Τα ναυπηγεία παγκοσμίως αντιμετωπίζουν αυξημένα κόστη ενέργειας, πρώτων υλών και εξαρτημάτων, λόγω μεταπανδημικού πληθωρισμού. Στην Ευρώπη αυτά είναι συνυφασμένα με μεγαλύτερους μισθούς και περιοριστικούς, από τις Βρυξέλλες, όρους.
Η Meyer Werft, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο, πλησιάζει στη διάσωση από τη γερμανική κυβέρνηση αφού το αυξανόμενο κόστος ενέργειας και πρώτων υλών την οδήγησε στο χείλος της κατάρρευσης.
Ναυπηγεία: Στην Κίνα κατασκευάζεται το 60% των νέων πλοίων
Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς δεσμεύτηκε την Πέμπτη να βοηθήσει στη διάσωση του «βιομηχανικού στολιδιού» σε μια συνεδρίαση του συμβουλίου εργαζομένων της εταιρείας στη βορειοδυτική πόλη Papenburg.
Η εταιρεία βιώνει τη χειρότερη κρίση στην 229χρονη ιστορία της αναφέρουν οι Financial Times. Με πολλά από τα συμβόλαιά της να έχουν διαπραγματευτεί πριν από την πανδημία και να μην έχουν προσαρμοστεί από τότε για να ληφθούν υπόψη υψηλότερα κόστη πρώτων υλών και ενέργειας, χρειάζεται 2,7 δισ. ευρώ για να χρηματοδοτήσει την κατασκευή των πλοίων στο βιβλίο παραγγελιών της.
Κυβερνητικοί μέτοχοι… για λίγο
Ένα πακέτο διάσωσης θα μπορούσε να περιλαμβάνει την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και την περιοχή της Κάτω Σαξονίας να γίνουν μέτοχοι της εταιρείας, τουλάχιστον προσωρινά, ανέφεραν γερμανικά μέσα ενημέρωσης.
«Δεν θα το κάνουν αυτό για να παραμείνουμε για πάντα συνεργάτες – δεν είμαστε ναυπηγοί», είπε ο Σολτς. «Είναι να τεθούν τα θεμέλια για ένα καλό μέλλον στον ιδιωτικό τομέα».
Ανέφερε το παράδειγμα της απόκτησης της κυβέρνησης του 20% των μετοχών της Lufthansa το 2020 στο αποκορύφωμα της πανδημίας, την οποία πούλησε δύο χρόνια αργότερα.
Ο Σολτς είπε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση, η περιφερειακή κυβέρνηση της Κάτω Σαξονίας και οι ιδιοκτήτες του Meyer Werft είχαν συνομιλίες με τράπεζες τις τελευταίες εβδομάδες για μια συμφωνία για τη χρηματοδότηση της ναυπήγησης πλοίων στο βιβλίο παραγγελιών της.
Απαιτείται έγκριση Βρυξελλών
Ωστόσο, πρόσθεσε ότι η συμφωνία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, καθώς το γερμανικό κοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να την εγκρίνουν.
«Εάν όλοι οι άλλοι συμμετάσχουν μαζί, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα συνεισφέρει το μερίδιό της στη λύση», είπε. «Η ναυπηγική εδώ στο Papenburg και σε ολόκληρη την περιοχή έχει μέλλον».
Η ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων είναι ο τελευταίος τομέας όπου τα κάποτε κυρίαρχα ναυπηγεία της Ευρώπης, και όχι εκείνα της Κίνας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, συνεχίζουν να έχουν κυρίαρχη θέση.
Οι διεθνείς όμιλοι κρουαζιέρας, όπως η Carnival Corporation των ΗΠΑ και η MSC Cruises με έδρα την Ελβετία, παραγγέλνουν κυρίως από ναυπηγεία στη Γερμανία και την Ιταλία. Τα ναυπηγεία επωφελούνται από μια ισχυρή αλυσίδα εφοδιασμού εταιρειών που κατασκευάζουν χαλιά, έπιπλα και άλλα είδη σύμφωνα με τα υψηλά πρότυπα που απαιτούν οι επιβάτες κρουαζιέρας.
Όμως, το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν εταιρείες όπως η Meyer Werft είναι ότι οι πελάτες της πληρώνουν τη μερίδα του λέοντος της τιμής αγοράς για τα κρουαζιερόπλοια κατά την παράδοση, με την εταιρεία να χρειάζεται να δανειστεί στο μεταξύ για να καλύψει το κόστος κατασκευής.
Ζωτική η ναυπηγική για την Κάτω Σαξονία
Ο Στέφαν Βάιλ, πρωθυπουργός της Κάτω Σαξονίας, δήλωσε ότι η περιοχή σχεδιάζει μια «τεράστια δέσμευση» να σώσει τον Meyer Werft με το μεγαλύτερο πακέτο διάσωσης που είχε ποτέ συγκεντρώσει για μια βιομηχανική εταιρεία.
Είπε ότι το ναυπηγείο είχε ένα «πραγματικά δυνατό μέλλον», δείχνοντας το βιβλίο παραγγελιών του ύψους 11 δισ. ευρώ και πρόσθεσε ότι πλήρωνε 500 εκατ. ευρώ ετησίως σε φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης. «Δεν φέρω βάρη στη συνείδηση για τη διάσωση μιας τέτοιας εταιρείας», είπε.
Η υποκείμενη δραστηριότητα του ομίλου παραμένει ισχυρή. Μόλις πριν από λίγες μέρες κέρδισε το μεγαλύτερο συμβόλαιο στην ιστορία της όταν η Disney της ανέθεσε να ναυπηγήσει τέσσερα κρουαζιερόπλοια.
Μια κατάρρευση της εταιρείας θα ήταν καταστροφή για τη γύρω περιοχή: περίπου 18.000 άνθρωποι εξαρτώνται άμεσα ή έμμεσα από το ναυπηγείο για τα προς το ζην. Η Meyer Werft σχεδίαζε ήδη να περικόψει 340 θέσεις εργασίας τα επόμενα χρόνια, αφήνοντάς την με εργατικό δυναμικό 3.100.
Latest News
Αρρυθμίες στην κρουαζιέρα - Τι ζητά η Ένωση Εφοπλιστών και Κρουαζιεροπλοίων Ναυτιλίας
Χρειάζεται δράση και για τα δημοφιλή νησιά, όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος - Τι επισήμανε η CLIA
Κίνδυνος οικολογικής καταστροφής από το ελληνόκτητο τάνκερ Sounion
Οι ΗΠΑ προειδοποιούν εναντίον επαπειλούμενης οικολογικής καταστροφής μετά την επίθεση των ανταρτών Χούθι της Υεμένης στο δεξαμενόπλοιο Sounion στην Ερυθρά Θάλασσα
«Τρεις πυρκαγιές» στο υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιο που έπληξαν οι Χούθι
Η βρετανική UKMTO ενημέρωσε για την κατάσταση του ελληνικού τάνκερ που έγινε στόχος των ανταρτών από την Υεμένη
Ποια είναι τα 30 μεγαλύτερα και πιο κερδοφόρα λιμάνια στον κόσμο [πίνακας]
Στα πιο κερδισμένα λιμάνια του κόσμου είναι το Λος Άντζελες/Λονγκ Μπιτς στις ΗΠΑ με 14,7% αύξηση
Αντίθετη η ΠΕΝΕΝ στην αποστολή ελληνικών πλοίων για τη μεταφορά ισραηλινών πολιτών
Η ΠΕΝΕΝ εκφράζει για μια ακόμη φορά την αντίθεση της στην αποστολή επιβατηγών πλοίων στην Κύπρο με προορισμό το Ισραήλ
Αύξηση 11,5% στην εισαγωγή σπουδαστών στις ΑΕΝ από τις πανελλαδικές
Συνοπτικά εισήχθηκαν μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων (χωρίς να υπολογίζονται οι επιλαχόντες) για το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 1.363 μαθητές
Η Ελλάδα στην ελίτ των ναυτιλιακών κέντρων - Ανέβηκαν θέση Αθήνα, Πειραιάς [πίνακας]
Περισσότερα από 1.000 ναυτιλιακά γραφεία έχουν έδρα είτε στην Αθήνα είτε στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής
Χωρίς θύματα η επίθεση σε ελληνικό τάνκερ στην Ερυθρά - Τι ανακοίνωσε το υπουργείο Ναυτιλίας
Το υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιο «SOUNION» με 25 μέλη πληρώματος δέχθηκε ένοπλη επίθεση ενώ έπλεε στην Ερυθρά θάλασσα
Ακτοπλόοι: Οι 4 αιτίες για τα προβλήματα προσέγγισης των πλοίων στα λιμάνια
Το μήνυμα που στέλνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) είναι «μην πυροβολείται τους πλοιάρχους»
Επίθεση σε δεξαμενόπλοιο υπό ελληνική σημαία στα ανοικτά της Υεμένης - Τι λέει το υπουργείο Ναυτιλίας
Δεν αναφέρθηκαν θύματα μεταξύ των 25 μελών του πληρώματος που επέβαιναν, αλλά το πλοίο με ελληνική σημαία έχει χάσει την ικανότητα ελιγμών - Επιβεβαίωση και από το ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας