Ο κλάδος χερσαίων οδικών μετασφορών στις ΗΠΑ υπήρξε εδώ και σχεδόν ένα αιώνα η γραμμή ζωής της αμερικανικής οικονομίας. Τα τελευταία χρόνια μετά από μια έκρηξη ζήτησης λόγω πανδημίας, ο κλάδος γνώρισε μια απαξίωση.

Τώρα αρχίζει να δείχνει σημάδια ανάκαμψης μετά από μια από τις βαθύτερες πτώσεις της ιστορίας της, με τη ζήτηση να αυξάνεται ακόμη και όταν οι τιμές εξακολουθούν να καταστέλλονται από την πλεονάζουσα χωρητικότητα του στόλου, το αυξημένο σταθερό κόστος και τον αυξημένο ανταγωνισμό για περιορισμένα φορτία εμπορευμάτων.

Amazon: Εγκαίνια για τα πρώτα ηλεκτρικά φορτηγά για λιμάνια

Τα αιτήματα για χερσαίες μεταφορές στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 9% από έτος σε έτος το δεύτερο τρίμηνο του 2024. Οι απορρίψεις προσφορών, μια μέτρηση της προθυμίας των μεταφορέων να δεχτούν φορτία, αυξήθηκαν κατά 1,3% από την ίδια περίοδο πέρυσι, που σημαίνει ότι η χωρητικότητα άρχισε σιγά σιγά να στενεύει, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας πληροφοριών logistics FreightWaves.

«Πιστεύω ότι τα χειρότερα είναι πίσω μας», δήλωσε στους Financial Times ο Μπομπ Κοστέλο, Επικεφαλής Οικονομολόγος των Αμερικανικών Συνδέσμων Φορτηγών.

Η πανδημία μεγάλωσε τον στόλο

Μετά την αύξηση πωλήσεων καταναλωτικών προϊόντων κατά τη διάρκεια της πανδημίας που οδήγησε σε μία από τις μεγαλύτερες ανόδους στη ζήτηση για φορτηγά, ο κλάδος επλήγη από «ύφεση ναύλων» το 2022, καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις οδήγησαν σε μείωση των καταναλωτικών δαπανών και ανάγκασικά στη μείωση του φορτίου αλλά και των ποσοστών κέρδους.

«Οι τιμές μπήκαν σε ελεύθερη πτώση» το 2022, σημείωσε στους FT  ο Μάικλ Καστανιέτο, Πρόεδρος Χερσαίων Μεταφορών ΗΠΑ για την εταιρεία logistics C.H. Robinson, σε ένα email. «Βλέπουμε ένα εκτεταμένο κατώφλι».

Το πλεόνασμα των φορτηγών μετά την έκρηξη της πανδημίας δεν καλύφθηκε με επαρκή ζήτηση, με αποτέλεσμα να γίνεται αισθητή από τις εταιρείες σήμερα η τεράστια χωρητικότητα. Και τα αποτελέσματα της εταιρείας δεν έχουν ακόμη δείξει μεγάλη ανάκαμψη.

Μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου μεταφορών στις ΗΠΑ J.B. Hunt, αστόχησε στις προσδοκίες για κέρδη για πέμπτο συνεχόμενο τρίμηνο στις 15 Ιουλίου με μείωση 24% στα λειτουργικά έσοδα σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Η εταιρεία ανέφερε την υποχρησιμοποίηση των περιουσιακών στοιχείων της και τη σταθερή τιμολόγηση ως βασικούς παράγοντες για τα χαμηλά έσοδα.

«Εξακολουθούμε να βλέπουμε υπερπροσφορά σε όλες τις λειτουργίες, με τους αποστολείς να έχουν επιλογές τόσο στον τρόπο λειτουργίας όσο και στον πάροχο για να μεταφέρουν το φορτίο τους», δήλωσε ο Σπένσερ Φρέιζιερ, EVP Sales and Marketing για την JB Hunt στην ανακοίνωση αποτελεσμάτων.

«Ενώ η χωρητικότητα δεν αποτελεί κορυφαία ανησυχία αυτή τη στιγμή, υπάρχει συνειδητοποίηση ότι αυτό θα αλλάξει κάποια στιγμή».

 

Προσβλέποντας σε αύξηση κομίστρων

Ωστόσο, καθώς η ζήτηση των καταναλωτών συνεχίζει να αυξάνεται σταθερά, ο κλάδος των φορτηγών κοιτάζει αισιόδοξα προς τη δυναμική αύξησης κομίστρων το 2025, ιδιαίτερα εάν τα επιτόκια μειωθούν, σύμφωνα με τον Έιβερι Βάις, Αντιπρόεδρο Οδικών Μεταφορών για την FTR Transportation Intelligence.

«Θα μπορούσαμε να επιστρέψουμε, ας πούμε, στα μέσα του επόμενου έτους, στα τέλη του επόμενου έτους, σε κάτι που είναι πολύ άνετο για τους μεταφορείς», δήλωσε στους FT ο Βάις.

Ωστόσο, τα διαρθρωτικά ζητήματα εξακολουθούν να υφίστανται για τις εταιρείες μεταφοράς φορτηγών, ιδίως όσον αφορά το κόστος και τον ανταγωνισμό.

Το οριακό κόστος του κλάδου, εξαιρουμένων των επιβαρύνσεων στα καύσιμα, αυξήθηκε περισσότερο από 6% το 2023, σύμφωνα με ανάλυση που δημοσιεύτηκε από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Ερευνών Μεταφορών.

Το κόστος ασφάλισης και συντήρησης έχει αυξηθεί κατά ένα τρίτο, δήλωσε ο ανώτερος αναλυτής της FreightWaves, Τόνι Μαλβέι, κυρίως λόγω των υψηλών επιτοκίων, της εγκατάστασης νέας τεχνολογίας και της αύξησης των ατυχημάτων που σχετίζονται με φορτηγά, αυξάνοντας την πίεση δαπανών στον στόλο μικρού έως μεσαίου μεγέθους.

«Αυτός είναι ο «δολοφόνος» για τις εταιρείες μεταφοράς φορτηγών», εξήγησε ο Κοστέλο, «Ο πληθωρισμός του κόστους τους εξακολουθεί να αυξάνεται σημαντικά».

Αργή μεταβολή από τους μεγάλους παίκτες

Παρά το αυξανόμενο κόστος, τα αποθέματα μετρητών από την αύξηση των ναύλων κατά τη διάρκεια της πανδημίας επέτρεψαν σε μεγάλο βαθμό σε μικρότερους μεταφορείς να επιβιώσουν, αν και περισσότερες από 25.000 εταιρείες μεταφορών με φορτηγά έχουν ήδη κλείσει, σύμφωνα με τον E.Βάις.

Οι μικρότεροι παίκτες, αυτοί με λιγότερα από πέντε φορτηγά, αποτελούν περισσότερο από το 85% της αγοράς, σημείωσε ο Καστανιέτο.

Η ανάπτυξη των μικρών μεταφορέων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αυξημένη πρόσβαση σε εμπορικές άδειες οδήγησης και τεχνολογία που επέτρεψε τα φορτία εμπορευμάτων να διακινούνται σαν ναύλοι της …Uber.

Αντί να βασίζονται σε μεσίτες και υπάρχουσες σχέσεις με αποστολείς φορτίων, οι οδηγοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν ψηφιακές πλατφόρμες για να δουν πού βρίσκονται τα διαθέσιμα φορτία και να αναλάβουν ανεξάρτητα το φορτίο.

Ως αποτέλεσμα, ο αριθμός των μεταφορέων στην αγορά παρέμεινε σε υψηλό επίπεδο, κατανέμοντας τους όγκους ναύλων σε μεγαλύτερο φάσμα εταιρειών και αυξάνοντας τον ανταγωνισμό τιμών.

Οι μεγαλύτεροι παίκτες αποφεύγουν τώρα να μειώσουν χωρητικότητα περιμένοντας μικρότερες εταιρείες να βγουν από την αγορά, επιβαρύνοντας τις αυξήσεις του κόστους και επιβραδύνοντας τη μείωση της υπερπροσφοράς της βιομηχανίας.

Όμως, καθώς η προσφορά μειώνεται και η ζήτηση επιταχύνεται, κάποιοι προβλέπουν ότι οι βελτιώσεις των ναύλων βρίσκονται προ των πυλών.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή