Η έκθεση Ντράγκι της περασμένης εβδομάδας τόνισε την ανάγκη να διατηρηθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία διεθνώς ανταγωνιστική. Ταυτόχρονα, διαπίστωσε ότι η ναυτιλία χρειάζεται 40 δισ. ευρώ ετησίως για να απαλλαγεί από τον άνθρακα. Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές μέσω της European Community Shipowners’ Associations (ECSA) δημοσίευσαν σήμερα τις θέσεις τους σχετικά με μια ευρωπαϊκή ναυτιλιακή στρατηγική στο πλαίσιο της νέας Clean Industrial Deal.
Όπως τονίζει η ECSA η ευρωπαϊκή ναυτιλία αποτελεί γεωπολιτικό πλεονέκτημα για την Ευρώπη και ακρογωνιαίο λίθο της ασφάλειας της ηπείρου σε θέματα ενέργειας, τροφίμων και εφοδιαστικής αλυσίδας. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία ελέγχει το 39,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία καθιστά την Ευρώπη ηγέτη στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και συμβάλλει στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το εμπόριο.
Ντράγκι: Το υπερόπλο και η μπάλα στις Βρυξέλλες
Η διατήρηση και ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας είναι απαραίτητη για την ασφάλεια της ηπείρου μας και προϋπόθεση για ένα ισχυρό ευρωπαϊκό ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα. Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανική στρατηγική πρέπει να αποτελέσει βασικό πυλώνα της επερχόμενης στρατηγικής Clean Industrial Deal, την οποία η Πρόεδρος von der Leyen δεσμεύτηκε να προωθήσει κατά τις πρώτες 100 ημέρες της νέας Επιτροπής.
Συστάσεις
Στο έγγραφο που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές διατυπώνουν συστάσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και του ναυτιλιακού βιομηχανικού συμπλέγματος, με παράλληλη υλοποίηση της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης:
-Διατήρηση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας: η διατήρηση ισότιμων όρων ανταγωνισμού μεταξύ της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και των μη ευρωπαϊκών ανταγωνιστών της είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ευρώπη και για την προώθηση ενός ακμάζοντος ευρωπαϊκού ναυτιλιακού συμπλέγματος. Ένα κατάλληλο για το σκοπό του ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες της ΕΕ παραμένουν παγκοσμίως ανταγωνιστικές.
-40% παραγωγή καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία στην Ευρώπη: η κλιμάκωση της παραγωγικής ικανότητας για καθαρά ναυτιλιακά καύσιμα στην Ευρώπη είναι ζωτικής σημασίας για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας. Τουλάχιστον το 40% των καθαρών καυσίμων που απαιτούνται για τη ναυτιλία προκειμένου να επιτύχει τους στόχους της FuelEU θα πρέπει να παράγεται στην Ευρώπη, ευθυγραμμιζόμενο με την πράξη Net-Zero Industry Act.
-40% των καινοτόμων τεχνολογιών της ναυτιλίας να παράγονται στην ΕΕ: Η Ευρώπη κατέχει ηγετική θέση στις σύγχρονες καινοτόμες τεχνολογίες για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας. Για να διατηρηθεί και να αξιοποιηθεί αυτή η ηγετική θέση, τα κράτη μέλη θα πρέπει να εφαρμόσουν ταχέως ένα κατασκευαστικό κριτήριο στο πλαίσιο της Net-Zero Industry Act ώστε τουλάχιστον to 40% των βασικών τεχνολογιών να κατασκευάζεται στην Ευρώπη.
-Εξασφάλιση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση για βασικές επενδύσεις: Η ενίσχυση της πρόσβασης στη δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση είναι ζωτικής σημασίας για την απελευθέρωση των επενδύσεων που απαιτούνται για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Τα έσοδα από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) της ΕΕ θα πρέπει να δαπανηθούν σε δραστηριότητες που σχετίζονται με την ενεργειακή μετάβαση για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές. Χρειάζονται διαφορετικά χρηματοδοτικά εργαλεία με τη συμμετοχή της τραπεζικής χρηματοδότησης, των κεφαλαιαγορών και των ιδιωτών επενδυτών για να καταστεί δυνατός ο καλύτερος επιμερισμός του κινδύνου για τη χρηματοδότηση των καινοτόμων και μεταβατικών έργων.
-Μετάβαση με επίκεντρο τον άνθρωπο: μια ευρωπαϊκή ναυτιλιακή στρατηγική πρέπει να αναγνωρίσει την ανάγκη επένδυσης σε νέες δεξιότητες για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας. 800.000 ναυτικοί πρέπει να επανεκπαιδευτούν για την πράσινη μετάβαση έως τα μέσα του 2030. Η Επιτροπή και τα κράτη μέλη πρέπει να στηρίξουν τις κοινές προσπάθειες των κοινωνικών εταίρων, για να καταστήσουν το εργατικό δυναμικό της ναυτιλίας ανθεκτικό στο μέλλον.
«Η έκθεση Ντράγκι αναγνωρίζει σταθερά την παγκόσμια ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και την ανάγκη να διατηρηθεί η διεθνής ανταγωνιστικότητά της. Αυτό αποτελεί προϋπόθεση για να ευδοκιμήσει το ευρωπαϊκό ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα. Η έκθεση κατονομάζει τη ναυτιλία ως έναν από τους πιο δύσκολους τομείς για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, απαιτώντας περίπου 40 δισεκατομμύρια σε ετήσιες επενδύσεις. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι υπάρχει μια ευκαιρία να χαρακτηρισθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία και ολόκληρο το ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα ως πυλώνας της επερχόμενης Clean Industrial Deal. Η ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας μπορεί να αποτελέσει τον καταλύτη για επενδύσεις στην ευρωπαϊκή παραγωγική ικανότητα για καθαρά καύσιμα και καινοτόμες τεχνολογίες. Ζητάμε το 40% των καθαρών καυσίμων και των καινοτόμων τεχνολογιών που χρειαζόμαστε για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση να κατασκευάζονται στην Ευρώπη και είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τους φορείς χάραξης πολιτικής και με το ναυτιλιακό σύμπλεγμα για να το πετύχουμε», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.
Latest News
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International