Η πολυαναμενόμενη έκθεση του Μάριο Ντράγκι για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας που δημοσιεύθηκε χθες, αναγνωρίζει την παγκόσμια ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και την ανάγκη να παραμείνει διεθνώς ανταγωνιστική, εκτιμούν οι έλληνες και ευρωπαίοι εφοπλιστές.
«Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χαιρετίζει την Έκθεση του Μάριο Ντράγκι «Το Μέλλον της Ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης», που δημοσιεύθηκε σήμερα (σ.σ. χθες) και αναγνωρίζει τον στρατηγικό ρόλο της ναυτιλίας στην προάσπιση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας, της ασφάλειας της εφοδιαστικής της αλυσίδας και της αυτονομίας της» ανέφερε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η πρόεδρος της ΕΕΕ κα. Μελίνα Τραυλού και πρόσθεσε ότι «Θα συνεργαστούμε με τους Ευρωπαίους εταίρους μας, τους αξιωματούχους και τα θεσμικά όργανα για να διασφαλίσουμε ότι η ναυτιλία και τα συμφέροντα της Ευρώπης θα παραμείνουν προστατευμένα σε έναν όλο και πιο αβέβαιο κόσμο».
Μάριο Ντράγκι: Πώς θα ξαναγίνει ανταγωνιστική η Ευρώπη – Η «ακτινογραφία» του σχεδίου ανασυγκρότησης
Η έκθεση
Η έκθεση αναγνωρίζει την παγκόσμια ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και επισημαίνει ότι ένα κατάλληλο ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο, εξασφάλισε ότι ο τομέας παρέμεινε παγκοσμίως ανταγωνιστικός.
Ο Ντράγκι με την έκθεση του αναφέρεται ιδιαίτερα στον τομέα των μεταφορών που τον χαρακτηρίζει «ζωτικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα ολόκληρης της οικονομίας της ΕΕ». Οι μεταφορές αποτελούν επίσης τομέα προτεραιότητας για τη μετάβαση της ΕΕ σε μια καθαρή οικονομία μηδενικών εκπομπών.
Εκπομπές άνθρακα
Η έκθεση αναγνωρίζει όμως, ότι η ναυτιλία, μαζί με την αεροπορία, είναι ένας από τους πιο δύσκολους τομείς για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Οι επενδυτικές ανάγκες μόνο για τη ναυτιλία θα είναι περίπου 40 δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο από το 2031 έως το 2050.
Η ΕΕ παρέχει 20 εκατομμύρια δικαιώματα εκπομπών για την απαλλαγή από τον άνθρακα των τομέων των θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών αντίστοιχα, έως το 2030, επιπλέον άλλων μορφών στήριξης. Οι πτήσεις εκτός ΕΕ και τα θαλάσσια ταξίδια εξαιρούνται εν μέρει από το ΣΕΔΕ. Κατά συνέπεια, προειδοποιεί ο Ντράγκι, υπάρχει ο κίνδυνος εκτροπής των επιχειρήσεων από τους κόμβους μεταφορών στην ΕΕ προς εκείνους στη γειτονιά της ΕΕ, εκτός εάν βρεθούν αποτελεσματικές λύσεις για τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού σε διεθνές επίπεδο (στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) και του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ΔΟΠΑ)).
Η κλιμάκωση της παραγωγής καθαρών καυσίμων και καθαρών και καινοτόμων τεχνολογιών στην Ευρώπη τίθεται ως μείζων στόχος, στην έκθεση. Στο πλαίσιο αυτό, ο Ντράγκι προσδιορίζει την ανάγκη για επαρκή πρόσβαση σε χρηματοδότηση, συμπεριλαμβανομένων ειδικών προσκλήσεων για τη ναυτιλία στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ).
Στην έκθεση επισημαίνονται επίσης οι ανάγκες αναβάθμισης και επανεκπαίδευσης για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Η έκθεση εκτιμά ότι έως και 250.000 ναυτικοί στην ΕΕ θα μπορούσαν να επηρεαστούν τα επόμενα χρόνια, ενώ ο αριθμός αυτός ανέρχεται σε 800.000 ναυτικούς παγκοσμίως που θα πρέπει να επανεκπαιδευτούν την επόμενη δεκαετία.
Ανταγωνιστικές πιέσεις από την Ασία και Μέση Ανατολή
Παράλληλα η έκθεση αποκαλύπτει ότι το μερίδιο πλοιοκτησίας της ΕΕ στον παγκόσμιο θαλάσσιο στόλο μειώνεται καθώς εντείνεται ο ανταγωνισμός από άλλες περιοχές του κόσμου για την προσέλκυση ναυτιλιακών εταιρειών. Το μερίδιο του παγκοσμίου στόλου που ανήκει σε εταιρείες της ΕΕ συρρικνώνεται , αν και η στήριξη µέσω των κατευθυντήριων γραμμών για τις κρατικές ενισχύσεις στις θαλάσσιες μεταφορές υπήρξε καθοριστική για να καταστεί ο κλάδος παγκόσμιος ηγέτης, αναφέρει η έκθεση και προσθέτει. Ο ναυτιλιακός κλάδος είναι ιδιαίτερα κινητικός και τα σχετικά περιουσιακά στοιχεία, που θεωρούνται φορολογητέα (πρόσωπα και εταιρείες), μπορούν να μετακινηθούν από τη μία χώρα στην άλλη κατά τη διάρκεια εβδομάδων. Ορισμένες τρίτες χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, χώρες στην Ασία, στη Μέση Ανατολή και στη Βόρεια Αμερική, προσφέρουν ένα γενναιόδωρο επιχειρηματικό περιβάλλον. Για παράδειγμα, η Κίνα προσφέρει ελκυστική χρηματοδοτική μίσθωση για τους πλοιοκτήτες, ενώ οι εμπορικές τράπεζες της ΕΕ έχουν επιβραδύνει την υποστήριξή τους λόγω των αυστηρών απαιτήσεων προληπτικής εποπτείας.
Ιδιαίτερη είναι η αναφορά στον ναυπηγικό τομεά της ΕΕ, τονίζοντας ότι η ΕΕ χάνει ή αμφισβητείται όλο και περισσότερο από τους παγκόσμιους ανταγωνιστές. Η εμπορική ναυπηγική βιομηχανία, η ΕΕ (όπως και των ΗΠΑ) εξαρτήθηκε με την πάροδο των ετών πλήρως από την Ασία με το 94% των πλοίων να το προμηθεύεται από την Άπω Ανατολή. Επιπλέον, το 96% των εμπορευματοκιβωτίων παράγονται σήμερα στην Κίνα. Πέραν της εμπορικής ναυπηγικής βιομηχανίας, η κατάσταση αυτή θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει τη ναυπηγική (στρατιωτική) βιομηχανία, δεδομένης της μεγάλης διασύνδεσης μεταξύ αυτών των δύο τομέων, τονίζει η έκθεση.
Ικανοποίηση από τους ευρωπαίους εφοπλιστές
«Η έκθεση Ντράγκι αναγνωρίζει σθεναρά τον ηγετικό ρόλο της ευρωπαϊκής ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο και την ανάγκη διατήρησης της διεθνούς ανταγωνιστικότητάς της. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία αποτελεί μια ιστορία επιτυχίας και ακρογωνιαίο λίθο της ασφάλειας της ηπείρου μας σε θέματα ενέργειας, τροφίμων και εφοδιαστικής αλυσίδας. Σε αυτούς τους καιρούς γεωπολιτικής αβεβαιότητας, είναι ζωτικής σημασίας για την Ευρώπη να διατηρήσει και να αυξήσει τον στόλο που διαχειρίζεται η ΕΕ, ο οποίος εξασφαλίζει τη θέση της Ευρώπης στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, καθώς και την πρόσβαση σε βασικές διεθνείς αγορές» δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της European Community Shipowners’ Associations (ECSA).
«Ένας διεθνώς ανταγωνιστικός ναυτιλιακός τομέας αποτελεί επίσης προϋπόθεση για ένα ακμάζον ευρωπαϊκό ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα, το οποίο πρέπει να αποτελέσει μέρος της επικείμενης καθαρής βιομηχανικής συμφωνίας της ΕΕ. Είναι ζωτικής σημασίας να επικεντρωθούν οι επενδύσεις στην ευρωπαϊκή βιομηχανική ικανότητα για καθαρά καύσιμα και καινοτόμες τεχνολογίες για τη ναυτιλία, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι μας για το κλίμα και να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα και ασφάλεια» πρόσθεσε.
Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές, υπογραμμίζει η ECSA, προσβλέπουν στη συνεργασία με τους νέους ευρωβουλευτές και την επερχόμενη Επιτροπή για την εφαρμογή των συστάσεων της έκθεσης και τη διασφάλιση ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία θα παραμείνει διεθνώς ανταγωνιστική και ηγετική θέση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού
Latest News
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.
Κρουαζιέρα: Πόσο τέλος θα πληρώνουν οι τουρίστες σε Μύκονο και Σαντορίνη
Τι προβλέπει για την κρουαζιέρα το φορολογικό νομοσχέδιο που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση
Capital Clean Energy Carriers: Αύξησε κατά 66% τα έσοδα στο τρίτο τρίμηνο του 2024
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε έσοδα 106 εκατ. δολ. για το τρίτο τρίμηνο του 2024 και τη διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή.