Για τη δυνατότητα αναστροφής της τάσης brain drain και την ανάγκη αλλαγής φιλοσοφίας στην τριτοβάθμια -και όχι μόνο-εκπαίδευση, έκανε λόγο ο Κύρος Υάκινθος, αντιπρύτανης Έρευνας & Καινοτομίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), μιλώντας στο στούντιο του ΟΤ, στο πλαίσιο της ΔΕΘ.
«Μπορεί κάποιοι απόφοιτοί μας να θέλουν ένα χαμηλού κόστους προϊόν, υπάρχουν και άλλοι που επιθυμούν να φύγουν στο εξωτερικό, κάτι που δεν μπορούμε φυσικά να εμποδίσουμε», επισήμανε ο κ. Υάκινθος. Βλέπουμε ωστόσο πως μειώνεται η ροή αυτή, γεγονός που τονώνει την πεποίθησή μας ότι υπάρχει η δυνατότητα να αναστραφεί η τάση αυτή».
88η ΔΕΘ – OT FORUM – Κατρίνης: Βλέπω κλίμα επιστροφής στο ΠΑΣΟΚ
Επενδύσεις και ρίσκο
«Ο τρόπος που θα επιλέξουμε να επενδύσουμε σε έναν τομέα είναι σημαντικό», εξηγεί ο κ. Υάκινθος. «Και παρά το γεγονός πως επικαλούνται πολλοί την εξέλιξη του Ισραήλ και την εστίασή του στον τομέα της τεχνολογίας, ίσως λόγω του μικρού μεγέθους της χώρας που θυμίζει τη δική μας, θα πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν μπορεί να υπάρξει σύγκριση», εξήγησε ο αντιπρύτανης, αναφερόμενος στο γεγονός πως το Ισραήλ ανέπτυξε την τεχνολογία ως τομέας εξειδείκευσης, γιατί ως χώρα έχει μάθει να ζει υπό πίεση.
«Εμείς στην Ελλάδα είμαστε πιο χαλαροί. Κοιτάμε βέβαια να μπούμε στη φιλοσοφία αυτή αλλά θέλει λίγο χρόνο ακόμη και ιδίως το κατάλληλο πλαίσιο, που δεν αφορά τους ίδιους τους φοιτητές ή τα παιδιά που δουλεύουν, αλλά τη βιομηχανία και τις επιχειρήσεις».
Την ανάγκη για ρίσκο τόνισε ο κ. Υάκινθος λέγοντας πως «είμαστε λίγο συντηρητικοί στη προσέγγιση κάποιων πραγμάτων. Μπορεί να υπήρχαν στο παρελθόν πολύ έντονες ενστάσεις του επιχειρηματικού κόσμου για να περάσει το αποτέλεσμα της έρευνας στη βιομηχανία και στην αγορά, ωστόσο τα τελευταία 5 χρόνια η πολιτεία πιέζει να γίνουν κινήσεις προς αυτή την πλευρά», δήλωσε ο κ. Υάκινθος.
Η κρατική χρηματοδότηση και οι ιδιώτες
«Υπάρχουν χρηματοδοτήσεις από το υπουργείο Παιδείας και το υπουργείο Ανάπτυξης – χρειάζονται κι άλλες βέβαια- με στόχο να να γίνουν επενδύσεις σε πρωτότυπα πριν βγουν στην παραγωγή. Και η αλήθεια είναι πως είμαστε πολύ καλοί να αναπτύσσουμε τέτοιες ευκαιρίες ώστε να αναπτύσσουμε λογισμικό και εφαρμογές αλλά πρέπει να πάμε και στο hardware ανάλογα με τις δυνατότητές μας. Δεν θα ήταν εφικτό να φτιάξουμε πχ αεροπλάνα επειδή θα χρειαζόταν μια τεράστια επένδυσ, αλλά θα μπορούσαμε να φτιάξουμε μέρη αυτών», συμπλήρωσε.
«Δεν πρέπει να περιμένουμε κινήσεις όμως μόνο από τα υπουργεία. Αρκεί να σκεφτούμε τι καινοτομίες έχει βγάλει η Ευρώπη και τι οι ΗΠΑ και θα καταλάβουμε πόση ανάγκη έχουμε από μια ελευθερία. Αυτή την στιγμή εφαρμόζονται κάποιοι κανόνες που τους σχεδιάζουν οι Βρυξέλλες, αλλά δεν αφήνουν κάποιο κίνδυνο, ένα μικρό ρίσκο, που θα δώσει ώθηση τη δημιουργικότητα. Γι’ αυτό πρέπει να αλλάξει το mentality μας».
Ο νόμος για τα πανεπιστήμια
«Εφαρμόζεται μόλις ένα χρόνο και ενώ ως ιδέα η μεταρρύθμιση έχει κάποια θετικά στοιχεία, στην πράξη χωρίς ίσως να το θέλει εισάγει τη γραφειοκρατία μέσα στην προσπάθεια για κάτι καινούριο, όπως τα βιομηχανικά πτυχία ή τα δύο όργανα του Πανεπιστημίου», είπε ο κ. Υάκινθος μιλώντας και για το νόμο που δίνει κάποια ελευθερία στα ξενόγλωσσα προγράμματα πάλι όμως μαζί με γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Υποδομές
«Έχουμε πολύ καλούς απόφοιτους και καλά προγράμματα σπουδών, κάτι που φαίνεται και στα μεταπτυχιακά που κάνουν οι φοιτητές μας όπου δεν βρίσκονυ σημαντικές δυσκολίες. Ομοίως έχουμε πολύ καλούς καθηγητές παρά το γεγονός ότι είμαστε λίγοι. Δεν υπάρχει θέμα στις γνώσεις, αλλά στις υποδομές», σημείωσε ο κ. Υάκινθος.
Αναφερόμενος στην ανάγκη για υποδομές που ακολουθούν τα δεδομένα που υπάρχουν στο εξωτερικό, ο κ. Υάκινθος μίλησε για το πόσο χρειάζεται πχ το Πολυτεχνείο να έχει μεγάλα εργαστήρια για να μπορούν να υπάρχουν και τα αντίστοιχα μεγάλα μηχανήματα, όπως και να εισαχθούν μαθήματα που κεντρίζουν το ενδιαφέρον των φοιτητών. «Ήδη κάτι τέτοιο υλοποιείται σε επίπεδο φοιτητικών ομάδων για πυραύλους, μηχανές κ.ο.κ. αλλά πρέπει να τους κεντρίσουμε εμείς το ενδιαφέρον», πρόσθεσε ο κ. Υάκινθος.
«Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο όμως δεν πρέπει να πάμε απευθείας στο πανεπιστήμιο, αλλά πίσω στο δημοτικό. Να χτίζεται δηλαδή η εκπαίδευση όπως σε προηγμένες χώρες για να υπάρχει και αποτέλεσμα», πρόσθεσε. «Με πολλή προσπάθεια υπάρχει σύνδεση με το εξωτερικό και ενδιαφέρον από εταιρείες όπως η Airbus και η Safran που θέλουν να συνεργαστούν με το ΑΠΘ. Ή υπάρχουν spin off επιχειρήσεις που μπορεί να αναπτυχθούν και αυτές. Στο κομμάτι αυτό θα δώσει κι άλλα χρήματα το κράτος για προγράμματα επιτάχυνσης ιδεών ώστε να στηριχθούν αυτές οι spin off εταιρείες», κατέληξε.