Μπαράζ αναβαθμίσεων στις τράπεζες

Τι καταιγισμός ήταν και αυτός με τις αναβαθμίσεις των ελληνικών τραπεζών;

Πρώτα η Fitch, μετά η Goldman Sachs και τέλος η Morgan Stanley. Σε μόλις ένα 24ωρο!

Όλες μίλησαν με τα καλύτερα για τις ελληνικές τράπεζες, μετά και τα αποτελέσματα που ανακοίνωσαν το β’ τρίμηνο. Δεν ήταν φειδωλές ούτε και στο τι περιμένουν για τα κέρδη.

Καιρός λοιπόν να δούμε και στην πραγματική οικονομία αυτήν την πρόοδο, διότι τα τελευταία στοιχεία για την πιστωτική επέκταση δεν ήταν ενθαρρυντικά. Θερινή ραστώνη, γαρ, αλλά μήπως έχει παγώσει και η ζήτηση με αυτά τα επιτόκια;

Στα συν πάντως ότι η Εθνική μείωσε τις προμήθειες για αρκετές συναλλαγές. Ανάλογες κινήσεις είχαν κάνει και οι άλλες.

Θα έχουμε κι άλλες αναβαθμίσεις;

Πάντως οι τραπεζικές μετοχές δεν «συγκινήθηκαν» και πολύ με τα καλά λόγια. Μετά το άλμα που έκαναν και κάλυψαν μέρος της «ζημιάς» της 5ης Αυγούστου, έχουν τρεις εβδομάδες στην αναμονή.

Προφανώς όλοι περιμένουν το placement της Εθνικής, αρχές Οκτωβρίου, για το οποίο διακινούνται διάφορα σενάρια. Αλλά όλοι θέλουν να έχουν «ταμείο». Για ευνόητους λόγους.

Δεν είναι όμως λίγοι και εκείνοι που περιμένουν τη Moody’s την επόμενη εβδομάδα.

Βλέπουν άλλωστε τις προσπάθειες της κυβέρνησης να πάρει την αναβάθμιση, που σημαίνει και την επενδυτική βαθμίδα και για τον τέταρτο οίκο των «Big 4».

Όπως μαθαίνω όμως οι αναλυτές του οίκου περιμένουν αφενός τα σημερινά στοιχεία για το ΑΕΠ του δευτέρου τριμήνου, που θα έχουν και λίγο από… τουρισμό, αλλά και τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ.

Δύσκολος χειμώνας

Στο κυβερνητικό επιτελείο ποντάρουν πολύ σε μια αναβάθμιση. Καθαρά επικοινωνιακά, γιατί στην πράξη δεν θα κάνει τη διαφορά για το πώς μας βλέπουν οι ξένοι.

Αλλά στο Μαξίμου επιζητούν ένα «χαρτί» που θα βρεθεί απέναντι στη δημοσκοπική φθορά της κυβέρνησης.

Διότι ακούω ότι τα μηνύματα των δημοσκοπήσεων του Σεπτεμβρίου δεν είναι καλά.

Εάν δεν έρθει η αναβάθμιση, το αφήγημα ότι «πάμε καλά» θα είναι σαθρό.

Και τότε η κυβέρνηση θα χρειαστεί πραγματικά κάτι μεγάλο… όχι σαν αυτό που διαρρέεται ότι ετοιμάζει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη ΔΕΘ.

Κινητικότητα στα … ράφια

Να ξέρετε πως το τελευταίο τετράμηνο του έτους θα είναι θερμό. Πολύ θερμό!

Όχι λόγω των υψηλών ατμοσφαιρικών θερμοκρασιών – δεν μπαίνω στα χωράφια των μετεωρολόγων! – αλλά λόγω του αδυσώπητου ανταγωνισμού στην αγορά.

Στον κλάδο των σούπερ μάρκετ! Παράλληλα δεν αποκλείεται οι προσπάθειες του υπουργείου Ανάπτυξης για direct μειώσεις τιμών από μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων – όχι μόνο τροφίμων – να ευοδωθούν.

Λέγεται πως στο επόμενο δεκαήμερο ίσως υπάρξουν εξελίξεις!

Πόλεμος προσφορών…

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Μου λένε πως ήδη οι μεγάλες προμηθευτικές εταιρείες δεδομένου ότι ορισμένες εξ αυτών δεν είχαν και τόσο καλές επιδόσεις στις πωλήσεις του έχουν «κλειδώσει» τα προγράμματα των προσφορών τους ως το τέλος του χρόνου. Κι ακολουθούν και οι μικρότερες.

Λάβετε υπόψη σας ότι το 28,9% των ετήσιων πωλήσεων των αλυσίδων πραγματοποιείται με κάποιους είδους προσφορά.

Αν μάλιστα σ΄ αυτό το ποσοστό προσθέσετε και το γεγονός ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν μερίδιο πάνω από 26%, προκύπτει πως το 55% των ετήσιων πωλήσεων των σούπερ μάρκετ προέρχεται από αυτές τις δύο κατηγορίες. Πρόκειται για πρωτοφανές ποσοστό!

ακρίβεια

… συζητούν μειώσεις οι μεγάλοι παίκτες

Εν τω μεταξύ ο υπουργός Ανάπτυξης έχει ζητήσει ευθέως από τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου των τροφίμων να μειώσουν τις τιμές τιμοκαταλόγου για ένα ορισμένο διάστημα – η καλύτερη εκδοχή για το υπουργείο θα ήταν η μείωση να αρχίσει να «τρέχει» από την 1η Οκτωβρίου ως το τέλος του χρόνου.

Ορισμένες μεγάλες εταιρείες, μεταξύ αυτών η Nestle, η Δέλτα, η Γιώτης, το εξετάζουν σοβαρά ως ενδεχόμενο.

Αλλά και εταιρείες μη τροφίμων, όπως η Procter & Gamble, και η Unilever, επίσης το συζητούν. Όπως μου ανέφερε πηγή της αγοράς «51% είναι πιθανό να συμβεί».

Τα πράγματα θα κριθούν στο επόμενο διάστημα….

—————–

Το δώρο του Βακάκη…

Ο Απόστολος Βακάκης αρέσκεται να προκαλεί. Και να εκπλήσσει ενίοτε αγορά και επενδυτές.

Κυρίως με τα σχόλια που κάνει για την εγχώρια αλλά και διεθνή επιχειρηματική σκηνή…

Ωστόσο, αυτό που φαίνεται πως τηρεί με θρησκευτική ευλάβεια είναι η επιβράβευση των μετόχων της Jumbo.

Παρά την γκρίνια που εκφράζει τα τελευταία χρόνια για την πορεία της αγοράς, φροντίζει να κρατά ευχαριστημένους όσους πιστεύουν στην εταιρεία του.

Αυτό κάνει και τώρα, με την απόφαση του να προχωρήσει σε επαναγορά ιδίων μετοχών έως 10% και την ταυτόχρονη ακύρωσή τους.

Πρόκειται όπως λένε χρηματιστηριακοί αναλυτές για «δώρο» στους παλαιούς μετόχους.

Πολύ απλά, γιατί οι υφιστάμενοι μέτοχοι θα δικαιούνται αναλογικά υψηλότερα μελλοντικά κέρδη ανά μετοχή.

Ενώ έχει ήδη αυξηθεί το ποσοστό τους στην εταιρεία χωρίς να χρειάζεται να καταβάλλουν άλλα μετρητά για να αγοράσουν μετοχές.

… και το θέμα της διαδοχής

Την ίδια στιγμή, ο γνωστός επιχειρηματίας δεν σκέφτεται επουδενί την… συνταξιοδότηση.

Παρότι βρίσκεται σε ηλικία που θα μπορούσε άνετα να αποσυρθεί.

Αυτό μεταφέρουν στην στήλη άνθρωποι που συνομιλούν με τον επικεφαλής της Jumbo, βάζοντας προφανώς τέλος σε κάποια φημολογία που αναπτύχθηκε το προηγούμενο διάστημα.

«Δεν υπάρχει καμία σκέψη να παραδώσει τη σκυτάλη στην επόμενη γενιά», αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Η καθημερινή ενασχόληση με την εταιρεία είναι κάτι που τον κρατάει ενεργό, προσθέτουν.

———–

Η Lactalis και η φέτα

Επί ποδός πολέμου μαθαίνουμε πως βρίσκονται οι Έλληνες παραγωγοί φέτας.

Ο λόγος πέρα από την πανώλη, η οποία εντείνει τις πιέσεις στις τιμές είναι τα φαινόμενα απομίμησης του εμβληματικού ελληνικού τυριού στο εξωτερικό, με χρήση της εμπορικής ονομασίας «φέτα».

Οι πωλήσεις του ανεβαίνουν παγκοσμίως και όλοι θέλουν να πάρουν κομμάτι από την πίτα.

Αυτό που καίει τώρα τους ανθρώπους του κλάδου είναι η περίπτωση της Lactalis στην Χιλή.

Η πολυεθνική έχει ακόμη περιθώριο να υποβάλλει έφεση στην πρωτόδικη απόφαση για απαγόρευση της ονομασίας φέτα σε προϊόντα της.

Σε περίπτωση που προσφύγει, αυτό σημαίνει ότι θα ανοίξει νέο μέτωπο.

Η Maersk προειδοποίησε για «αλυσιδωτές επιπτώσεις» σε ολόκληρο το παγκόσμιο δίκτυό της.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories