Οι πτήσεις με ιδιωτικά τζετ μειώθηκαν κατά 15% το πρώτο εξάμηνο του έτους σε σύγκριση με την κορύφωσή τους το 2022, καθώς ο κλάδος που καλύπτει τις ιδιωτικές πτήσεις είναι αντιμέτωπος με τη μείωση της ζήτησης και ένα νέο ανταγωνιστικό τοπίο για ταξίδια υψηλής ποιότητας.

Ιδιωτικές πτήσεις: «Απογειώθηκαν» τα έσοδα της Panellenic – Πάνω από 250 πτήσεις το 2022

Παρά τη σύντομη ώθηση από τους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες, με το ρεκόρ 713 πτήσεων ιδιωτικών τζετ στο Παρίσι την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου, η βιομηχανία ιδιωτικών τζετ συνεχίζει να χάνει… ύψος αυτή την ταξιδιωτική σεζόν. Οι πτήσεις τσάρτερ ιδιωτικών τζετ μειώθηκαν στις 610.000 το πρώτο εξάμηνο του έτους, από 645.000 πέρυσι και 716.000 το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Argus International.

Ακόμη και οι εξαιρετικά πλούσιοι ταξιδιώτες δείχνουν σημάδια κόπωσης στις δαπάνες για ιδιωτικές πτήσεις

Διετής πτώση στις ιδιωτικές πτήσεις

Η διετής πτώση υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη διόρθωση που βρίσκεται σε εξέλιξη στον κόσμο των ιδιωτικών αεροπορικών πτήσεων, καθώς η αύξηση των ατόμων που άρχισαν να ταξιδεύουν ιδιωτικά για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της Covid, πλέον έχει δώσει τη θέση της στην υποχώρηση. Ακόμη και οι εξαιρετικά πλούσιοι ταξιδιώτες δείχνουν σημάδια κόπωσης στις δαπάνες.

«Κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής, όλοι έλεγαν: «Οι άνθρωποι που πετούν ιδιωτικά για πρώτη φορά δεν θα επιστρέψουν ποτέ στις εμπορικές πτήσεις», δήλωσε ο Rob Wiesenthal, Διευθύνων Σύμβουλος της Blade Air Mobility, που είναι μια αεροπορική εταιρεία ναυλωμένων αεροσκαφών και ελικοπτέρων. «Λοιπόν, μαντέψτε τι; Πολλοί γύρισαν πίσω. Και εξακολουθούν να επιστρέφουν και άλλοι».

Ο κλάδος εξακολουθεί να είναι μπροστά από τα επίπεδα του 2019 και οι ειδικοί λένε ότι αν εξαλείψουμε την ανώμαλη άνοδο το 2021 και το 2022, οι επιχειρήσεις έχουν ανέβει κατά τη συνήθη πορεία ανάπτυξης. Ωστόσο, οι περίοδοι άνθησης της εποχής μετά την Covid δημιούργησαν ένα κύμα ευφορίας στον κλάδο, εγκαινιάζοντας μια έκρηξη IPO και startups και έναν τρελό ανταγωνισμό για τζετ και πιλότους. Τώρα, λένε πολλοί, όλη αυτή η επέκταση θέτει τις βάσεις για μια εξυγίανση της αγοράς.

Η Wheels Up, η οποία κυκλοφόρησε στο χρηματιστήριο το 2021 μέσω SPAC, είδε τη μετοχή της να πέφτει κατακόρυφα περισσότερο από 90% πριν από την Delta Air Lines παρέμβει για να βοηθήσει στη διάσωση της εταιρείας με μια επένδυση και συνεργασία. Η Wheels Up δεν ανακοίνωσε ποτέ κέρδη τριμήνου και την περασμένη εβδομάδα ανέφερε καθαρή ζημία 97 εκατομμυρίων δολαρίων για το δεύτερο τρίμηνο και μείωση 29% σε ετήσια βάση.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, George Mattson, δήλωσε ότι η Wheels Up σημειώνει σταθερή πρόοδο και ότι «η δουλειά μας αυτό το τρίμηνο εδραίωσε περαιτέρω τη θέση μας στην πρώτη γραμμή παροχής ολοκληρωμένων παγκόσμιων αεροπορικών λύσεων που συνδυάζουν άψογα τα προηγουμένως ξεχωριστά οικοσυστήματα ιδιωτικών και εμπορικών ταξιδιών».

Η Jet It, μια μεγάλη εταιρεία ιδιωτικών αεροσκαφών των ΗΠΑ, έκλεισε πέρυσι μετά την προσγείωση του στόλου των Phenom 300, Gulfstream G150 και HondaJets. Η VistaJet αντιμετώπισε επανειλημμένες ανησυχίες και αναφορές στα μέσα ενημέρωσης σχετικά με τον όγκο του χρέους της, αν και ο ιδρυτής και πρόεδρος Thomas Flohr είπε στο CNBC τον Μάιο ότι «όλα τα έγγραφα και τα δεδομένα ήταν πάντα διαθέσιμα στα ίδια κεφάλαιά μας και στους κατόχους χρέους».

Δύσκολες αποφάσεις

Ειδικοί του κλάδου λένε ότι ορισμένοι από τους μικρότερους ναυλωτές ενδέχεται να κληθούν να λάβουν σύντομα δύσκολες αποφάσεις, καθώς οι στόλοι τους παραμένουν αδρανείς και η ζήτηση πέφτει.

«Οι μικρότερες εταιρείες με τρία, τέσσερα ή πέντε τζετ, αυτές είναι που πονάνε», επισήμανε ο Doug Gollan, ιδρυτής και συντάκτης του Private Jet Card Comparisons.

Οι ναυλώσεις ιδιωτικών τζετ χάνουν… ύψος

Οι πρόσφατες προκλήσεις και η πρόσκαιρη επιτυχία στην ιδιωτική αεροπορία ανάγονται στην εμφάνιση της Covid-19. Το 2020, καθώς τα αεροδρόμια και οι αεροπορικές εταιρείες έκλεισαν, τα ιδιωτικά τζετ πρόσφεραν μια διαφυγή και ένα ασφαλέστερο μέσο πτήσης. Οι πλούσιοι ταξιδιώτες που σπάνια, αν όχι ποτέ, είχαν πετάξει ιδιωτικά λόγω του κόστους και της κατανάλωσης ενέργειας, μπορούσαν τώρα να δικαιολογήσουν την απομόνωση στα 40.000 πόδια.

«Υπήρχε όλο αυτό το τμήμα του πληθυσμού που μπορούσε να αντέξει οικονομικά να πετάξει ιδιωτικά, αλλά ήταν πάντα απρόθυμοι γιατί δεν τους άρεσε η οπτική αυτή», δήλωσε ο Jay Duckson, ιδρυτής και πρόεδρος της εταιρείας συμβούλων Central Business Jets. «Με την Covid, είχαν έναν λόγο να πετούν ιδιωτικά. Σημειώθηκε τεράστια άνοδος στη ζήτηση».

Η πλημμύρα ρευστότητας από τις κρατικές δαπάνες, τα κίνητρα τόνωσης, τα χαμηλά επιτόκια και η άνθηση του χρηματιστηρίου δημιούργησαν επίσης ποσά ρεκόρ πλούτου για να πληρωθεί το αυξανόμενο κόστος των αεροπορικών πτήσεων. Οι εταιρείες έσπευσαν να αγοράσουν αεροπλάνα, να προσλάβουν πιλότους και να εγγράψουν νέα μέλη. Πριν από το 2019, υπήρχαν μόνο λίγοι μήνες όπου οι ναυλώσεις ιδιωτικών τζετ ξεπέρασαν τις 100.000. Το 2021, σχεδόν κάθε μήνας ξεπερνούσε τις 100.000, με τον Ιούλιο του 2021 να ξεπερνά τις 300.000 πτήσεις.

Η ζήτηση κατέκλυσε τον κλάδο. Οι επιβάτες ιδιωτικών τζετ που πλήρωσαν εξαψήφια νούμερα για πτήσεις άρχισαν να αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις και ακυρώσεις, καθώς οι αερομεταφορείς δεν μπορούσαν να αγοράσουν ή να μισθώσουν αεροπλάνα αρκετά γρήγορα. Οι ελλείψεις πιλότων και εξαρτημάτων καθήλωσαν επίσης στόλους.

Το 2023, η ζήτηση άρχισε να μειώνεται ακόμη και ενώ περισσότερα αεροπλάνα και πιλότοι άρχισαν να έρχονται στο δίκτυο των επιχειρήσεων του κλάδου. Ορισμένοι πλούσιοι ταξιδιώτες ένιωσαν ότι δεν μπορούσαν πλέον να χρησιμοποιήσουν την Covid ως δικαιολογία – για τον εαυτό τους ή για άλλους – για να πετάξουν ιδιωτικά. Για άλλους, οι αυξανόμενες τιμές των πτήσεων ιδιωτικών πτήσεων απλώς ξέφυγε από τον έλεγχο.

20% υψηλότερα οι τιμές

«Οι τιμές είναι περίπου 20% υψηλότερες από ό,τι ήταν το 2019», είπε ο Gollan της Private Jet Card Comparisons. «Πολλοί άνθρωποι λένε, «ξόδεψα 300.000 δολάρια ή 350.000 δολάρια σε πτήσεις πέρυσι, δεν πρόκειται να ξοδέψω 400.000 ή 450.000 δολάρια φέτος».

Μαζί με τη μείωση των πτήσεων, ορισμένοι επιβάτες απλά άρχισαν να πετούν εμπορικά για εύκολα ταξίδια από πόλη σε πόλη, συνδυάζοντας εμπορικά και ιδιωτικά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Στην τελευταία του έρευνα για ιπτάμενα ιδιωτικών τζετ, ο Gollan βρήκε ότι το 87% «εναλλάσσονται μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και ιδιωτικών, ανάλογα με το πού πετούν».

Με τη ζήτηση χαμηλότερη, τα απούλητα αεροπλάνα συσσωρεύονται ξανά και οι τιμές μειώνονται. Ο αριθμός των μεταχειρισμένων επαγγελματικών τζετ προς πώληση αυξήθηκε κατά 17% τον Ιούλιο σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, σύμφωνα με έκθεση της Jefferies. Οι τιμές μειώθηκαν κατά 7%, σύμφωνα με την έκθεση. Ενώ οι παραγγελίες για νέα τζετ παραμένουν ισχυρές, οι χρόνοι αναμονής έχουν μειωθεί από τρία ή τέσσερα χρόνια σε περίπου δύο χρόνια για πολλά μοντέλα, σύμφωνα με μεσίτες τζετ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή