Η ΕΕ κινδυνεύει να ανοίξει ένα «κουτί της Πανδώρας» χαλαρώνοντας τους κανόνες που διέπουν τις συγχωνεύσεις επχειρήσεων, προειδοποίησε η απερχόμενη επικεφαλής ανταγωνισμού της Κομισιόν, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, μετά τη δήλωση της διαδόχου της ότι «υποστηρίζει περισσότερο τις εταιρείες που μεγεθύνονται».

Η Βεστάγκερ ανταπέδωσε τις εκκλήσεις για γενική αναθεώρηση των κανονισμών της ΕΕ σε σχέση με τις συγχωνεύσεις, εν μέσω αυξανόμενης πίεσης από τη Γαλλία και τη Γερμανία να συμβάλουν στην ανάδειξη των «Ευρωπαίων πρωταθλητών».

Κομισιόν: Αυτή είναι η νέα σύνθεση – Τι ανέλαβε ο Τζιτζικώστας

«Το πρόβλημα με το [άνοιγμα] του κουτιού της Πανδώρας είναι ότι δεν μπορείς πραγματικά να το κλείσεις ξανά και αυτό δημιουργεί μεγάλη αβεβαιότητα», είπε σε συνέντευξή της στους Financial Times.

Υπενθυμίζεται ότι ως θεματοφύλακας των κανόνων ανταγωνισμού στην ΕΕ, η Βεστάγκερ συνέδεσε το όνομά της με το μπλοκάρισμα της προτεινόμενης συγχώνευσης της Siemens και της Alstom, τη διάλυση των μονοπωλίων εφοδιασμού της Gazprom και τη μάχη στα δικαστήρια για την ακύρωση της φορολογικής συμφωνίας της Apple στην Ιρλανδία.

Προς τα πού πάει η νέα γραμμή

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν όρισε την Τρίτη την Ισπανίδα σοσιαλίστρια Τερέζα Ριμπέρα, ως διάδοχο της Βεστάγκερ, αναθέτοντάς της να αναπτύξει μια «νέα προσέγγιση στην πολιτική ανταγωνισμού, μια προσέγγιση που θα υποστηρίζει περισσότερο τις εταιρείες που μεγεθύνονται στις παγκόσμιες αγορές».

Ανώτεροι αξιωματούχοι της Επιτροπής δήλωσαν ότι αναμένουν μια αναθεώρηση των κανόνων της ΕΕ που διέπουν τις συγχωνεύσεις ανταγωνιστών της αγοράς, προκειμένου να ληφθεί υπόψη η πιεστική ανάγκη της ΕΕ να είναι πιο αυτάρκης και να ληφθούν υπόψη οι επιπτώσεις στην ασφάλεια.

Η νέα επίτροπος ανταγωνισμού θα επιφορτιστεί επίσης με την αλλαγή των πολιτικών κρατικών ενισχύσεων της ΕΕ για να βοηθήσει τη βιομηχανική εξάπλωση πράσινων τεχνολογιών και προϊόντων ανανεώσιμης ενέργειας. «Προβλέπω αρκετές αλλαγές στην πολιτική συγχωνεύσεων, η οποία χρήζει μεταρρύθμισης», σχολίασε στους FT ανώτερος αξιωματούχος, αναφερόμενος στη νέα προσέγγιση της φον ντερ Λάιεν στον ανταγωνισμό. «Πρέπει να δούμε αν η πολιτική μας εξακολουθεί να είναι επαρκής».

Αυτό συμβαδίζει με τις προτάσεις του πρώην προέδρου της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι στην πρόσφατη έκθεσή του σχετικά με τον τρόπο ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης της πολιτικής ανταγωνισμού για να επιτραπεί η ενοποίηση που θα διευκολύνει ευρωπαϊκές εταιρείες να ανταγωνίζονται στον παγκόσμιο στίβο.

Η Βεστάγκερ από την πλευρά της, επέμεινε ότι οι αλλαγές —αν υπάρχουν— πρέπει να είναι «χειρουργικές», σημειώνοντας ότι οι κανόνες συγχωνεύσεων, που επιτρέπουν στις Βρυξέλλες να μπλοκάρουν τις συμφωνίες όταν υπάρχει κίνδυνος μονοπωλιακών καταστάσεων στην αγορά, έχουν αλλάξει ελάχιστες φορές από την υιοθέτησή τους το 1989.

Η Γερμανία και η Γαλλία υπήρξαν ένθερμοι υποστηρικτές ευρύτερων μεταρρυθμίσεων στους κανόνες για τον ανταγωνισμό. Οι επικριτές επισημαίνουν την αποτυχημένη προσπάθεια συγχώνευσης Siemens-Alstom – την οποία μπλόκαραν οι Βρυξέλλες το 2019 – ως χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς οι άκαμπτοι κανόνες της ΕΕ μπορούν να καταπνίξουν τη βιομηχανική ενοποίηση.

Ο Ντράγκι υποστήριξε ότι εάν οι κανόνες άλλαζαν σύμφωνα με τις προτάσεις του, η συμφωνία μπορεί να είχε ολοκληρωθεί. Η Βεστάγκερ απαντά με τον ισχυρισμό ότι τόσο η γαλλική Alstom όσο και η γερμανική Siemens ακμάζουν ακόμη και χωρίς συγχώνευση.

«Υπάρχουν δύο εταιρείες που έχουν πραγματικά ισχυρή θέση και πλήρη βιβλία παραγγελιών. Και αυτές οι δύο εταιρείες είναι η Siemens και η Alstom», είπε.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή