
Η χρονιά για τις αυτοκινητοβιομηχανίες εξελίσσεται σε πολύ δύσκολη και η ελπιδοφόρα ανάκαμψη μετά την πανδημία φαίνεται πλέον να έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Ο δείκτης Stoxx 600 Autos & Parts Index είναι ο δεύτερος υποτομέας με τις χειρότερες επιδόσεις στην Ευρώπη μετά τα ορυχεία, ταλαιπωρούμενος από την προβληματική ζήτηση για αυτοκίνητα, τις πιέσεις στα περιθώρια κέρδους και τις εμπορικές εντάσεις της Ευρώπης με την Κίνα.
Ο δείκτης έχει σημειώσει πτώση 24% από την κορυφή του Απριλίου, σημειώνοντας χαμηλό 10 μηνών αυτή την εβδομάδα, και έχει ιστορικό περαιτέρω πτώσης κατά τη διάρκεια της ύφεσης. Η Volkswagen, η μεγαλύτερη από τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης, διαπραγματεύεται τώρα στο χαμηλότερο επίπεδο αποτίμησης που έχει καταγραφεί ποτέ.
Γιατί οι αμερικανικές και ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες χάνουν έδαφος στην Κίνα
«Ο κλάδος δεν βρίσκεται ακόμη σε σημείο που να μπορεί να ανακάμψει βιώσιμα, ακόμη και αν μια σύντομη ανάκαμψη είναι πάντα δυνατή», δήλωσε στο Bloomberg ο Βολφ φον Ρότμπεργκ, στρατηγικός αναλυτής μετοχών της Bank J Safra Sarasin. «Είναι το αποκορύφωμα μιας διαρθρωτικής αλλαγής στην ίδια την αγορά, εγχώριων προβλημάτων και της προοπτικής μιας κυκλικής ύφεσης που μπορεί να επιβαρύνει περαιτέρω τη ζήτηση και τα κέρδη».
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες παλεύουν με την υποτονική ζήτηση, ιδίως στην βασική κινεζική αγορά, ενώ οι εταιρείες αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό στα ηλεκτρικά οχήματα από τους παραγωγούς της ασιατικής χώρας. Η εμπορική διαμάχη μεταξύ Κίνας και Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και τα αυστηρότερα όρια εκπομπών της ΕΕ για το 2025 που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε πρόστιμα δισεκατομμυρίων, επιτείνουν τα προβλήματα του κλάδου. Μάλιστα, η Volkswagen εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει για πρώτη φορά εργοστάσια στη Γερμανία.
Εξάρτηση από την κινεζική ζήτηση
Ο φον Ρότμπεργκ θεωρεί ότι οι τρεις μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την κινεζική ζήτηση, καθώς πάνω από το ένα τρίτο του όγκου πωλήσεων της BMW, της Mercedes-Benz Group και της Volkswagen κατευθύνεται στην Κίνα. Η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους της βιομηχανίας και μπορεί να χρειαστούν μήνες, αν όχι χρόνια, για την αποκατάσταση της ισορροπίας, είπε.
Η γερμανική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων υψηλών προδιαγραφών BMW εξέδωσε προειδοποίηση για τα κέρδη της την Τρίτη, προκαλώντας άλλο ένα πλήγμα στον κλάδο, αφού οι Volkswagen και Porsche είχαν ήδη μειώσει τις προοπτικές τους για φέτος. Και τα πράγματα μπορεί να μην έχουν τελειώσει ακόμη, με «λίγες κρυψώνες» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, σύμφωνα με τους αναλυτές της Morgan Stanley.
«Βρισκόμαστε μόλις στην αρχή ενός μακροχρόνιου κύκλου αρνητικών περιθωρίων κέρδους και οι προσδοκίες της αγοράς για το 2025-2026 είναι ακόμη υψηλές», έγραψαν σε σημείωμά τους την Τρίτη μετά την προειδοποίηση της BMW. «Ποιος μπορεί να είναι ο επόμενος; Η Stellantis ενδεχομένως, δεδομένου του διογκωμένου αποθέματος και της φιλόδοξης καθοδήγησης για το σύνολο του 2024».
Οι αναλυτές έχουν υποβαθμίσει σχετικά αργά τις αναφορές τους μέχρι στιγμής. Ο κλάδος εμφανίζει το μεγαλύτερο δυνητικό περιθώριο ανόδου σε σχέση με τους μέσους στόχους τιμών, με κέρδη 33% να προβλέπονται για τους επόμενους 12 μήνες, επιβεβαιώνοντας το καθεστώς της βαθιάς αξίας του. Οι προβλέψεις για τα κέρδη βρίσκονται σε καθοδική πορεία, αλλά μπορεί να πέσουν πολύ περισσότερο αν οι προοπτικές γίνουν ακόμα χειρότερες.
Φθηνότερος κλάδος οι αυτοκινητοβιομηχανίες
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ο φθηνότερος βιομηχανικός κλάδος στην Ευρώπη, καθώς διαπραγματεύονται μόλις 5,4 φορές τα μελλοντικά κέρδη κατά μέσο όρο. Αυτό είναι σχεδόν ένα ρεκόρ έκπτωσης 60% σε σχέση με τον ευρύτερο Stoxx Europe 600. Η εμπιστοσύνη στην αξία των επιχειρήσεών τους έχει διαβρωθεί τόσο πολύ που τώρα διαπραγματεύονται με έκπτωση περίπου 40% σε σχέση με την προθεσμιακή λογιστική τους αξία, το χαμηλότερο άκρο ενός εύρους 20ετίας.
«Από την άποψη κινδύνου/απόδοσης, ορισμένα ονόματα φαίνονται αρκετά ελκυστικά», δήλωσε στο Bloomberg ο Ματιέ Ρασετέρ, επικεφαλής στρατηγικής μετοχών της Julius Baer Group, αναφέροντας τη Mercedes-Benz και την Porsche ως τα αγαπημένα ονόματα της τράπεζας, επισημαίνοντας ότι τα ζητήματα της αλυσίδας εφοδιασμού είτε επιλύονται είτε βρίσκονται καθ’ οδόν προς τα εκεί. Για τη Mercedes-Benz, ο Ρασετέρ δήλωσε ότι η υποτιμημένη αποτίμηση και η απόδοση άνω του 10%, όταν συνυπολογίζονται οι επαναγορές και τα μερίσματα, προσφέρουν μια ευκαιρία.
«Αναμένουμε βελτιωμένα αποτελέσματα το τέταρτο τρίμηνο του 2024 και το 2025», είπε. «Ο κλάδος αντιμετωπίζει επίσης διαρθρωτικές προκλήσεις, αλλά οι μετοχές είναι ήδη τιμολογημένες για… την καταστροφή».
Βέβαια, ο κλάδος ήταν ο λιγότερο προτιμώμενος στην Ευρώπη στην έρευνα της Bank of America για τους διαχειριστές κεφαλαίων του Αυγούστου. Οι πωλητές ανοιχτών πωλήσεων έχουν επίσης κάνει κύκλους γύρω από τη Volvo και την Porsche πρόσφατα.
Περαιτέρω έντονες πρόσφατες πωλήσεις έδειξαν ότι οι επενδυτές δεν έχουν ακόμη τελειώσει με τη μείωση της έκθεσης και θα μπορούσαν να είναι ευαίσθητοι σε περισσότερες κακές ειδήσεις, σύμφωνα με τη Μαρίγια Βέιτμανε, senior multi-asset strategist της State Street Global Markets. «Σε γενικές γραμμές, δεν περιμένουμε ότι οι τιμές θα αρχίσουν να ανακάμπτουν μέχρι να βελτιωθούν οι προοπτικές των κερδών», δήλωσε. «Προς το παρόν, οι υποβαθμίσεις των κερδών ξεπερνούν απότομα τις αναβαθμίσεις – εξ ου και η περαιτέρω υποαπόδοση».


Latest News

Δυναστεία των Brenninkmeijers: Πώς μια οικογενειακή αυτοκρατορία 39 δισ. ευρώ «ανοίγεται» σε ξένους επενδυτές
Η δυναστεία των Brenninkmeijers, της αλυσίδας λιανικής C&A, απορρίπτει τη συνηθισμένη της μυστικότητα για να προσελκύσει περισσότερους εξωτερικούς επενδυτές, επιδιώκοντας τον διπλασιασμό των διαχειρίσιμων περιουσιακών της στοιχείων

Καθηγητές του Χαρβάρντ μηνύουν την κυβέρνηση Τραμπ
Το υπαρξιακό «πιστόλι στον κρόταφο» των Πανεπιστημίων

Ιαπωνία: Δεν θα χρησιμοποιήσει τα αμερικανικά ομόλογα ως μοχλό πίεσης στις συνομιλίες με τις ΗΠΑ
Ιαπωνία και ΗΠΑ θα καθίσουν στο τραπέζι των συνομιλιών για τους δασμούς στις 17 Απριλίου

Αύριο ανακοινώνει λεπτομέρειες για τις εξαιρέσεις στους δασμούς ο Τραμπ
Ο Τραμπ δήλωσε σε δημοσιογράφους επί του προεδρικού αεροσκάφους: «Θα σας δώσω αυτή την απάντηση τη Δευτέρα. Θα είμαι πολύ συγκεκριμένος τη Δευτέρα»

«90 deals σε 90 ημέρες» - Πού «σκοντάφτει» ο στόχος του Τραμπ
Τη Δευτέρα θα βρίσκεται στην Ουάσιγκτον για διαπραγματεύσεις ο επικεφαλής εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης Μάρος Σέφκοβιτς
![ΗΠΑ: Σύγκρουση συμφερόντων για τον «πολύ» Ιλον Μάσκ [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/trump-musk-1-600x397.jpg)
Σύγκρουση συμφερόντων για τον «πολύ» Ιλον Μάσκ [γράφημα]
Ερωτηματικά και ανησυχία προκαλεί στις ΗΠΑ η πιθανή σύγκρουση συμφερόντων ανάμεσα στον επικεφαλής της DOGE Ιλον Μασκ και τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες που ελέγχει

Τέλος για το «Μαύρο Μηδέν» - Η Γερμανία ξεκινά τις δαπάνες
Η Γερμανία που απεχθανόταν το δημόσιο χρέος τόσο ώστε έφτιαξε άγαλμα ένα μεγάλο μαύρο μηδέν, αλλάζει σελίδα

Ο Τραμπ και ο Σι προετοιμάζονται για έναν πόλεμο που δεν θέλει κανείς
Οι δασμοί των ΗΠΑ αποσκοπούν στην ενίσχυση της εθνικής ασφάλειας, αλλά ο Τραμπ αποξενώνει συμμάχους που θα χρειαζόταν σε οποιαδήποτε στρατιωτική σύγκρουση με την Κίνα

Ποια μοντέλα της Tesla δεν είναι διαθέσιμα στην Κίνα - Το πλήγμα από τους δασμούς
Τα μοντέλα που κατασκευάζει η Tesla στις ΗΠΑ αντιμετωπίζουν πλέον τους ανταποδοτικούς δασμούς της Κίνας σε αμερικανικά προϊόντα

Ο γητευτής των αγορών Ρέι Ντάλιο και η προφητεία για την παγκόσμια τάξη
Ο ιδρυτής του πιο πετυχημένου hedge fund στον κόσμο, χτυπά καμπανάκι όχι μόνο για δασμούς αλλά και για γεωπολιτική, κλίμα, δανεισμό, πολιτικά κατεστημένα