Οι υπερπαραγωγές του Χόλιγουντ κυριαρχούν στις διεθνείς κινηματογραφικές αίθουσες για δεκαετίες, αλλά τα τελευταία χρόνια, έχουν χάσει τη λάμψη τους στη Κίνα την μεγαλύτερη κινηματογραφική αγορά εκτός ΗΠΑ.
Η τελευταία ταινία της Walt Disney, “Deadpool & Wolverine”, έχει κατακλύσει τον κόσμο από την κυκλοφορία της στις 22 Ιουλίου, και έγινε η ταινία με σήμανση καταλληλότητας R με την υψηλότερη εισπρακτική επιτυχία όλων των εποχών. Αλλά απέτυχε να σημειώσει την ίδια επιτυχία μεταξύ των Κινέζων.
Ενώ η ταινία της Marvel κέρδισε 57 εκατομμύρια δολάρια τις πρώτες 20 μέρες στην Κίνα, μια κωμωδία-δράμα τοπικής παραγωγής, το “Successor”, έβγαλε έξι φορές περισσότερα στην ίδια χρονική περίοδο, σύμφωνα με στοιχεία του maoyan.com.
Το “Successor” που κυκλοφόρησε στις 16 Ιουλίου, έχει εισπράξει μέχρι τώρα πάνω από 439 εκατομμύρια δολάρια για να βρεθεί στην τρίτη θέση φέτος στην Κίνα. Το “Deadpool & Wolverine” βρίσκεται στο νούμερο 15.
Ένα επιτυχημένο franchise του Χόλιγουντ, σχεδόν βέβαια θα είχε καλύτερη κατάταξη στην Κίνα πριν το 2020. Για παράδειγμα, το Avengers: End Game ήταν η τρίτη πιο δημοφιλής ταινία το 2019.
Ωστόσο, τα πράγματα έχουν αλλάξει δραματικά από τότε. Το «Godzilla x Kong: The New Empire» είναι η μοναδική φετινή ταινία του Χόλιγουντ που κατατάσσεται στις 10 ταινίες με τις υψηλότερες εισπράξεις στην Κίνα, στην 8η θέση.
Πέρυσι, για πρώτη φορά από το 2011 και έπειτα, καμία ταινία του Χόλιγουντ δεν μπήκε στο top 10.
Πουλάει το Made in China
Η παγκόσμια πανδημία βοήθησε να παγιωθεί η φθίνουσα τάση των αμερικανικών ταινιών. Οι αίθουσες έκλεισαν, λιγότερες ταινίες γυρίστηκαν και οι Κινέζοι θεατές στράφηκαν στο streaming.
«Η Κίνα έμαθε ό,τι μπορούσε από το Χόλιγουντ. Τώρα φτιάχνουν τις δικές τους υπερπαραγωγές μεγάλου προϋπολογισμού με καλά ειδικά εφέ … Δεν χρειάζονται πια το Χόλιγουντ», είπε στο CNBC ο Στάνλεϊ Ρόζεν, καθηγητής πολιτικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια, ο οποίος ειδικεύεται στην κινεζική πολιτική, κοινωνία και κινηματογράφο.
Εν τω μεταξύ, οι κινεζικές ταινίες όπως το “Successor” έχουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα καθώς το κινεζικό κοινό, κυρίως νέοι, θέλει ταινίες που σχετίζονται με πράγματα που συμβαίνουν στην Κίνα, είπε ο Ρόζεν.
Το Successor ταιριάζει με αυτό, με την ταινία να αγγίζει τα θέματα ειδικά προσαρμοσμένα για την εγχώρια αγορά, σύμφωνα με την Έμιλι Γιε, Κοσμήτορα Τεχνών στο Πανεπιστήμιο Lingnan του Χονγκ Κονγκ.
Εν τω μεταξύ, προηγούμενες προσπάθειες του Χόλιγουντ να προσελκύσει το κινεζικό κοινό δεν είχαν πάντα αποτέλεσμα.
Το 2020, η Disney έτρεφε ελπίδες ότι το remake με ηθοποιούς της ταινίας κινουμένων σχεδίων «Mulan», που διαδραματίζεται στην Κίνα, θα είχε καλή απόδοση εκεί. Ωστόσο, η ταινία απέτυχε, με πολλούς Κινέζους θεατές να χλευάζουν τους δημιουργούς για ιστορικές ανακρίβειες και δυτικά στερεότυπα.
Πατριωτισμός και αποσύνδεση των ΗΠΑ
Εκτός από ταινίες που είναι πολιτιστικά σχετικές με την κινεζική αγορά, οι πατριωτικές ταινίες έχουν κερδίσει έδαφος.
Η κινεζική ταινία με τις μεγαλύτερες εισπράξεις όλων των εποχών είναι η «The Battle at Lake Changjin» του 2021, η οποία απεικονίζει μια μάχη μεταξύ του Κινεζικού Στρατού και των αμερικανικών δυνάμεων κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Κορέα. Ακολουθεί το «Wolf Warrior 2», μια ταινία του 2017 για έναν πατριώτη Κινέζο ήρωα δράσης που μάχεται τους «κακούς» στο εξωτερικό.
Αυτή η πατριωτική άνοδος έχει ακολουθήσει τις αυξημένες σινο-αμερικανικές εντάσεις και την «αποσύνδεση» των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου.
Αυτές οι τεταμένες σχέσεις ήταν ένας μεγάλος παράγοντας για την ολοένα και πιο χλιαρή αντιμετώπιση του Χόλιγουντ στην Κίνα.
Το κινεζικό κοινό μπορεί επίσης να έχει βαρεθεί τις επαναλαμβανόμενες ιστορίες του Χόλιγουντ, ιδιαίτερα από τη στιγμή που η Κίνα άρχισε πρόσφατα να εισάγει περισσότερες ταινίες μη χολιγουντιανής προέλευσης, είπε στο CNBC ο Γινγκ Ζου, ειδικός στον κινηματογράφο και την τηλεόραση και συγγραφέα του «Hollywood in China».
Ο ρόλος του ΚΚΚ
Το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα αναλαμβάνει ενεργό ρόλο στην ανάπτυξη και την επίβλεψη της τοπικής κινηματογραφικής αγοράς, καθώς και να αποφασίζει πόσες ξένες ταινίες προβάλλονται στις αίθουσες της χώρας.
Το 2012, ο Κίνα και ΗΠΑ υπέγραψαν συμφωνία για αύξηση της πρόσβασης του Χόλιγουντ στην Κίνα. Αυτό οδήγησε σε ένα όριο 34 τίτλων αμερικανικών ταινιών που θα διανέμονταν από μια κινεζική κρατική επιχείρηση. Οι εγκεκριμένες ταινίες έπρεπε επίσης να περάσουν από τις αυστηρές πολιτικές λογοκρισίας. Όταν ο Σι έγινε πρόεδρος, έβαλε το Κεντρικό Τμήμα Προπαγάνδας του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος υπεύθυνο για τη ρύθμιση και την επίβλεψη των ταινιών.
Όπως αναφέρουν τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, η China Film Co. είχε ρόλο στην παραγωγή του “Successor”. Η εταιρεία ξεκίνησε από την China Film Group Corporation, που συνδέεται με το τμήμα προπαγάνδας του Πεκίνου.
Σύμφωνα με την Γιε , ενώ το “Successor” είναι μια εξαιρετική ταινία με καλό σενάριο, εξακολουθεί να ωφελείται μαζικά από τη διανομή, την προώθηση και τις “ευλογίες” του κράτους. Σημείωσε ότι η ταινία μπορεί να δυσκολευτεί εκτός Κίνας, ακόμη και σε κινεζόφωνες περιοχές όπως το Χονγκ Κονγκ ή η Σιγκαπούρη.
Η αντίδραση του Χόλιγουντ
Δεδομένου ότι η Κίνα δεν είναι πια τόσο διψασμένη για δυτικές ταινίες όπως παλιά, το Χόλιγουντ άλλαξε πλεύση, είπε ο Ρόζεν, προσθέτοντας ότι οι υπερπαραγωγές δεν μπορούν να συνυπολογίσουν αξιόπιστα την αγορά στους προϋπολογισμούς τους.
Ωστόσο, για πολλούς θαυμαστές στις ΗΠΑ και στην υπόλοιπη διεθνή αγορά, αυτή μπορεί να είναι μια ευπρόσδεκτη αλλαγή.
Εδώ και χρόνια, οι ταινίες έχουν τύχει κακής δημοσιότητας για αλλαγές που έγιναν προκειμένου για να κατευνάσουν το κινεζικό κοινό και να κερδίσουν την έγκριση των αρχών.
Για παράδειγμα, η Disney επικρίθηκε επειδή γύρισε το «Mulan» στην περιοχή Xinjiang στην Κίνα και ευχαριστούσε τις εγχώριες κυβερνητικές οντότητες στους τίτλους της ταινίας. Οι ΗΠΑ υποστηρίζουν ότι οι μουσουλμανικές μειονότητες έχουν αντιμετωπίσει παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και φρικαλεότητες στο Xinjiang.
Latest News
Μαρία Αντουανέτα: 4,5 εκατ. ευρώ για τα ματωμένα διαμάντια που κόστισαν το κεφάλι της
Η σκοτεινή ιστορία του διαμαντένιου περιδεραίου που κόστισε στην Μαρία Αντουανέτα το κεφάλι της
Πωλήθηκε το «καταραμένο μέγαρο» της Βενετίας «Κα Ντάριο»
Μετά από μακρά προσπάθεια στη Βενετία βρέθηκε αγοραστής για το ιστορικό κτήριο «Κα Ντάριο» που βρίσκεται Μεγάλο Κανάλι
Τι διαβάζουν οι Αμερικανοί μετά την εκλογή Τραμπ - Γιατί επιλέγουν το «1984»
Πώς η πολιτική ατζέντα του Ντόναλντ Τραμπ αλλάζει τις λογοτεχνικές προτιμήσεις των Αμερικανικών
Τόνι Τοντ: Πέθανε ο σκοτεινός «Candyman» σε ηλικία 69 ετών
O πολυσχιδής ηθοποιός Τόνι Τοντ εμφανίστηκε σε περισσότερες από 200 κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές συμπεριλαμβανομένων των Final Destination, The Rock, The Crow και Platoon
Απατεώνες «μάδησαν» εκατοντάδες θαυμαστές των Oasis
Οι θαυμαστές των Oasis κατεβάλαν εκατοντάδες λίρες έκαστος για ανύπαρκτα εισιτήρια
Πέθανε ο θρυλικός μουσικός και παραγωγός Κουίνσι Τζόουνς
Ο Κουίνσι Τζόουνς, ο άνθρωπος που είχε συνεργαστεί από τον Φρανκ Σινάτρα μέχρι τον Μάικλ Τζάκσον, άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 91 ετών.
VERGOS Auctions: 35 χρόνια δημοπρασίες - Το προφίλ του Έλληνα συλλέκτη
Στον ΟΤ μιλά ο managing director της VERGOS Auctions - Αποκαλύπτει τα «μυστικά» μίας δημοπρασίας, τη ελληνική αγορά και την τέχνη
Μια άγνωστη ιστορία για την Μέριλιν Μονρόε
«Είδα τις φωτογραφίες της Ντίτριχ. Εφόσον μπόρεσες να δημιουργήσεις αυτό το αποτέλεσμα με εκείνη, φαντάσου τι θα μπορούσες να κάνεις με μένα» φέρεται να είπε η Μέριλιν Μονρόε στην φωτογράφο.
Η Ελλάδα στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Η Ελλάδα στην 43η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Σάρτζα.
Τι είναι το «brat» που «στέφθηκε» η λέξη της χρονιάς
Βrat εναντίον delulu σημειώσατε 1! - Πώς το λεξικό Κόλινς δικαίωσε την Charli XCX