Τα ναυπηγεία παγκοσμίως αντιμετωπίζουν αυξημένα κόστη ενέργειας, πρώτων υλών και εξαρτημάτων, λόγω μεταπανδημικού πληθωρισμού. Στην Ευρώπη αυτά είναι συνυφασμένα με μεγαλύτερους μισθούς και περιοριστικούς, από τις Βρυξέλλες, όρους.
Η Meyer Werft, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο, πλησιάζει στη διάσωση από τη γερμανική κυβέρνηση αφού το αυξανόμενο κόστος ενέργειας και πρώτων υλών την οδήγησε στο χείλος της κατάρρευσης.
Ναυπηγεία: Στην Κίνα κατασκευάζεται το 60% των νέων πλοίων
Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς δεσμεύτηκε την Πέμπτη να βοηθήσει στη διάσωση του «βιομηχανικού στολιδιού» σε μια συνεδρίαση του συμβουλίου εργαζομένων της εταιρείας στη βορειοδυτική πόλη Papenburg.
Η εταιρεία βιώνει τη χειρότερη κρίση στην 229χρονη ιστορία της αναφέρουν οι Financial Times. Με πολλά από τα συμβόλαιά της να έχουν διαπραγματευτεί πριν από την πανδημία και να μην έχουν προσαρμοστεί από τότε για να ληφθούν υπόψη υψηλότερα κόστη πρώτων υλών και ενέργειας, χρειάζεται 2,7 δισ. ευρώ για να χρηματοδοτήσει την κατασκευή των πλοίων στο βιβλίο παραγγελιών της.
Κυβερνητικοί μέτοχοι… για λίγο
Ένα πακέτο διάσωσης θα μπορούσε να περιλαμβάνει την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και την περιοχή της Κάτω Σαξονίας να γίνουν μέτοχοι της εταιρείας, τουλάχιστον προσωρινά, ανέφεραν γερμανικά μέσα ενημέρωσης.
«Δεν θα το κάνουν αυτό για να παραμείνουμε για πάντα συνεργάτες – δεν είμαστε ναυπηγοί», είπε ο Σολτς. «Είναι να τεθούν τα θεμέλια για ένα καλό μέλλον στον ιδιωτικό τομέα».
Ανέφερε το παράδειγμα της απόκτησης της κυβέρνησης του 20% των μετοχών της Lufthansa το 2020 στο αποκορύφωμα της πανδημίας, την οποία πούλησε δύο χρόνια αργότερα.
Ο Σολτς είπε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση, η περιφερειακή κυβέρνηση της Κάτω Σαξονίας και οι ιδιοκτήτες του Meyer Werft είχαν συνομιλίες με τράπεζες τις τελευταίες εβδομάδες για μια συμφωνία για τη χρηματοδότηση της ναυπήγησης πλοίων στο βιβλίο παραγγελιών της.
Απαιτείται έγκριση Βρυξελλών
Ωστόσο, πρόσθεσε ότι η συμφωνία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, καθώς το γερμανικό κοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να την εγκρίνουν.
«Εάν όλοι οι άλλοι συμμετάσχουν μαζί, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα συνεισφέρει το μερίδιό της στη λύση», είπε. «Η ναυπηγική εδώ στο Papenburg και σε ολόκληρη την περιοχή έχει μέλλον».
Η ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων είναι ο τελευταίος τομέας όπου τα κάποτε κυρίαρχα ναυπηγεία της Ευρώπης, και όχι εκείνα της Κίνας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, συνεχίζουν να έχουν κυρίαρχη θέση.
Οι διεθνείς όμιλοι κρουαζιέρας, όπως η Carnival Corporation των ΗΠΑ και η MSC Cruises με έδρα την Ελβετία, παραγγέλνουν κυρίως από ναυπηγεία στη Γερμανία και την Ιταλία. Τα ναυπηγεία επωφελούνται από μια ισχυρή αλυσίδα εφοδιασμού εταιρειών που κατασκευάζουν χαλιά, έπιπλα και άλλα είδη σύμφωνα με τα υψηλά πρότυπα που απαιτούν οι επιβάτες κρουαζιέρας.
Όμως, το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν εταιρείες όπως η Meyer Werft είναι ότι οι πελάτες της πληρώνουν τη μερίδα του λέοντος της τιμής αγοράς για τα κρουαζιερόπλοια κατά την παράδοση, με την εταιρεία να χρειάζεται να δανειστεί στο μεταξύ για να καλύψει το κόστος κατασκευής.
Ζωτική η ναυπηγική για την Κάτω Σαξονία
Ο Στέφαν Βάιλ, πρωθυπουργός της Κάτω Σαξονίας, δήλωσε ότι η περιοχή σχεδιάζει μια «τεράστια δέσμευση» να σώσει τον Meyer Werft με το μεγαλύτερο πακέτο διάσωσης που είχε ποτέ συγκεντρώσει για μια βιομηχανική εταιρεία.
Είπε ότι το ναυπηγείο είχε ένα «πραγματικά δυνατό μέλλον», δείχνοντας το βιβλίο παραγγελιών του ύψους 11 δισ. ευρώ και πρόσθεσε ότι πλήρωνε 500 εκατ. ευρώ ετησίως σε φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης. «Δεν φέρω βάρη στη συνείδηση για τη διάσωση μιας τέτοιας εταιρείας», είπε.
Η υποκείμενη δραστηριότητα του ομίλου παραμένει ισχυρή. Μόλις πριν από λίγες μέρες κέρδισε το μεγαλύτερο συμβόλαιο στην ιστορία της όταν η Disney της ανέθεσε να ναυπηγήσει τέσσερα κρουαζιερόπλοια.
Μια κατάρρευση της εταιρείας θα ήταν καταστροφή για τη γύρω περιοχή: περίπου 18.000 άνθρωποι εξαρτώνται άμεσα ή έμμεσα από το ναυπηγείο για τα προς το ζην. Η Meyer Werft σχεδίαζε ήδη να περικόψει 340 θέσεις εργασίας τα επόμενα χρόνια, αφήνοντάς την με εργατικό δυναμικό 3.100.
Latest News
Το 2,1% του ΟΛΘ απέκτησαν οι Dreyfus - Το τίμημα
Η Leonidsport Β.V απέκτησε 212.114 μετοχές του ΟΛΘ στις 13 Ιανουαρίου - Σε εξέλιξη η δημόσια προσφορά
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία