![ΔΕΘ: Η ανάπλαση των 300 εκατ. ευρώ, το roadmap και το στοίχημα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/deth-2048x1365-1.jpg)
Το κουμπί πατήθηκε και η αντίστροφη μέτρηση ξεκίνησε για μία παρέμβαση – αναπτυξιακή τομή η οποία μπαίνει στις ράγες μετά από φαγούρα σχεδόν 20 χρόνων, με στόχο να αναμορφώσει ριζικά την Θεσσαλονίκη.
Υπερταμείο: Ανοιξε ο δρόμος για την ανάπλαση της ΔΕΘ
Η ανάπλαση της ΔΕΘ (θα την «τρέξει» η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ) η οποία αναμένεται να ξεκινήσει το 2026 (προκήρυξη διαγωνισμού το 2025) και να ολοκληρωθεί μετά το 2031, θα αλλάξει το πρόσωπο της Θεσσαλονίκης με τις παρεμβάσεις που θα απαιτηθούν να μεταβάλλουν το DNA της πόλης.
Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός αγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ. Το έργο θα ανατεθεί σε ιδιώτη, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, με σύμβαση παραχώρησης διάρκειας 35 ετών.
Πρόσφατα μάλιστα έπεσαν υπογραφές για το απαιτητικό εγχείρημα της ανάπλασης μεταξύ του Growthfund, της ΔΕΘ – HELEXPO και της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF – Project Preparation Facility) του ΤΑΙΠΕΔ.
Η τριμερής σύμβαση επισημοποιεί την έναρξη των σταδίων για τη διενέργεια του Διεθνούς Ανοικτού Διαγωνισμού Παραχώρησης.
Ειδικότερα, η ΔΕΘ/Helexpo αναθέτει στην Μονάδα PPF του ΤΑΙΠΕΔ να λειτουργήσει ως φορέας ωρίμανσης στο Έργο της Ανάπλασης της ΔΕΘ, να προετοιμάσει τα τεύχη δημοπράτησής του και να διενεργήσει το διαγωνισμό. Το Growthfund, ως μέτοχος, συνυπογράφει, συνεχίζοντας να διευκολύνει τη συνεργασία των εμπλεκόμενων μερών, μεριμνώντας για την απρόσκοπτη εκτέλεση του έργου.
Τι προβλέπει το σχέδιο
Βάσει του σχεδίου που έχει προκριθεί, θα δημιουργηθεί υπερσύγχρονο συνεδριακό κέντρο χωροθετημένο στην περιοχή προς τη Λεωφόρο Στρατού και την 3ης Σεπτεμβρίου και ξενοδοχείο εμβληματικής μορφής, περίπου 150 δωματίων, προς την πλευρά της οδού Αγγελάκη.
Σχεδόν το 6ο% θα είναι κοινόχρηστος χώρος, αστικό πάρκο με έντονο το υδάτινο στοιχείο. Το νέο εκθεσιακό, θα έχει τέσσερα εκθεσιακά περίπτερα, μαζί με το συνεδριακό, συνολικής δόμησης 47.000 τ.μ. και 1.100 θέσεις πάρκινγκ, business center και ξενοδοχείο boutique. Τα δύο τελευταία θα παραχωρηθούν σε ιδιώτη για 35 χρόνια.
Με την ανάπλαση δημιουργείται ένας μεγάλος χώρος ανοιχτός στους πολίτες και διαπερατός από την Αγγελάκη μέχρι τη Λεωφόρο Στρατού. Τα περίπτερα, που θα συνδέονται μεταξύ τους με αερογέφυρες, θα έχουν βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και οι ενεργειακές ανάγκες του νέου εκθεσιακού κέντρου θα είναι μειωμένες κατά 70% σε σχέση με εκείνες του σημερινού.
Πάνω από το 60% της έκτασης των 165 στρεμμάτων -συμπεριλαμβανομένων και των 14 στρεμμάτων της Αγίας Φωτεινής- θα αποδοθεί στην πόλη ως Μητροπολιτικό Πάρκο και χώρος πρασίνου με την εικόνα της κέντρου της Θεσσαλονίκης, που χτυπά μέχρι σήμερα η καρδιά της ΔΕΘ, να μετασχηματίζεται ριζικά.
Πώς θα γίνει πράξη
Η ανάπλαση θα υλοποιηθεί με το μοντέλο ΣΔΙΤ (δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση). Το δημόσιο θα εισφέρει 120 εκατ. (από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Περιφερειακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ της Κεντρικής Μακεδονίας) ενώ από ιδιώτες και τραπεζικό δανεισμό θα προέλθουν τα υπόλοιπα 180 εκατ. ευρώ.
Βέβαια δεν διευκρινίζεται το ακριβές ποσό που θα βάλει ο ιδιώτης, συνεπώς αν δανειστεί η ΔΕΘ – Ηelexpo δεν αποκλείεται η δημόσια συμμετοχή να ξεπεράσει κατά πολύ τα 120 εκατ. ευρώ.
Βάσει όσων έχει αναφέρει το Υπερταμείο, «ο δημόσιος χαρακτήρας της ΔΕΘ-HELEXPO διασφαλίζεται οριστικά, καθώς η εταιρεία παραμένει 100% θυγατρική του Υπερταμείου». Βέβαια, όπως συμβαίνει και σήμερα, o ιδιώτης θα μπορεί σε συνεννόηση με την ΔΕΘ να εκμεταλλεύεται εμπορικά εκθεσιακούς και συνεδριακούς χώρους.
Το roadmap
Bάσει του χρονοδιαγράμματος:
Εντός του 2025 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και να έχει δημοσιευτεί το τεύχος του Διαγωνισμού.
Έως το Α εξάμηνο του 2026 προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί ο Διαγωνισμός και θα έχει αναδειχθεί ο Ανάδοχος.
Το Β’ εξάμηνο 2026 αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευαστική περίοδος. Το Έργο θα υλοποιείται και θα παραδίδεται τμηματικά, ώστε να μην διακοπεί η λειτουργία του Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης.
Έως το 2031 εκτιμάται πως θα έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των εργασιών.
Τα οφέλη
Για την ανάπλαση της ΔΕΘ θα χρειάζονταν πέντε χρόνια, αλλά επειδή η Έκθεση θα συνεχίσει παράλληλα να λειτουργεί, οι εργασίες προβλέπεται να ολοκληρωθούν το 2031.
Η επίδραση στη συνολική οικονομική δραστηριότητα της πόλης μετά από την ολοκλήρωση του έργου εκτιμάται ότι θα ανέρχεται στα 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Η ανάπλαση θα ενισχύσει άμεσα ή έμμεσα την αγορά εργασίας με πάνω από 1.500 θέσεις εργασίας ετησίως
Οι μνηστήρες
Σε κάθε περίπτωση η πορεία του project, δεδομένου και του βεβαρημένου ιστορικού της Θεσσαλονίκης όταν εξαγγέλεται πομπωδώς ένα μεγάλο έργο υποδομών, μόνο ανέφελη δεν προμηνύεται καθώς όποιος βάλει κεφάλαια (ήδη εκφράζεται πρώιμο ενδιαφέρον από μεγάλες εταιρείες Real Estate, εγχώριες και ξένες) θα απαιτήσει και κάποια ανταλλάγματα τα οποία στην πράξη θα διαφανεί αν καλύπτει το υπάρχον σχέδιο το οποίο προβλέπει μετά την ανάπλαση, τη λειτουργία, διαχείριση και εκμετάλλευση του Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου να την έχει η ΔΕΘ-HELEXPO, ενώ ο ανάδοχος θα μπορεί να αξιοποιεί εμπορικά τους χώρους για την οργάνωση γεγονότων. Η επιτυχής ολοκλήρωση της ανάπλασης ενδεχομένως να είναι και το μεγαλύτερο στοίχημα για τις αναπτυξιακές προοπτικές της Θεσσαλονίκης, μετά την λειτουργία του μετρό.
Κρίσιμος παράγοντας ελκυστικότητας για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους επενδυτές θα αποτελέσουν οι λεπτομερείς όροι του διαγωνισμού οι οποίοι θα πρέπει να διασφαλίζουν την βιωσιμότητα του εγχειρήματος και για το δημόσιο αλλά και για τον ιδιώτη επενδυτή.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Mιναγιώτικο φράγμα: Στην τελική ευθεία για προσφορές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/06/fragmata-600x337.jpg)
Στην τελική ευθεία για προσφορές το νέο Φράγμα Μιναγιώτικο στη Μεσσηνία
«Ένα εμβληματικό έργο μπαίνει σε σταθερή τροχιά υλοποίησης», επεσήμανε ο υπουργός αγροτικής ανάπτυξης, Κώστας Τσιάρας
![ΔΕΘ: Υπεγράφη η Σύμβαση για την τεχνική προετοιμασία του διαγωνισμού του Έργου Ανάπλασης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/ot_deth24-600x352.png)
Ακόμη ένα βήμα για την ανάπλαση της ΔΕΘ - Ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ στο έργο
Η ΔΕΘ/Helexpo αναθέτει στην Μονάδα PPF του ΤΑΙΠΕΔ να λειτουργήσει ως φορέας ωρίμανσης στο Έργο της Ανάπλασης της ΔΕΘ
![Περιφερειακά αεροδρόμια: 3η φάση εργασιών ανακατασκευής διαδρόμων από τη Fraport Greece](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/10/airplane-2745898_1280-600x400.jpg)
Περιφερειακά αεροδρόμια: 3η φάση εργασιών ανακατασκευής διαδρόμων από τη Fraport Greece
Η διακοπή της λειτουργίας των διαδρόμων είναι απολύτως απαραίτητη, λόγω του μεγέθους και της πολυπλοκότητας των έργων.
![ΑΒΑΞ – Metlen: Διαψεύδουν πληροφορίες περί συνεργασίας στον τομέα των κατασκευών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/06/αβαξ1-3-768x290-1-600x227.jpg)
ΑΒΑΞ και Metlen διαψεύδουν τα σενάρια συνεργασίας
Ο Όμιλος ΑΒΑΞ δηλώνει ότι οι πληροφορίες για διεξαγωγή συζητήσεων μετοχικής συνεργασίας με άλλο επιχειρηματικό όμιλο, δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα
![Δικαστικό μέγαρο Ηρακλείου: Στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου μπαίνει ο διαγωνισμός](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/08/ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ-600x397.jpg)
Στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου ο διαγωνισμός για το δικαστικό μέγαρο Ηρακλείου
Στη Β’ φάση έχουν προκριθεί και οι 5 κατασκευαστικοί οικονομικοί φορείς που είχαν καταθέσει φακέλους εκδήλωσης ενδιαφέροντος
![Mετρό Θεσσαλονίκης: Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση – «Πυρετός» για να μπει στις ράγες τον Νοέμβριο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/metro-thessalonikis-600x338.jpg)
Μετρό Θεσσαλονίκης, ώρα μηδέν - «Πυρετός» δοκιμών για να μπει στις ράγες τον Νοέμβριο
To ιστορικό στοίχημα για το πλέον πολύπαθο έργο - Πώς εξελίσσονται οι δοκιμές, πόσο θα κοστίζει το εισιτήριο, κάθε πότε θα περνούν οι συρμοί
![Αττική Οδός: «Πράσινο» από Ελεγκτικό Συνέδριο για τη σύμβαση παραχώρησης ΤΑΙΠΕΔ με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/attiki-odos-600x400.jpg)
Άνοιξε ο δρόμος για το deal των 3,3 δισ. στην Αττική Οδό
Τον Σεπτέμβριο οι υπογραφές για την παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου «Αττική Οδός» στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
![Πάτρα-Πύργος: Στο ΕΣΠΑ η δεύτερη φάση κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/10/patra-pyrgos-dromos-1-600x369.jpg)
Στο ΕΣΠΑ η δεύτερη φάση κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος
Η δεύτερη φάση για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Πύργος θα έχει προϋπολογισμό 152.281.732,49 ευρώ
![Θεσσαλονίκη: Τα επενδυτικά projects των 200 εκατ. που αλλάζουν την πόλη – Ο ουρανοξύστης και το HUB26](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/thessaloniki-600x338.jpg)
Τα επενδυτικά projects των 200 εκατ. που αλλάζουν την Θεσσαλονίκη - Ο ουρανοξύστης και το HUB26
Η Θεσσαλονίκη αλλάζει πρόσωπο από τα ανατολικά έως τα δυτικά
![Lamda: Πούλησε 5 οικόπεδα στο Ελληνικό προς 106 εκατ. ευρώ – Ποιοι είναι οι αγοραστές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/OdATHANASIOY-600x400.jpg)
Πέντε οικόπεδα στο Ελληνικό πούλησε η Lamda - Στα 106 εκατ. ευρώ το τίμημα
Η συνολική επένδυση για τις εν λόγω αναπτύξεις, εκτιμάται να ανέλθει στα €300 εκ. τουλάχιστον, αναφέρει η Lamda