Η πολυαναμενόμενη έκθεση του Μάριο Ντράγκι για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας που δημοσιεύθηκε χθες, αναγνωρίζει την παγκόσμια ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και την ανάγκη να παραμείνει διεθνώς ανταγωνιστική, εκτιμούν οι έλληνες και ευρωπαίοι εφοπλιστές.
«Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χαιρετίζει την Έκθεση του Μάριο Ντράγκι «Το Μέλλον της Ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης», που δημοσιεύθηκε σήμερα (σ.σ. χθες) και αναγνωρίζει τον στρατηγικό ρόλο της ναυτιλίας στην προάσπιση της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας, της ασφάλειας της εφοδιαστικής της αλυσίδας και της αυτονομίας της» ανέφερε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η πρόεδρος της ΕΕΕ κα. Μελίνα Τραυλού και πρόσθεσε ότι «Θα συνεργαστούμε με τους Ευρωπαίους εταίρους μας, τους αξιωματούχους και τα θεσμικά όργανα για να διασφαλίσουμε ότι η ναυτιλία και τα συμφέροντα της Ευρώπης θα παραμείνουν προστατευμένα σε έναν όλο και πιο αβέβαιο κόσμο».
Μάριο Ντράγκι: Πώς θα ξαναγίνει ανταγωνιστική η Ευρώπη – Η «ακτινογραφία» του σχεδίου ανασυγκρότησης
Η έκθεση
Η έκθεση αναγνωρίζει την παγκόσμια ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και επισημαίνει ότι ένα κατάλληλο ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο, εξασφάλισε ότι ο τομέας παρέμεινε παγκοσμίως ανταγωνιστικός.
Ο Ντράγκι με την έκθεση του αναφέρεται ιδιαίτερα στον τομέα των μεταφορών που τον χαρακτηρίζει «ζωτικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα ολόκληρης της οικονομίας της ΕΕ». Οι μεταφορές αποτελούν επίσης τομέα προτεραιότητας για τη μετάβαση της ΕΕ σε μια καθαρή οικονομία μηδενικών εκπομπών.
Εκπομπές άνθρακα
Η έκθεση αναγνωρίζει όμως, ότι η ναυτιλία, μαζί με την αεροπορία, είναι ένας από τους πιο δύσκολους τομείς για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Οι επενδυτικές ανάγκες μόνο για τη ναυτιλία θα είναι περίπου 40 δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο από το 2031 έως το 2050.
Η ΕΕ παρέχει 20 εκατομμύρια δικαιώματα εκπομπών για την απαλλαγή από τον άνθρακα των τομέων των θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών αντίστοιχα, έως το 2030, επιπλέον άλλων μορφών στήριξης. Οι πτήσεις εκτός ΕΕ και τα θαλάσσια ταξίδια εξαιρούνται εν μέρει από το ΣΕΔΕ. Κατά συνέπεια, προειδοποιεί ο Ντράγκι, υπάρχει ο κίνδυνος εκτροπής των επιχειρήσεων από τους κόμβους μεταφορών στην ΕΕ προς εκείνους στη γειτονιά της ΕΕ, εκτός εάν βρεθούν αποτελεσματικές λύσεις για τη διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού σε διεθνές επίπεδο (στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) και του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ΔΟΠΑ)).
Η κλιμάκωση της παραγωγής καθαρών καυσίμων και καθαρών και καινοτόμων τεχνολογιών στην Ευρώπη τίθεται ως μείζων στόχος, στην έκθεση. Στο πλαίσιο αυτό, ο Ντράγκι προσδιορίζει την ανάγκη για επαρκή πρόσβαση σε χρηματοδότηση, συμπεριλαμβανομένων ειδικών προσκλήσεων για τη ναυτιλία στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ).
Στην έκθεση επισημαίνονται επίσης οι ανάγκες αναβάθμισης και επανεκπαίδευσης για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Η έκθεση εκτιμά ότι έως και 250.000 ναυτικοί στην ΕΕ θα μπορούσαν να επηρεαστούν τα επόμενα χρόνια, ενώ ο αριθμός αυτός ανέρχεται σε 800.000 ναυτικούς παγκοσμίως που θα πρέπει να επανεκπαιδευτούν την επόμενη δεκαετία.
Ανταγωνιστικές πιέσεις από την Ασία και Μέση Ανατολή
Παράλληλα η έκθεση αποκαλύπτει ότι το μερίδιο πλοιοκτησίας της ΕΕ στον παγκόσμιο θαλάσσιο στόλο μειώνεται καθώς εντείνεται ο ανταγωνισμός από άλλες περιοχές του κόσμου για την προσέλκυση ναυτιλιακών εταιρειών. Το μερίδιο του παγκοσμίου στόλου που ανήκει σε εταιρείες της ΕΕ συρρικνώνεται , αν και η στήριξη µέσω των κατευθυντήριων γραμμών για τις κρατικές ενισχύσεις στις θαλάσσιες μεταφορές υπήρξε καθοριστική για να καταστεί ο κλάδος παγκόσμιος ηγέτης, αναφέρει η έκθεση και προσθέτει. Ο ναυτιλιακός κλάδος είναι ιδιαίτερα κινητικός και τα σχετικά περιουσιακά στοιχεία, που θεωρούνται φορολογητέα (πρόσωπα και εταιρείες), μπορούν να μετακινηθούν από τη μία χώρα στην άλλη κατά τη διάρκεια εβδομάδων. Ορισμένες τρίτες χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, χώρες στην Ασία, στη Μέση Ανατολή και στη Βόρεια Αμερική, προσφέρουν ένα γενναιόδωρο επιχειρηματικό περιβάλλον. Για παράδειγμα, η Κίνα προσφέρει ελκυστική χρηματοδοτική μίσθωση για τους πλοιοκτήτες, ενώ οι εμπορικές τράπεζες της ΕΕ έχουν επιβραδύνει την υποστήριξή τους λόγω των αυστηρών απαιτήσεων προληπτικής εποπτείας.
Ιδιαίτερη είναι η αναφορά στον ναυπηγικό τομεά της ΕΕ, τονίζοντας ότι η ΕΕ χάνει ή αμφισβητείται όλο και περισσότερο από τους παγκόσμιους ανταγωνιστές. Η εμπορική ναυπηγική βιομηχανία, η ΕΕ (όπως και των ΗΠΑ) εξαρτήθηκε με την πάροδο των ετών πλήρως από την Ασία με το 94% των πλοίων να το προμηθεύεται από την Άπω Ανατολή. Επιπλέον, το 96% των εμπορευματοκιβωτίων παράγονται σήμερα στην Κίνα. Πέραν της εμπορικής ναυπηγικής βιομηχανίας, η κατάσταση αυτή θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει τη ναυπηγική (στρατιωτική) βιομηχανία, δεδομένης της μεγάλης διασύνδεσης μεταξύ αυτών των δύο τομέων, τονίζει η έκθεση.
Ικανοποίηση από τους ευρωπαίους εφοπλιστές
«Η έκθεση Ντράγκι αναγνωρίζει σθεναρά τον ηγετικό ρόλο της ευρωπαϊκής ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο και την ανάγκη διατήρησης της διεθνούς ανταγωνιστικότητάς της. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία αποτελεί μια ιστορία επιτυχίας και ακρογωνιαίο λίθο της ασφάλειας της ηπείρου μας σε θέματα ενέργειας, τροφίμων και εφοδιαστικής αλυσίδας. Σε αυτούς τους καιρούς γεωπολιτικής αβεβαιότητας, είναι ζωτικής σημασίας για την Ευρώπη να διατηρήσει και να αυξήσει τον στόλο που διαχειρίζεται η ΕΕ, ο οποίος εξασφαλίζει τη θέση της Ευρώπης στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, καθώς και την πρόσβαση σε βασικές διεθνείς αγορές» δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της European Community Shipowners’ Associations (ECSA).
«Ένας διεθνώς ανταγωνιστικός ναυτιλιακός τομέας αποτελεί επίσης προϋπόθεση για ένα ακμάζον ευρωπαϊκό ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα, το οποίο πρέπει να αποτελέσει μέρος της επικείμενης καθαρής βιομηχανικής συμφωνίας της ΕΕ. Είναι ζωτικής σημασίας να επικεντρωθούν οι επενδύσεις στην ευρωπαϊκή βιομηχανική ικανότητα για καθαρά καύσιμα και καινοτόμες τεχνολογίες για τη ναυτιλία, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι μας για το κλίμα και να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα και ασφάλεια» πρόσθεσε.
Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές, υπογραμμίζει η ECSA, προσβλέπουν στη συνεργασία με τους νέους ευρωβουλευτές και την επερχόμενη Επιτροπή για την εφαρμογή των συστάσεων της έκθεσης και τη διασφάλιση ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία θα παραμείνει διεθνώς ανταγωνιστική και ηγετική θέση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς