Η Ευρώπη καθυστερεί στην κούρσα της ηλεκτροκίνησης καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Γηραιάς ηπείρου παλεύουν με τη μετάβαση ενώ οι πολιτικοί προσέχουν να μην τροφοδοτήσουν την απογοήτευση των ψηφοφόρων.

Η Volkswagen AG και η Volvo Car AB αυτή την εβδομάδα περιόρισαν τις μεγάλες φιλοδοξίες τους να αμφισβητήσουν την Tesla Inc. και τους νέους κινέζους ανταγωνιστές.

Hλεκτρικά αυτοκίνητα: Φρένο στις πωλήσεις οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Οι λόγοι για τις οπισθοχώρηση είναι δύο: δεν υπάρχουν αρκετά προσιτά μοντέλα για να ξεπεράσουν τους πρώιμους υποστηρικτές και τους πλούσιους, και τα μειωμένα κυβερνητικά κίνητρα έχουν αποδυναμώσει περαιτέρω το ενδιαφέρον των πελατών.

Πτώση πωλήσεων στη Γερμανία

Το αποτέλεσμα είναι η απότομη μείωση των πωλήσεων. Τον Ιούλιο, οι παραδόσεις αυτοκινήτων με μπαταρία μειώθηκαν περισσότερο από 10% σε ολόκληρη την περιοχή, κυρίως λόγω της πτώσης 37% στη Γερμανία – τη μεγαλύτερη αγορά της περιοχής. Η εξέλιξη αυτή αιφνιδίασε τους κατασκευαστές και οδήγησε σε αναντιστοιχία μεταξύ των επενδυτικών σχεδίων και της πραγματικότητας της αγοράς.

Οι στρατηγικές αλλαγές κινδυνεύουν να γυρίσουν την Ευρώπη πίσω στην παγκόσμια μάχη για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αν και η πορεία μπορεί να είναι ανώμαλη, υπάρχει ευρεία συναίνεση ότι οι προσωπικές μεταφορές πρέπει να απομακρυνθούν από τα ορυκτά καύσιμα για να αναχαιτιστούν οι χειρότερες επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.

«Στην Ευρώπη, χάνουμε τα πλεονεκτήματα κόστους όλο και πιο γρήγορα», δήλωσε ο Ferdinand Dudenhöffer, διευθυντής του CAR-Center Automotive Research στο Bochum. «Το αποτέλεσμα θα είναι ότι η Κίνα θα συνεχίσει να επεκτείνει τα φυσικά ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι δομές κόστους στην Ευρώπη θα συνεχίσουν να υπολείπονται».

Η υστέρηση των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών – Πωλήσεις μονάδων , Πηγή: Βloomberg

Η επιβράδυνση της ζήτησης EV έρχεται καθώς η αγορά αυτοκινήτων της περιοχής παραμένει σχεδόν ένα πέμπτο κάτω από τα προ της πανδημίας επίπεδα, εξαντλώντας την κερδοφορία και για τα συμβατικά οχήματα. Με την ευρωπαϊκή αγορά να μοιάζει να έχει περάσει την κορύφωσή της, η Volkswagen μπήκε σε πορεία αντιπαράθεσης με τα συνδικάτα. Στελέχη της αυτή την εβδομάδα δήλωσαν ότι η πτώση των πωλήσεων άφησε την εταιρεία με περίπου δύο εργοστάσια παραπάνω.

Την Τετάρτη, η Volvo Cars στη συνέχεια ακύρωσε ένα σχέδιο για την πώληση μόνο πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι το 2030 μετά την απογοητευτική ζήτηση για τη σειρά EV της. Η αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία ανήκει στην κινεζική Geely, στοχεύει τώρα τα plug-in υβριδικά και μόνο με μπαταρία μοντέλα να αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 90% των πωλήσεών της στο τέλος της δεκαετίας.

Ακριβά τα ευρωπαϊκά μοντέλα

Η Volkswagen και η Volvo είναι από τις τελευταίες που άλλαξαν πορεία. Η Mercedes-Benz Group AG έχει επίσης εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τον ρυθμό των εξελίξεων στην αγορά. Αφού αρχικά δεσμεύτηκε να γίνει πλήρως ηλεκτρική μέχρι το 2030, ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz Ola Källenius δήλωσε σε συνέλευση μετόχων τον Μάιο ότι η εταιρεία θα προσφέρει πιθανότατα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης μέχρι και την επόμενη δεκαετία, σημειώνοντας ότι «ο μετασχηματισμός μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από το αναμενόμενο».

Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές έχουν δυσκολευτεί να παράγουν ένα EV μαζικής αγοράς. Μοντέλα υψηλών προδιαγραφών, όπως η Porsche Taycan των 107.000 ευρώ και η BMW i7 των 116.000 ευρώ, απευθύνονται σε εκλεκτούς καταναλωτές, αλλά οι φθηνές εναλλακτικές λύσεις παραμένουν σπάνιες.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εκμεταλλεύονται την αργή μετάβαση της Ευρώπης, κάνοντας επίθεση στις πωλήσεις με EVs σε ανταγωνιστικές τιμές,

Η ηλεκτρική έκδοση του Fiat 500, παραδοσιακά σύμβολο της προσιτής κινητικότητας, κοστίζει σχεδόν 35.000 ευρώ – διπλάσια τιμή από την αντίστοιχη με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Αργή μετάβαση

Κατά τον καθορισμό των στόχων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν εξέτασαν επαρκώς τις τιμές που θα ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν οι άνθρωποι για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δεν διασφάλισαν επαρκώς ότι θα είναι κερδοφόρα», δήλωσε ο Wolfgang Bernhart, ανώτερος εταίρος της εταιρείας συμβούλων Roland Berger, σημειώνοντας ότι οι κυβερνητικές απαγορεύσεις για τα νέα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα μπορούσαν να αναβληθούν.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εκμεταλλεύονται την αργή μετάβαση της Ευρώπης, κάνοντας επίθεση στις πωλήσεις με EVs σε ανταγωνιστικές τιμές, όπως το BYD Dolphin των 33.000 ευρώ, σε σύγκριση με την τιμή εκκίνησης των 37.000 ευρώ για το VW ID.3. Ο γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας με έδρα το Βόλφσμπουργκ της Γερμανίας έχει δεσμευτεί να παρουσιάσει ένα φιλικό προς τον προϋπολογισμό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά το υψηλό κόστος παραγωγής αποτελεί εμπόδιο.

Η τιμολόγηση έχει γίνει ακόμη πιο σημαντική τους τελευταίους μήνες. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022 συνέβαλε σε ένα κύμα πληθωρισμού που έπληξε τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών και έθεσε τα νέα οχήματα απρόσιτα για πολλούς. Οι αυξήσεις των επιτοκίων των κεντρικών τραπεζών έχουν αυξήσει περαιτέρω το κόστος χρηματοδότησης των οχημάτων, ανεβάζοντας τον πήχη για τους καταναλωτές.

Δασμοί

Οι κυβερνήσεις έχουν επίσης κάνει βήματα πίσω από την ταχύτερη πορεία προς την αμιγώς ηλεκτρική οδήγηση. Γερμανοί αξιωματούχοι πίεσαν πέρυσι με επιτυχία για την εξαίρεση των λεγόμενων ηλεκτρονικών καυσίμων από τη σχεδιαζόμενη απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις νέες πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035. Επικαλούμενο αθέμιτο ανταγωνισμό από την Κίνα, το μπλοκ νωρίτερα φέτος εισήγαγε τιμωρητικούς δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων Made in China.

Καταναλωτές περιεργάζονται ηλεκτρικό αυτοκίνητο της κινεζικής BYD

Η επόμενη υποχώρηση της Ευρώπης από τους φιλόδοξους κλιματικούς στόχους φαίνεται ότι βρίσκεται ήδη στα σκαριά. Η απαγόρευση της ΕΕ για τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης μπορεί να επανεκτιμηθεί το 2026 και οι παρασκηνιακές συζητήσεις μεταξύ των εκπροσώπων της βιομηχανίας και της κυβέρνησης έχουν ενταθεί τους τελευταίους μήνες για την αποδυνάμωση του στόχου.

«Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί τεράστια πρόκληση για τους Γερμανούς κατασκευαστές αυτοκινήτων», δήλωσε ο Ράινχαρντ Χούμπεν, πρόεδρος της επιτροπής οικονομίας στην κάτω βουλή του γερμανικού κοινοβουλίου και μέλος των συγκυβερνώντων Ελεύθερων Δημοκρατών. «Εκ των υστέρων, η Volkswagen βιάστηκε πολύ να εγκαταλείψει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτό το λάθος πρέπει τώρα να διορθωθεί, ακόμη και αν αυτό έχει υψηλό τίμημα».

Το προβάδισμα της Tesla

Με επικεφαλής τη Volkswagen, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες επεδίωξαν επιθετικά την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων για να ανταποκριθούν στους κανονισμούς περί εκπομπών ρύπων και να καλύψουν το χάσμα με την Tesla. Το πρώιμο προβάδισμα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων την έκανε να αξίζει 12 φορές περισσότερο από τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.

Τα λαϊκιστικά κινήματα σε όλη την Ευρώπη έχουν εκμεταλλευτεί τον οικονομικό πόνο για να σπείρουν τη δυσαρέσκεια με τις πολιτικές για το κλίμα, υποστηρίζει το Bloomberg. Στη Γερμανία, υπήρξαν εκτεταμένες αντιδράσεις για μια μεταρρύθμιση της θέρμανσης, αλλά τα αυτοκίνητα είναι ακόμη πιο συναισθηματικά φορτισμένα για μια χώρα που θεωρεί τις απεριόριστες ταχύτητες του Autobahn ως αστικό δικαίωμα.

Τα δεξιά κόμματα σε χώρες όπως η Ιταλία και η Γαλλία ασκούν επίσης όλο και μεγαλύτερη κριτική στους κανονισμούς για το κλίμα, οι οποίοι, όπως υποστηρίζουν, βλάπτουν τις οικογένειες της εργατικής τάξης.

Οι Ευρωπαίοι πολιτικοί είναι πιο ευαίσθητοι στις ανησυχίες σχετικά με τις περικοπές θέσεων εργασίας και η αυτοκινητοβιομηχανία της περιοχής συνέχισε να στηρίζει εργοστάσια υψηλού κόστους μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση.

«Οι πολιτικοί πρέπει να δώσουν λύσεις ώστε τα κανονικά νοικοκυριά με κανονικά εισοδήματα να μπορούν να αντέξουν οικονομικά ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο», δήλωσε ο Thorsten Gröger, διαπραγματευτής του γερμανικού βιομηχανικού συνδικάτου IG Metall.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Υπεράκτια αιολικά: Ποιες περιοχές θέτει εκτός το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Green |

Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ

Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα