Καταγγελία κατά της ΑΒ Βασιλόπουλος υποβλήθηκε στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ) στι1 13 Αυγούστου 2024, με την οποία αμφισβητείται η τήρηση του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (ΓΚΠΔ) από την αλυσίδα σούπερ μάρκετ, εν Ελλάδι θυγατρική του ολλανδο-βελγικού ομίλου Ahold Delhaize.
Η καταγγελία που παίρνει ευρωπαϊκές διαστάσεις, καθώς την καταγγέλλουσα εκπροσωπεί ο «noyb – European Center for Digital Rights», ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός με έδρα στη Βιέννη και δραστηριοποίηση στον τομέα της προστασίας των δικαιωμάτων και ελευθεριών, αφορά την παραβίαση από πλευράς της ΑΒ δύο διατάξεων του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων.
Η καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα κατά της ΑΒ Βασιλόπουλος
Σύμφωνα με τον «noyb» η ΑΒ απάντησε ελλιπώς και ασαφώς στο αίτημα πρόσβασης της καταγγέλλουσας και, ως εκ τούτου, παραβίασε το άρθρο 15 παρ. 1 του ΓΚΠΔ. Στη συνέχεια, η ΑΒ παραβίασε την αρχή της διαφάνειας που θεσπίζεται στο άρθρο 5 παρ. 1 στοιχείο α΄ ΓΚΠΔ.
Το ιστορικό
Όπως αναφέρει ο «noyb» η καταγγέλλουσα είναι εγγεγραμμένη στο AB Plus Personal του προγράμματος επιβράβευσης της AB. Αυτό σημαίνει ότι η AB επεξεργάζεται «τις αγοραστικές της συνήθειες, τη συχνότητα των επισκέψεών της σε ένα κατάστημα ΑΒ, τη χρήση των προσφορών που της κοινοποιούνται, τη διεύθυνση κατοικίας της, το συνολικό κόστος των αγορών της» για δημιουργία προφίλ.
Ωστόσο, η AB της παρείχε μόνο μια λίστα με τις συναλλαγές της και τα στοιχεία επικοινωνίας της, αλλά καμία άλλη πληροφορία που προέκυψε από αυτήν, τονίζεται από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό. Παρά τη σαφή απόφαση του Δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, η AB αρνήθηκε επίσης ρητά να παράσχει κατάλογο αποδεκτών τέτοιων δεδομένων (βλ. υπόθεση C-154/21), επισημαίνει ο «noyb».
Η Κλεάνθη Σαρδέλη, δικηγόρος προστασίας δεδομένων στον «noyb», τονίζει πως «ο GDPR ορίζει σαφώς ότι η απάντηση μιας εταιρείας σε ένα αίτημα πρόσβασης πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες που κατέχει για έναν πελάτη. Το δικαστήριο διευκρίνισε ότι αυτό περιλαμβάνει επίσης όλους τους παραλήπτες που απέκτησαν τα προσωπικά σας δεδομένα. Το γεγονός ότι η “ΑΒ” αποκρύπτει σκόπιμα τεράστιες ποσότητες των εν λόγω δεδομένων είναι σαφώς παράνομο».
«Οι AB Plus Personal πελάτες, συμπεριλαμβανομένης της καταγγέλλουσας, δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στο χρηματικό ποσό που έχουν εξοικονομήσει χρησιμοποιώντας την κάρτα επιβράβευσης. Στον ιστότοπό της, η AB διαφημίζει την πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα ως αποκλειστική δυνατότητα για τους πελάτες “AB Plus Unique”. Ωστόσο, μια «αναβάθμιση» στο AB Plus Unique θα απαιτούσε τη συναίνεση για την κοινή χρήση δεδομένων με άλλα τρίτα μέρη. Αυτό δεν είναι μόνο παράλογο, αλλά και σαφώς παράνομο. Οι εταιρείες πρέπει να «διευκολύνουν» την πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα και όχι να τα κρατούν όμηρο. Συνολικά, αυτή η υπόθεση δείχνει ότι ακόμη και οι λειτουργίες που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε προσωπικά δεδομένα, όπως ένα πρόγραμμα επιβράβευσης, εξακολουθούν να αποτυγχάνουν να συμμορφωθούν με τις βασικές αρχές του GDPR, οκτώ χρόνια μετά την υιοθέτησή του το 2016» προσθέτει ο «noyb».
«Σε περιόδους ραγδαίας αύξησης των τιμών των τροφίμων, οικονομικής ύφεσης και ειδικά για τους πελάτες σε κράτη-μέλη με χαμηλό εισόδημα, μπορεί να μην υπάρχει άλλη επιλογή από το να “συμφωνήσουν” να μοιραστούν προσωπικά δεδομένα προκειμένου να έχουν πρόσβαση σε πιο προσιτές τιμές τροφίμων» σημειώνει η κ. Σαρδέλη, προσθέτοντας ότι οι «εκπτώσεις» είναι ενσωματωμένες στα μοντέλα τιμολόγησης των σούπερ μάρκετ και αυτό σημαίνει ότι, «στην πραγματικότητα, οι πελάτες λαμβάνουν μόνο εκπτώσεις επί των προηγουμένως διογκωμένων τιμών».
Να επιβληθεί πρόστιμο
Ο «noyb» προτείνει στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα να επιβάλει πρόστιμο έως και 4% του ετήσιου τζίρου της ΑΒ Βσιλόπουλος για να αποφευχθούν παρόμοιες παραβιάσεις στο μέλλον.
Τι απαντά η ΑΒ Βασιλόπουλος
Πηγές κοντά στην ΑΒ Βασιλόπουλος αναφέρουν στον ΟΤ πως ό,τι ζητήθηκε έχει δοθεί στην καταγγέλλουσα, ενώ επισημαίνεται ότι δεν έχει επίσημη ενημέρωση από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Συγκεκριμένα η εταιρεία αναφέρει: «Σαν εταιρεία σεβόμαστε απόλυτα τα προσωπικά δεδομένα των πελατών μας και υπάρχουν αυστηροί κανόνες για τη διασφάλιση αυτών και την επεξεργασία τους. Ανατρέξαμε στα αιτήματα που είχαμε λάβει την ημέρα που αναφέρεται στην καταγγελία και εντοπίσαμε ένα αίτημα το οποίο ενδέχεται να είναι αυτό που αναφέρεται στην καταγγελία. Από το ιστορικό των απαντήσεων διαπιστώσαμε ότι έχουν δοθεί το σύνολο των στοιχείων με βάση τα αιτήματα και μας δημιουργεί ιδιαίτερη έκπληξη η καταγγελία αν αφορά τη συγκεκριμένη περίπτωση. Σε κάθε περίπτωση η εταιρείας μας όταν κληθεί θα δώσει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στην αρμόδια Αρχή.»
Latest News
Νέα διετής συλλογική σύμβαση εργασίας στην Πειραιώς - Ποιες παροχές αυξάνονται
Ποιες θα είναι οι παροχές στην τράπεζα Πειραιώς - Διεύρυνση και ενίσχυση του ιατροφαρμακευτικού και νοσοκομειακού προγράμματος,
Αντιδρά η εστίαση στην αύξηση των δημοτικών τελών - Επιστολή ΠΟΕΣΕ στον Δούκα
Η ΠΟΕΣΕ τονίζει ότι πρόταση για αύξηση 10% των δημοτικών τελών γίνεται αιφνιδιαστικά χωρίς καμία ενημέρωση και διαβούλευση
Συνάντηση Θεοδωρικάκου - Καφούνη με εκπροσώπους του κλάδου της γουνοποιίας - Τι συζητήθηκε
Ο υπουργός κατέγραψε όλα τα αιτήματα της επιτροπής και των πολιτικών εκπροσώπων της Δυτικής Μακεδονίας και δήλωσε της πρόθεση της κυβέρνησης να βοηθήσει τον κλάδο
Άνοιγμα εννέα σημείων Goody’s - Everest σε Μ. Ανατολή και Ευρώπη - Οι στόχοι για το 2025
Μέχρι το τέλος του έτους ο όμιλος Goody’s - Everest αναμένεται να εγκαινιάσει συνολικά 9 νέα σημεία σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή
«Πράσινο φως» Παπαθανάση σε 682 επενδυτικά σχέδια στις περιοχές της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Παπαθανάσης ανέφερε πως η κυβέρνηση συνεχίζει να υλοποιεί τις δεσμεύσεις της
Παπακωνσταντίνου (ΤτΕ): Πέντε αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο των τραπεζών
Στις σημαντικές εξελίξεις στους κανονισμούς του χρηματοπιστωτικού τομέα αναφέρθηκε η Χριστίνα Παπακωνσταντίνου, υποδιοικήτρια της ΤτΕ
«Πράσινο φως» για την ανάπλαση στις εγκαταστάσεις της πρώην Ζυθοποιίας ΦΙΞ στη Θεσσαλονίκη
Εκδόθηκε του σχετικό Προεδρικό Διάταγα, καθώς ενεργαοποιείται πολεοδομικά η περιοχή και δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησής της
Η «Έξυπνη Μεταποίηση» χρηματοδοτεί 151 επενδυτικά σχέδια με 102,5 εκατ. ευρώ
Η «Έξυπνη Μεταποίηση» είναι εστιασμένη στην προσαρμογή των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο παραγωγικό μοντέλο «Βιομηχανία 4.0»
Επέκταση της Foot Locker στη Βουλγαρία με τρία νέα καταστήματα από τον όμιλο Fourlis
Τα τρία καταστήματα, που θα ανοίξουν σε καίριες εμπορικές τοποθεσίες, είναι τα πρώτα που ανοίγει ο όμιλος Fourlis στη Βουλγαρία
Η υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την JPMorgan Asset Management
Στόχος της πρωτοβουλίας αυτής είναι η διεύρυνση των επενδυτικών επιλογών που προσφέρει η Eurobank στους πελάτες της