Τα πάνω κάτω στη διακίνηση containers στα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης έφερε η μεγάλη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, με σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις και για τον Πειραιά, ο οποίος όπως εκτιμούν αναλυτές θα βρεθεί το 2024 στην έβδομη θέση από την τέταρτη που ήταν το 2023.
Οι απειλές και οι επιθέσεις των Χούθι, που υπολογίζονται σε πάνω από 100 από τον περασμένο Νοέμβριο σε πλοία, υποχρέωσαν όλες τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αλλάξουν ρότα στα πλοία τους αποφεύγοντας την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ.
Ερυθρά Θάλασσα: Νέα πλήγματα Χούθι – Και ελληνικό πλοίο μεταξύ των στόχων
Χούθι: Μπαράζ επιθέσεων
Η εξέλιξη αυτή οδήγησε τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου από την πρώτη θέση μετά το Σουέζ, στην τελευταία όσον αφορά στη θαλάσσια εφοδιαστική αλυσίδα Ασίας – Ευρώπης.
Οι επιπτώσεις της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και οι τροποποιήσεις των δικτύων έγιναν αντιληπτές στα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου και των ακτών του Ατλαντικού σχολιάζει το PortEconomics, ένας οργανισμός ειδικών που παρακολουθεί στενά τη λειτουργία των λιμανιών.
Οι απειλές και οι επιθέσεις των Χούθι, που υπολογίζονται σε πάνω από 100 από τον περασμένο Νοέμβριο σε πλοία, υποχρέωσαν όλες τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να αλλάξουν ρότα στα πλοία τους αποφεύγοντας την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ.
Η μελέτη
Το μέλος του PortEconomics, Theo Notteboom, συνέταξε έναν πίνακα που δείχνει την ετήσια αύξηση σε teu στα κορυφαία λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων της ΕΕ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 και όπως σημειώνει ενώ το 2023 χαρακτηρίστηκε από έντονη έως μέτρια μείωση της κίνησης στα περισσότερα λιμάνια, το πρώτο εξάμηνο του 2024 έφερε διψήφια αύξηση σε επτά από τα 15 κορυφαία λιμάνια.
Τα λιμάνια της Σινές, της Βαρκελώνης και του Πειραιά
Το λιμάνι της Σινές στη Πορτογαλία, η Βαρκελώνη και η Βαλένθια στην Ισπανία καταγράφουν ισχυρή ανάπτυξη το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινο διάστημα (25%, 23,6% και 14,2% αντίστοιχα).
Αντιθέτως το ισπανικό λιμάνι της Αλγκεθίρας, δεν επωφελήθηκε πλήρως από τις ευνοϊκές συνθήκες της αγοράς καθώς κατέγραψε άνοδο μόλις 2,7% στη διακίνηση containers, ενώ το λιμάνι του Πειραιά υπέστη βαριές απώλειες στη κίνηση καθώς όπως σχολιάζει ο αναλυτής η Ανατολική Μεσόγειος έγινε ένας ναυτιλιακός δρόμος χωρίς έξοδο λόγω της δραματικής μείωσης των διελεύσεων από τη Διώρυγα του Σουέζ. Με την Cosco να στηρίζει τον Πειραιά, καθώς εξακολουθεί να φέρνει μεγάλα πλοία στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας μας, το πρόβλημα είναι αντικειμενικό καθώς οι Χούθι κατέστησαν το πλεονέκτημα της θέσης του Πειραιά, να είναι δηλαδή το πρώτο ευρωπαϊκό λιμάνι για κάθε πλοίο που «βγαίνει» από το Σουέζ, σε μειονέκτημα.
Αλλαγές
Εάν οι τρέχουσες τάσεις στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων συνεχιστούν κατά το υπόλοιπο του 2024, η σχετική κατάταξη των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών λιμανιών θα υποστεί αλλαγές σε σύγκριση με το 2023, τονίζει το Porteconomics. Η Βαλένθια αναμένεται να ξεπεράσει τον Πειραιά και να γίνει το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι της ΕΕ το 2024, με το Αμβούργο να παραμένει στην τρίτη θέση. Το λιμάνι της Αλγκεθίρας και το Μπρέμενχαβεν ενδέχεται να ξεπεράσουν τον Πειραιά, ωθώντας το ελληνικό λιμάνι στην 7η θέση, ακολουθούμενο στενά από τη Βαρκελώνη.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς