
Για την ανάγκη ενός εθνικού διαλόγου με αντικείμενο την ιεράρχηση της κατασκευής των μεγάλων έργων νέας γενιάς και την εξεύρεση βιώσιμων λύσεων σε αυτά, μέσα από μία ολιστική προσέγγιση, με στόχο την ταχύτερη υλοποίηση, στο σωστό κόστος και χωρίς εμπόδια, μίλησε σήμερα ο Γενικός Διευθυντής του Ομίλου Intrakat και της ΑΚΤΩΡ, κ. Αναστάσιος Αρανίτης, συμμετέχοντας σε κύκλο συζήτησης στο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών ITC 2024.
Εξάρχου (Intrakat): Γιατί επενδύσαμε στην Attica Bank – Πού βλέπουμε ευκαιρίες
Όπως σημείωσε, θα πρέπει να προσεγγίσουμε ολιστικά τη σύλληψη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των έργων νέας γενιάς, ώστε να μην γίνονται αλληλεπικαλύψεις των δημοπρατήσεων, όπως φαίνεται ότι θα συμβεί στα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας, η οποία, όπως παρατήρησε, θα μπορούσε να αποτελέσει μοντέλο για την διαχείριση της επόμενης γενιάς των έργων και πρότυπο για όλες τις περιοχές της χώρας.
H δυσκολία στα νέα έργα δεν είναι αμιγώς κατασκευαστική, αλλά άπτεται του σχεδιασμού, της υλοποίησης, της ανθεκτικότητας και της φιλικότητας στο περιβάλλον
Αρανίτης: Διάλογος κράτους και κατασκευαστικών
Για να συμβεί αυτό, συμπλήρωσε, θα πρέπει κράτος και κατασκευαστικές εταιρείες να ανοίξουν έναν διάλογο με στόχο να ιεραρχήσουν σωστά την προτεραιότητα κατασκευής των έργων, καθώς ο επικείμενος όγκος τους θα είναι πολύ μεγάλος, την ώρα που οι πόροι και οι δυνατότητες παραγωγής θα είναι πολύ συγκεκριμένες, με στόχο να υλοποιηθούν εγκαίρως.
Όπως σημείωσε ο κ. Αρανίτης, σήμερα πολλά έργα έχουν δημοπρατηθεί ανώριμα, δηλαδή με μελέτες που δεν είχαν συμπεριλάβει στο σύνολό τους όλους τους παράγοντες που απαιτούνται ώστε να προχωρήσουν απρόσκοπτα. Και όπως τόνισε, η δυσκολία στα νέα έργα δεν είναι αμιγώς κατασκευαστική, αλλά άπτεται του σχεδιασμού, της υλοποίησης, της ανθεκτικότητας και της φιλικότητας στο περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένου και του παράγοντα της κλιματικής αλλαγής, κάτι που κάνει όλο το πλέγμα των έργων να γίνεται πιο δύσκολο.
Σύμφωνα με τον κ. Αρανίτη, υπάρχει υστέρηση στις απαλλοτριώσεις, ενώ στο περιβαλλοντικό σκέλος των έργων δεν έχει ληφθεί υπόψη όσο θα έπρεπε το θέμα της ανθεκτικότητας και της κλιματικής αλλαγής, που αποτελούν πλέον κρίσιμους παράγοντες, οι οποίοι επηρεάζουν τον σχεδιασμό των έργων. Και αυτό έχει ως άμεση συνέπεια τόσο τη χρονική καθυστέρηση όσο και τη σημαντική αύξηση του κόστους κατασκευής, συμπλήρωσε. Για παράδειγμα, παρατήρησε, με βάση τη νέα ταξινομία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απαιτείται η χρήση μίας νέας γενιάς υλικών, που έχουν ειδικό πιστοποιητικό ανακύκλωσης και είναι φιλικά προς το περιβάλλον, γεγονός που δημιουργεί επιπρόσθετες προκλήσεις στην υλοποίηση των έργων.
Παράλληλα, ο κ. Αρανίτης υπογράμμισε ότι υπάρχει αντικειμενικό θέμα αναπροσαρμογής του κόστους των έργων, καθώς οι συνθήκες κατά τις οποίες είχαν δημοπρατηθεί στο πρόσφατο παρελθόν, έχουν αλλάξει ριζικά και το κόστος τους έχει εκτοξευθεί. Κι έκανε έκκληση να βρεθούν από κοινού λύσεις για να αντιμετωπιστεί εγκαίρως το ζήτημα και να ενσωματωθεί στα έργα το αυξημένο κατασκευαστικό, μελετητικό ή χρηματοδοτικό νέο κόστος, ώστε να μην βρεθούμε προ εκπλήξεως τα επόμενα χρόνια.
Οι μεγάλες εταιρίες που έχουν την κεφαλαιακή επάρκεια, τη δύναμη και την ικανότητα να προχωρήσουν τα έργα, πρόσθεσε ο Γενικός Διευθυντής του Ομίλου Intrakat, αντιμετωπίζουν εγγενή προβλήματα υλοποίησης, σε σημείο που καλούνται να επανασχεδιάσουν τα έργα από την αρχή. Και έκανε έκκληση όπως όλοι οι εμπλεκόμενοι – τεχνικός κόσμος, χρηματοδότριες τράπεζες και πολιτεία – να καθίσουν στο τραπέζι και να συνεκτιμήσουν για το πως θα υλοποιηθεί η νέα γενιά των μεγάλων έργων.
Επιπλέον, έκανε αναφορά στο θέμα της προσέλκυσης ανθρώπινου δυναμικού, το οποίο, όπως σχολίασε, δεν είναι πάντοτε επιλύσιμο, καθώς συχνά οι ανθρώπινοι πόροι δεν αρκούν για όλους. Εντούτοις, σημείωσε ότι θα πρέπει να δοθεί λύση στο ζήτημα, το οποίο δεν αφορά πάντοτε την προσέλκυση προσωπικού, αλλά και θεσμικά θέματα. Για παράδειγμα, όπως σχολίασε, δεν είναι λογικό να χρειάζεται τροποποίηση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) κάθε δύο χρόνια ώστε να εγκατασταθεί ένας οικίσκος σε εργοτάξιο για την διαμονή του εργατικού προσωπικού. Ο κ. Αρανίτης συμπλήρωσε ότι ο Όμιλος Intrakat προσπαθεί να λύσει το θέμα της έλλειψης του ανθρώπινου δυναμικού, ενισχύοντας το στελεχιακό δυναμικό της εταιρείας με Έλληνες μηχανικούς που είχαν φύγει στο εξωτερικό στην κρίση. Ωστόσο, τόνισε ότι απαιτείται αρωγή της πολιτείας και στο πεδίο αυτό.


Latest News

Μητσοτάκης για Flyover: Το έργο θα αποπερατωθεί στα μέσα του 2027
Το έργο του Flyover όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του θα συμβάλει στην κυκλοφοριακή ανακούφιση στην περιφερειακή της Θεσσαλονίκης

Χωρίς ασφάλεια το ταξίδι με τρένα – Τα «ήξεις-αφήξεις» Σταϊκούρα για τα έργα στον σιδηρόδρομο
Το μετακινούμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του τμήματος στον σιδηρόδρομο που καταστράφηκε από τον Daniel και οι επικίνδυνες αφύλακτες διαβάσεις σε όλη τη χώρα

H ES SYSTEMS και η Ολυμπία Οδός υλοποίησαν την επέκταση του έργου "Smart Tunnel"
Το έργο ξεκίνησε το 2019 και αφορούσε στην εγκατάσταση του πρώτου συστήματος παρακολούθησης κατάστασης εξοπλισμού σε μία σήραγγα της Ολυμπίας Οδού

Σαρακήνικο, Σαντορίνη, Μύκονος: Οι 5 πληγές που γεννούν πολεοδομικές αυθαιρεσίες
Οι χρόνιες πολεοδομικές ασθένειες αναδεικνύονται από τις υποθέσεις δόμησης στο Σαρακήνικο, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο - Ειδική σύσκεψη στο Μαξίμου εντός της εβδομάδας

Πώς προχωράει η γραμμή 4 του Μετρό - Πότε φτάνει στον Ευαγγελισμό ο μετροπόντικας
Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή της νέας γραμμής του Μετρό της Αθήνας, η οποία πρόκειται να καλύψει μία μεγάλη έκταση περιοχών

«Πράσινο φως» μονάδων ανακύκλωσης και ανάκτησης αποβλήτων σε Κω και Κάλυμνο
Τι αποφάσισε η αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ

Εξάρχου: Στο ραντάρ της Aktor εξαγορές – Ενδιαφέρον από funds για τις επενδύσεις του ομίλου
Ο Αλέξανδρος Εξάρχου πρόεδρος και CEO της Aktor τόνισε το ενδιαφέρον του ομίλου για εξαγορές στον τομέα των παραχωρήσεων

Υπουργείο Υποδομών: Τέλη Νοεμβρίου παραδίδεται ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος
Οι συμπληρωματικές εργασίες κοστολογούνται στα 72,5 εκατ. ευρώ

Αποκτά δίκτυο αποχέτευσης ο Δήμος Σπάτων - Επεσαν οι υπογραφές
H κατασκευή του δικτύου αποχέτευσης στον Δήμο Σπάτων-Αρτέμιδος από την ΕΥΔΑΠ έχει συμβατικό προϋπολογισμό 55,3 εκατ. ευρώ

ΑLUMIL: Εκτίμηση για τζίρο 450 εκατ. ευρώ, πάνω από τις αρχικές προβλέψεις
Η ALUMIL εγκαινίασε το νέο της βαφείο ενισχύοντας τη συνολική παραγωγική της ικανότητα και επιταχύνει τους χρόνους εξυπηρέτησης πελατών