
H αμφισβήτηση από την πλευρά της υπουργού Τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη των μελετών του κλάδου για την προσφορά του ως ατεκμηρίωτες ήταν το «κερασάκι στην τούρτα» στη χθεσινή ανακοίνωση των μέτρων από τους συναρμόδιους υπουργούς για τα νέα τέλη στην κρουαζιέρα, που εξόργισε παράγοντες του κλάδου.
Ανακοινώσεις που σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου είναι ασαφείς, στοχοποιούν την κρουαζιέρα, και πλήττουν ανεπανόρθωτα τις μικρομεσαίες ελληνικές εταιρείες πρωτίστως.
Airbnb: Τι ισχύει για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις – Όλη ρύθμιση για το τέλος κρουαζιέρας
Εταιρείες με έδρα την Ελλάδα που πραγματοποιούν κρουαζιέρες κυρίως στα ελληνικά νησιά είναι οι μεγάλες χαμένες των μέτρων. Μόνο η Celestyal θα επιβαρυνθεί το 2025, πάνω από 6 εκατ. ευρώ καθώς έχουν ήδη προπωλήσεις τις κρουαζιέρες για το 2025 και δεν μπορούν βέβαια να ζητήσουν εκ των υστέρων από τους πελάτες τους τη νέα επιβάρυνση κάτι που αναγνώρισε και η κα. Κεφαλογιάννη.
Υπενθυμίζεται ότι η κα. Κεφαλογιάννη ανακοίνωσε ότι επιβάλλεται τέλος κρουαζιέρας ανά επιβάτη που αποβιβάζεται στα λιμάνια της Μυκόνου και Σαντορίνης 20 ευρώ και στα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας 5 ευρώ για την περίοδο από 1 Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου, 40% μειωμένο ή 12 και 3 ευρώ αντίστοιχα τους μήνες Απρίλιο Μάιο και Οκτώβριο και 80% μειωμένο τους μήνες Νοέμβριο έως Μάρτιο στα 4 και 1 ευρώ αντίστοιχα.
Τα έσοδα θα κατανέμονται κατά ένα τρίτο στους δήμους όπου αποβιβάζονται επιβάτες κατά ένα τρίτο θα εγγράφονται στο ύψος του προϋπολογισμού του υπουργείου Ναυτιλίας με σκοπό την εκτέλεση των απαραίτητων λιμενικών έργων και κατά ένα τρίτο θα γράφονται στο προϋπολογισμό του υπουργείου Τουρισμού με σκοπό την βελτίωση των τουριστικών υποδομών για την στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας.
Οι επισημάνσεις του κλάδου
Οι εκπρόσωποι του κλάδου κάνουν λόγο για εισπρακτικά μέτρα και με πολλές ασάφειες καθώς:
-δεν ανακοινώθηκε μηχανισμός είσπραξης του τέλους
-ο χαρακτηρισμός τέλος αποβίβασης είναι «νέος όρος» και προβληματικός καθώς θεωρείται αδύνατον να «μετρηθούν» οι επιβάτες που αποβιβάζονται από ένα κρουαζιερόπλοιο.
-δεν είναι καθαρό ένα το τέλος αφορά όλα τα λιμάνια της χώρας ή μόνο τα νησιωτικά.
-επίσης αφορά δημόσια και ιδιωτικά λιμάνια; Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην Κρήτη το λιμάνια του ηρακλείου είναι πλέον ιδιωτικό ενώ δίπλα της Σούδας είναι δημόσιο θα αφορά το τέλος και τα δυο λιμάνια;
-άγνωστο παραμένει τι θα ισχύσει με τα υφιστάμενα τέλη επιβάτων που ήταν 0,35 ευρώ ανά επιβάτη και η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει ότι θα αυξηθούν. Θα ισχύσει αυτή η αύξηση και ποια θα είναι.
-Επίσης κρίσιμο είναι αν μετά την αύξηση τα ελληνικά λιμάνια παραμένουν ανταγωνιστικά έναντι των άλλων της Μεσογείου καθώς καμία μελέτη δεν έχει γίνει -τώρα ετοιμάζονται κάποιες από φορείς του κλάδου- για τα τέλη που ισχύουν για διάφορους προορισμούς
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας που ετοιμάζει ήδη την «απάντηση» της είχε ζητήσει «επανειλημμένα περισσότερες επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές, οι οποίες ωφελούν τόσο τις τοπικές κοινωνίες όσο και τους επισκέπτες». Οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη θα πρέπει να ανταποκρίνεται στον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική προς τις συγκεκριμένες λιμενικές επενδυτικές ανάγκες και να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες. Θα πρέπει, επίσης, να εφαρμοστεί έπειτα από έγκαιρη προειδοποίηση. Τα έσοδα από τα τέλη θα πρέπει να επανεπενδύονται απευθείας στις λιμενικές λειτουργίες, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα οφέλη έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες και τους επισκέπτες» είχε σημειώσει η CLIA.
Επίσης είχε στείλει το μήνυμα «τα τέλη να συγκριθούν με άλλα λιμενικά τέλη στην περιοχή της Μεσογείου, ώστε να διασφαλιστεί ότι τα Ελληνικά λιμάνια παραμένουν ελκυστικά και ανταγωνιστικά».
Τέλος χαρακτηριστική είναι η επισήμανση πολύπειρου παράγοντα του χώρου ότι «στοχοποιούν ένα κλάδο στον οποίο δεν έχει προσφερθεί τίποτα. Ούτε ένα έργο κρουαζιέρας δεν έχει γίνει επί σαράντα χρόνια στη χώρα μας. Το μόνο έργο που ξεκίνησε είναι αυτό στον ΟΛΠ, επέκταση του προβλήτα το μέλλον του οποίου είναι άδηλο».


Latest News

Ποιοι τουρίστες προτιμούν την Ελλάδα - Πόσα ξόδεψαν πέρυσι
Ακόμη μια χρονιά με υψηλές επιδόσεις κατέγραψε ο ελληνικός τουρισμός - Το 2024 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 5,4% και διαμορφώθηκαν στα 21,7 δισ. ευρώ

Μπαράζ επενδύσεων από την Hilton - Ανοίγει τρία νέα ξενοδοχεία στην Αθήνα
Στο τουριστικό προϊόν της Αθήνας επενδύει η Hilton - Για ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα μίλησε ο επικεφαλής της εταιρείας

Τριπλό ρεκόρ για τον τουρισμό στην Αθήνα - Οι επισκέπτες, οι τιμές στα ξενοδοχεία και οι ξένες αλυσίδες
Άγγιξαν τα 8 εκατομμύρια οι ξένοι επισκέπτες στην Αθήνα, ενώ 11 επιπλέον διεθνή ξενοδοχεία εισήλθαν στην πρωτεύουσα

Ξαναγράφοντας το τουριστικό στόρι της Σαντορίνης - Τα 6 βήματα για να αλλάξει πίστα
Οι προκλήσεις για τη Σαντορίνη και πώς μπορεί να αναβαθμιστεί το τουριστικό προϊόν - Έρευνα του Ινστιτούτου ΕΝΑ

Η κοινοπραξία ΑΒΑΞ - Μπαλλιάν ανακαινίζει το ξενοδοχείο Athenaeum InterContinental
Στα 43,7 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ-ΜΠΑΛΙΑΝ
![Τουρισμός: Τα απανωτά ρεκόρ και ο αστερίσκος της Σαντορίνης – Το στοίχημα της σεζόν [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/tourismos-600x401.jpg)
Τα απανωτά ρεκόρ και ο αστερίσκος της Σαντορίνης – Το στοίχημα του τουρισμού [πινακες]
Αβεβαιότητα προκαλεί η σεισμική δραστηριότητα στη Σαντορίνη - Τι εκτιμούν παράγοντες του τουρισμού για την πορεία της φετινής σεζόν

Στον Προκοπίου περνά ο έλεγχος του Αστέρα Βουλιαγμένης - Το χρονικό του deal
Ο Έλληνας εφοπλιστής εξαγοράζει σύμφωνα με πληροφορίες το υπόλοιπο 77% του Αστέρα Βουλιαγμένης από τους Άραβες μετόχους της Jermyn Street Real Estate Fund
![Αεροδρόμια: «Πέταξε» η επιβατική κίνηση – Άνοδος 12,6% τον Ιανουάριο του 2025 [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_touristas_aerodromio-600x352.png)
«Πέταξε» η επιβατική κίνηση τον Ιανουάριο [πίνακες]
Τι δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την κίνηση στα αεροδρόμια

Πόσα κερδίζει η Κέρκυρα από την κρουαζιέρα - Τι βαθμό βάζουν οι τουρίστες στο νησί
Τα οφέλη στην τοπική οικονομία από την κρουαζιέρα αποτυπώνει μελέτη που παρουσιάσθηκε σε συνέδριο του ΟΛΚΕ στην Κέρκυρα

Πόση αύξηση θα πάρουν 150 χιλ. εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία – Τι προβλέπει η νέα συλλογική σύμβαση
H νέα κλαδική συλλογική σύμβαση εργασίας στα ξενοδοχεία έχει διάρκεια 2 έτη - αφορά 10.550 περίπου επιχειρήσεις και σχεδόν 150.000 εργαζομένους