
Αντίθετος σε μέτρα καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα, τα οποία έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικά, καθώς πλήττουν την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του τουριστικού προϊόντος δηλώνει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) σχολιάζοντας το περιεχόμενο των χθεσινών κυβερνητικών ανακοινώσεων.
Με επιστολή τους προς τους συναρμόδιους Υπουργούς ο ΣΕΤΕ εκτιμά ότι «η επικείμενη αύξηση στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική αλλαγή» μπορεί να «φτάσει ανά είδος καταλύματος +400% σε λιγότερο από ένα έτος εφαρμογής του μέτρου» χωρίς από την άλλη πλευρά «να έχει προηγηθεί απολογισμός για τη χρήση των πόρων που συγκεντρώθηκαν από την καθιέρωσή του».
Η επιβολή του «εγείρει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τη σκοπιμότητα και την αποτελεσματικότητά του» τονίζει ο ΣΕΤΕ.
Όσον αφορά την «επιβολή τέλους στην κρουαζιέρα, οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη πρέπει να συνάδει με τον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική με τις επενδυτικές ανάγκες των λιμένων, να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες και να διασφαλίζεται ότι τα οφέλη θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες».
Μείωση ανταγωνιστικότητας
Ο ΣΕΤΕ εκτιμά ότι οι ανακοινωθείσες επιβαρύνσεις μειώνουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ειδικά σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή των υπηρεσιών. Παράλληλα υπενθυμίζει ότι επίκειται και αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων ενώ από την άλλη πλευρά ο αναπτυξιακός νόμος δεν έχει ακόμη «να επιδείξει κάποια απόφαση υπαγωγής για τουριστική επιχείρηση)
Ολόκληρη η επιστολή του ΣΕΤΕ προς τους συναρμόδιους υπουργούς Κωστή Χατζηδάκη, Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Τάκη Θεοδωρικάκο, Υπουργό Ανάπτυξης, Όλγα Κεφαλογιάννη, Υπουργό Τουρισμού, Νίκο Παπαθανάση, Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Άκη Σκέρτσο, Υπουργό Επικρατείας έχει ως εξής:
Η επιστολή
«Ο ΣΕΤΕ και τα Μέλη του στέκονται διαχρονικά στο πλευρό της κοινωνίας, της επιχειρηματικότητας και της Πολιτείας, με αίσθημα ευθύνης και προσανατολισμό σε βιώσιμες και αμοιβαία επωφελείς δράσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, αξιολογούμε θετικά μέτρα τα οποία αφορούν στον τουρισμό και στοχεύουν στη βελτίωση της λειτουργίας του κεντρικής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, εφόσον είναι συμμετρικά, στοχευμένα και συνοδεύονται από ουσιαστικές παρεμβάσεις στην αναβάθμιση υποδομών, τη διαχείριση προορισμών, καθώς και τη βελτίωση διαδικασιών διαφάνειας και ελέγχου. Ωστόσο, είμαστε αντίθετοι σε μέτρα καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα, τα οποία έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικά, καθώς πλήττουν την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του τουριστικού προϊόντος.
Σε συνέχεια της διυπουργικής συνέντευξης Τύπου για την εξειδίκευση των «μέτρων στήριξης» που ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο της ΔΕΘ, παρατηρούμε τα εξής:
1) Η επικείμενη αύξηση στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική αλλαγή, η οποία μπορεί να φτάσει ανά είδος καταλύματος +400% σε λιγότερο από ένα έτος εφαρμογής του μέτρου χωρίς να έχει προηγηθεί απολογισμός για τη χρήση των πόρων που συγκεντρώθηκαν από την καθιέρωσή του, εγείρει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τη σκοπιμότητα και την αποτελεσματικότητά του. Τέτοιου είδους μέτρα δεν εξυπηρετούν την εθνική στρατηγική για τη χωρική και χρονική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, καθώς δεν λαμβάνουν υπόψη τα πραγματικά επίπεδα τιμών και τις γεωγραφικές διακυμάνσεις, ενώ κινδυνεύουν να ενισχύσουν φαινόμενα παραβατικότητας. Παρά το ότι η διεύρυνση του μειωμένου τέλους κατά τον μήνα Μάρτιο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, δεν αρκεί προφανώς για να αντισταθμίσει τις υπέρμετρες αυξήσεις των υπολοίπων μηνών.
2) Όσον αφορά την επιβολή τέλους στην κρουαζιέρα, οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη πρέπει να συνάδει με τον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική με τις επενδυτικές ανάγκες των λιμένων, να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες και να διασφαλίζεται ότι τα οφέλη θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες. Χωρίς τις απαραίτητες λειτουργικές παρεμβάσεις σε λιμένες και νησιά που παρουσιάζουν υπερσυγκέντρωση κρουαζιέρας, η επιβολή τελών ως μοναδική παρέμβαση δεν θα έχει το επιδιωκόμενο αποτελέσματα για τη βιωσιμότητα των προορισμών.
3) Αφενός, οι ανακοινωθείσες επιβαρύνσεις μειώνουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ειδικά σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή των υπηρεσιών. Αφετέρου, οι δημοσιονομικές ανάγκες που απορρέουν από τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης δεν μπορούν να καλύπτονται αποκλειστικά από έναν τομέα της οικονομίας.
Αύξηση τέλους παρεπιδημούντων
4) Επιπροσθέτως, υπενθυμίζεται ότι βρίσκεται σε διαβούλευση από το ΥΠΕΣ σχέδιο νόμου που προβλέπει δυνητική αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων σε ποσοστό από 0,50 σε 0,75. Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι οποιαδήποτε επιπλέον επιβάρυνση των τουριστικών επιχειρήσεων και επισκεπτών θα έχει αρνητικές συνέπειες τόσο στην εικόνα όσο και στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Είναι εξαιρετικά σημαντικό η κεντρική διοίκηση και η τοπική αυτοδιοίκηση να διαχειρίζονται ορθολογικά τους πόρους από τις επιβαρύνσεις, εξασφαλίζοντας ότι οι τοπικές κοινωνίες απολαμβάνουν τα οφέλη.
5) Τέλος, υπενθυμίζεται ότι ο Αναπτυξιακός Νόμος 4887/2022, αν και ψηφίστηκε στις 4/2/2022, δεν έχει ακόμη να επιδείξει κάποια απόφαση υπαγωγής για τουριστική επιχείρηση. Είναι κρίσιμο να αυξηθούν οι πόροι για τις τουριστικές επενδύσεις του Αναπτυξιακού Νόμου, καθώς οι διαθέσιμοι πόροι ανέρχονται σε μόλις 300 εκατ., ενώ οι αιτήσεις ξεπερνούν το 1 δισ. Ευρώ. Επιπλέον, επισημαίνεται πως οι τουριστικές επιχειρήσεις αναμένουν νέα προγράμματα του ΕΣΠΑ για την υποβολή των επενδυτικών τους σχεδίων και νέες προκηρύξεις του Αναπτυξιακού Νόμου ο οποίος δεν έχει ακόμα δημοσιεύσει πρόσκληση εντός του 2024.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για συνεργασία, έτσι ώστε να τεθεί σε νέα βάση η συζήτηση για ένα πλέγμα πολιτικών και παρεμβάσεων που να διασφαλίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη του τομέα με μακροπρόθεσμο ορίζοντα και ουσιαστικό αποτύπωμα για τις τοπικές κοινωνίες.
Με εκτίμηση,
Γιάννης Ν. Παράσχης
Πρόεδρος ΔΣ»


Latest News
![Airbnb: Πτωτικά κινήθηκε η ζήτηση τον Μάρτιο – Τι δείχνουν τα στοιχεία [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/airbnb-gba8e58468_1280-1-600x500.jpg)
Περισσότερα Airbnb, χαμηλότερη πληρότητα - Οι επιλογές των επισκεπτών [γράφημα]
Η προσφορά και η ζήτηση διαμορφώνουν νέες ισορροπίες στην αγορά Airbnb

Επιστρέφει... δριμύτερο το εισιτήριο στη Βενετία για τους τουρίστες
Πέρσι το μέτρο απέφερε απροσδόκητα έσοδα στη Βενετία ύψους 2,4 εκατ. ευρώ - Φέτος ο δήμος ετοιμάζεται

Αύξηση πάνω από 18% στις κρατήσεις για το Πάσχα - Οι πρωταθλητές και οι χαμένοι
Ο ρόλος του Ορθόδοξου και Καθολικού Πάσχα, η περίπτωση της Κρήτης και το momentum Σαντορίνης και Μυκόνου - Τι δείχνουν οι κρατήσεις

Στο 1,5 δισ. ευρώ το έλλειμμα στο ισοζύγιο το α' δίμηνο - Άνοδος 5,4% στις αφίξεις τουριστών
Την περίοδο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2025, στην κατηγορία των άμεσων επενδύσεων, οι απαιτήσεις των κατοίκων έναντι του εξωτερικού κατέγραψαν ροές ύψους 1 δισ. ευρώ

Απευθείας πτήσεις από τη Βαρσοβία προς Θεσσαλονίκη ξεκινάει η LOT
Με την εναρκτήρια πτήση (17/6) θα ταξιδέψουν στη Θεσσαλονίκη και δημοσιογράφοι πολωνικών μέσων μαζικής επικοινωνίας

Ξενοδοχεία: Απόβαση πεντάστερων στην Κρήτη – Ανεβαίνει πίστα το νησί
Πυρετός επενδύσεων για την αναβάθμιση των ξενοδοχειακών υποδομών της Κρήτης - Τα project που είναι σε εξέλιξη

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

Αλλάζει εικόνα το «Ελευθέριος Βενιζέλος» με επενδύσεις 1,28 δισ. - Οι νέοι στόχοι
Ανοδικά ξεκίνησε η επιβατική κίνηση το 2025 κόντρα στην διεθνή αβεβαιότητα- Οι νέες πηγές εσόδων και το πράσινο φως στο μέρισμα των 0,78 ευρώ ανά μετοχή

Πληρότητες ως 95% στις πτήσεις της Aegean- Οι top5 προορισμοί σε Ελλάδα και εξωτερικό
Υψηλές πληρότητες καταγράφονται για την πασχαλινή έξοδο σε αεροπορικές πτήσεις της Aegean τόσο για προορισμούς εσωτερικού όσο και εξωτερικού

Συνεργασία Mercan Group με Wyndham Hotels & Resorts στην Κέρκυρα
Η συμφωνία σηματοδοτεί την πρώτη επένδυση του ομίλου Mercan Group στην Ελλάδα, ενισχύοντας την παρουσία της Wyndham στη Μεσόγειο