Δηλώσεις πλοίων Β κατηγορίας
Μέχρι 26 Σεπτεμβρίου οι δηλώσεις. Ποια σκάφη αφορά
Ήταν αναμενόμενη η παράταση των φορολογικών δηλώσεων πλοίων Β’ κατηγορίας. Αυτό συμβαίνει γιατί μετά την ψήφιση του νόμου 5036/2023(ΦΕΚ Α’ 77/28-03-2023) « Πλαίσιο ρύθμισης οφειλών και άλλες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις, προστασία των συντάξεων από τον πληθωρισμό και άλλες διατάξεις για τη στήριξη της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας» τέθηκε η υποχρέωση σχεδόν όλα τα πλοία της κατηγορίας να υποβάλουν φορολογική δήλωση και να πληρώσουν φόρο.
Στις 26 Σεπτεμβρίου 2024, μετατίθεται, λοιπόν, η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φόρου πλοίων δεύτερης κατηγορίας του ν. 27/1975 για το φορολογικό έτος 2023, με κοινή απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χρήστου Δήμα και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή.
Η μετάθεση της καταληκτικής ημερομηνίας κρίνεται επιβεβλημένη, όπως αναφερει σχετική ανακοίνωση, για την ομαλή ολοκλήρωση της υποβολής των εν λόγω δηλώσεων, δεδομένου, αφενός ότι η σχετική διαδικασία υποβολής δήλωσης εφαρμόζεται για πρώτη φορά φέτος και αφετέρου ότι η ψηφιακή πλατφόρμα υποβολής των δηλώσεων τέθηκε σε λειτουργία στις 18 Ιουνίου.
Υπενθυμίζεται στους υπόχρεους ότι για να υποβάλουν τη δήλωση, εισέρχονται στην ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr), στη διαδρομή Εφαρμογές > Φορολογικές Υπηρεσίες > Πλοία/Ναυτιλιακές Εταιρείες > Δήλωση Φόρου πλοίων β’ κατηγορίας ν. 27/1975 (αφορά πλοία β’ κατηγορίας εσωτερικών πλόων, ανεξαρτήτως σημαίας).
Καταβολή του φόρου
Επισημαίνεται ότι, για τις δηλώσεις που υποβάλλονται από τις 27/7 και μετά, η καταβολή και των δύο δόσεων του φόρου γίνεται εμπρόθεσμα μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2024.
Ποια σκάφη αφορά
Αφορά όλα τα λεμβολογημένα πλεούμενα, είτε είναι καταχωρημένα σε ΒΕΜΣ (Βιβλία Εγγραφής Μικρών Σκαφών) είτε σε νηολόγιο, από μία μικρή βαρκούλα 3 μέτρων, ακόμα και κωπήλατη!
Μιλάμε δηλαδή για καθολική εφαρμογή εντάσσοντας τα σκάφη αναψυχής σε έναν φόρο όπου παραδοσιακά αφορούσε επαγγελματικά πλοία υποχρεώνοντάς τους ιδιοκτήτες να πληρώνουν από 100 ευρώ το χρόνο έως τα 7 μέτρα και 200 ευρώ από 7 έως 12 μέτρα, κάτι που θα ισχύσει αναδρομικά από το 2023.
Ποιο συγκεκριμένα και βάσει των οδηγιών που έχει δώσει το υπουργείο, μέσω ερωτήσεων απαντήσεων, υποχρέωση να καταθέσουν δήλωση είναι:
Ποιοι είναι υπόχρεοι σε υποβολή δήλωσης φόρου πλοίων με ελληνική σημαία;
Υπόχρεοι σε υποβολή δήλωσης φόρου πλοίων με ελληνική σημαία για τα φορολογικά έτη 2023 και επόμενα είναι κατά περίπτωση:
α) ο πλοιοκτήτης (φυσικό ή νομικό πρόσωπο/νομική οντότητα),
β) ο ναυλωτής (φυσικό ή νομικό πρόσωπο/νομική οντότητα) πλοίου υπό γυμνή ναύλωση,
γ) ο μισθωτής (φυσικό ή νομικό πρόσωπο/νομική οντότητα) πλοίου υπό χρηματοδοτική μίσθωση,
δ) οι πλοιοκτήτες κατά το ποσοστό ιδιοκτησίας του καθενός, στην περίπτωση που το πλοίο ανήκει σε περισσότερους του ενός πλοιοκτήτες,
ε) η συμπλοιοκτησία ή κοινωνία με αλληλέγγυα ευθύνη όλων των συμπλοιοκτητών ή κοινωνών αντίστοιχα, σε περίπτωση έναρξης εργασιών συμπλοιοκτησίας ή κοινωνίας
ζ) ο ναυλωτής (φυσικό ή νομικό πρόσωπο/νομική οντότητα) πλοίου που παρέχει υπηρεσίες μεταφορών με πλήρως εξοπλισμένα και στελεχωμένα πλοία άλλων εταιρειών ναυλωμένα βάσει χρόνου/ταξιδιού, παράλληλα με την εκμετάλλευση των ιδιόκτητων και υπό γυμνή ναύλωση πλοίων του, υπό τις προϋποθέσεις της υπό στοιχεία Α. 1049/2023 (Β΄2577) κοινής απόφασης των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Ποιοι είναι υπόχρεοι σε υποβολή δήλωσης φόρου πλοίων με σημαία ΕΕ και ΕΟΧ πλην της ελληνικής;
Υπόχρεοι σε υποβολή δήλωσης φόρου πλοίων με σημαία Ε.Ε. και Ε.Ο.Χ. πλην της ελληνικής για τα φορολογικά έτη 2023 και επόμενα είναι κατά περίπτωση:
α) ο πλοιοκτήτης (φυσικό ή νομικό πρόσωπο/νομική οντότητα),
β) ο ναυλωτής (φυσικό ή νομικό πρόσωπο/νομική οντότητα) πλοίου υπό γυμνή ναύλωση,
γ) ο μισθωτής (φυσικό ή νομικό πρόσωπο/νομική οντότητα) πλοίου υπό χρηματοδοτική μίσθωση,
δ) ο ναυλωτής (φυσικό ή νομικό πρόσωπο/νομική οντότητα) πλοίου που παρέχει υπηρεσίες μεταφορών με πλήρως εξοπλισμένα και στελεχωμένα πλοία άλλων εταιρειών ναυλωμένα βάσει χρόνου/ταξιδιού, παράλληλα με την εκμετάλλευση των ιδιόκτητων και υπό γυμνή ναύλωση πλοίων του, υπό τις προϋποθέσεις της υπό στοιχεία Α. 1049/2023 (Β΄2577) κοινής απόφασης των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
ε) ο διαχειριστής του πλοίου ή ο νόμιμος εκπρόσωπος και εγγυητής του πλοιοκτήτη.
Ποιοι είναι υπόχρεοι σε υποβολή δήλωσης φόρου πλοίων με ξένη σημαία;
Υπόχρεοι σε υποβολή δήλωσης φόρου πλοίων με ξένη σημαία για τα φορολογικά έτη 2023 και επόμενα είναι:
α) ο ναυλωτής/ναυλώτρια εταιρεία πλοίου που παρέχει υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών με πλήρως εξοπλισμένα και επανδρωμένα πλοία άλλων εταιρειών ναυλωμένα βάσει χρόνου/ταξιδίου και
β) η διαχειρίστρια εταιρεία του άρθρου 25 του ν. 27/1975 για λογαριασμό της πλοιοκτήτριας εταιρείας ή την ναυλώτριας εταιρείας γυμνού πλοίου (bareboat charterer) ή της μισθώτριας εταιρείας πλοίου υπό χρηματοδοτική μίσθωση (ship lessee),κατά περίπτωση.
Ποιοι είναι οι όροι προκειμένου ο ναυλωτής πλοίου που παρέχει υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών με πλήρως εξοπλισμένα και επανδρωμένα πλοία άλλων εταιρειών ναυλωμένα βάσει χρόνου/ ταξιδίου, παράλληλα με την εκμετάλλευση των ιδιόκτητων πλοίων τους να υπαχθεί στον φόρο χωρητικότητας και κατά συνέπεια στην υποβολή δήλωσης;
Απαιτείται:
α) είτε το εικοσιπέντε τοις εκατό (25%) τουλάχιστον του συνολικού στόλου του δικαιούχου να φέρει σημαία κράτους μέλους Ε.Ε. και Ε.Ο.Χ., είτε
β) το μερίδιο των ναυλωμένων βάσει χρόνου/ταξιδίου πλοίων που δεν φέρουν σημαία κράτους μέλους της Ε.Ε και του Ε.Ο.Χ. να μην υπερβαίνει το εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του στόλου του δικαιούχου που φορολογείται σύμφωνα με τη χωρητικότητα.
Εφόσον ο δικαιούχος του φόρου χωρητικότητας πληροί τουλάχιστον έναν από τους αναφερόμενους όρους των ως άνω περιπτώσεων, εξακολουθεί σε κάθε έτος να υπέχει την υποχρέωση να αυξήσει ή τουλάχιστον να διατηρήσει το μερίδιο σε πλοία με σημαία κράτους μέλους της Ε.Ε. και του Ε.Ο.Χ. του στόλου του (πλοία υπό την ιδιοκτησία του ή/και ναυλωμένα ως «γυμνά πλοία») σε σχέση με το αντίστοιχο μερίδιο του προηγούμενου έτους.
Σημειώνεται ότι οι εταιρείες, οι οποίες εκτός από την εκμετάλλευση του ιδιόκτητου και του ναυλωμένου βάσει «γυμνού πλοίου» στόλου τους ασκούν παράλληλα και εμπορική εκμετάλλευση ναυλωμένου στόλου βάσει χρόνου/ταξιδίου πλήρως εξοπλισμένου και επανδρωμένου ιδιοκτησίας άλλων εταιρειών, υποχρεούνται να προσκομίζουν εντός του μηνός Ιανουαρίου κάθε έτους κατάσταση με τα πλοία του ιδιόκτητου και του ναυλωμένου υπό γυμνή ναύλωση στόλου τους, καθώς και των εξοπλισμένων και επανδρωμένων πλοίων άλλων εταιρειών που έχουν ναυλώσει βάσει χρόνου/ταξιδίου, μέσω των οποίων ασκούν εμπορική εκμετάλλευση κατά το προηγούμενο έτος, από την οποία προκύπτει το ποσοστό της χωρητικότητας του στόλου που τους καθιστά ή όχι δικαιούχους στον φόρο χωρητικότητας.
Ο Αλωνιάτης Απόστολος είναι Οικονομολόγος – φοροτεχνικός, Α’ Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας.
Latest News
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η δημογραφική εικόνα της Θεσσαλίας
Η Θεσσαλία δεν βρίσκεται στην πλέον δυσμενή δημογραφικά θέση συγκρινόμενη με τις λοιπές ελληνικές Περιφέρειες
Ο παράδεισος των θεσμών και η επί γης Ελλάδα
Και μια λέξη: γιατί;
Oι πολιτικές εξελίξεις επιβάρυναν το ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών
Πώς αντέδρασε το Χρηματιστήριο Αθηνών στις πολιτικές εξελίξεις - Οι επενδυτές καλούνται να επιστρατεύσουν την υπομονή τους
Αποζημίωση δανειολήπτη με αναπηρία εξαιτίας καταχρηστικής πρακτικής
Η δικαστική απόφαση που αποτελεί σημαντικό νομικό προηγούμενο στην προστασία των δικαιωμάτων δανειοληπτών και ασθενών
Αναζητώντας την ουσία της Βιωσιμότητας πάνω στην Αχνή Γαλάζια Κουκίδα
Οι παγκόσμιες προκλήσεις της βιωσιμότητας ασκούν πιέσεις στην οικονομία και το επιχειρηματικό περιβάλλον, αλλά ταυτόχρονα ανοίγουν ευκαιρίες για ανάπτυξη και καινοτομία
Η αγορά κρυπτονομισμάτων μαγνητίζει τα βλέμματα
Ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ αναμένεται να αλλάξει τα πράγματα στα κρυπτονομίσματα
Πώς υπολογίζεται η Υπεύθυνη Καινοτομία;
Μια επιτυχημένη υπεύθυνη καινοτομία συνιστά de facto μια θετική πρόοδο. Παρέχει προστιθέμενη αξία όσον αφορά τον κοινωνικό αντίκτυπο και τη βιώσιμη ανάπτυξη
Ο γερμανικός κίνδυνος
Η αυξανόμενη ανεργία και η δημοσιονομική αμηχανία έπεισαν τελικά την κεντροαριστερή κυβέρνηση της εποχής να προχωρήσει σε ένα κύμα μεταρρυθμίσεων υπέρ της ανάπτυξης
Ψηφιακή πλατφόρμα για τα οχήματα myCAR - Πώς να εκδώσετε ψηφιακή άδεια κυκλοφορίας
Η εκτύπωση των ειδοποιητηρίων γίνεται μέσα από την ψηφιακή πλατφόρμα myCAR της ΑΑΔΕ