Ο Γάλλος Πρωθυπουργός Gabriel Attal που διευθύνει την κυβέρνηση διαχείρισης τρεχουσών υποθέσεων απέστειλε στα επιμέρους υπουργεία οροφές δαπανών για τον επόμενο χρόνο ενόψει της κατάρτισης του νέου προϋπολογισμού.

Με το σχέδιο αυτό προϋπολογισμού προβλέπεται εξοικονόμηση δημοσίων δαπανών ύψους 10 δισ. ευρώ και πάγωμα της συνολικής δημόσιας δαπάνης στα 492 δισ. ευρώ στο ύψος, δηλαδή, περίπου του αντίστοιχου προϋπολογισμού του περασμένου έτους, που αντιπροσωπεύει, ωστόσο, μία μείωση κατά 10% αν ληφθεί υπόψη η επίδραση του πληθωρισμού.

Ο προϋπολογισμός της Γαλλίας

Ο νέος προϋπολογισμός Γραφείο όπως αναφέρει σημείωμα της ελληνικής πρεσβείας στο Παρίσι, χαρακτηρίζεται με την πρωτότυπη ορολογία ως «αναστρέψιμος», δηλαδή μη δεσμευτικός για την επόμενη γαλλική κυβέρνηση και δεκτικός προσαρμογής και αναθεωρήσεων από τη νέα κυβέρνηση αλλά και τη Βουλή (budget réversible). Αντιθέτως, δεν υπάρχει καμία αναφορά στο στόχο της μείωσης του ελλείμματος στο 4,1% του ΑΕΠ για το 2025, διότι ήδη θεωρείται απίθανο να επιτευχθεί ο στόχος συγκράτησης του ελλείμματος στο 5,1% του ΑΕΠ που είχε τεθεί για τη φετινή χρονιά.

Ολυμπιακοί Αγώνες: Στυλοβάτες του γαλλικού ΑΕΠ

Συνεπώς, ο στόχος του 4,1% φαίνεται ως μη ρεαλιστικός. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η κατάθεση του προϋπολογισμού παρουσιάζει ήδη ένα μήνα καθυστέρηση σε σχέση με το παραδοσιακά προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα των φάσεων προετοιμασίας του προϋπολογισμού, το οποίο προβλέπει να αποσταλεί αρχές Σεπτεμβρίου σχέδιο προϋπολογισμού στο Ανώτατο Συμβούλιο Δημοσιονομικής Πολιτικής και στη συνέχεια να εγκριθεί στα μέσα Σεπτεμβρίου από το Υπουργικό Συμβούλιο και να κατατεθεί στη Βουλή μέχρι την 1η Οκτωβρίου.

Η αντιπολίτευση κατήγγειλε τη γαλλική κυβέρνηση διαχείρισης τρεχουσών υποθέσεων ότι δε δικαιούται να καταθέτει σχέδιο προϋπολογισμού, ενώ οι οικονομολόγοι του Νέου Λαϊκού Μετώπου προετοιμάζουν, από την πλευρά τους, ένα δικό τους περίγραμμα σχεδίου προϋπολογισμού. Υπενθυμίζεται ότι η Γαλλία έχει παραπεμφθεί από την Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης από τον Ιούνιο σε διαδικασία ελέγχου υπερβολικού ελλείμματος μαζί με άλλες έξι χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ιταλία.

Με την ενεργοποίηση του Συμφώνου Σταθερότητας στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης -που είχε ανασταλεί, ως γνωστόν, από το 2020 λόγω της πανδημίας και στη συνέχεια του πολέμου στην Ουκρανία- από τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους τέθηκαν σε εφαρμογή οι νέοι κανόνες που προβλέπουν τη δυνατότητα επταετούς περιόδου δημοσιονομικής προσαρμογής, αλλά και ταυτόχρονα αυστηρή τήρηση των νέων κανόνων προσαρμογής και των προβλεπόμενων ορίων.

Η Γαλλία καταλαμβάνει την τρίτη θέση, μετά την Ελλάδα και την Ιταλία, από την άποψη του δημοσίου χρέους το οποίο υπερέβη το 110,6% το 2023 και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ως πιθανότερη την αύξησή του στο 112,4% μέχρι τα τέλη του 2024 και στο 113,8% μέχρι τα τέλη του 2025. Διπλάσιο, δηλαδή, περίπου από το δημόσιο χρέος της Γερμανίας που ανέρχεται στο 63,6% στα τέλη του 2023.

Το ερώτημα που τίθεται σε περίπτωση αδυναμίας έγκρισης του νέου προϋπολογισμού το οποίο θα πρέπει να τεθεί εντός του Δεκεμβρίου υπόψη στο Συμβούλιο ECOFIN για επικύρωση είναι πώς θα αντιδράσουν οι αγορές και οι διεθνείς επενδυτές αν υπάρξει καθυστέρηση και αν δεν υπάρχει ορατότητα για τους Ευρωπαίους εταίρους της Γαλλίας για τη δημοσιονομική πολιτική που θα ασκηθεί τα επόμενα έτη. Αρκετοί αναλυτές προβλέπουν ότι το επόμενο φθινόπωρο θα είναι «δημοσιονομικά καυτό», όπως το χαρακτηρίζουν.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή