Ακτιβιστές για το Κλίμα οδηγούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα δικαστήρια, επιδιώκοντας να αναγκάσουν τις Βρυξέλλες να αναβαθμίσουν τους κανόνες εκπομπών για το 2030 και, σε μια δεύτερη περίπτωση, να καταργήσουν κανόνες που χαρακτηρίζουν ορισμένα αεροπλάνα ως φιλικές προς το κλίμα επενδύσεις.
Σε μια υπόθεση ενώπιον του Δικαστηρίου του Γενικού Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μη κερδοσκοπικές ομάδες Climate Action Network (CAN) και Global Legal Action Network (GLAN) υποστηρίζουν ότι τα εθνικά όρια για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου για τομείς όπως οι μεταφορές και η γεωργία είναι παράνομα.
Δισεκατομμύρια κοστίζει στην Ελλάδα η κλιματική αλλαγή – Τι είδε η Handelsblatt
Οι ακτιβιστές δήλωσαν την Τρίτη ότι τα κατώτατα όρια θα αποτύχουν να μειώσουν τις εκπομπές της Ευρώπης για τη θέρμανση των πλανητών αρκετά γρήγορα ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της Συμφωνίας του Παρισιού για περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5 βαθμούς Κελσίου πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα.
Τα όρια, τα οποία απαιτούν από τα κράτη μέλη της ΕΕ να μειώσουν τις εκπομπές τους σε αυτούς τους τομείς μεταξύ 10% και 50% από τα επίπεδα του 2005, συμβάλλουν στον γενικό στόχο της ΕΕ για μείωση των καθαρών εκπομπών κατά 55% έως το 2030, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, σύμφωνα με το Reuters.
Ανάγκη για μείωση εκπομπών
Οι επιστήμονες λένε ότι οι εκπομπές πρέπει να μειωθούν στο μισό έως το 2030 για να περιοριστεί η θέρμανση στους 1,5 βαθμούς Κελσίου. Οι υπεύθυνοι της εκστρατείας υποστηρίζουν ότι οι πλούσιοι, μεγάλοι ιστορικοί ρυπαίνοντες όπως η ΕΕ θα πρέπει να κινούνται πιο γρήγορα από αυτό.
Το δικαστήριο έχει δώσει στην υπόθεση καθεστώς προτεραιότητας, που σημαίνει ότι θα μπορούσε να εκδικαστεί το 2025.
Μια δεύτερη υπόθεση, που κατατέθηκε από πέντε ομάδες εκστρατείας στο Γενικό Δικαστήριο της ΕΕ την Τρίτη, επιδιώκει να αναγκάσει τις Βρυξέλλες να αναθεωρήσουν τους κανόνες που προσθέτουν την αεροπορία στην «Συστηματική ταξινόμηση» της ΕΕ, έναν κατάλογο επενδύσεων που χαρακτηρίζονται ως πράσινες και επομένως είναι επιλέξιμες για πράσινη χρηματοδότηση από επενδυτές και τράπεζες.
Η πολιτική της ΕΕ ταξινομεί τις επενδύσεις σε νέα, πιο αποδοτικά καύσιμα αεροπλάνα ως βοηθητικές στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, με το σκεπτικό ότι θα ωθήσουν τα πιο βρώμικα παλιά αεροπλάνα στη… συνταξιοδότηση – περιορίζοντας τις εκπομπές προτού διατεθούν στο εμπόριο τεχνολογίες όπως τα αεροσκάφη μηδενικών εκπομπών.
Προσφέρει επίσης μια πράσινη ετικέτα σε πλοία που λειτουργούν με υγροποιημένο φυσικό αέριο – ένα ορυκτό καύσιμο που είναι λιγότερο εντάσεως CO2 από το πετρέλαιο, αλλά εξακολουθεί να παράγει εκπομπές CO2 και σχετίζεται με εκπομπές του ισχυρού αερίου του θερμοκηπίου μεθανίου.
Οι υποστηρικτές της εκστρατείας είπαν ότι η ΕΕ προχωρούσε σε «πράσινη πλύση», χαρακτηρίζοντας αεροπλάνα και πλοία που λειτουργούν εξ ολοκλήρου με ορυκτά καύσιμα ως φιλικά προς το κλίμα.
«Τα κριτήρια της αεροπορίας και της ναυτιλίας στέλνουν εντελώς λάθος μήνυμα στους επενδυτές», δήλωσε ο Ντέιβιντ Κέι, νομικός διευθυντής στην Opportunity Green, μία από τις ομάδες που υπέβαλαν τη μήνυση.
Οι στόχοι
Πέρυσι οι ΜΚΟ ζήτησαν από την Επιτροπή να επανεξετάσει τους στόχους, οι οποίοι θα απαιτούσαν μείωση των εκπομπών κατά 40% μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Το στέλεχος αρνήθηκε, λέγοντας ότι οι ισχυρισμοί που έγιναν ήταν αβάσιμοι. Είπε ότι είχε αναλύσει τις επιπτώσεις του κανονισμού στα σχετικά θεμελιώδη δικαιώματα και υποστήριξε ότι δεν χρειάζεται να πραγματοποιήσει επιστημονικές αξιολογήσεις.
Ο Gerry Liston, ανώτερος δικηγόρος του GLAN, δήλωσε: «Τα κράτη είναι υποχρεωμένα να υιοθετήσουν στόχους εκπομπών που βασίζονται στην επιστήμη, σύμφωνα με τον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη στους 1,5C. Περιγράψαμε πώς οι στόχοι της ΕΕ για το 2030 δεν προήλθαν από την καλύτερη διαθέσιμη κλιματική επιστήμη, σημείο που η Επιτροπή δεν αμφισβήτησε καν στην υπεράσπιση της υπόθεσής μας. Αντίθετα, προσπάθησε να λύσει την υπόθεση με απλές τεχνικές λεπτομέρειες».
Η CAN Europe συντόνισε μια προηγούμενη αγωγή κατά των κλιματικών στόχων της ΕΕ, η οποία δεν έγινε δεκτή. Οι πρόσφατες αλλαγές στο νόμο σημαίνουν ότι μπορεί να φέρει πιο άμεσα μια υπόθεση όπως αυτή, αλλά δεν έχει νομικό τρόπο να αμφισβητήσει τον ευρύτερο στόχο του 55% του μπλοκ, ο οποίος επίσης πιστεύει ότι είναι ανεπαρκής.
Πηγή: In.gr
Latest News
Θέρμανση με κλιματιστικό: Συμβουλές για μέγιστη απόδοση και οικονομία!
Επιλέγοντας κλιματιστικά Fujitsu επιλέγετε υψηλή ενεργειακή απόδοση και διευρυμένο εύρος λειτουργίας
nrg: Λύσεις ηλεκτροκίνησης για επιχειρήσεις με το incharge – Η συνεργασία με την Astrazeneca
Η nrg με το incharge παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτροκίνησης για τις επιχειρήσεις
Τίτλοι τέλους για το Gigafactory της Sunlight στη Δ. Μακεδονία – Τα εμπόδια
Η Sunlight Group δεν θα κατασκευάσει το εργοστάσιο μπαταριών λιθίου – Η αποχώρηση Μαντζούφα – Η επιδότηση των 245 εκατ. ευρώ
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»