Η έκθεση Ντράγκι της περασμένης εβδομάδας τόνισε την ανάγκη να διατηρηθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία διεθνώς ανταγωνιστική. Ταυτόχρονα, διαπίστωσε ότι η ναυτιλία χρειάζεται 40 δισ. ευρώ ετησίως για να απαλλαγεί από τον άνθρακα. Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές μέσω της European Community Shipowners’ Associations (ECSA) δημοσίευσαν σήμερα τις θέσεις τους σχετικά με μια ευρωπαϊκή ναυτιλιακή στρατηγική στο πλαίσιο της νέας Clean Industrial Deal.
Όπως τονίζει η ECSA η ευρωπαϊκή ναυτιλία αποτελεί γεωπολιτικό πλεονέκτημα για την Ευρώπη και ακρογωνιαίο λίθο της ασφάλειας της ηπείρου σε θέματα ενέργειας, τροφίμων και εφοδιαστικής αλυσίδας. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία ελέγχει το 39,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία καθιστά την Ευρώπη ηγέτη στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και συμβάλλει στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το εμπόριο.
Ντράγκι: Το υπερόπλο και η μπάλα στις Βρυξέλλες
Η διατήρηση και ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας είναι απαραίτητη για την ασφάλεια της ηπείρου μας και προϋπόθεση για ένα ισχυρό ευρωπαϊκό ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα. Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή βιομηχανική στρατηγική πρέπει να αποτελέσει βασικό πυλώνα της επερχόμενης στρατηγικής Clean Industrial Deal, την οποία η Πρόεδρος von der Leyen δεσμεύτηκε να προωθήσει κατά τις πρώτες 100 ημέρες της νέας Επιτροπής.
Συστάσεις
Στο έγγραφο που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές διατυπώνουν συστάσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και του ναυτιλιακού βιομηχανικού συμπλέγματος, με παράλληλη υλοποίηση της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης:
-Διατήρηση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας: η διατήρηση ισότιμων όρων ανταγωνισμού μεταξύ της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και των μη ευρωπαϊκών ανταγωνιστών της είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ευρώπη και για την προώθηση ενός ακμάζοντος ευρωπαϊκού ναυτιλιακού συμπλέγματος. Ένα κατάλληλο για το σκοπό του ρυθμιστικό και φορολογικό πλαίσιο είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες της ΕΕ παραμένουν παγκοσμίως ανταγωνιστικές.
-40% παραγωγή καθαρών καυσίμων για τη ναυτιλία στην Ευρώπη: η κλιμάκωση της παραγωγικής ικανότητας για καθαρά ναυτιλιακά καύσιμα στην Ευρώπη είναι ζωτικής σημασίας για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας. Τουλάχιστον το 40% των καθαρών καυσίμων που απαιτούνται για τη ναυτιλία προκειμένου να επιτύχει τους στόχους της FuelEU θα πρέπει να παράγεται στην Ευρώπη, ευθυγραμμιζόμενο με την πράξη Net-Zero Industry Act.
-40% των καινοτόμων τεχνολογιών της ναυτιλίας να παράγονται στην ΕΕ: Η Ευρώπη κατέχει ηγετική θέση στις σύγχρονες καινοτόμες τεχνολογίες για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας. Για να διατηρηθεί και να αξιοποιηθεί αυτή η ηγετική θέση, τα κράτη μέλη θα πρέπει να εφαρμόσουν ταχέως ένα κατασκευαστικό κριτήριο στο πλαίσιο της Net-Zero Industry Act ώστε τουλάχιστον to 40% των βασικών τεχνολογιών να κατασκευάζεται στην Ευρώπη.
-Εξασφάλιση της πρόσβασης στη χρηματοδότηση για βασικές επενδύσεις: Η ενίσχυση της πρόσβασης στη δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση είναι ζωτικής σημασίας για την απελευθέρωση των επενδύσεων που απαιτούνται για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Τα έσοδα από το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) της ΕΕ θα πρέπει να δαπανηθούν σε δραστηριότητες που σχετίζονται με την ενεργειακή μετάβαση για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές. Χρειάζονται διαφορετικά χρηματοδοτικά εργαλεία με τη συμμετοχή της τραπεζικής χρηματοδότησης, των κεφαλαιαγορών και των ιδιωτών επενδυτών για να καταστεί δυνατός ο καλύτερος επιμερισμός του κινδύνου για τη χρηματοδότηση των καινοτόμων και μεταβατικών έργων.
-Μετάβαση με επίκεντρο τον άνθρωπο: μια ευρωπαϊκή ναυτιλιακή στρατηγική πρέπει να αναγνωρίσει την ανάγκη επένδυσης σε νέες δεξιότητες για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση της ναυτιλίας. 800.000 ναυτικοί πρέπει να επανεκπαιδευτούν για την πράσινη μετάβαση έως τα μέσα του 2030. Η Επιτροπή και τα κράτη μέλη πρέπει να στηρίξουν τις κοινές προσπάθειες των κοινωνικών εταίρων, για να καταστήσουν το εργατικό δυναμικό της ναυτιλίας ανθεκτικό στο μέλλον.
«Η έκθεση Ντράγκι αναγνωρίζει σταθερά την παγκόσμια ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και την ανάγκη να διατηρηθεί η διεθνής ανταγωνιστικότητά της. Αυτό αποτελεί προϋπόθεση για να ευδοκιμήσει το ευρωπαϊκό ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα. Η έκθεση κατονομάζει τη ναυτιλία ως έναν από τους πιο δύσκολους τομείς για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, απαιτώντας περίπου 40 δισεκατομμύρια σε ετήσιες επενδύσεις. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι υπάρχει μια ευκαιρία να χαρακτηρισθεί η ευρωπαϊκή ναυτιλία και ολόκληρο το ναυτιλιακό βιομηχανικό σύμπλεγμα ως πυλώνας της επερχόμενης Clean Industrial Deal. Η ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας μπορεί να αποτελέσει τον καταλύτη για επενδύσεις στην ευρωπαϊκή παραγωγική ικανότητα για καθαρά καύσιμα και καινοτόμες τεχνολογίες. Ζητάμε το 40% των καθαρών καυσίμων και των καινοτόμων τεχνολογιών που χρειαζόμαστε για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση να κατασκευάζονται στην Ευρώπη και είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τους φορείς χάραξης πολιτικής και με το ναυτιλιακό σύμπλεγμα για να το πετύχουμε», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.
Latest News
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς
Στη «λίστα κυρώσεων» των ΗΠΑ η Cosco - Τι απαντούν οι Κινέζοι
Τι θα σημάνει για τα δεξαμενόπλοια και τους ναύλους η ένταξη της Cosco στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ για τις σχέσεις με τον κινεζικο στρατό
Ιστορικό ρεκόρ για τον ΟΛΠ στην κρουαζιέρα -Πάνω από 1,7 εκατ. επιβάτες
Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που εξυπηρετήθηκαν το έτος 2024 ήταν 810 έναντι 760 το 2023