
Τα ναυπηγεία παγκοσμίως αντιμετωπίζουν αυξημένα κόστη ενέργειας, πρώτων υλών και εξαρτημάτων, λόγω μεταπανδημικού πληθωρισμού. Στην Ευρώπη αυτά είναι συνυφασμένα με μεγαλύτερους μισθούς και περιοριστικούς, από τις Βρυξέλλες, όρους.
Η Meyer Werft, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές κρουαζιερόπλοιων στον κόσμο, πλησιάζει στη διάσωση από τη γερμανική κυβέρνηση αφού το αυξανόμενο κόστος ενέργειας και πρώτων υλών την οδήγησε στο χείλος της κατάρρευσης.
Ναυπηγεία: Στην Κίνα κατασκευάζεται το 60% των νέων πλοίων
Ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς δεσμεύτηκε την Πέμπτη να βοηθήσει στη διάσωση του «βιομηχανικού στολιδιού» σε μια συνεδρίαση του συμβουλίου εργαζομένων της εταιρείας στη βορειοδυτική πόλη Papenburg.
Η εταιρεία βιώνει τη χειρότερη κρίση στην 229χρονη ιστορία της αναφέρουν οι Financial Times. Με πολλά από τα συμβόλαιά της να έχουν διαπραγματευτεί πριν από την πανδημία και να μην έχουν προσαρμοστεί από τότε για να ληφθούν υπόψη υψηλότερα κόστη πρώτων υλών και ενέργειας, χρειάζεται 2,7 δισ. ευρώ για να χρηματοδοτήσει την κατασκευή των πλοίων στο βιβλίο παραγγελιών της.
Κυβερνητικοί μέτοχοι… για λίγο
Ένα πακέτο διάσωσης θα μπορούσε να περιλαμβάνει την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και την περιοχή της Κάτω Σαξονίας να γίνουν μέτοχοι της εταιρείας, τουλάχιστον προσωρινά, ανέφεραν γερμανικά μέσα ενημέρωσης.
«Δεν θα το κάνουν αυτό για να παραμείνουμε για πάντα συνεργάτες – δεν είμαστε ναυπηγοί», είπε ο Σολτς. «Είναι να τεθούν τα θεμέλια για ένα καλό μέλλον στον ιδιωτικό τομέα».
Ανέφερε το παράδειγμα της απόκτησης της κυβέρνησης του 20% των μετοχών της Lufthansa το 2020 στο αποκορύφωμα της πανδημίας, την οποία πούλησε δύο χρόνια αργότερα.
Ο Σολτς είπε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση, η περιφερειακή κυβέρνηση της Κάτω Σαξονίας και οι ιδιοκτήτες του Meyer Werft είχαν συνομιλίες με τράπεζες τις τελευταίες εβδομάδες για μια συμφωνία για τη χρηματοδότηση της ναυπήγησης πλοίων στο βιβλίο παραγγελιών της.

Απαιτείται έγκριση Βρυξελλών
Ωστόσο, πρόσθεσε ότι η συμφωνία δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, καθώς το γερμανικό κοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να την εγκρίνουν.
«Εάν όλοι οι άλλοι συμμετάσχουν μαζί, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα συνεισφέρει το μερίδιό της στη λύση», είπε. «Η ναυπηγική εδώ στο Papenburg και σε ολόκληρη την περιοχή έχει μέλλον».
Η ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων είναι ο τελευταίος τομέας όπου τα κάποτε κυρίαρχα ναυπηγεία της Ευρώπης, και όχι εκείνα της Κίνας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, συνεχίζουν να έχουν κυρίαρχη θέση.
Οι διεθνείς όμιλοι κρουαζιέρας, όπως η Carnival Corporation των ΗΠΑ και η MSC Cruises με έδρα την Ελβετία, παραγγέλνουν κυρίως από ναυπηγεία στη Γερμανία και την Ιταλία. Τα ναυπηγεία επωφελούνται από μια ισχυρή αλυσίδα εφοδιασμού εταιρειών που κατασκευάζουν χαλιά, έπιπλα και άλλα είδη σύμφωνα με τα υψηλά πρότυπα που απαιτούν οι επιβάτες κρουαζιέρας.
Όμως, το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν εταιρείες όπως η Meyer Werft είναι ότι οι πελάτες της πληρώνουν τη μερίδα του λέοντος της τιμής αγοράς για τα κρουαζιερόπλοια κατά την παράδοση, με την εταιρεία να χρειάζεται να δανειστεί στο μεταξύ για να καλύψει το κόστος κατασκευής.
Ζωτική η ναυπηγική για την Κάτω Σαξονία
Ο Στέφαν Βάιλ, πρωθυπουργός της Κάτω Σαξονίας, δήλωσε ότι η περιοχή σχεδιάζει μια «τεράστια δέσμευση» να σώσει τον Meyer Werft με το μεγαλύτερο πακέτο διάσωσης που είχε ποτέ συγκεντρώσει για μια βιομηχανική εταιρεία.
Είπε ότι το ναυπηγείο είχε ένα «πραγματικά δυνατό μέλλον», δείχνοντας το βιβλίο παραγγελιών του ύψους 11 δισ. ευρώ και πρόσθεσε ότι πλήρωνε 500 εκατ. ευρώ ετησίως σε φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης. «Δεν φέρω βάρη στη συνείδηση για τη διάσωση μιας τέτοιας εταιρείας», είπε.
Η υποκείμενη δραστηριότητα του ομίλου παραμένει ισχυρή. Μόλις πριν από λίγες μέρες κέρδισε το μεγαλύτερο συμβόλαιο στην ιστορία της όταν η Disney της ανέθεσε να ναυπηγήσει τέσσερα κρουαζιερόπλοια.
Μια κατάρρευση της εταιρείας θα ήταν καταστροφή για τη γύρω περιοχή: περίπου 18.000 άνθρωποι εξαρτώνται άμεσα ή έμμεσα από το ναυπηγείο για τα προς το ζην. Η Meyer Werft σχεδίαζε ήδη να περικόψει 340 θέσεις εργασίας τα επόμενα χρόνια, αφήνοντάς την με εργατικό δυναμικό 3.100.


Latest News

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.