
Διαψεύστηκαν οι προσδοκίες των εμπόρων για καλύτερες εισπράξεις κατά τη θερινή εκπτωτική περίοδο, η οποία ολοκληρώνεται το Σάββατο 31 Αυγούστου, ενώ ακόμη πιο ανησυχητικό είναι πως δεν περιμένουν κάτι καλύτερο ούτε για το επόμενο διάστημα, όπως προκύπτει από την έρευνα θερινών εκπτώσεων του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ).
Εκπτώσεις: Πολυτέλεια τα ψώνια – Ακτοπλοϊκά και τρόφιμα «κερδίζουν» τη μόδα
Πιο αναλυτικά περίπου 8 στους 10 δήλωσαν χειρότερο και ίδιο τζίρο σε σχέση με πέρυσι, με τον ΕΣΑ να σημειώνει ότι αυτά τα ευρήματα δείχνουν τουλάχιστον προβληματισμό και αναμονή, καθώς η περιρρέουσα διεθνής οικονομική συγκυρία παραμένει ακόμα μη προβλέψιμη.

Όπως επισημαίνεται, το δείγμα της έρευνας, η οποία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών με την επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή Γ. Μπάλτα, είναι μεγάλο (410 σημεία πώλησης) και αντιπροσωπευτικό. Περιλαμβάνει αυτοαπασχολουμένους, μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, αλυσίδες καταστημάτων καθώς και αρκετά καταστήματα που λειτουργούν σε μεγάλα εμπορικά κέντρα (malls).
Η σύγκριση έγινε με τον τζίρο της αντίστοιχης εκπτωτικής περιόδου του 2023 και πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι τα καιρικά φαινόμενα (συνθήκες συνεχούς καύσωνα) που έπληξαν τη χώρα τις πρώτες εβδομάδες των εκπτώσεων, όπου παραδοσιακά γίνεται ο μεγαλύτερος τζίρος στα καταστήματα, η ακρίβεια των τιμών στα τρόφιμα και το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα, διαμόρφωσε αρνητικό κλίμα στην αγορά.
Λιγότεροι οι αισιόδοξοι
Αν συγκρίνουμε τον Δείκτη αισιοδοξίας της τρέχουσας έρευνας με την αντίστοιχη του Φεβρουαρίου του 2024 θα δούμε ότι το ποσοστό εκείνων που πιστεύουν ότι η κατάσταση στην αγορά θα βελτιωθεί το επόμενο 6μηνο είναι κατά 14,2% μικρότερη. Συμπερασματικά: Περισσότεροι από 1 στους 2 (58,7%) δήλωσαν χειρότερο τζίρο σε σύγκριση με το 2023, σχεδόν 1 στους 5 (19,8%) είδε ίδια ταμεία και ελάχιστα περισσότεροι από 1 στους 5 (21%) δήλωσαν αύξηση του τζίρου.

Συνοψίζοντας, περίπου 8 στους 10 δήλωσαν χειρότερο και ίδιο τζίρο σε σχέση με πέρυσι.
Η πλειοψηφία των καταστημάτων του δείγματος (6 στα 10) ανήκουν στην κατηγορία Ένδυση – Υπόδηση – Αξεσουάρ που έχουν πρωτεύοντα ρόλο στην εκπτωτική περίοδο.
Φαίνεται ότι στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο η έλλειψη διαθέσιμου οικογενειακού εισοδήματος, η αύξηση των τιμών στα τρόφιμα σε συνδυασμό με τη συνεχιζόμενη παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα, κάνουν δύσκολα προβλέψιμη τη συμπεριφορά του καταναλωτικού κοινού το επόμενο εξάμηνο.
Πρόβλημα η ψηφιακή κάρτα
Σε ό,τι αφορά τον παράγοντα που επηρεάζει σημαντικά αυτή τη στιγμή τη λειτουργία των επιχειρήσεων, το στίγμα είναι ξεκάθαρο σύμφωνα με αποτελέσματα της έρευνας: Το 40% δείχνει ως μεγαλύτερο πρόβλημα την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας και την σύνδεση των ταμειακών μηχανών και των POS με την ΑΑΔΕ, κυρίως λόγω προβλημάτων στη σύνδεση με το ίντερνετ.
Το 26% δείχνει τη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος, αναφερόμενο στην αύξηση του κόστους δανεισμού και την ανεξέλεγκτη χρέωση προμηθειών, στο σύνολο των τραπεζικών συναλλαγών (POS, επιταγές, εμβάσματα, κ.λπ.)
Τέλος, η φορολόγηση του τεκμαρτού εισοδήματος αυτοαπασχολούμενων και επαγγελματιών είναι μεγάλο πρόβλημα για το 16,8% των ερωτηθέντων.
Τα παραπάνω αποτελέσματα, δείχνουν ότι η εν γένει λειτουργία του τραπεζικού συστήματος πρέπει να εξορθολογιστεί, για να μπορέσει να στηρίξει τις δημιουργικές και εξωστρεφείς εμπορικές επιχειρήσεις της χώρας, επισημαίνεται από τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών.
«Το εμπόριο χρειάζεται γενναίες παρεμβάσεις και όχι απειλές»
Με αφορμή τα αποτελέσματα της έρευνας του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών για τον τζίρο των καταστημάτων στην περίοδο των θερινών εκπτώσεων, ο πρόεδρος του Ε.Σ.Α Σταύρος Καφούνης δήλωσε:
«Με μεγάλη περηφάνια παραδίδουμε στην πολιτεία και στους συναδέλφους μας την καθιερωμένη πλέον μεγάλη, εξαμηνιαία έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, η οποία καταγράφει με επιστημονικό τρόπο -και πάντα σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- τα αποτελέσματα της εκπτωτικής περιόδου στο λιανεμπόριο, βασισμένα σε ένα τεράστιο δείγμα διαφορετικών κλάδων και περιοχών.
Ως συνήθως, τα αποτελέσματα περιγράφουν αυτό που όλοι οι επαγγελματίες του χώρου βιώνουν καθημερινά. Μάχη επιβίωσης σε καθεστώς σκληρού ανταγωνισμού, όπου -ανάλογα με την περιοχή, τον κλάδο και την σύνδεση με τον τουρισμό- παρατηρούμε μεγάλες διαφοροποιήσεις, όμως το συμπέρασμα είναι ένα: το οργανωμένο, υγιές εμπόριο, αυτό που κοιτάζει στα μάτια τον καταναλωτή και δεν έχει ανάγκη από απειλές και τιμωρητικά πρόστιμα είναι αυτό που εφαρμόζει ό,τι του ζητηθεί από την Πολιτεία και με μοναδική ευσυνειδησία.
Για αυτό, την ερχόμενη εβδομάδα με αφορμή τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στην ΔΕΘ, θα τοποθετηθούμε ως συνήθως με σοβαρότητα αλλά και αποφασιστικότητα υπέρ του ισχυρότερου κλάδου της ελληνικής οικονομίας, απαιτώντας συγκεκριμένες γενναίες παρεμβάσεις».


Latest News

Το στοίχημα εξωστρέφειας της Sarantis - Πώς στέλνει τα προϊόντα της στις αγορές του κόσμου
Όχημα στην εξαγωγική δραστηριότητα της Sarantis αποτελεί το Carroten - Ο ρόλος της σειράς Clinea

Νέος πρόεδρος της ΚΕΕΕ ο Γιάννης Βουτσινάς
Στη ψηφοφορία o Γιάννης Βουτσινάς επικράτησε του Γιάννη Μπρατάκου, με 69 έναντι 49 ψήφων

Η μεγάλη ευκαιρία της ΕΕ να φτάσει τις ΗΠΑ στις startups - Τι γίνεται στην Ελλάδα
Η Ευρώπη επενδύει πολλά στο κομμάτι των startups, ειδικά στην ΑΙ, ώστε να κλείσει το κενό με τις ΗΠΑ - Τι δείχνουν τα τελευταία στοιχεία

Vodafone: Ολοκλήρωση δύο έργων για την ψηφιακή αναβάθμιση του Δημοσίου Τομέα
Τα έργα που ολοκλήρωσε η Vodafone είναι το νέο πληροφοριακό σύστημα για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και ο μετασχηματισμός των υπηρεσιών στα ελληνικά Προξενεία

Οι αυξήσεις στις τιμές ρίχνουν το τζίρο στις επιχειρήσεις εστίασης
«Όσο μπορούμε κρατάμε τις τιμές, αλλά ο κόσμος κάνει πλέον μικρό λογαριασμό» λένε οι επαγγελματίες της εστίασης παραδεχόμενοι ότι η ακρίβεια αποτελεί πρόβλημα

Πενήντα χρόνια χωρίς τον Αριστοτέλη Ωνάση - Ο βίος και η πολιτεία του Έλληνα κροίσου
Ο επιχειρηματίας που άφησε το στίγμα του στην ιστορία της Ελλάδας - Τα μυστικά της επιτυχίας του

Ανατροπή στις επενδύσεις των ΑΕΕΑΠ – Τι αλλάζει
Το βαθύ discount στις μετοχές των Ανώνυμων Εταιρειών Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία (ΑΕΕΑΠ) και οι προσδοκίες – Οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο

Με ταχείς ρυθμούς ο «γάμος» Entersoft-Softone
Η ενιαία Entersoft-Softone βρίσκεται σε διαδικασία επιλογής εμπορικής ονομασίας, ενοποίησης διοικητικών δομών αλλά και διαμόρφωσης του protfolio λύσεων που θα προσφέρει προς τους πελάτες της

Αktor: Στα 32,4 εκατ. ευρώ το Enterpise Value (EV) της Sun Force One
Η AKTOR Ανανεώσιμες θα καταβάλει ως ίδια συμμετοχή για την αγορά του 51% της Sun Force One το ποσό των 4,1 εκ. ευρώ περίπου

Αρίστος Δοξιάδης: Ένας επενδυτής των start ups αναλαμβάνει την Έρευνα και Ανάπτυξη
Ο Αρίστος Δοξιάδης είναι συνεργάτης στη Big Pi, μια εταιρεία επιχειρηματικών κεφαλαίων που επενδύει στην Ελλάδα και υποστηρίζει τη φιλόδοξη καινοτομία