Αντίθετος σε μέτρα καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα, τα οποία έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικά, καθώς πλήττουν την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του τουριστικού προϊόντος δηλώνει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) σχολιάζοντας το περιεχόμενο των χθεσινών κυβερνητικών ανακοινώσεων.
Με επιστολή τους προς τους συναρμόδιους Υπουργούς ο ΣΕΤΕ εκτιμά ότι «η επικείμενη αύξηση στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική αλλαγή» μπορεί να «φτάσει ανά είδος καταλύματος +400% σε λιγότερο από ένα έτος εφαρμογής του μέτρου» χωρίς από την άλλη πλευρά «να έχει προηγηθεί απολογισμός για τη χρήση των πόρων που συγκεντρώθηκαν από την καθιέρωσή του».
Η επιβολή του «εγείρει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τη σκοπιμότητα και την αποτελεσματικότητά του» τονίζει ο ΣΕΤΕ.
Όσον αφορά την «επιβολή τέλους στην κρουαζιέρα, οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη πρέπει να συνάδει με τον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική με τις επενδυτικές ανάγκες των λιμένων, να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες και να διασφαλίζεται ότι τα οφέλη θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες».
Μείωση ανταγωνιστικότητας
Ο ΣΕΤΕ εκτιμά ότι οι ανακοινωθείσες επιβαρύνσεις μειώνουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ειδικά σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή των υπηρεσιών. Παράλληλα υπενθυμίζει ότι επίκειται και αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων ενώ από την άλλη πλευρά ο αναπτυξιακός νόμος δεν έχει ακόμη «να επιδείξει κάποια απόφαση υπαγωγής για τουριστική επιχείρηση)
Ολόκληρη η επιστολή του ΣΕΤΕ προς τους συναρμόδιους υπουργούς Κωστή Χατζηδάκη, Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Τάκη Θεοδωρικάκο, Υπουργό Ανάπτυξης, Όλγα Κεφαλογιάννη, Υπουργό Τουρισμού, Νίκο Παπαθανάση, Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Άκη Σκέρτσο, Υπουργό Επικρατείας έχει ως εξής:
Η επιστολή
«Ο ΣΕΤΕ και τα Μέλη του στέκονται διαχρονικά στο πλευρό της κοινωνίας, της επιχειρηματικότητας και της Πολιτείας, με αίσθημα ευθύνης και προσανατολισμό σε βιώσιμες και αμοιβαία επωφελείς δράσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, αξιολογούμε θετικά μέτρα τα οποία αφορούν στον τουρισμό και στοχεύουν στη βελτίωση της λειτουργίας του κεντρικής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, εφόσον είναι συμμετρικά, στοχευμένα και συνοδεύονται από ουσιαστικές παρεμβάσεις στην αναβάθμιση υποδομών, τη διαχείριση προορισμών, καθώς και τη βελτίωση διαδικασιών διαφάνειας και ελέγχου. Ωστόσο, είμαστε αντίθετοι σε μέτρα καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα, τα οποία έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικά, καθώς πλήττουν την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του τουριστικού προϊόντος.
Σε συνέχεια της διυπουργικής συνέντευξης Τύπου για την εξειδίκευση των «μέτρων στήριξης» που ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο της ΔΕΘ, παρατηρούμε τα εξής:
1) Η επικείμενη αύξηση στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική αλλαγή, η οποία μπορεί να φτάσει ανά είδος καταλύματος +400% σε λιγότερο από ένα έτος εφαρμογής του μέτρου χωρίς να έχει προηγηθεί απολογισμός για τη χρήση των πόρων που συγκεντρώθηκαν από την καθιέρωσή του, εγείρει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τη σκοπιμότητα και την αποτελεσματικότητά του. Τέτοιου είδους μέτρα δεν εξυπηρετούν την εθνική στρατηγική για τη χωρική και χρονική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, καθώς δεν λαμβάνουν υπόψη τα πραγματικά επίπεδα τιμών και τις γεωγραφικές διακυμάνσεις, ενώ κινδυνεύουν να ενισχύσουν φαινόμενα παραβατικότητας. Παρά το ότι η διεύρυνση του μειωμένου τέλους κατά τον μήνα Μάρτιο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, δεν αρκεί προφανώς για να αντισταθμίσει τις υπέρμετρες αυξήσεις των υπολοίπων μηνών.
2) Όσον αφορά την επιβολή τέλους στην κρουαζιέρα, οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη πρέπει να συνάδει με τον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική με τις επενδυτικές ανάγκες των λιμένων, να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες και να διασφαλίζεται ότι τα οφέλη θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες. Χωρίς τις απαραίτητες λειτουργικές παρεμβάσεις σε λιμένες και νησιά που παρουσιάζουν υπερσυγκέντρωση κρουαζιέρας, η επιβολή τελών ως μοναδική παρέμβαση δεν θα έχει το επιδιωκόμενο αποτελέσματα για τη βιωσιμότητα των προορισμών.
3) Αφενός, οι ανακοινωθείσες επιβαρύνσεις μειώνουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ειδικά σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή των υπηρεσιών. Αφετέρου, οι δημοσιονομικές ανάγκες που απορρέουν από τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης δεν μπορούν να καλύπτονται αποκλειστικά από έναν τομέα της οικονομίας.
Αύξηση τέλους παρεπιδημούντων
4) Επιπροσθέτως, υπενθυμίζεται ότι βρίσκεται σε διαβούλευση από το ΥΠΕΣ σχέδιο νόμου που προβλέπει δυνητική αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων σε ποσοστό από 0,50 σε 0,75. Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι οποιαδήποτε επιπλέον επιβάρυνση των τουριστικών επιχειρήσεων και επισκεπτών θα έχει αρνητικές συνέπειες τόσο στην εικόνα όσο και στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Είναι εξαιρετικά σημαντικό η κεντρική διοίκηση και η τοπική αυτοδιοίκηση να διαχειρίζονται ορθολογικά τους πόρους από τις επιβαρύνσεις, εξασφαλίζοντας ότι οι τοπικές κοινωνίες απολαμβάνουν τα οφέλη.
5) Τέλος, υπενθυμίζεται ότι ο Αναπτυξιακός Νόμος 4887/2022, αν και ψηφίστηκε στις 4/2/2022, δεν έχει ακόμη να επιδείξει κάποια απόφαση υπαγωγής για τουριστική επιχείρηση. Είναι κρίσιμο να αυξηθούν οι πόροι για τις τουριστικές επενδύσεις του Αναπτυξιακού Νόμου, καθώς οι διαθέσιμοι πόροι ανέρχονται σε μόλις 300 εκατ., ενώ οι αιτήσεις ξεπερνούν το 1 δισ. Ευρώ. Επιπλέον, επισημαίνεται πως οι τουριστικές επιχειρήσεις αναμένουν νέα προγράμματα του ΕΣΠΑ για την υποβολή των επενδυτικών τους σχεδίων και νέες προκηρύξεις του Αναπτυξιακού Νόμου ο οποίος δεν έχει ακόμα δημοσιεύσει πρόσκληση εντός του 2024.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για συνεργασία, έτσι ώστε να τεθεί σε νέα βάση η συζήτηση για ένα πλέγμα πολιτικών και παρεμβάσεων που να διασφαλίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη του τομέα με μακροπρόθεσμο ορίζοντα και ουσιαστικό αποτύπωμα για τις τοπικές κοινωνίες.
Με εκτίμηση,
Γιάννης Ν. Παράσχης
Πρόεδρος ΔΣ»
Latest News
Εισπρακτικά μέτρα με πολλές ασάφειες - Τι λέει ο κλάδος για τα τέλη κρουαζιέρας
Τι επισημαίνουν οι εκπρόσωποι του κλάδου για τα τέλη στην κρουαζιέρα που ανήγγειλε η κυβέρνηση
Πυρά από τους ξενοδόχους για τα μέτρα της κυβέρνησης - Σε κίνδυνο τα μικρά ξενοδοχεία
«Τα μέτρα επιβάρυνσης του ξενοδοχειακού κλάδου πλήττουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος», επεσήμανε ο πρόεδρος της ΠΟΞ, Γιάννης Χατζής
Τι αλλάζει στο Airbnb - Όλη η ρύθμιση για το τέλος κρουαζιέρας
Ο κύβος ερρίφθη για το τέλος ανά επιβάτη κρουαζιέρας - Τι προβλέπεται για το Airbnb
Αύξηση 5,4% στην διακίνηση επιβατών στα 24 αεροδρόμια της ΥΠΑ το οκτάμηνο του 2024
Το σύνολο των διακινούμενων επιβατών (αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών εξωτερικού και εσωτερικού) το πρώτο οκτάμηνο του έτους έφτασε τους 8.184.830 επιβάτες
Σκληρό μπρα ντε φερ ξενοδόχων και tour operators – Πού «κλείδωσαν» οι τιμές για το 2025
Πώς κατέληξαν οι διαπραγματεύσεις για τις συμβάσεις της νέας τουριστικής σεζόν – Τι λένε οι ξενοδόχοι για την πίεση από το Airbnb
Στα «κάγκελα» οι ξενοδόχοι με τους νέους φόρους - Γιατί μιλούν για ταξικά μέτρα
Ξενοδόχοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την πορεία του κλάδου και τις επιπτώσεις των μέτρων
OT FORUM - Χατζής: Η αύξηση στον τουρισμό δεν αποτυπώνεται στα ξενοδοχεία
Ο πρόεδρος της ΠΟΞ μίλησε στο στούντιο του ΟΤ για τη βραχυχρόνια μίσθωση, τον υπερτουρισμό και τις υποδομές
Τι απαντά η Airbnb στον «κόφτη» της κυβέρνησης για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις
«Θέλουμε να συνεργαστούμε με την ελληνική κυβέρνηση σε στοχευμένες και αναλογικές λύσεις», λέει η εκπρόσωπος της Airbnb
Πρωταθλήτρια στις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις η Ρόδος, λέει η Fraport
Σύμφωνα με τη Fraport η κίνηση εξωτερικού στο αεροδόμιο της Μυκόνου ήταν μειωμένη κατα 1,3%- Αύξηση 3,1% η κίνηση εσωτερικού
Η Σίφνος στην κορυφή των αυθεντικών Κυκλάδων
«Νησί της αρμονίας, παρά την άγονη όψη του - Είναι ένας υπέροχος και εκλεπτυσμένος προορισμός»