάνισαν αύξηση 9,7% στα 29,8 εκατ. ευρώ έναντι 27,1 εκατ. ευρώ το 2022, με τα καθαρά κέρδη το ίδιο διάστημα να ανέρχονται σε 5,47 εκατ. ευρώ έναντι 5,33 εκατ. ευρώ το 2022.

Τους έβαλε τα γυαλιά…

Η εταιρεία, που διαθέτει ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο δημοφιλών εμπορικών σημάτων μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται brands όπως Prada, Miu Miu, Dolce & Gabbana, Giorgio Armani, Burberry, Oakley, Vogue και Ray-Ban, πρότεινε τη διανομή μερίσματος στον βασικό μέτοχο Luxottica Group SpA ύψους 5,4 εκατ. ευρώ από τα κέρδη της εταιρείας. Υπενθυμίζεται ότι κατά τη διάρκεια της χρήσης 2023 λογιστικοποιήθηκε και καταβλήθηκε ως μέρισμα στους μετόχους της εταιρείας το ποσό των 5,3 εκατ. ευρώ.

Η Luxottica Ελλάδος έβαλε τα γυαλιά… στις άλλες θυγατρικές της πολυεθνικής.

—-

Οι Ισραηλινοί

Την ελληνική οικονομία δεν την κινεί μόνο ο τουρισμός αλλά και το real estate.

Θυμάστε λοιπόν τις εποχές που οι Ισραηλινοί αγόραζαν σαν… τρελοί ακίνητα στην Ελλάδα;

Να τις ξεχάσετε πια…

Αυτό τουλάχιστον μου λένε μεσιτικές πηγές που έπαιξαν μεγάλη μπάλα τα προηγούμενα χρόνια. Όταν η Golden Visa έστρωσε το χαλί για τη μαζική προσέλευση ξένων κεφαλαίων. Οι ίδιες πηγές μου αναφέρουν ότι πολλοί Ισραηλινοί σπεύδουν να πουλήσουν τα ακίνητά τους.

Στο σφυρί με εξωπραγματικές τιμές….

Πολλές φορές μάλιστα ζητάνε τιμές εκτός… πραγματικότητας, εκμεταλλευόμενοι την ισχυρή ζήτηση που εξακολουθεί να υπάρχει στο real estate.

Eιδικά για διαμερίσματα σε προνομιακές περιοχές της Αττικής, όπως το παραλιακό μέτωπο της Αθηναϊκής Ριβιέρας και το ιστορικό κέντρο. Το ερώτημα πάντως που αιωρείται στην πιάτσα είναι σε ποιο βαθμό οι αλλαγές στο όριο της «χρυσής βίζας» στις προβεβλημένες περιοχές θα επηρεάσουν τη ζήτηση…

Δυσάρεστες εξελίξεις

Σε αντίθεση με τον τουρισμό και τα ακίνητα τα πράγματα είναι δύσκολα στις εξαγωγές.

Το asset της ελληνικής οικονομίας στα χρόνια της κρίσης, γύρισε ανάποδα. Αναφέρομαι κατά κύριο λόγο στις εξαγωγές χωρίς τα πετρελαιοειδή, διότι αυτό αφορά πολλές μεγάλες και αρκετές εκατοντάδες μεσαίου μεγέθους. Αφορά δηλαδή την αγορά στο σύνολο της! Η πτώση που άρχισε από τον Απρίλιο του 2023 συνεχίζεται. Στο πρώτο εξάμηνο του 2024 έχασαν 4,3% της αξίας του έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2023!

Αρνητικό 2024

Ρώτησα πηγές από τον εξαγωγικό κλάδο αν υπάρχει περίπτωση η τάση να αντιστραφεί στο δεύτερο εξάμηνο και η αξία των ελληνικών εξαγωγών να κλείσει τελικά με θετικό πρόσημο. Ηταν εξαιρετικά απαισιόδοξοι, διότι το διεθνές περιβάλλον είναι – και δεν φαίνεται να αλλάξει – ζοφερό! Ως εκ τούτου η αξία τους φέτος θα είναι μειωμένη έναντι του 2023. Με ότι αυτό σημαίνει στο έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου….

—-

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories