Οι αυξήσεις τιμών από τις πολυεθνικές  τροφίμων που κάνουν τους καταναλωτές να βάζουν πλέον λιγότερο το χέρι στην τσέπη, ο πληθωρισμός που παραμένει σε υψηλά επίπεδα και ευνοϊκές αποτιμήσεις μετοχών στις διεθνείς αγορές κάνουν πολυεθνικές τροφίμων να εξετάζουν νέο γύρο από εξαγορές και συγχωνεύσεις.

Μεγάλες εταιρείες τροφίμων κυρίως από τις ΗΠΑ, αλλά με δραστηριότητα στην Ευρώπη και σε κάθε άλλη γωνιά του κόσμου, υπολογίζουν με τέτοιες συνέργειες να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη, να διευρύνουν τη γκάμα των προσφερόμενων προϊόντων και –τελικά- να ωφελήσουν ακόμη περισσότερο οικονομικά τους μετόχους τους –που είναι και το βασικό ενδιαφέρον για τέτοιες εισηγμένες και μη εταιρείες.

Η πρόσφατη συμφωνία για την εξαγορά της εταιρείας τροφίμων Kellanova από την Mars δημιουργεί προϋποθέσεις για να πιθανό νέο γύρο τέτοιων μεγάλων ντιλ στον κλάδο των πολυεθνικών τροφίμων, εκτιμά σε ανάλυσή της η Wall Street Journal.

Big Food: Πώς προσαρμόζονται σε ένα μέλλον με φάρμακα απώλειας βάρους

Πολυεθνικές τροφίμων: Πλήγμα σε πωλήσεις, στροφή σε ιδιωτική ετικέτα

Η τάση αυτή για ντιλς ευνοείται από το γεγονός ότι η αύξηση των πωλήσεων των τροφίμων τέτοιων πολυεθνικών έχει αρχίσει να μειώνεται λόγω του πληθωρισμού που επηρεάζει σημαντικά τα πορτοφόλια των νοικοκυριών. Πολλοί καταναλωτές από την Ευρώπη έως τις ΗΠΑ έχουν αρχίσει να μειώνουν σημαντικά τις δαπάνες, είτε αγοράζοντας λιγότερο είτε στρεφόμενα σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο στις ΗΠΑ οι τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν περίπου κατά 25% από το 2019 έως το 2023, πολύ περισσότερο από άλλες κατηγορίες όπως η στέγαση και η ιατρική περίθαλψη, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ που επικαλείται το Reuters. Μεγάλες ήταν οι αντίστοιχες αυξήσεις και στην Ευρώπη.

Η μείωση αυτή στο ρυθμό αύξησης πωλήσεων και οι ευνοϊκές μετοχικές και άλλες αποτιμήσεις πολλών πολυεθνικών τροφίμων κάνουν αναλυτές και οικονομολόγους του κλάδου να μιλάνε για ευνοϊκές συνθήκες για τέτοια ντιλς, δείχνει η έρευνα της WSJ.

Ενδεικτικά, γίγαντες των τροφίμων όπως η Kellanova αντιμετωπίζουν μειωμένους όγκους πωλήσεων επειδή οι καταναλωτές διστάζουν να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη μετά τις διαδοχικές και αυξήσεις στις τιμές στα ράφια των σουπερμάρκετ και άλλων καταστημάτων. Από τους γίγαντες Kraft Heinz μέχρι τη Mondelez οι εταιρείες πλέον ανεβάζουν τις τιμές με πιο χαμηλούς ρυθμούς, κάνουν εκπτώσεις και παρουσιάζουν νέα προϊόντα σε μια προσπάθεια να κερδίσουν ξανά απογοητευμένους πελάτες.

Οι συμφωνίες

Η αγορά φαίνεται να έχει ήδη ζεσταθεί για νέες συμφωνίες στα τρόφιμα αναφέρουν οι προβλέψεις της WSJ. Τους τελευταίους μήνες η Kraft Heinz εξέταζε πιθανή πώληση της μάρκας χοτ ντογκ και μπέϊκον Oscar Μayer, δείχνουν στοιχεία της WSJ. Η εταιρεία παραγωγής για σούπες και σνακ, η Campbell Soup, φέτος εξαγόρασε στην Sovos Brands που ειδικεύεται σε σάλτσες για ζυμαρικά. Η Kellogg επίσης εξαγόρασε την Keebler Foods.

Με την εξαγορά της Kellanova η Mars προσέθεσε τα Pringles δίπλα στα M&M’s στα «δικά της» ράφια των καταστημάτων, ενώ η συμφωνία των 36 δισεκατομμυρίων δολαρίων διαφοροποιεί το χαρτοφυλάκιο της Mars από προϊόντα σοκολάτας. Η Kellanova είχε δημιουργηθεί το 2023 από τη διάσπαση της Kellogg. Πρόσφατα η Kellanova είχε δει την ιδιωτική ετικέτα να πλήττει το μερίδιο αγοράς της για δημητριακά στην Ευρώπη και σε άλλες περιοχές. Η εταιρεία πουλάει μεταξύ άλλων στη Γηραιά Ήπειρο δημητριακά όπως Smacks, Frosties και Coco Pops.

Την ίδια στιγμή, η Nestle αντικαθιστά το διευθύνοντα σύμβουλο Mark Schneider με τον βετεράνο της εταιρείας Laurent Freixe, όπως ανακοίνωσε ο πολυεθνικός όμιλος τροφίμων. Ο Freixe εξετάζει μεταξύ άλλων και πιθανά ντιλς με άλλες εταιρείες για ενίσχυση του ομίλου.

Τι δείχνει η ιστορία για μεγάλα ντιλς

Ήταν τη δεκαετία του 2000 που υπήρξαν πάλι τέτοιες εταιρικές και καταναλωτικές συνθήκες οι οποίες επέτρεψαν να πραγματοποιηθούν μεγαντίλ στον κλάδο. Οι συμφωνίες αυτές είχαν αλλάξει τις ισορροπίες στις μάρκες εταιρειών τροφίμων, διαμορφώνοντάς τις όπως τις ξέρουμε σήμερα. Τότε η General Mills είχε αγοράσει την Pillsbury. Σήμερα έχει στα ράφια των καταστημάτων μάρκες όπως οι Häagen-Dazs, Cheerios, Wheaties, Chex, Lucky Charms, Trix, Cocoa Puffs, Yoplait, Pillsbury και άλλες. Επίσης η Philip Morris ως ιδιοκτήτρια της Kraft Foods είχε εξαγοράσει την Nabisco Holdings.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή