Ο αυξανόμενος οικονομικός εθνικισμός των ΗΠΑ απειλεί να υπονομεύσει το παγκόσμιο εμπόριο, όποιος κι αν κερδίσει την κούρσα του Νοεμβρίου για τον Λευκό Οίκο, με την παγκόσμια ναυτιλία να ανησυχεί ιδιαίτερα για τον προστατευτισμό του Ντόναλντ Τραμπ, προειδοποίησε ο επικεφαλής του παγκόσμιου οργανισμού του κλάδου.
«Η παγκόσμια τάξη πραγμάτων δεν ήταν ποτέ υπό τέτοια απειλή πριν από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο», δήλωσε στους Financial Times ο Γκάι Πλατέν, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου. «Όταν το κάναμε για τελευταία φορά αυτό, δεν λειτούργησε. . . Οι εμπορικοί πόλεμοι οδηγούν σε πόλεμο».
Ο Πλάτεν ανησυχεί ότι οι εθνικιστικές πολιτικές του Ρεπουμπλικανού υποψηφίου Τραμπ θα μπορούσαν να επιστρέψουν εκδικητικά, προσθέτοντας ότι μια «τρομακτική» επίσκεψη στον Λευκό Οίκο κατά την πρώτη θητεία του πρώην προέδρου το 2018 τον άφησε «αιφνιδιασμένο».
Ναυτιλία: Εφοδιάζονται με χριστουγεννιάτικα ΕΕ και ΗΠΑ
Ανησυχίες στην παγκόσμια ναυτιλία
«Υπάρχει ένας κίνδυνος, εάν αυτό το καθεστώς επανέλθει», πρόσθεσε. «Αυτό απλώς ενθαρρύνει όλους τους άλλους να κάνουν το ίδιο πράγμα. . . Ολόκληρη η φυσική τάξη του διεθνούς δικαίου και ένα συμφωνημένο σύνολο κανόνων αρχίζει να απειλείται».
Ωστόσο, ο Πλάτεν, ο οποίος ηγείται ενός φορέα που αντιπροσωπεύει πάνω από το 80%του παγκόσμιου ναυτιλιακού στόλου, επέκρινε επίσης τις κινήσεις της κυβέρνησης Μπάιντεν-Χάρις να στοχεύσει την κινεζική ναυτιλία.
Οι Κινέζοι πλοιοκτήτες «ανησυχούν πραγματικά για το ενδεχόμενο επιβολής δασμών σε πλοία κινεζικής κατασκευής», είπε. «Υπάρχει πάντα ένα τίμημα που πρέπει να πληρωθεί. . . που δεν είναι κάτι που αναγκαστικά σκέφτονται οι πολιτικοί».
Τα σχόλια του Πλάτεν υπογραμμίζουν την αυξανόμενη ανησυχία των πλοιοκτητών για την πολιτική κατεύθυνση στις ΗΠΑ.
Αυτή την εβδομάδα, ο Vincent Clerc, το αφεντικό της AP Møller-Maersk, προειδοποίησε ότι οι πελάτες κάνουν νωρίτερα τις παραγγελίες τους εν μέσω φόβων για εντεινόμενο εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας υπό τον Τραμπ.
Επισπεύδουν τις παραγγελίες
Σύμφωνα με στοιχεία της Xeneta, τους πρώτους πέντε μήνες του έτους καταγράφηκε αύξηση στο εμπόριο Κίνας-Αμερικής, στα επίπεδα που παρατηρήθηκαν αμέσως μετά την Covid-19. Οι αναλυτές πιστεύουν ότι αυτό οφείλεται εν μέρει στην απειλή του Τραμπ να αυξήσει τους δασμούς σε όλες τις κινεζικές εισαγωγές στο 60%.
«Οι αμερικανικές επιχειρήσεις έχουν ακόμα το χάος της Covid-19 φρέσκο στο μυαλό τους», δήλωσε η Emily Stausbøll, ανώτερη ναυτιλιακή αναλύτρια στη Xeneta.
Η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου και ο μεγαλύτερος εισαγωγέας, υπερασπίστηκε για δεκαετίες πολιτικές ελεύθερων συναλλαγών που στήριξαν την παγκοσμιοποίηση και την ανάπτυξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Αλλά οι ηγέτες και των δύο πολιτικών κομμάτων προωθούν τώρα μια ατζέντα προστατευτισμού.
Ο Τραμπ έχει υποσχεθεί να επιβαρύνει τους εμπορικούς περιορισμούς με εισφορά 10% σε όλες τις εισαγωγές από τις ΗΠΑ, καθώς και φόρο 60% στα κινεζικά προϊόντα.
Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν αύξησε επίσης τους δασμούς σε μια σειρά κινεζικών προϊόντων , από ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι χάλυβα, σε μια προεκλογική προσπάθεια να προστατεύσει τις θέσεις εργασίας στις ΗΠΑ και να ενισχύσει την υποστήριξη σε πρώην βιομηχανικές εστίες.
Latest News
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους