Τους τελευταίους μήνες, η ιταλική κυβέρνηση έχει εμπλακεί σε μια διευρυνόμενη σειρά συγκρούσεων με την Stellantis, κληρονόμο της εμβληματικής ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Fiat, μιας από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο – επειδή δεν επένδυσε αρκετά στην Ιταλία.

Η Stellantis, η οποία κατέχει μια ντουζίνα brands που εκτείνονται από την Alfa Romeo και τη Maserati μέχρι την Peugeot, τη Citroën και την Jeep, βρίσκεται εδώ και καιρό στο στόχαστρο της Μελόνι, αναφέρει το Politico.

Ο CEO της Stellantis προειδοποιεί: «Παγίδα» οι δασμοί σε κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα

Όταν ήταν βουλευτής στα έδρανα της αντιπολίτευσης, ήταν ένας από τους πιο σκληρούς αντιπάλους της γαλλο-ιταλικής συγχώνευσης μεταξύ της Fiat-Chrysler και της κατασκευάστριας Peugeot PSA, η οποία γέννησε την Stallantis το 2021. Τότε, η Μελόνι προειδοποίησε ότι η συμφωνία ήταν μια επικίνδυνη γαλλική διείσδυση, τροφοδοτώντας τον αειθαλή γαλλο-ιταλικό οικονομικό ανταγωνισμό.

Τώρα, από θέση πολιτικής ισχύος, η Ιταλίδα πρωθυπουργός εντείνει τον αγώνα της εναντίον της Stellantis στο όνομα του οικονομικού πατριωτισμού αναγκάζοντας την εταιρεία να αλλάξει το όνομα ενός νέου μοντέλου Alfa Romeo που κατασκευάστηκε στην Πολωνία και αφαιρώντας ιταλικές σημαίες από αυτοκίνητα πόλης που κατασκευάζονται στο Μαρόκο.

Ακόμα κι αν ένα σημαντικό μέρος των αυτοκινήτων της κατασκευάζεται εκτός Ιταλίας, η Stellantis είναι αυτή τη στιγμή η μόνη μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία που έχει απομείνει στη χώρα. Ο όμιλος κατέχει όλες τις θρυλικές μάρκες αυτοκινήτων της Ιταλίας εκτός από τη Ferrari, που είναι ανεξάρτητη εταιρεία, και τη Lamborghini, η οποία ανήκει πλέον στη γερμανική Audi.

Καθώς αυτή η ένταση μεταξύ της κυβέρνησης και της Stellantis σιγοβράζει, η Ρώμη φλερτάρει τώρα τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανοίξουν εργοστάσια στη χώρα, αναφέρει το Politico.

«Πρέπει να έχετε το θάρρος να επικρίνετε την απόφαση που έλαβε ο ιδιοκτήτης και η διοίκηση της [Στελλαντισ] όταν έρχονται σε αντίθεση με τα ιταλικά συμφέροντα», είπε ο Μελόνι νωρίτερα φέτος, κατηγορώντας την εταιρεία ότι είναι εγγεγραμμένη στην Ολλανδία και υποστηρίζοντας ότι η Ιταλία «τιμωρείται συστηματικά» στις στρατηγικές επιλογές της εταιρείας επειδή οι Γάλλοι μέτοχοι έχουν μεγαλύτερη επιρροή.

Αυτή είναι μόνο μία από τις πολλές κυβερνητικές επιθέσεις σε μια εταιρεία που βρίσκεται στο επίκεντρο της ιταλικής πολιτικής και δημόσιας συζήτησης για περισσότερο από έναν αιώνα. Πριν μετατραπεί σε έναν πολυεθνικό όμιλο με εργοστάσια σε όλο τον κόσμο, η Fiat αντιμετώπισε οικονομικά σκαμπανεβάσματα, λαμβάνοντας τακτικά γενναιόδωρες κρατικές επιδοτήσεις και πυροδοτώντας κριτική κατά του ιδρυτικού της μετόχου, της ισχυρής οικογένειας Ανιέλι.

«Η Stellantis είναι ιδανικός εχθρός για τη Μελόνι», σύμφωνα με τον Λορέντζο Καστελάνι, πολιτικό επιστήμονα στο Πανεπιστήμιο Luiss της Ρώμης. «Είναι ένας όμιλος που αποφάσισε με κάποιο τρόπο να εγκαταλείψει την παραγωγή παρά τη μεγάλη οικονομική υποστήριξη. Μπορεί εύκολα να κατηγορηθεί για κακό πατριωτισμό», είπε, προσθέτοντας ότι η Μελόνι, ωστόσο, χάνει τη μάχη ενάντια στην εταιρεία κολοσσό καθώς η Ιταλία δεν έχει πραγματική τρόπος να την αναγκάσει να κάνει περισσότερες επενδύσεις στη χώρα.

Η κυβέρνηση Μελόνι και η Stellantis δεσμεύτηκαν να παράγουν 1 εκατομμύριο οχήματα ετησίως στη χώρα. Όμως, τόσο η κυβέρνηση όσο και τα συνδικάτα λένε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεν τηρεί αυτή την υπόσχεση. Η παραγωγή στην Ιταλία μειώθηκε πάνω από 25% το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το 2023, σύμφωνα με τα συνδικάτα. Κατά την ίδια ακριβώς περίοδο, τα καθαρά κέρδη της εταιρείας σχεδόν μειώθηκαν στο μισό σε σχέση με το προηγούμενο έτος, από 10,9 δισ. ευρώ σε 5,6 δισ. ευρώ.

Από τη συγχώνευση με τη γαλλική PSA, η εταιρεία έκοψε περισσότερες από 10.000 θέσεις εργασίας στην Ιταλία, κυρίως ενθαρρύνοντας τους ηλικιωμένους εργαζομένους να συνταξιοδοτηθούν. Φέτος, αρκετές γραμμές παραγωγής της Stellantis στην Ιταλία, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής των αυτοκινήτων Fiat 500 και Maserati, έχουν τεθεί σε αναμονή, με τους εργαζόμενους να λαμβάνουν μειωμένο μισθό στο πλαίσιο του λεγόμενου «cassa integrazione», ενός βραχυπρόθεσμου συστήματος επιδότησης μισθοδοσίας.

H Ρώμη απαγόρευσε στην Stellantis να ονομάσει ένα νέο μοντέλο Alfa Romeo που παράγεται στην Πολωνία ως «Milano»

Υποστολή της… σημαίας

Στην κορυφή των επικρίσεων προς την Stellantis, για την έλλειψη επενδύσεων στην Ιταλία, η Ρώμη απαγορεύει τώρα στην εταιρεία να επιδεικνύει την ιταλική της καταγωγή ενώ παράγει στο εξωτερικό.

Την άνοιξη, τα τελωνεία και η οικονομική αστυνομία της Ιταλίας κατέσχεσαν 134 Fiat Topolinos, ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης που παρήγαγε η Stellantis στο Μαρόκο, επειδή εμφάνιζαν ένα αυτοκόλλητο ιταλικής σημαίας που, σύμφωνα με τις ιταλικές αρχές, θα μπορούσε να παραπλανήσει τους αγοραστές σχετικά με την προέλευση του αυτοκινήτου. Τον Ιούνιο, ένας Ιταλός δικαστής αποφάσισε προσωρινά ότι ακόμη και το όνομα του μοντέλου – «Topolino» και «Topolino Dolcevita» – υποδηλώνει λανθασμένα ότι το αυτοκίνητο είναι ιταλικής κατασκευής, καθώς αναφέρονται σε ένα εμβληματικό παλιό μοντέλο της Fiat και σε θρυλική ταινία του Φεντερίκο Φελίνι.

Τα μικροσκοπικά αυτοκίνητα είναι ακόμα μπλοκαρισμένα στο λιμάνι του Λιβόρνο, στην ακτή της Τοσκάνης. Έκτοτε, η Stellantis προσφέρθηκε να αφαιρέσει το αμφιλεγόμενο αυτοκόλλητο της σημαίας και κάλεσε τους ιδιοκτήτες των Topolino να έρθουν στα συνεργεία της Fiat για να το αφαιρέσουν.

«Ο νόμος είναι ίδιος για όλους», δήλωσε ο υπουργός Βιομηχανίας Αντόλφο Ούρσο, προσθέτοντας ότι οι «πλαστές ενδείξεις» παραπλανούν τους καταναλωτές και είναι επιζήμιες για τις ιταλικές εταιρείες.

Η υπόθεση Topolino εγείρει κάποια νομικά σημεία συζήτησης καθώς η Stellantis δεν υποστήριξε ποτέ ότι το αυτοκίνητο κατασκευάστηκε στην Ιταλία.

«Η απλή παρουσία της ιταλικής σημαίας έχει εξισωθεί με την αναφορά «Made in Italy» και έχει επικυρωθεί ακόμη και αν η εταιρεία έχει σίγουρα ιταλική καταγωγή», σημείωσε ο Έντσο Μαρασά, συνεργάτης της δικηγορικής εταιρείας Portolano Cavallo.

«Είναι μια ιδιαίτερα αυστηρή εφαρμογή του νόμου, πιθανότατα και ένα πολιτικό μήνυμα, για να δώσει ένα σήμα σε όλες εκείνες τις εταιρείες που μεταφέρουν την παραγωγή τους στο εξωτερικό, ακόμη και εκείνες οι ιταλικές εταιρείες που θα έπρεπε αντ ‘αυτού, σύμφωνα με την κυβέρνηση και με ένα συγκεκριμένο λαϊκό αίσθημα, να επιστρέψουν στην Ιταλία», πρόσθεσε ο δικηγόρος.

Νωρίτερα φέτος, η Ρώμη απαγόρευσε στην Stellantis να ονομάσει ένα νέο μοντέλο Alfa Romeo που παράγεται στην Πολωνία ως «Milano», υποστηρίζοντας ότι το να δοθεί το όνομα της βόρειας ιταλικής πόλης σε ένα αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε στο εξωτερικό θα ήταν παράνομο. Η Stellantis κατέληξε να αλλάξει το όνομα σε «Junior».

Oι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι απίθανο να αντικαταστήσουν την Stellantis προς το παρόν

Φλερτ με την Κίνα

Όπως και οι προκάτοχοί της, η κυβέρνηση της Τζόρτζια Μελόνι προσπαθεί να πείσει τη Stellantis να συνεχίσει να παράγει στην Ιταλία, προσφέροντας οικονομική υποστήριξη στους αγοραστές αυτοκινήτων χαμηλών εκπομπών ρύπων. Η Ιταλία θα διαθέσει 750 εκατομμύρια ευρώ το 2025 και 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως από το 2026, ανακοίνωσε ο Ούρσο τον Αύγουστο, μετά από συνάντηση με την αυτοκινητοβιομηχανία.

Αλλά ο Ούρσο εξέφρασε τη λύπη του που, παρά τις οικονομικές προσπάθειες της κυβέρνησης μέχρι στιγμής, η παραγωγή αυτοκινήτων στην Ιταλία δεν έχει αυξηθεί, εν μέρει επειδή τα αυτοκίνητα που παράγονται εκτός Ιταλίας επωφελήθηκαν επίσης από το μπόνους αγοράς. Γι’ αυτό, υποσχέθηκε ότι από το επόμενο έτος μόνο τα οχήματα που κατασκευάζονται εν μέρει στην Ευρώπη θα είναι επιλέξιμα για το μπόνους, ένα μέτρο που έχει ήδη υιοθετηθεί στη Γαλλία από την αρχή του έτους.

Αυτές οι εντάσεις με την Stellantis αυξάνουν την εστίαση στο φλερτ της Μελόνι με την Κίνα, αναφέρει το Politico.

Ο CEO της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες

Κατά τη διάρκεια του πρώτου ταξιδιού της στο Πεκίνο στα τέλη Ιουλίου, η Μελόνι υπέγραψε αρκετές συμφωνίες συνεργασίας με την Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

O Ούρσο επιβεβαίωσε πρόσφατα ότι η Ιταλία βρίσκεται σε συνομιλίες με πολλές κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες για την κατασκευή εργοστασίων στην Ιταλία και, σύμφωνα με το Reuters, οι συνομιλίες με την κινεζική Dongfeng για ένα πιθανό ιταλικό εργοστάσιο βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο. Αντιπροσωπεία αξιωματούχων από το υπουργείο Βιομηχανίας της Ιταλίας θα ταξιδέψει στο Πεκίνο το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου για να συζητήσει περαιτέρω αυτούς τους φακέλους, σύμφωνα με εκπρόσωπο του υπουργείου.

Η επίθεση γοητείας της Ρώμης προς τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εκνευρίζει ήδη την Stellantis, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Κάρλος Τάβαρες να προειδοποιεί ότι το άνοιγμα της πόρτας στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα είχε «σημαντικές κοινωνικές συνέπειες».

Η κυβέρνηση θα μπορούσε επίσης να εξετάσει το ενδεχόμενο να δώσει στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ορισμένες ιστορικές ιταλικές μάρκες, συμπεριλαμβανομένων των Autobianchi και Innocenti, που ανήκουν επί του παρόντος στην Stellantis, σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα Il Sole 24 Ore. Η μεταφορά θα ήταν δυνατή χάρη σε ένα πρόσφατα εκδοθέν διάταγμα που θα επέτρεπε στις ιταλικές αρχές να αποκτούν τον έλεγχο των εμβληματικών εμπορικών σημάτων που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί για περισσότερα από πέντε χρόνια.

«Το φλερτ με άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι κακή ιδέα», αλλά οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι απίθανο να αντικαταστήσουν την Stellantis προς το παρόν, προειδοποίησε ο οικονομολόγος μεταφορών Andrea Giuricin, σημειώνοντας ότι η Ιταλία δεν είναι ιδανικός επενδυτικός προορισμός για αυτοκινητοβιομηχανίες, εν μέρει λόγω του υψηλού κόστους μεταφοράς.

Όπως είπε ο Καστελάνι, πολιτικός επιστήμονας:«Η Μελόνι μπορεί να ασκήσει πίεση στην Stellantis απαγορεύοντας τη χρήση ιταλικών ονομάτων και φλερτάροντας τους Κινέζους επενδυτές για να την κάνουν να ζηλέψει. Αλλά αυτό δεν μπορεί να είναι λύση».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή