Για χρόνια η συγκατοίκηση στην Ελλάδα αφορούσε πολύ συγκεκριμένες ομάδες και πρακτικές: φοιτητές μακριά από την οικογενειακή εστία και ζευγάρια που βρίσκονται σε σχέση.
Εκπτώσεις: Πολυτέλεια τα ψώνια – Ακτοπλοϊκά και τρόφιμα «κερδίζουν» τη μόδα
Μετά ήρθε η κρίση, που εξανάγκασε κατ’ αρχάς τους επαγγελματίες να συστεγαστούν (δικηγόροι, γιατροί ακόμη και τεχνίτες), ενώ τελευταίοι ανακάλυψαν τα πλεονεκτήματα του «διαμοιρασμού» οι εκπρόσωποι του εγχώριου retail.
Η συγκατοίκηση των brands
Στη λογική μιας πλήρους εμπορικής πρότασης και με άμεσο όφελος την αύξηση εσόδων από την είσπραξη ενοικίου, αλλά και την προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού καταναλωτών, το co-retailing άρχισε να γίνεται trend και στην εγχώρια αγορά.
Τόσο σε ελληνικό επίπεδο, όσο και πανευρωπαϊκά οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ήταν αυτές που καθιέρωσαν το co-retailing, αντιμετωπίζοντας με αυτό τον τρόπο τον υψηλό ανταγωνισμό από διαδικτυακούς λιανοπωλητές και εκπτωτικά καταστήματα, αλλά και την τάση των καταναλωτών να μικραίνουν τα αγοραστικά τους «ταξίδια» επιλέγοντας καταστήματα ευκολίας στη γειτονιά τους.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το 2013 η συνεργασία της πάλαι ποτέ αλυσίδας Μαρινόπουλος, τότε αποκλειστικής δικαιοδόχου των σημάτων Carrefour, με την Κωτσόβολος. Η εν λόγω «συγκατοίκηση» είχε αποδώσει τρία σημεία Κωτσόβολος σε Μαρούσι, Γέρακα και Άλιμο. Βεβαίως η συνεργασία δεν υφίσταται εδώ και χρόνια.
Ωστόσο τα οφέλη αυτής της πρακτικής , που αποσκοπεί και στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας κάθε σημείου πώλησης με την προσδοκώμενη αύξηση της επισκεψιμότητας, διείδαν στη συνέχεια κι άλλοι retailers και μάλιστα τα τελευταία χρόνια οι συγκατοικήσεις πυκνώνουν.
Τα deals μεταξύ των Fourlis, ΑΒ Βασιλόπουλος, Pepco, Πλαίσιο, Σκλαβενίτης, Public και Jysk
Για παράδειγμα στο αναγεννημένο ΙΚΕΑ, στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, το οποίο δεν είναι πλέον ένα τεράστιο monobrand κατάστημα, αλλά έχει μετατραπεί από τον όμιλο Fourlis σε εμπορικό πάρκο, εκτός από τη σουηδική μάρκα επίπλων και οικιακού εξοπλισμού, αυτή τη στιγμή οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε αθλητική ένδυση και υπόδηση μέσω της Intersport και σε προϊόντα υγείας και ευεξίας από την βρετανική εταιρεία Holland & Barrett (σ.σ. και οι δύο αλυσίδες αναπτύσσονται από τον όμιλο του Βασίλη Φουρλή). Ενώ μέσα στους επόμενους δύο – τρεις μήνες στον ίδιο χώρο θα ανοίξει και μεγάλο κατάστημα της αλυσίδας τεχνολογίας Πλαίσιο, συνολικής επιφάνειας 2.800 τ.μ.
Ο Βασίλης Φουρλής, εδώ και χρόνια φανατικός του co-retailing, αξιοποιεί τη συνεργασία με την ΑΒ Βασιλόπουλος για να αυξήσει το δίκτυο της Holland & Barrett και ήδη τρία καταστήματα του βρετανικού brand έχουν ανοίξει εντός ισάριθμων σούπερ μάρκετ της ελληνικής θυγατρικής του ολλανδο-βελγικού ομίλου Ahold-Delhaize σε Ελληνικό, Νέα Ερυθραία και Πυλαία (Θεσσαλονίκη).
Ενδεχομένως να αξιοποιηθεί και το δίκτυο της Intersport προς την ίδια κατεύθυνση προκειμένου να δημιουργηθούν σημεία, με προϊόντα που σχετίζονται με την άθληση.
Την ίδια ώρα η «συγκατοίκηση» της πολωνικής Pepco και της ΑΒ Βασιλόπουλος, που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2023, ήδη μετρά 5 «συνεργατικά» καταστήματα.
Στην ουσία δεν πρόκειται για εγχείρημα τύπου shop in shop, αφού οι δυο εταιρικές οντότητες λειτουργούν αυτόνομα, αν και κάτω από την ίδια στέγη, με την ΑΒ Βασιλόπουλος να προχωρά σε μείωση του χώρου πώλησης σε συγκεκριμένα καταστήματά της, παραχωρώντας τον στην Pepco έναντι μισθώματος. Η μέση επιφάνεια καταστημάτων της πολωνικής αλυσίδας στα καταστήματα ΑΒ είναι περίπου 500 τετραγωνικά μέτρα.
Η συνεργασία με την ΑΒ Βασιλόπουλος θα συνεχιστεί, όπως αναφέρει ο κος Κωνσταντίνος Βλάσσης, Expansion Manager Greece για την Pepco, με τις δύο πλευρές να εξετάζουν κι άλλες περιπτώσεις co-working, ειδικά στην επαρχία. Το νέο Pepco σε κατάστημα ΑΒ θα ανοίξει τις επόμενες μέρες στα Γιαννιτσά.
Αντίθετα με την ΑΒ οι συνέργειες με την Public (λειτουργούν δύο καταστήματα Pepco στη Θεσσαλονίκη και ένα τρίτο στη Λεωφόρο Συγγρού στην Καλλιθέα εντός των καταστημάτων της αλυσίδας τεχνολογίας του ομίλου Olympia του Πάνου Γερμανού) φαίνεται ότι έχουν λάβει τέλος, καθώς οι υπόλοιποι χώροι της αλυσίδας τεχνολογίας είναι μικρότερου εμβαδού.
Επιπλέον, επειδή η γειτνίαση με μεγάλα καταστήματα τροφίμων είναι κάτι που συνηθίζεται στις αγορές που αναπτύσσεται η Pepco στην ελληνική αγορά λειτουργούν καταστήματα της πολωνικής αλυσίδας δίπλα σε μεγάλα καταστήματα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Σκλαβενίτης.
Επίσης, πριν έξι χρόνια και η Δανέζικη αλυσίδα Jysk, με 63 καταστήματα αυτή τη στιγμή στην ελληνική αγορά, συνεργάστηκε με την Media Markt (σ.σ. το εγχώριο δίκτυο της γερμανικής αλυσίδας έχει εξαγοραστεί από την Public), ανοίγοντας κατάστημα στον Γέρακα.
Γλυκές συνεργασίες
Εκτός από τους retailers συμπράξεις αναπτύσσουν και αλυσίδες από τον κλάδο της εστίασης, όπως αυτή μεταξύ της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας Τεκερνλής με την αλυσίδα Γρηγόρης Μικρογεύματα.
Τα δύο brands συστεγάζονται στο κατάστημα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας 64, στη στάση Μέγαρο του Μετρό, ενώ κατάστημα Τεκερνλής φιλοξενείται στον χώρο της αλυσίδας Γρηγόρης σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα η Τεκερνλής έχει επεκταθεί στο εμπορικό χωριό στα Σπάτα, ιδιοκτησίας πλέον της Lamda Development, σε συνεργασία με την Autogrill.
Γιατί το co-retailing θα συνεχίσει να αναπτύσσεται
Η συνύπαρξη διαφορετικών λιανικών concepts κάτω από την ίδια στέγη έχει αυξηθεί τα τελευταία πέντε χρόνια όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά πανευρωπαϊκά και σύμφωνα με τους οικονομικούς αναλυτές πρόκειται για μία τάση που θα συνεχίσει να αναπτύσσεται λόγω δύο παραγόντων:
Πρώτον, εξαιτίας της ανόδου του ηλεκτρονικού εμπορίου, οι έμποροι λιανικής δεν χρειάζονται τόσο χώρο όσο είχαν ιστορικά και έτσι τα μεγάλα καταστήματα θα χρειαστούν αρκετούς «συγκατοίκους» για να εξακολουθήσουν να είναι βιώσιμα.
Δεύτερον, οι έμποροι λιανικής θα πρέπει να καινοτομούν συνεχώς και να σκέφτονται έξω από το κουτί για να αυξήσουν τις πωλήσεις στο φυσικό δίκτυο καταστημάτων. Οι συνεργασίες με βιωματικά brands ή διαδικτυακούς παίκτες δημιουργούν μια μοναδική εμπειρία στο κατάστημα, και επομένως πιθανόν να δούμε περισσότερες συνεργασίες παραδοσιακών λιανέμπορων με νεοφυείς retailers.
Latest News
Margarita Louis-Dreyfus: Η δισεκατομμυριούχος που θέλει το 21% του λιμανιού Θεσσαλονίκης
Η επένδυση στον ΟΛΘ θα αποτελέσει την πρώτη τοποθέτηση της οικογένειας Louis-Dreyfus μέσω της LeonidsPort B.V. και παράλληλα την πρώτη σημαντική επένδυσή της στην Ελλάδα
Η ΕΕ ακυρώνει το εμπορικό σήμα «Turkaegean» - Όλη η απόφαση στον ΟΤ
Το 2021 ο Οργανισμός Τουριστικής Προβολής και Ανάπτυξης Τουρκίας κατέθεσε προς κατοχύρωση στο EUIPO το εμπορικό σήμα «Turkaegean»
ΕΛΤΟΝ: Ομολογιακό δάνειο 5,5 εκατ. ευρώ με κάλυψη από την Alpha Bank
Το προϊόν του εν λόγω μη εμπραγμάτως ασφαλισμένου Κοινού Ομολογιακού Δανείου της ΕΛΤΟΝ συνδέεται με την εξαγορά της Λέκος
ΕΚΤ: Στα «σκαριά» μοντέλο αυστηρότερης εποπτείας των τραπεζών
Πώς θα επηρεάσουν τις ελληνικές τράπεζες τα σχέδια της ΕΚΤ για συμπερίληψη προηγούμενων περιόδων στα μοντέλα πιστωτικού κινδύνου
Οι πιστωτές υπέρ της αίτησης πτώχευσης της Τσάνταλης - Στο σφυρί τα «ασημικά»
Υπέρ της πτώχευσης της Τσάνταλης οι πιστωτές της ιστορικής οινοποιίας - Τα επόμενα βήματα
Όμιλος Τιτάν: Τον Φεβρουάριο η IPO της Titan America – Το 25% σε Χρηματιστήριο της Ν. Υόρκης
Ο Όμιλος Εταιρειών Τιτάν θα πραγματοποιήσει τη δημόσια εγγραφή, σύμφωνα με πληροφορίες, εντός του Φεβρουαρίου με σκοπό την άντληση 600 εκατ. δολ.
Alter Ego Media - City Hub Events: Διοργανώνουν 3 σημαντικά συνέδρια
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση σε Ανοιχτό Διάλογο - «Βιώσιμη Ανάπτυξη και Κοινωνική Συνοχή»
Να μπει «φρένο» στις αυξήσεις των ασφαλίστρων υγείας - Τι εκτιμά ο Γιάννης Χατζηθεοδοσίου
Ο Γιάννης Χατζηθεοδοσίου αναφέρθηκε στην ανάγκη για πρωτόκολλα μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών και ιδιωτικών νοσοκομείων
ΔΕΗ και Open Farm προωθούν τη βιώσιμη γεωργία στους μαθητές μέσω του “Carbon Farming Schools”
Στο πλαίσιο του προγράμματος, μαθητές και εκπαιδευτικοί από την Κοζάνη, τη Φλώρινα, τη Μεγαλόπολη, την Ελευσίνα και την Αττική συμμετείχαν σε ενημερωτικές δράσεις
Τι έδειξε το ταμείο των εμπόρων τα Χριστούγεννα - Η έρευνα της ΕΣΕΕ [γραφήματα]
Τι έδειξε πανελλαδική έρευνα της ΕΣΕΕ στους εμπόρους για το ταμείο της χριστουγεννιάτικης και πρωτοχρονιάτικης αγοράς