Υπό άλλο πρίσμα βλέπει πλέον την ελληνική αγορά η βρετανική JD Sports, αφού κατέκτησε την πολυπόθητη θέση της στον πιο εμπορικό δρόμο της χώρας, την Ερμού, με το flagship store της ακολουθώντας το πλάνο στρατηγικής ανάπτυξης που εφαρμόζει και σε άλλες μητροπόλεις.

Μετά το Λονδίνο, το Παρίσι, τη Νέα Υόρκη, το Σίδνεϋ, το έκτασης 1.331 τ.μ. κατάστημα στο νεοκλασικό κτήριο της Ερμού 22 κλείνει μέσα του την premium φιλοσοφία της αλυσίδας για τα αθλητικά υποδήματα, τα ρούχα και τα αξεσουάρ, σημαίνοντας την ευρύτερη δραστηριοποίηση του ομίλου JD/Cosmos στην Ελλάδα, όπως αυτός προέκυψε από την εξαγορά της Cosmos Sport συμφερόντων οικογένειας Τσικνάκη, από την JD Sports.

JD Sports: Άνοιξε τις πόρτες του το νέο κατάστημα στον Πύργο του Πειραιά

JD Sports: Πώς ήρθε στην Ελλάδα

Ο σημερινός όμιλος JD/Cosmos -ουσιαστικά η ελληνική εταιρεία που έχει ενταχθεί στην JD Sports Fashion Plc και αναπτύσσει το brand της- έχει τις «ρίζες» του αφενός σε ένα κατάστημα στη Χερσόνησο της Κρήτης και αφετέρου στο Bury στη Βόρεια Αγγλία. Έχει φτάσει σήμερα να λειτουργεί πλέον με περισσότερα από 90 φυσικά καταστήματα, 9 ηλεκτρονικά καταστήματα, με πάνω από 1.500 εργαζομένους σε Ελλάδα και Κύπρο. Επίσης διαχειρίζεται 6 εμπορικές επωνυμίες (Cosmos Sport, JD Sports, Sneaker10, SlamDunk, Rundome, Sportsfactory).

Ήταν το 2021 όταν ο βρετανικός κολοσσός των αθλητικών ειδών δήλωσε την πρόθεσή του να εξαγοράσει το 80% της Cosmos Sport, που ίδρυσαν οι αδελφοί Τσικνάκη, με το πρώτο να ανοίγει το φθινόπωρο του 2022 στο Smart Park και το επόμενο στη λεωφόρο Μεταξά στη Γλυφάδα. Πριν από το flagship στην Ερμού, άνοιξε το εμβληματικό κατάστημα στον Πύργο του Πειραιά και ακόμη ένα στην κεντρική αγορά της Καλλιθέας.

Από την Κρήτη σε ολόκληρη την Ελλάδα

Η Cosmos Sport ιδρύθηκε το 1982 από τον Φραγκίσκο Τσικνάκη στο Ηράκλειο της Κρήτης και έκτοτε αναπτύχθηκε σε μία δυναμική αλυσίδα στον κλάδο της λιανικής πώλησης αθλητικών ειδών στην Ελλάδα. Το πρώτο κατάστημα των 40 τ.μ. στη Χερσόνησο έδωσε μέσα σε μερικά χρόνια τη σειρά του σε δεκάδες σημεία στην Κρήτη, ενώ το 2008 επιχειρείται η επέκταση στην αθηναϊκή αγορά.

Από το ένα σημείο στο Περιστέρι, η εταιρεία προχώρησε στο δεύτερο στη Νέα Ερυθραία, ενώ παράλληλα η Cosmos Sport λάνσαρε το δικό της eshop και απέκτησε θετικό feedback από τους πελάτες σε σύντομο χρονικό διάστημα καθώς έκανε το αδιανόητο για τα δεδομένα της εποχής: λάνσαρε την υπηρεσία click & collect με την οποία μπορούσαν να παραγγέλνουν το προϊόν που ήθελαν ηλεκτρονικά και να το παραλάβουν από το κατάστημα της επιλογής τους.

Η επένδυση της EOS

Το fund EOS Capital Partners του Απόστολου Ταμβακάκη επένδυσε στην εταιρεία το Δεκέμβριο του 2019, όταν η εταιρεία πια διέθετε 43 σημεία πώλησης – 39 φυσικά καταστήματα και 4 e-shop.

Τα κεφάλαια της EOS χρησιμοποιήθηκαν προκειμένου η εταιρεία να υλοποιήσει το αναπτυξιακό της πλάνο, που συμπεριελάμβανε κυρίως την επέκταση του φυσικού δικτύου καταστημάτων και την περαιτέρω ενδυνάμωση της ηλεκτρονικής της πλατφόρμας. Η συνεισφορά των κεφαλαίων της EOS καθώς και η συνεχής της υποστήριξη σε θέματα στρατηγικής έπαιξαν καταλυτικό ρόλο προκειμένου η εταιρεία να υλοποιήσει επιτυχώς το επενδυτικό της πλάνο, να ενδυναμώσει περαιτέρω την ποιότητα και την τοποθέτηση του brand της στην αγορά, να ενισχύσει σημαντικά τα συστήματα logistics της καθώς και να βελτιώσει την «ψηφιακή εμπειρία» των πελατών της ακολουθώντας μία στρατηγική omnichannel.

Την ίδια χρονιά η εταιρεία επέκτεινε τις δραστηριότητές της στο εξωτερικό, ιδρύοντας θυγατρική στην Κύπρο, την Cosmossport trading (Cyprus) Limited, και αποκτώντας νέα καταστήματα και e-shop.

Η JD Sports και οι εξαγορές

Με έδρα το Bury στη βόρεια Αγγλία, η JD Sports Fashion Plc ιδρύθηκε το 1981 από τους John Wardle και David Makin, με την εταιρεία να παίρνει το όνομά της από τα αρχικά τους. Ο μεγαλύτερος μέτοχός της είναι η Pentland Group, μια βρετανική εταιρεία επενδύσεων της οποίας το χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει τη μάρκα μαγιό Speedo και την Berghaus, με μερίδιο αγοράς 55%.

Η εταιρεία λειτουργεί πάνω από 3.400 καταστήματα σε 38 αγορές σε όλο τον κόσμο, με το Ηνωμένο Βασίλειο, την ηπειρωτική Ευρώπη και τις ΗΠΑ να αποτελούν περίπου το ένα τρίτο των δραστηριοτήτων της.

To 2023 o Γάλλος Ρεζίς Σουλτς, CEO της εταιρείας, περιέγραψε ένα πενταετές σχέδιο επέκτασης επικεντρωμένο στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Η στρατηγική απαιτούσε η JD Sports με αξία 10,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, να δαπανήσει έως και 3 δισεκατομμύρια λίρες (3,9 δισεκατομμύρια δολάρια) για να ανοίξει έως και 1.750 καταστήματα σε διάστημα πέντε ετών, χωρίς να υπαναχωρεί από την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού καταστήματος που συγκεντρώνει το 20% των πωλήσεων διεθνώς.

Κι αυτό ακολουθώντας οργανική ανάπτυξη ή την πάγια τακτική των εξαγορών τοπικών αλυσίδων, όπως έπραξε και στην Ελλάδα με την Cosmos Sport, όπου το 20% διατηρεί η οικογένεια Τσικνάκη και ο Μιχάλης Τσικνάκης έχει τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου με πρόεδρο τον Dominic Platt.

Η βρετανική εταιρεία μπήκε για πρώτη φορά στις ΗΠΑ το 2018, όταν απέκτησε την Finish Line με έδρα την Ινδιανάπολη για 560 εκατομμύρια δολάρια. Δύο χρόνια αργότερα αγόρασε την αλυσίδα αθλητικών παπουτσιών Shoe Palace από την Καλιφόρνια για 681 εκατ. δολάρια. Συμφώνησε να πληρώσει 495 εκατομμύρια δολάρια για τον λιανοπωλητή DTLR με έδρα τη Βαλτιμόρη το 2021. Ενώ πριν από ένα μήνα ολοκλήρωση την απόκτηση της Hibbett, της αλυσίδας αθλητικών με παρουσία σε 36 αμερικανικές πολιτείες.

Το σχέδιο για την ελληνική αγορά

Οι πωλήσεις της ΚΟΣΜΟΣ ΣΠΟΡ -που «τρέχει» την ανάπτυξη των JD για λογαριασμό της βρετανικής εταιρείας στην οποία ανήκει κατά 80%-, στη χρήση 2022 ανήλθαν σε € 102.310.574 και τα μικτά αποτελέσματα (κέρδη) ανήλθαν σε € 44.789.296. Όπως αναφέρουν οι οικονομικές καταστάσεις στο ΓΕΜΗ, μτά την αφαίρεση των λειτουργικών δαπανών, των χρηματοοικονομικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων η εταιρεία εμφάνισε κέρδη προ φόρων ποσού € 7.471.881. Τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε € 17.534.954.

Το 2023 η στρατηγική επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη των JD Sports, ενώ όσον αφορά την επέκταση των Cosmos Sport δόθηκε έμφαση στην Βόρεια Ελλάδα, ενώ η τρέχουσα χρονιά περισσότερα από 10 καταστήματα που περιλαμβάνει το JD Sports στην Καλλιθέα και το Cosmos Sport στην Κομοτηνή. Εκτός από την ταχύτατη επέκταση, ο όμιλος αποφάσισε να αλλάξει και τη στρατηγική ανάπτυξης των σημάτων κατευθύνοντας το καταναλωτικό κοινό σε διαφορετικά δίκτυα ανάλογα με το τι θέλει να αγοράσει.

Η αλυσίδα Cosmos Sport εγκαινίασε νέο κατάστημα στη Γλυφάδα, ενώ υιοθέτησε μια νέα sport-driven στρατηγική μειώνοντας το «αποτύπωμά» της σε street fashion και athleisure, κατηγορίες που αναπτύσσονται μέσω της αλυσίδας JD, η οποία κατάφερε να αποκτήσει γρήγορα ένα σημαντικό μερίδιο μεταξύ των νεαρότερων καταναλωτών της Gen Z και της Gen Α.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις