Σας καλωσορίζουμε στο podcast του Οικονομικού Ταχυδρόμου Economics & Business TALKS σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στον Οικονομικό Ταχυδρόμο συζητάμε με την ακαδημαϊκή κοινότητα για θέματα που αφορούν την επιχειρηματικότητα, τις επενδύσεις και την οικονομία, τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς.
Σε αυτό το επεισόδιο υποδεχόμαστε τον Γιώργο Δουκίδη καθηγητή Ηλεκτρονικού Επιχειρείν στο Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας της Σχολής Διοίκησης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Θα συζητήσουμε για το πως μία επιχείρηση στην Ελλάδα πρέπει ή δεν πρέπει -και γιατί -να προσαρμοστεί στη νέα εποχή της υψηλής τεχνολογίας.
«Κύριε Δουκίδη, τι σημαίνει μετασχηματισμός ψηφιακός για μια επιχείρηση;»
Από τη δεκαετία του ‘90 οι επιχειρήσεις με οργανωμένο τρόπο αντιμετώπισαν τις προκλήσεις κυρίως στο πλαίσιο της επιχειρηματικής στρατηγικής. Μέσα από την έμφαση που έδιναν σε αποτελεσματικότητα, παραγωγικότητα, κερδοφορία. Τα τελευταία όμως δέκα χρόνια οι επιχειρήσεις είναι μπροστά σε σημαντικές προκλήσεις, γιατί έχουμε τις παγκόσμιες διαταραχές λόγω οικονομικής κρίσης, πανδημίες και λοιπά. Έχουμε έναν παγκόσμιο ανταγωνισμό με βάση την παγκοσμιοποίηση και τις δυναμικές νεοφυείς εταιρείες και έχουμε τις νέες τεχνολογίες να φέρνουν καινούργιες προκλήσεις. Άρα, στα πλαίσια αυτά οι επιχειρήσεις θα πρέπει να κάνουν κάτι διαφορετικό και αυτό είναι η έννοια του μετασχηματισμού και των επιχειρήσεων μετασχηματισμού”, αναφέρει ο κ. Δουκίδης.
Τα τρία στοιχεία
Σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, στην ουσία οι εταιρείες αναφέρονται σε τρία πράγματα για να μετασχηματίσουν: 1. την εμπειρία των πελατών τους, άρα βλέπουν την αγορά και προσπαθούν να γίνουν πολύ καλύτερες. 2. μετασχηματίζουν τις επιχειρηματικές διαδικασίες και 3. μετασχηματίζουν και το επιχειρηματικό τους μοντέλο, δηλαδή δημιουργώντας νέες υπηρεσίες ή αλλάζοντας την βασική έννοια της ίδιας της επιχείρησης. Εμείς στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών μελετούμε το πώς οι τεχνολογίες βοηθάνε αυτόν τον επιχειρηματικό μετασχηματισμό.
Δουκίδης: Η ανάλυση δεδομένων που συζητάμε σαν Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών το είχαμε δει πριν μια δεκαετία, αλλά βέβαια ερευνητικά. Και έτσι βάλαμε στα προγράμματα σπουδών μας αυτά τα μαθήματα τεχνητής νοημοσύνης πριν 5 χρόνια
Οι ελληνικές επιχειρήσεις
Το ενδιαφέρον θα ήταν οι ελληνικές επιχειρήσεις να μην αντιδράσουν μόνο από ανάγκη. Δηλαδή, αυτό είναι το ενδιαφέρον και το σημαντικό για την ελληνική επιχειρηματική κοινότητα. Όπως εξηγεί ο κ. Δουκίδης, δηλαδή να βλέπουν μπροστά σε μια χρονική περίοδο πέντε ετών και να μπορούν να δρουν προ δραστικά αξιοποιώντας τις τεχνολογίες και όχι λόγω ανάγκης. Σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, πλέον και η πενταετία είναι μεγάλο χρονικό διάστημα. Η ανάλυση δεδομένων που συζητάμε σαν Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών το είχαμε δει πριν μια δεκαετία, αλλά βέβαια ερευνητικά. Και έτσι βάλαμε στα προγράμματα σπουδών μας αυτά τα μαθήματα τεχνητής νοημοσύνης πριν 5 χρόνια. Άρα πάντα έχεις τη δυνατότητα να προβλέπεις. Βέβαια πάλι το πρόβλημα ισχύει για το μικρό μέγεθος των ελληνικών επιχειρήσεων.
Ποιους κλάδους επηρεάζει η τεχνητή νοημοσύνη
Ο κ. Δουκίδης τονίζει ότι η τεχνητή νοημοσύνη σίγουρα επηρεάζει και θα επηρεάσει πολύ τους κλάδους που παράγουν περιεχόμενο. Δηλαδή οτιδήποτε έχει σχέση με συμβουλευτικό έργο, με δημοσιογραφία, με μουσική, με λογισμικό, ακόμα και τη νομική επιστήμη. Εγώ επειδή έχω ζήσει την τεχνητή νοημοσύνη από αρχές της δεκαετίας του ‘80, θα σας πω ότι και αυτό ήταν κάτι που προσπαθούσαμε εκείνες τις δεκαετίες. Η μεγάλη διαφορά που συνέβη τα τελευταία δέκα χρόνια είναι ότι αυτά τα συστήματα μαθαίνουν από μόνα τους. Έχει φέρει σημαντικές ανακαλύψεις αλλά παράλληλα όμως υπάρχει το πρόβλημα του λάθους.
Ο ρόλος του Πανεπιστημίου στην ενημέρωση
Η χώρα μας, σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, παρότι είναι μικρή χώρα, της λείπουν οι διαδικασίες πληροφόρησης και εκπαίδευσης. Το Πανεπιστήμιο (ΟΠΑ) τρέχει ένα μεγάλο πρόγραμμα εκπαίδευσης με τρεισήμισι χιλιάδες μικρομεσαίους επιχειρηματίες φέτος σε συνεργασία με μεγάλη τηλεπικοινωνιακή εταιρεία. Όλα αυτά γίνονται από απόσταση. Άρα μικρός επιχειρηματίας από τη Φλώρινα και την Καλαμάτα δεν χρειάζεται να έρχεται στην Αθήνα. “Αν έχεις ένα θέμα, όπως για παράδειγμα το να μειώσεις τα κόστη στο αυτό μειώνοντας τις διαδικασίες, ποιο είναι το εργαλείο που μπορείς να χρησιμοποιείς; Έχεις ένα πρόβλημα στο ότι οι πελάτες σου θέλουν ένα εναλλακτικό κανάλι πέρα από το φυσικό; Άρα το ψηφιακό. Ποιο είναι το λογισμικό το οποίο θα σε βοηθήσει; Με πολύ απλό τρόπο ξεκινάμε από τα προβλήματα, τις προτεραιότητες που έχουν και προσπαθούμε να πάμε σιγά – σιγά προς τις λύσεις.
Παρουσίαση: Ελένη Στεργίου.
Δημοσιογραφική παραγωγή: Σωτηρία Δημητρίου.
Ηχοληψία και Τεχνική Επεξεργασία Ήχου: Δημήτρης Ρέππας.
Το Podcast είναι σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Μπορείτε να παρακολουθήσετε το επεισόδιο από τα site του Οικονομικού Ταχυδρόμου, το Spotify και από τo κανάλι του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.