Με την πρόσφατη απόφασή του, το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) έκρινε ότι η άρνηση χορήγησης ταξιδιωτικού εγγράφου σε αναγνωρισμένο πρόσφυγα επιτρέπεται μόνο μετά από εξατομικευμένη αξιολόγηση των αρμοδίων διοικητικών οργάνων σχετικά με την ύπαρξη λόγων δημόσιας τάξης και ασφάλειας (ΣτΕ 1107/2024). Το ανώτατο δικαστήριο επεσήμανε ότι η παράγραφος 2 του άρθρου 1 της κοινής υπουργικής απόφασης (KYA) 10302/29.5.2020, που καθιερώνει δέσμια αρμοδιότητα για την απόρριψη αιτήματος χορήγησης ταξιδιωτικού εγγράφου σε περίπτωση καταδίκης για ορισμένα αδικήματα, χωρίς να επιτρέπεται περιθώριο εξατομικευμένης κρίσης από το αποφαινόμενο διοικητικό όργανο, υπερβαίνει την εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου 25 παράγραφος 2 εδάφιο δεύτερο του ν. 4636/2019.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με το σκεπτικό του δικαστηρίου, με την παράγραφο 1 του άρθρου 25 του ν. 4636/2019 θεσπίστηκε η απαγόρευση χορήγησης ταξιδιωτικού εγγράφου σε αναγνωρισμένο πρόσφυγα είτε όταν εκκρεμεί σε βάρος του διαδικασία εφαρμογής ρήτρας παύσης, αποκλεισμού, ανάκλησης ή ακύρωσης του χορηγηθέντος καθεστώτος είτε όταν συντρέχουν επιτακτικοί λόγοι εθνικής ασφάλειας ή δημόσιας τάξης. Η εξουσιοδότηση που παρέχεται με την παράγραφο 2 εδάφιο δεύτερο του ίδιου άρθρου για να καθοριστούν με κοινή υπουργική απόφαση η διαδικασία έκδοσης, ανανέωσης και αντικατάστασης του ταξιδιωτικού εγγράφου, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, ο τύπος, το περιεχόμενο ενδείξεων και η διάρκεια ισχύος του, δεν καλύπτει και τον προσδιορισμό των αόριστων νομικών εννοιών «επιτακτικοί λόγοι εθνικής ασφάλειας ή δημόσιας τάξης» με τον καθορισμό συγκεκριμένων αδικημάτων που οδηγούν αυτόματα στη μη χορήγηση ταξιδιωτικού εγγράφου σε αναγνωρισμένους πρόσφυγες.
Αυτό διότι η αρμοδιότητα για τη διαπίστωση της ύπαρξης λόγων εθνικής ασφάλειας ή δημόσιας τάξης που αποκλείουν τη χορήγηση ταξιδιωτικού εγγράφου σε αναγνωρισμένο πρόσφυγα ανατίθεται από τον νομοθέτη στην Υπηρεσία Ασύλου. Τα αρμόδια όργανα της Υπηρεσίας Ασύλου διατυπώνουν εξατομικευμένη κρίση για τη χορήγηση ή μη του ταξιδιωτικού εγγράφου, λαμβάνοντας υπόψη τις προσωπικές συνθήκες του πρόσφυγα, τα συγκεκριμένα πραγματικά περιστατικά και εκτιμώντας τη σοβαρότητα της παράβασης ή της ποινικής καταδίκης, τον χρόνο που έχει παρέλθει από την καταδίκη και κάθε άλλο στοιχείο αναγκαίο για τη διαμόρφωση της κρίσης τους.
Το δικαστήριο τόνισε ότι η επιλογή του νομοθέτη να αναθέσει σε διοικητικό όργανο την αρμοδιότητα να κρίνει ποια συγκεκριμένα πραγματικά περιστατικά αποτελούν επιτακτικό λόγο εθνικής ασφάλειας ή δημόσιας τάξης που εμποδίζουν τη χορήγηση του αιτούμενου ταξιδιωτικού εγγράφου και να μην εξουσιοδοτήσει τον κανονιστικό νομοθέτη να ρυθμίσει αφηρημένα και αποκλειστικά τις περιπτώσεις αυτές, συνάδει με τις διατάξεις της οδηγίας 2011/95/ΕΕ και γενικά με τις διατάξεις που αφορούν τη διεθνή προστασία, όπως αυτές έχουν ερμηνευτεί από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ως εκ τούτου, το δικαστήριο έκρινε ανίσχυρη την προσβαλλόμενη άρνηση χορήγησης ταξιδιωτικού εγγράφου σε αναγνωρισμένο πρόσφυγα, η οποία εκδόθηκε με επίκληση της διάταξης της παραγράφου 2 του άρθρου 1 της KYA 10302/29.5.2020. Σύμφωνα με την απόφαση του ΣτΕ, αυτή η διάταξη έχει τεθεί καθ’ υπέρβαση της εξουσιοδοτικής διάταξης του άρθρου 25 παράγραφος 2 εδάφιο δεύτερο του ν. 4636/2019. Ως αποτέλεσμα, η άρνηση χορήγησης ταξιδιωτικού εγγράφου που βασίζεται στην εν λόγω διάταξη θεωρείται νομικά ανίσχυρη, δεδομένου ότι παραβιάζει την αρχή της εξατομικευμένης κρίσης και την αναγκαία αξιολόγηση των προσωπικών συνθηκών του αιτούντος πρόσφυγα.
Η Σουζάνα Κλημεντίδη είναι δικηγόρος
Latest News
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (Θ’ Μέρος)
Τι δείχνουν ότι τα στοιχεία των Τύπων Παραστατικών
Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής: Το έντυπο απόδοσης και οι διαδικασίες της επιστροφής του
Η απόδοση και οι διαδικασίες επιστροφής του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής
Τo πιο κρίσιμο ρίσκο
Σε ναυτική γλώσσα, πηγαίνουμε να συναντήσουμε το μέλλον μας μέσα από μια «τυφλή πορεία»
Οι 4+1 εποχές του τραπεζικού συστήματος
Μετά από μια παρατεταμένη περίοδο μεταβλητότητας το τραπεζικό σύστημα βρίσκεται στο μεταίχμιο μετάβασης και πάλι σε μια περίοδο ομαλότητας
Νουριέλ Ρουμπινί: Το καλό, το κακό και η αβεβαιότητα της οικονομίας Τραμπ
Συνολικά, οι καλές ιδέες πρέπει να αντισταθμίζουν τις επιπτώσεις των κακών
Οι προσδοκίες για το Bitcoin παραμένουν υψηλές και για το 2025
Αναμφίβολα, το μεγαλύτερο σε κεφαλαιοποίηση κρυπτονόμισμα πρωταγωνίστησε το 2024. Και αναμένεται να συνεχίσει έτσι.
Στεγαστική κρίση και γενεές Υ και Ζ στην Ελλάδα
Για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης απαιτείται μια μακροπρόθεσμη στρατηγική και νέα εργαλεία παρέμβασης στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής
Πώς θα διαμορφωθεί το νέο επίδομα ανεργίας [πίνακες]
Το θεσμικό πλαίσιο για το τακτικό επίδομα ανεργίας όπως ισχύει σήμερα διαμορφώθηκε τις δεκαετίες του 1950 και 1980, δεν ανταποκρίνεται πλέον επαρκώς σε βασικούς στόχους κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής
Ποιες είναι σήμερα οι 20 μεγαλύτερες οικονομίες στον πλανήτη [γράφημα]
Η σχετική οικονομική δύναμη των κρατών στον πλανήτη έχει αλλάξει δραματικά
Οι προκλήσεις της ελληνικής οικονομίας για το 2025
Στα αρνητικά σημεία συγκαταλέγονται το υψηλό κόστος ζωής σε συνδυασμό με τους χαμηλούς μισθούς που δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοινωνικό μίγμα, η χαμηλή παραγωγικότητα και ανταγωνιστικότητα