Ο πληθωρισμός στα τρόφιμα δεν ταλαιπωρεί μόνο τους Έλληνες. Είναι και κάτι που ταλανίζει πολίτες ακόμη και στην πλουσιότερη οικονομία του κόσμου. Και ενώ πολλοί αναφέρονται στην αισχροκέρδεια ως κινητήριο μοχλό της αύξησης τιμών στα τρόφιμα, οι περισσότερες αλυσίδες λιανικής αρνούνται πεισματικά τέτοιες κατηγορίες.

Αλλά ίσως η αισχροκέρδεια δεν είναι απλά ένα κακεντρεχές παραμύθι, καθώς κορυφαίο στέλεχος της αμερικανικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Kroger παραδέχτηκε κατά τη διάρκεια ακρόασης αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας ότι η εταιρεία αύξησε τις τιμές σε επιλεγμένα είδη πάνω από τα επίπεδα πληθωρισμού.

Ενώ κατέθετε σε δικηγόρο της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου την Τρίτη, ο Ανώτερος Διευθυντής Τιμολόγησης της Kroger Άντι Γκροφ είπε ότι ο γίγαντας των παντοπωλείων αύξησε τις τιμές των αβγών και του γάλακτος πάνω    ​​από τα επίπεδα του πληθωρισμού.

Χατζηθεοδοσίου – Ομράν: Αισχροκέρδεια και ακρίβεια η «μαύρη τρύπα» της Οικονομίας

«Αυτό δεν είναι καθόλου περίεργο», δήλωσε στο Newsweek ο Ντρου Πάουερς, ιδρυτής του Powers Financial Group. «Οι εταιρείες σε πολλούς κλάδους έχουν καταγράψει κέρδη ρεκόρ από την κρίση του κορωνοϊού, ενώ οι καταναλωτές αντιμετώπισαν τον υψηλότερο πληθωρισμό στην πρόσφατη ιστορία. Τα μαθηματικά μπορούν μόνο να υποδείξουν ότι οι εταιρείες αυξάνουν τις τιμές πάνω από το γενικό επίπεδο του πληθωρισμού. Όπως λέει η παλιά παροιμία, ποτέ μην αφήνεις μια καλή κρίση να πάει χαμένη».

Η κατάθεση έγινε κατά τη διάρκεια μιας δικαστικής ακρόασης για την αγωγή της FTC κατά της Kroger, αφού η αλυσίδα λιανικής ανακοίνωσε ότι θα εξαγόραζε τον κορυφαίο ανταγωνιστή της, την αλυσίδα Albertsons.

Περνώντας τον πληθωρισμό στους καταναλωτές

Ο Γκροφ είπε ότι η Kroger σκοπεύει να «περάσει τον πληθωρισμό στους καταναλωτές», αφού ένα εσωτερικό email του έδειξε ότι η τιμή των αυγών και του γάλακτος ξεπερνούσε συνήθως αυτό που θα απαιτούσε ο πληθωρισμός για να συνεχίσει να κερδίζει η αλυσίδα.

«Στο γάλα και τα αβγά, ο πληθωρισμός λιανικής ήταν σημαντικά υψηλότερος από τον πληθωρισμό του κόστους», είπε ο Γκροφ στο εσωτερικό email προς άλλα στελέχη της Kroger.

Εκπρόσωπος της Kroger είπε στο Bloomberg ότι το σχόλιο του Γκροφ «δεν αντικατοπτρίζει το επιχειρηματικό μοντέλο δεκαετιών της Kroger να μειώνει τις τιμές για τους πελάτες μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους της».

Δεν πιστεύουν όλοι ότι το email αντικατοπτρίζει τις πολιτικές καθορισμού τιμών της Kroger ή τον κλάδο των παντοπωλείων γενικότερα.

Οι οικονομολόγοι έχουν υποδείξει εδώ και καιρό ότι ο τομέας των παντοπωλείων, ο οποίος αποτελείται από λίγες μόνο αλυσίδες όπως η Kroger και η Walmart, επωφελούνταν από διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας κατά τη πανδημία, αυξάνοντας τις τιμές πέρα ​​από αυτό που ήταν απαραίτητο για τη διατήρηση των κερδών.

«Σχόλια όπως αυτό, παρά την ειλικρίνειά τους, θέτουν υπό αμφισβήτηση τις εξηγήσεις που δόθηκαν στους Αμερικανούς τα τελευταία τρία χρόνια για τον πληθωρισμό», δήλωσε στο Newsweek ο ‘Αλεξ Μπιν, καθηγητής χρηματοοικονομικής παιδείας στο Πανεπιστήμιο του Tennessee στο Martin.

«Τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, το αυξανόμενο κόστος αποστολής και οι αυξημένοι μισθοί έπαιξαν σίγουρα τον ρόλο τους στις υψηλότερες τιμές που βλέπουμε αυτήν τη στιγμή. Ωστόσο, η παραδοχή ότι ορισμένες τιμές ήταν αυξημένες απλώς και μόνο επειδή οι επιχειρήσεις μπορούσαν [να το κάνουν] δεν βοηθάει τα επιχειρήματα όσων λένε ότι η αισχροκέρδεια δεν είναι πρόβλημα».

Η υπόθεση αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας της FTC ισχυρίζεται ότι εάν η Kroger εξαγοράσει την Albertsons, οι καταναλωτές θα δουν ακόμη υψηλότερες αυξήσεις λόγω του μειωμένου ανταγωνισμού από τη συγχώνευση των δύο αλυσίδων. ΗΠΑ kroger

Μεγαλύτερη τάση;

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι τιμές των τροφίμων και της ενέργειας αύξησαν το συνολικό επίπεδο πληθωρισμού και πολλοί τομείς είδαν εταιρείες να σημειώνουν κέρδη ρεκόρ.

Ο Κέβιν Τόμσον, ειδικός στα οικονομικά και ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της 9i Capital Group, είπε στο Newsweek ότι τα σχόλια του Γκροφ υπογραμμίζουν μια μεγαλύτερη τάση στο τρέχον οικονομικό σύστημα.

«Έχουμε απομακρυνθεί από τον αληθινό καπιταλισμό προς μια ολιγαρχική δομή με λιγότερο ανταγωνισμό και μεγαλύτερους παίκτες να κυριαρχούν στην αγορά», δήλωσε ο Τόμσον στο Newsweek.

«Αυτή η στροφή, με γνώμονα την εστίαση στο συμφέρον των μετόχων, έχει μειώσει τις επιλογές των καταναλωτών και την ανταγωνιστική δυναμική».

Αλλά ο Μάικλ Ράιαν, ιδρυτής του michaelryanmoney.com, είπε ότι η Kroger μπορεί να το έχει παρακάνει με την παραδοχή της που ανεβάζει τις τιμές.

«Είναι σαν να πιάνεις ένα παιδί με το χέρι στο βάζο με τα μπισκότα και αντί να το αρνηθεί, ανακοινώνει περήφανα ότι τα πήρε όλα», είπε ο Ράιαν στο Newsweek. «Η Κρόγκερ δεν είναι μόνη σε αυτό το παιχνίδι. Θα στοιχημάτιζα το τελευταίο μου δολάριο ότι άλλοι μεγάλοι παίκτες όπως η Walmart και η Publix κάνουν παρόμοια ακροβατικά».

Παρά το γεγονός ότι αυτό είναι πιθανότατα ένα μεγαλύτερο πρόβλημα στον τομέα των παντοπωλείων, ο Ryan είπε ότι οι καταναλωτές θα μπορούσαν να αντιδράσουν γρήγορα με τα πορτοφόλια τους.

«Οι πελάτες δεν είναι χαζοί», είπε ο Ράιαν. «Έχω δει πιστούς αγοραστές να “εγκαταλείπουν το πλοίο” αμέσως μόλις αισθανθούν ότι τους έχουν κλέψει. Μόλις χαθεί αυτή η εμπιστοσύνη, είναι δύσκολο να την κερδίσεις ξανά».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή