![Αυτοκινητοβιομηχανίες: Μία πορεία από το κακό στο χειρότερο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/09/vw1car-scaled.jpg)
Η χρονιά για τις αυτοκινητοβιομηχανίες εξελίσσεται σε πολύ δύσκολη και η ελπιδοφόρα ανάκαμψη μετά την πανδημία φαίνεται πλέον να έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Ο δείκτης Stoxx 600 Autos & Parts Index είναι ο δεύτερος υποτομέας με τις χειρότερες επιδόσεις στην Ευρώπη μετά τα ορυχεία, ταλαιπωρούμενος από την προβληματική ζήτηση για αυτοκίνητα, τις πιέσεις στα περιθώρια κέρδους και τις εμπορικές εντάσεις της Ευρώπης με την Κίνα.
Ο δείκτης έχει σημειώσει πτώση 24% από την κορυφή του Απριλίου, σημειώνοντας χαμηλό 10 μηνών αυτή την εβδομάδα, και έχει ιστορικό περαιτέρω πτώσης κατά τη διάρκεια της ύφεσης. Η Volkswagen, η μεγαλύτερη από τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης, διαπραγματεύεται τώρα στο χαμηλότερο επίπεδο αποτίμησης που έχει καταγραφεί ποτέ.
Γιατί οι αμερικανικές και ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες χάνουν έδαφος στην Κίνα
«Ο κλάδος δεν βρίσκεται ακόμη σε σημείο που να μπορεί να ανακάμψει βιώσιμα, ακόμη και αν μια σύντομη ανάκαμψη είναι πάντα δυνατή», δήλωσε στο Bloomberg ο Βολφ φον Ρότμπεργκ, στρατηγικός αναλυτής μετοχών της Bank J Safra Sarasin. «Είναι το αποκορύφωμα μιας διαρθρωτικής αλλαγής στην ίδια την αγορά, εγχώριων προβλημάτων και της προοπτικής μιας κυκλικής ύφεσης που μπορεί να επιβαρύνει περαιτέρω τη ζήτηση και τα κέρδη».
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες παλεύουν με την υποτονική ζήτηση, ιδίως στην βασική κινεζική αγορά, ενώ οι εταιρείες αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό στα ηλεκτρικά οχήματα από τους παραγωγούς της ασιατικής χώρας. Η εμπορική διαμάχη μεταξύ Κίνας και Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και τα αυστηρότερα όρια εκπομπών της ΕΕ για το 2025 που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε πρόστιμα δισεκατομμυρίων, επιτείνουν τα προβλήματα του κλάδου. Μάλιστα, η Volkswagen εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει για πρώτη φορά εργοστάσια στη Γερμανία.
Εξάρτηση από την κινεζική ζήτηση
Ο φον Ρότμπεργκ θεωρεί ότι οι τρεις μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την κινεζική ζήτηση, καθώς πάνω από το ένα τρίτο του όγκου πωλήσεων της BMW, της Mercedes-Benz Group και της Volkswagen κατευθύνεται στην Κίνα. Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους της βιομηχανίας και μπορεί να χρειαστούν μήνες, αν όχι χρόνια, για την αποκατάσταση της ισορροπίας, είπε.
Η γερμανική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων υψηλών προδιαγραφών BMW εξέδωσε προειδοποίηση για τα κέρδη της την Τρίτη, προκαλώντας άλλο ένα πλήγμα στον κλάδο, αφού οι Volkswagen και Porsche είχαν ήδη μειώσει τις προοπτικές τους για φέτος. Και τα πράγματα μπορεί να μην έχουν τελειώσει ακόμη, με «λίγες κρυψώνες» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, σύμφωνα με τους αναλυτές της Morgan Stanley.
«Βρισκόμαστε μόλις στην αρχή ενός μακροχρόνιου κύκλου αρνητικών περιθωρίων κέρδους και οι προσδοκίες της αγοράς για το 2025-2026 είναι ακόμη υψηλές», έγραψαν σε σημείωμά τους την Τρίτη μετά την προειδοποίηση της BMW. «Ποιος μπορεί να είναι ο επόμενος; Η Stellantis ενδεχομένως, δεδομένου του διογκωμένου αποθέματος και της φιλόδοξης καθοδήγησης για το σύνολο του 2024».
Οι αναλυτές έχουν υποβαθμίσει σχετικά αργά τις αναφορές τους μέχρι στιγμής. Ο κλάδος εμφανίζει το μεγαλύτερο δυνητικό περιθώριο ανόδου σε σχέση με τους μέσους στόχους τιμών, με κέρδη 33% να προβλέπονται για τους επόμενους 12 μήνες, επιβεβαιώνοντας το καθεστώς της βαθιάς αξίας του. Οι προβλέψεις για τα κέρδη βρίσκονται σε καθοδική πορεία, αλλά μπορεί να πέσουν πολύ περισσότερο αν οι προοπτικές γίνουν ακόμα χειρότερες.
Φθηνότερος κλάδος οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ο φθηνότερος βιομηχανικός κλάδος στην Ευρώπη, καθώς διαπραγματεύονται μόλις 5,4 φορές τα μελλοντικά κέρδη κατά μέσο όρο. Αυτό είναι σχεδόν ένα ρεκόρ έκπτωσης 60% σε σχέση με τον ευρύτερο Stoxx Europe 600. Η εμπιστοσύνη στην αξία των επιχειρήσεών τους έχει διαβρωθεί τόσο πολύ που τώρα διαπραγματεύονται με έκπτωση περίπου 40% σε σχέση με την προθεσμιακή λογιστική τους αξία, το χαμηλότερο άκρο ενός εύρους 20ετίας.
«Από την άποψη κινδύνου/απόδοσης, ορισμένα ονόματα φαίνονται αρκετά ελκυστικά», δήλωσε στο Bloomberg ο Ματιέ Ρασετέρ, επικεφαλής στρατηγικής μετοχών της Julius Baer Group, αναφέροντας τη Mercedes-Benz και την Porsche ως τα αγαπημένα ονόματα της τράπεζας, επισημαίνοντας ότι τα ζητήματα της αλυσίδας εφοδιασμού είτε επιλύονται είτε βρίσκονται καθ’ οδόν προς τα εκεί. Για τη Mercedes-Benz, ο Ρασετέρ δήλωσε ότι η υποτιμημένη αποτίμηση και η απόδοση άνω του 10%, όταν συνυπολογίζονται οι επαναγορές και τα μερίσματα, προσφέρουν μια ευκαιρία.
«Αναμένουμε βελτιωμένα αποτελέσματα το τέταρτο τρίμηνο του 2024 και το 2025», είπε. «Ο κλάδος αντιμετωπίζει επίσης διαρθρωτικές προκλήσεις, αλλά οι μετοχές είναι ήδη τιμολογημένες για… την καταστροφή».
Βέβαια, ο κλάδος ήταν ο λιγότερο προτιμώμενος στην Ευρώπη στην έρευνα της Bank of America για τους διαχειριστές κεφαλαίων του Αυγούστου. Οι πωλητές ανοιχτών πωλήσεων έχουν επίσης κάνει κύκλους γύρω από τη Volvo και την Porsche πρόσφατα.
Περαιτέρω έντονες πρόσφατες πωλήσεις έδειξαν ότι οι επενδυτές δεν έχουν ακόμη τελειώσει με τη μείωση της έκθεσης και θα μπορούσαν να είναι ευαίσθητοι σε περισσότερες κακές ειδήσεις, σύμφωνα με τη Μαρίγια Βέιτμανε, senior multi-asset strategist της State Street Global Markets. «Σε γενικές γραμμές, δεν περιμένουμε ότι οι τιμές θα αρχίσουν να ανακάμπτουν μέχρι να βελτιωθούν οι προοπτικές των κερδών», δήλωσε. «Προς το παρόν, οι υποβαθμίσεις των κερδών ξεπερνούν απότομα τις αναβαθμίσεις – εξ ου και η περαιτέρω υποαπόδοση».
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Σπάνιες γαίες: Ποιες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/spanies-gaies6-600x390.jpg)
Ποιες σπάνιες γαίες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ
Η Κίνα πρωτοστατεί στις σπάνιες γαίες και σχεδόν μονοπωλεί την επεξεργασία τους και οι ΗΠΑ θέλουν να απεξαρτηθούν από αυτή την επίπονη δέσμευση
![Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: Τι ζητούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/RENAULT-600x600.jpg)
Στο «ρελαντί» η πράσινη μετάβαση - Τι ζητούν οι ευρωπαίοι αυτοκινητοβιομήχανοι
«Καλός ο στρατηγικός διάλογος, αλλα χρειαζόμαστε λύσεις γρήγορα», λένε οι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας - Oι καθυστερήσεις απειλούν επενδύσεις 250 δισ. ευρώ
![Μεξικό: Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/xalyvas-600x370.jpg)
Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο λέει το Μεξικό
Το Μεξικό εισάγει περισσότερο χάλυβα από τις Ηνωμένες Πολιτείες απ' ό,τι εξάγει
![Κομισιόν: Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/von-der-leyen-vance-600x400.jpg)
Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς
Η Πρόεδρος της Κομισιόν υπογράμμισε τη δέσμευση της ΕΕ για δίκαιες και ισορροπημένες εμπορικές σχέσεις
![Πάουελ: Σε μη βιώσιμη πορεία το έλλειμμα – Δεν βιαζόμαστε να μειώσουμε τα επιτόκια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/πγ1-1-600x366.jpg)
Καμπανάκι Πάουελ για το έλλειμμα στις ΗΠΑ - Καμία βιασύνη για τα επιτόκια
Τι είπε ο Πάουελ, για έλλειμμα, χρέος, δασμούς και επιτόκια στην καθιερωμένη κατάθεση του στη Γερουσία
![Πορτογαλία: Εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/tap-portugal-600x400.jpg)
Η Πορτογαλία εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP
Υπάρχουν περίπου 12 εταιρείες που ενδιαφέρονται για τον εθνικό αερομεταφορέα της Πορτογαλίας
![Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/06/solomon-600x400.jpg)
Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου
Ο πήχης για την πραγματοποίηση μιας συμφωνίας είναι πολύ υψηλός
![Cucci: Η πτώση πωλήσεων στο τέταρτο τρίμηνο προβληματίζει τους αναλυτές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/gucci-store-600x410.jpg)
Νέο πλήγμα για την Gucci - Συνεχίζεται η πτώση πωλήσεων
Τα έσοδα της Kering, στην οποία ανήκει η Gucci, ολόκληρου του έτους από δραστηριότητες του ομίλου ανήλθαν σε 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ
![Βρετανία: Άντλησε 13 δισ. στερλίνες – Οι αγορές της πρόσφεραν 140 δισ.](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/ot_bonds_london11-768x450-1-600x352.png)
Το Λονδίνο ζήτησε 13 δισ. στερλίνες και οι αγορές του πρόσφεραν 140 δισ.
Η έκδοση καταρρίπτει το προηγούμενο ρεκόρ ζήτησης βρετανικών ομολόγων
![Φυσικό αέριο: Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί όλο και περισσότερο για την αποθήκευση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/illustration-600x405.jpg)
Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί για την αποθήκευση φυσικού αερίου;
Καθώς η Μόσχα πίεζε τη ροή του φυσικού αερίου μέσω των ρωσικών αγωγών, η ΕΕ είχε καταφέρει να αποφύγει μια χειμερινή κρίση εφοδιασμού περιορίζοντας τη συνολική ζήτηση φυσικού αερίου