Λίγες ημέρες πριν τη συμπλήρωση εννέα χρόνων, στις 15 Σεπτεμβρίου, από την αποκάλυψη του διαβόητου dieselgate, ξεκίνησε σε δικαστήριο του Μπραουνσβάιγκ της βόρειας Γερμανίας η δίκη του πρώην διευθύνοντα συμβούλου του ομίλου Volkswagen Μάρτιν Βίντερκορν, ο οποίος βαρύνεται για το πρωτοφανές σκάνδαλο που έπληξε το κύρος της πρώτης σε πωλήσεις και από τις κορυφαίες σε αίγλη αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο.
Dieselgate: Ο πρώην επικεφαλής της Audi δηλώνει ένοχος
Πρόκειται για την αποκάλυψη (από Αμερικανούς επιστήμονες) της τοποθέτησης στα δημοφιλή πετρελαιοκίνητα μοντέλα του ομίλου ενός λογισμικού που παραποιούσε τις μετρήσεις ρύπων έτσι ώστε να τα εμφανίζει «πεντακάθαρα» όταν γινόταν η μέτρηση στο συνεργείο με το αυτοκίνητο ακινητοποιημένο. Στην καθημερινή ζωή όμως, όταν δηλαδή κυκλοφορούσαν τα οχήματα στο δρόμο, ρύπαιναν σαν κανονικά ντιζελοκίνητα που ήταν.
Αρνείται τα πάντα
Την Τρίτη ο επί οκτώ συναπτά έτη μάνατζερ της VW (μέχρι την κακήν κακώς παραίτησή του στα τέλη του 2015) Μάρτιν Βίντερκορν κάθισε για πρώτη φορά στο σκαμνί του κατηγορουμένου. Στην ηλικία των 77 ετών πλέον, και με εύθραυστη υγεία ο γερμανός μάνατζερ κατηγορείται ότι γνώριζε επί σειρά ετών για την χρήση του λογισμικού που καθαγίαζε περιβαλλοντικά κινητήρες δήθεν προηγμένους τεχνολογικά, που υποτίθεται ότι δεν ρύπαιναν σχεδόν καθόλου, γι’ αυτό και τα οχήματα που τους «φορούσαν» απολάμβαναν σε διάφορες χώρες φορολογικά και άλλα προνόμια (κυκλοφορούσαν ελεύθερα στο κέντρο των μεγαλουπόλεων, φέρ’ ειπείν).΄
Ο Βίντερκορν κατηγορείται συγκεκριμένα ότι γνώριζε εξαρχής για την ύπαρξη του «μαγικού» λογισμικού, αλλά απέκρυπτε και συγκάλυπτε την χρήση του στα αυτοκίνητα του ομίλου. Σύμφωνα με τα δικαστικά ρεπορτάζ του ξένου τύπου, ο μάνατζερ παρακολούθησε αμίλητος την πρώτη ημέρα της διαδικασίας και εξερχόμενος από το δικαστήριο δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι διοίκησε την εταιρεία «πολύ καλά».
Αρνήθηκε το 600 σελίδων κατηγορητήριο που τον έφερε στο εδώλιο κατηγορούμενο για απάτη κατ’ εξακολούθηση, για ψευδορκία και για παραπλάνηση των αγορών, διότι «παρέλειψε να πληροφορήσει την κεφαλαιαγορά όταν ξέσπασε το σκάνδαλο, το οποίο προσπάθησε να συγκαλύψει».
«Ο πελάτης μου δεν εξαπάτησε ούτε παραπλάνησε κάποιον. Δεν προσπάθησε να αποκρύψει τίποτα από τις κεφαλαιαγορές και ως εκ τούτου δεν έβλαψε τους επενδυτές, ενώ είπε όλη την αλήθεια στην ερευνητική επιτροπή», δηλώσε ο δικηγόρος του Βίντερκορν, Φέλιξ Ντερ.
Η δίκη του γερμανού μάνατζερ υπολογίζεται ότι θα διαρκέσει εννέα μήνες. Αν κριθεί ένοχος, θα αντιμετωπίσει ποινές χρηματικές αλλά και στερητικές της ελευθερίας του, παρά το προχωρημένο της ηλικίας και την κακή υγεία του.
Κρίσιμη συγκυρία
Η δίκη Βίντερκορν ξεκινά σε μια κρίσιμη συγκυρία για τον όμιλο VW, ο οποίος αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα που συνδέονται κυρίως με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει σε ό,τι αφορά την εγκατάλειψη των κινητήρων εσωτερικής καύσης και την «αργή στροφή» του προς την ηλεκτροκίνηση. Η ηλεκτροκίνηση είναι, ως γνωστόν, μια πολιτική απόφαση που έλαβε ίσως λίγο επιπόλαια η ΕΕ, καθώς φαίνεται πως δεν έχει προβλέψει τις δυσκολίες εφαρμογής της, κυρίως την αντιμετώπιση του κινεζικού ανταγωνισμού από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές.
Η κρίση έφερε την VW στο σημείο να αντιμετωπίσει για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της το ενδεχόμενο να κλείσει μία ή περισσότερες μονάδες παραγωγής στη Γερμανία. Μόλις την περασμένη εβδομάδα η εταιρεία προειδοποίησε για κάτι τέτοιο.
Σημειωτέον ότι η πτώση των πωλήσεων και της κερδοφορίας του ομίλου συνοδεύται και με την καταβολή τεράστιων αποζημιώσεων εξαιτίας του σκανδάλου dieselgate, που εκτιμάται ότι θα φθάσουν συνολικά στα 30 δισ. ευρώ παγκοσμίως.
Περί τα 9 εκατομμύρια οχήματα σε όλο τον κόσμο επηρέασε το dieselgate και ως εκ τούτου μεγάλο μέρος των αποζημιώσεων διοχετεύθηκε στους πελάτες του γερμανικού ομίλου που εξαπατήθηκαν και εξάλλου κατέβαλαν πολλά χρήματα για να διορθώσουν τα «πειραγμένα» αυτοκίνητά τους.
«Πήλινα πόδια»
Τους μήνες που ακολούθησαν την αποκάλυψη-σοκ της 15ης Σεπτεμβρίου 2015 αποδείχθηκε ότι ανάλογο λογισμικό χρησιμοποιούσαν και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες για να παραπλανήσουν καταναλωτές και κυβερνήσεις.
Για τη VW όμως το πλήγμα ήταν πολύ βαρύτερο επειδή επρόκειτο για έναν όμιλο-σύμβολο του περιβόητου γερμανικού «οικονομικού θαύματος», για μια επιχείρηση που ενσωμάτωνε όλες τις αρετές ενός ορθολογικού και υπεύθυνου, «τευτονικού» τρόπου σκέψης και δράσης.
Το σκάνδαλο είχε συμπέσει εξάλλου χρονικά με την ευρωπαϊκή κρίση χρέους. Με μια περίοδο κατά την οποία η Γερμανία σήκωνε επιτιμητικά το δάχτυλο στον ευρωπαϊκό Νότο για «ενδημικές ανευθυνότητες» και «δημοσιονομικές εκτροπές» που, κατά το Βερολίνο, τον χαρακτήριζαν.
Το dieselgate εξέθεσε ανεπανόρθωτα τους Γερμανούς κυρίως απέναντι στους άλλους «ενάρετους» (frugals) Βορειοευρωπαίους (Αυστριακούς, Ολλανδούς και Φινλανδούς ως επί το πλείστον) που ενστερνίστηκαν και υποστήριξαν με θέρμη τις τιμωρητικές πρακτικές που επέβαλε το Βερολίνο στον «παρεκτραπέντα» Νότο.
Έπρεπε να περάσουν ακόμα κάποια χρόνια για να ξεσπάσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και να αποδειχθεί ότι το περίφημο «γερμανικό μοντέλο» του 21ου αιώνα στηριζόταν εν πολλοίς στην πάμφθηνη ρωσική ενέργεια. Και να δικαιωθεί μετά θάνατον ο «αθυρόστομος» Θεόδωρος Πάγκαλος, ο οποίος από πολύ νωρίς είχε επισημάνει δημοσίως ότι «η Γερμανία είναι ένας γίγαντας με πήλινα πόδια».
Latest News
Όλα τα Walmart είναι... μπλε - Γιατί προχώρησε σε rebranding
Η Walmart κατάφερε να εξελιχθεί και στο θέμα της εικόνας της - Η πρώτη διαδικασία rebranding εδώ και δύο δεκαετίες
Πώς η ΑΙ αυξάνει την χρήση του φυσικού αερίου
Οι κλιματικοί στόχοι κινδυνεύουν καθώς η Big Tech στρέφεται στο φυσικό αέριο για να τροφοδοτήσει τη ζήτηση ενέργειας
Οι θεριακλήδες της Κίνας και τα φορολογικά έσοδα του Σι Τζινπίνγκ
Το 7% των εσόδων της κεντρικής κυβέρνησης προέρχονται από την φορολόγηση της China National Tobacco Corporation, η οποία κατέχει το μονοπώλιο καπνού
Οι «χρησμοί» του πανίσχυρου CEO της BofA για το 2025 - Τραμπ, τράπεζες και κλίμα
Ο CEO της BofA, Μπράιαν Μόινιχαν, έχει αναδειχθεί σε μια ήρεμη δύναμη της Wall Street
Γιατί η ισορροπία δυνάμεων στην αγορά εργασίας γέρνει και πάλι προς τα αφεντικά
Με την αγορά εργασίας λιγότερο σφιχτή, οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν εντολές επιστροφής στο γραφείο, μικρότερα μπόνους και όχι άλλες ημέρες ασθενείας για κατοικίδια
Μια νέα Berkshire Hathaway του Warren Buffett θέλει να «χτίσει» ο Bill Ackman
Πολλοί οπαδοί του Ackman περίμεναν εδώ και καιρό ότι είτε θα συγχωνεύσει το hedge fund του με την Howard Hughes ή απλώς θα το αποκτήσει
Ο νέος πονοκέφαλος στις αεροπορικές εταιρείες - Ψάχνουν και δεν βρίσκουν αεροπλάνα
Έρευνα της PwC αποκαλύπτει ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια ξεπερνά τη δυνατότητα των αερομεταφορέων να αυξήσουν τον στόλο τους
Τραμπ: Ανακοίνωσε την δημιουργία ειδικής υπηρεσίας για τη συλλογή δασμών
Η ανάρτηση του Ντόναλντ Τραμπ στο Truth Social
Jack Daniel's: Ο λόγος που απολύει 600 εργαζόμενους
Τα σχέδια για απολύσεις του παραγωγού ουίσκι έρχονται λίγες ημέρες μετα την «σύσταση» του Γενικού Χειρουργού των ΗΠΑ ότι τα αλκοολούχα θα πρέπει να φέρουν προειδοποίηση για τους κινδύνους καρκίνου
«Παγώνουν» οι εξαγωγές πετρελαίου στην Αρκτική, απο τη Ρωσία, μετά τις νέες κυρώσεις των ΗΠΑ
Προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα για τις ποσότητες πετρελαίου που παράγει η Ρωσία στις εγκαταστάσεις κοντά στον αρκτικό κύκλο