Μετρό, ανάπλαση ΔΕΘ, flyover «χτίζουν» το αφήγημα μίας νέας» Θεσσαλονίκης με υποδομές σύγχρονων ευρωπαϊκών προδιαγραφών που θα βάλουν την πόλη σε ένα νέο μονοπάτι ανάπτυξης.
Αλέξανδρος Εξάρχου (Άκτωρ): Δημόσια έργα με ΣΔΙΤ και ικανές κατασκευαστικές
H Θεσσαλονίκη, που επί πολλά χρόνια βλέπει τα έργα στην Αθήνα να τρέχουν και στην δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας να προχωρούν με τον αραμπά, αποζητά επενδύσεις και οραματικά projects τα οποία θα θέσουν τις βάσεις για να αποτελέσει η πόλη σταυροδρόμι στα Βαλκάνια, στην πράξη και όχι μόνο στα λόγια.
Mιλώντας στο στούντιο του OT, στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ, ο δήμαρχος της πόλης, Στέλιος Αγγελούδης σκιαγράφησε την Θεσσαλονίκη του μέλλοντος. «Βλέπουμε την ανάπτυξη της πόλης μέσα από τρεις άξονες. Συνδυασμένες μεταφορές (λιμάνι, οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις με αυτό, κέντρο logistics), προσέλκυση καινοτόμων επιχειρήσεων και αύξηση της τουριστικής κίνησης», επεσήμανε.
Aντίστροφη μέτρηση για το μετρό
Η βασική γραμμή του πολύπαθου μετρό, με την καθοριστική συμβολή του Άκτωρα (πρόεδρος και CEO o Αλέξανδρος Εξάρχου) που με αποφασιστικές κινήσεις ξεκόλλησε το έργο που έχει στοιχειώσει την Θεσσαλονίκη, θα τεθεί σε λειτουργία στις 30 Νοεμβρίου 2024 με τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης να εισέρχονται σε μία νέα εποχή και τον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης να ξαναγράφεται από την αρχή.
Από Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως Νέα Ελβετία, η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα μετρό μήκους 9,6 χλμ., 13 σταθμών, που θα εξυπηρετεί περί τους 200.000 επιβάτες ημερησίως.
Όταν μέσα στο 2025 μπει σε λειτουργία η επέκταση προς Καλαμαριά, μήκους επιπλέον 4,8 χλμ και 5 σταθμών, το μετρό θα έχει συνολικό μήκος περίπου 14,5 χλμ, 18 σταθμούς και θα εξυπηρετεί περί τις 300.000 επιβάτες.
Οι σταθμοί του βασικού έργου του μετρό Θεσσαλονίκης είναι: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πλατεία Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Συντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία.
Προσεχώς και στα δυτικά
Με βάση την ΜΑΜΘ (Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης) που παρουσιάστηκε πρόσφατα, το 2040, δηλαδή μετά από… 16 χρόνια, η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα ολοκληρωμένο δίκτυο μετρό που θα καλύπτει σχεδόν του σύνολο του αστικού ιστού. Δυτικά και βόρεια θα φτάνει ως Κορδελιό, Άνω Εύοσμο και τα νοσοκομεία, ενώ βορειοανατολικά βάζει πλώρη για Τούμπα, Χαριλάου, ως τα Πατριαρχικά της Πυλαίας. Μετά τη Μίκρα χαράσσει ρότα για Αεροδρόμιο και Thess INTEC χωρίς να αποκλείεται επέκταση σε Θέρμη και Περαία.
O σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου μετρό, με δύο γραμμές, συνολικού μήκους – μαζί με τις υπό ολοκλήρωση υποδομές – περίπου 48 χλμ., που περιλαμβάνει – συνολικά – 44 σταθμούς. Στην μελέτη περιγράφονται η βόρεια επέκταση της κύριας γραμμής προς Σταυρούπολη, το τμήμα Άνω Εύοσμος – Αγία Κυριακή, που διατρέχει τις περιοχές Χαριλάου και Τούμπα, η νότιο-ανατολική επέκταση της κύριας γραμμής προς το Αεροδρόμιο και το τμήμα προς Κορδελιό.
Οι λεπτομέρειες, η χάραξη, οι σταθμοί και το τελικό κόστος των επεκτάσεων και της νέας γραμμής του μετρό προφανώς θα προκύψουν από την ωρίμανση του έργου όταν εκκινήσουν οι απαραίτητες διαδικασίες (μελέτες, προμελέτες, μέθοδος κατασκευής, διαγωνισμοί κτλ). Η χρηματοδότηση, πέριξ των 4,5 δισ. ευρώ, θα προέλθει από ευρωπαϊκά κονδύλια και πιθανώς χαμηλότοκα δάνεια από την ΕΤΕπ με την συνδρομή, εφόσον απαιτηθεί, και εθνικών πόρων.
Αξίζει να σημειωθεί πως πάνω από 2 δισ. ευρώ έχουν κοστίσει μέχρι σήμερα η βασική γραμμή και η επέκταση προς Καλαμαριά.
Η απογείωση του flyover
Το έργο που αναμένεται να δώσει πολύτιμες ανάσες στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Θεσσαλονίκης, πέρα από το μετρό, είναι το flyover (κατασκευή υπέργειου άξονα στην ανατολική περιφερειακή της πόλης) το οποίο ανεβάζει ταχύτητες για να ολοκληρωθεί στην ώρα του και να ρίξει τίτλους τέλους στον ξεπερασμένο πλέον, Περιφερειακό της πόλης.
Το έργο, που υλοποιείται με το μοντέλο ΣΔΙΤ, έχει συνολικό προϋπολογισμό 478 εκατ. ευρώ. Η κοινοπραξία των ανάδοχων του έργου, AVAX και Mytilineos, οφείλει τα πρώτα τέσσερα χρόνια να κατασκευάσει το έργο και τα υπόλοιπα 26 οφείλει να το συντηρεί και να το λειτουργεί.
Το flyover προβλέπεται να παραδοθεί έως τον Μάιο του 2027, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Υποδομών.
ΔΕΘ 2.0 μετά το 2030
Aναπτυξιακή τομή στην καρδιά της πόλης θα αποτελέσει η δρομολογούμενη ανάπλαση της ΔΕΘ (θα την «τρέξει» η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ).
Το εμβληματικό έργο που αναμένεται να ξεκινήσει το 2026 (προκήρυξη διαγωνισμού το 2025) και να ολοκληρωθεί το 2031, όπως ανέφερε στο στούντιο του «Οικονομικού Ταχυδρόμου» ο CEO της ΔΕΘ – HELEXPO, Kυριάκος Ποζρικίδης, θα αλλάξει το πρόσωπο της Θεσσαλονίκης με τις παρεμβάσεις που θα απαιτηθούν να μεταβάλλουν το DNA της πόλης.
Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός αγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ. Το έργο θα ανατεθεί σε ιδιώτη, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, με σύμβαση παραχώρησης διάρκειας 35 ετών.
Πρόσφατα μάλιστα έπεσαν υπογραφές για το απαιτητικό εγχείρημα της ανάπλασης μεταξύ του Υπερταμείου, της ΔΕΘ – HELEXPO και της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (του ΤΑΙΠΕΔ.
Τι προβλέπει το σχέδιο
Βάσει του σχεδίου που έχει προκριθεί, θα δημιουργηθεί υπερσύγχρονο συνεδριακό κέντρο χωροθετημένο στην περιοχή προς τη Λεωφόρο Στρατού και την 3ης Σεπτεμβρίου και ξενοδοχείο εμβληματικής μορφής, περίπου 150 δωματίων, προς την πλευρά της οδού Αγγελάκη.
Σχεδόν το 6ο% θα είναι κοινόχρηστος χώρος, αστικό πάρκο με έντονο το υδάτινο στοιχείο. Το νέο εκθεσιακό, θα έχει τέσσερα εκθεσιακά περίπτερα, μαζί με το συνεδριακό, συνολικής δόμησης 47.000 τ.μ. και 1.100 θέσεις πάρκινγκ, business center και ξενοδοχείο boutique. Τα δύο τελευταία θα παραχωρηθούν σε ιδιώτη για 35 χρόνια.
Με την ανάπλαση δημιουργείται ένας μεγάλος χώρος ανοιχτός στους πολίτες και διαπερατός από την Αγγελάκη μέχρι τη Λεωφόρο Στρατού. Τα περίπτερα, που θα συνδέονται μεταξύ τους με αερογέφυρες, θα έχουν βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και οι ενεργειακές ανάγκες του νέου εκθεσιακού κέντρου θα είναι μειωμένες κατά 70% σε σχέση με εκείνες του σημερινού.
Πάνω από το 60% της έκτασης των 165 στρεμμάτων -συμπεριλαμβανομένων και των 14 στρεμμάτων της Αγίας Φωτεινής- θα αποδοθεί στην πόλη ως Μητροπολιτικό Πάρκο και χώρος πρασίνου με την εικόνα της κέντρου της Θεσσαλονίκης, που χτυπά μέχρι σήμερα η καρδιά της ΔΕΘ, να μετασχηματίζεται ριζικά.
Latest News
ΤΑΙΠΕΔ-ΟΑΚΑ: Υπογραφή σύμβασης 5,5 εκατ. ευρώ
Αφορά την αποκατάσταση των δύο εισόδων του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών (ΟΑΚΑ) - Τι είπε ο Γιάννης Βρούτσης
Προχωρούν οι επεκτάσεις του Μετρό - Οι μελέτες και οι τροποποιήσεις
Έχουν μελετηθεί επέκταση της Γραμμής 2 νότια προς Γλυφάδα και η επέκταση του Μετρό προς Καλλιθέα
Πότε ξεκινά η νέα ψηφιακή εφαρμογή για τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων
Αναρτώνται και βεβαιώνονται ψηφιακά στην ΑΑΔΕ τα συμφωνητικά ανάληψης τεχνικών έργων άνω των 6.000 ευρώ από εργολάβο ή υπεργολάβο
Αρδευτικό Ταυρωπού: Προσωρινός ανάδοχος το σχήμα «Άκτωρ Παραχωρήσεις - ΑΒΑΞ» - Στα 139,6 εκατ το ύψος του έργου
Το Αρδευτικό Ταυρωπού, ένα έργο ΣΔΙΤ, καλύπτει τις αρδευτικές ανάγκες 115.000 στρεμμάτων
Ολοκληρώθηκαν οι υποβρύχιες επιθεωρήσεις στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου
Οι εργασίες στη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου έγιναν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της καλοκαιρινής καμπάνιας επιθεωρήσεων από τους Αλπινιστές (Αέρα)
Νέος πόλεμος για την εκτροπή του Αχελώου – Οι υπέρμαχοι και οι πολέμιοι στο ΣτΕ
Ο Αχελώος και η εκτροπή του ποταμού για έβδομη φορά στο ΣτΕ – Το «μέτωπο» υπέρ των έργων που διαμορφώνεται στον κάμπο
Δυναμικό μπάσιμο AKTOR στην κατοικία – Ευκαιρίες στη στεγαστική κρίση βλέπει ο Εξάρχου
Τα σχέδια της AKTOR για το real estate αλλά και την πρόθεση να συμμετέχει σε δύο παραχωρήσεις έκανε γνωστά ο πρόεδρος και CEO Αλέξανδρος Εξάρχου
Με ΣΔΙΤ θα κατασκευαστούν 17 νέα σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία - Τι προβλέπει η σύμβαση
Οι νέες σχολικές μονάδες αναμένεται να καλύψουν τις ανάγκες 5.000 μαθητών σε 9 δήμους
Τα 4+1 βήματα για το κυβερνητικό πάρκο στον Υμηττό - Ο «αφοπλισμός» και η μετακόμιση των ΕΑΣ
Εκτός από την Α΄ φάση του διαγωνισμού για την ανάπτυξη του κυβερνητικού πάρκου, έπονται άλλα 4 βήματα για να «αδειάσει» ο χώρος της ΠΥΡΚΑΛ
Η αναγέννηση της AKTOR – Μπάκος, Καϋμενάκης και Εξάρχου ρίχνουν… θεμέλια 2 δισ.
Πώς θα χτιστούν οι 5 θυγατρικές της AKTOR – Οι νέες μπίζνες και ο στόχος για EBITDA 430 εκατ. το 2030