Οι υπάλληλοι της Volkswagen στο Βόλφσμπουργκ βρίσκονται για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο απολύσεων, ακολουθώντας πιθανώς την ίδια πορεία την οποία ακολούθησε και η αμερικανική General Motors τη δεκαετία του ’80, όπως σημειώνουν οι Financial Times.
Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, η GM είχε ανακοινώσει ότι δεν μπορούσε πλέον να κατασκευάζει ανταγωνιστικά αυτοκίνητα στο Φλιντ του Μίσιγκαν (γενέτειρα της εταιρείας), καθώς βρισκόταν αντιμέτωπη με την πτώση των πωλήσεων και την άνοδο των ασιατικών ανταγωνιστών χαμηλού κόστους. Μείωσε τις δραστηριότητές της στην πόλη, η οποία, όπως και άλλες περιοχές των ΗΠΑ στη «ζώνη της σκουριάς» που επλήγησαν από τη βιομηχανική παρακμή, πέρασε από τη μία οικονομική κρίση στην άλλη και έγινε γνωστή ως μία από τις πιο επικίνδυνες πόλεις της χώρας.
Η παρακμή της Volkswagen αποκαλύπτει τους σκελετούς στην ντουλάπα της γερμανικής οικονομίας
Για δεκαετίες, το Βόλφσμπουργκ και το εργοστάσιο αυτοκινήτων του, το μεγαλύτερο στον κόσμο, συμβόλιζε τη θαυμαστή μεταπολεμική βιομηχανική αναγέννηση της Γερμανίας. Η κρίση της VW, και το σχέδιό της να κλείσει ορισμένα γερμανικά εργοστάσια, έχει εξαπολύσει άγχος στους 120.000 κατοίκους της πόλης, πολλοί από τους οποίους εργάζονται απευθείας για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Το Βόλφσμπουργκ ιδρύθηκε από τη ναζιστική κυβέρνηση ένα χρόνο πριν από το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου για να στεγάσει τους εργάτες που θα κατασκεύαζαν το Volkswagen, «το αυτοκίνητο του λαού». Από τότε, περισσότερα από 48 εκατ. αυτοκίνητα έχουν βγει από τις γραμμές παραγωγής του Βόλφσμπουργκ, τα περισσότερα από οπουδήποτε αλλού στον κόσμο, αναφέρουν οι FT.
Σήμερα, η VW απασχολεί 60.000 άτομα στο Βόλφσμπουργκ και άλλους τόσους στο κεντρικό γερμανικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, το οποίο βρίθει από προμηθευτές αυτοκινήτων που συντηρούνται μόνο λόγω των απαιτήσεων της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης.
Οι νέες προκλήσεις για την Volkswagen
Αλλά η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα είναι κοστοβόρα όπως και η διαδικασία για την ανάπτυξη καλού λογισμικού. Ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από τις κινεζικές νεοφυείς επιχειρήσεις, γνωστές για την ικανότητά τους στις σύγχρονες τεχνολογίες, θα διαβρώσει περαιτέρω το μερίδιο της VW στη φθίνουσα ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων, όπως προειδοποίησαν τις τελευταίες εβδομάδες κορυφαία στελέχη της.
Η απειλή του μεγαλύτερου ιδιώτη εργοδότη της Γερμανίας να απολύσει εργαζόμενους οδήγησε τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς και τον πρώην Επίτροπο Βιομηχανίας της ΕΕ Τιερί Μπρετόν να παρέμβουν, με αμφότερους να έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για το μέλλον της μεγαλύτερης βιομηχανικής βάσης της Ευρώπης, επισημαίνουν οι FT. Η ζήτηση για το T-Roc, το οποίο πέρυσι ήταν το SUV της VW με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη, δεν κατάφερε να αντισταθμίσει την τάση για χαμηλότερες πωλήσεις και υψηλότερο κόστος.
Ο οικονομικός διευθυντής της VW Άρνο Άντλιτζ προειδοποίησε αυτό το μήνα ότι η ομώνυμη μάρκα του ομίλου – η οποία αντιπροσωπεύει περίπου το ήμισυ της παραγωγής αυτοκινήτων του ομίλου – ξόδευε περισσότερα χρήματα από όσα κέρδιζε «εδώ και αρκετό καιρό».
Η ασυμφωνία καλύπτονταν επί μακρόν από την επιτυχία της εταιρείας στην Κίνα, όπου το χαμηλό κόστος παραγωγής και η υψηλή εκτίμηση για τις γερμανικές μάρκες την κατέστησαν την πιο κερδοφόρα αγορά της εταιρείας.
Αλλά η VW χάνει μερίδιο αγοράς στην Κίνα, εν μέσω της αυξανόμενης όρεξης των Κινέζων καταναλωτών για εγχώριες μάρκες όπως η BYD. Οι κινεζικές πωλήσεις αυτοκινήτων Porsche, ήταν κατά ένα τρίτο χαμηλότερες το πρώτο εξάμηνο του 2024, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Στη «φόρα» τα προβλήματα εντός Γερμανίας
Η αυξανόμενη αβεβαιότητα σχετικά με το μέλλον της VW στην Κίνα ανάγκασε τα στελέχη της να αντιμετωπίσουν ζητήματα στο εσωτερικό της χώρας που ήταν εμφανή εδώ και χρόνια. Προμηθευτές όπως η Bosch, η Continental και η ZF Friedrichshafen δέχθηκαν το πρώτο χτύπημα όταν πελάτες όπως η VW άρχισαν να κατασκευάζουν λιγότερα αυτοκίνητα και τα τελευταία πέντε χρόνια ανακοίνωσαν δεκάδες χιλιάδες περικοπές θέσεων εργασίας, όπως σημειώνουν οι FT.
Στη VW, ορισμένοι από τους 300.000 εργαζομένους της στη Γερμανία έχουν ήδη αντιμετωπίσει de facto περικοπές μισθών, καθώς πολλά εργοστάσια αναγκάστηκαν να καταργήσουν τις νυχτερινές βάρδιες για να προσαρμοστούν στην επιβράδυνση της ζήτησης. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι στα εργοστάσια εναλλάσσονται μεταξύ πρωινών, απογευματινών και νυχτερινών βαρδιών. Η νυχτερινή βάρδια είναι η πιο επικερδής, πράγμα που σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι που απαλλάσσονται από αυτήν αντιμετωπίζουν έλλειμμα εκατοντάδων ευρώ το μήνα στους οικογενειακούς τους προϋπολογισμούς.
Latest News
Γιατί επιβραδύνονται σε όλον τον κόσμο οι πωλήσεις ειδών πολυτελείας εκτός από το Τόκιο
Το μερίδιο της Ιαπωνίας στις αγορές πολυτελείας αυξήθηκε - Οι πωλήσεις στην Ιαπωνία αντιπροσώπευαν το 9% του συνόλου της LVMH, από 7% ένα χρόνο νωρίτερα.
Εσπρέσο... τέλος στα McDonald's
Άλλο ένα κακό συναπάντημα βάζει νάρκη στις πωλήσεις της McDonald's
«Μειώστε τα ενοίκια» - Νέα διαδήλωση των κατοίκων της Βαρκελώνης
Οι διαδηλωτές στη Βαρκελώνη ζητούν προσιτά ενοίκια για όλους - Σε πολλές πόλεις στην Ισπανία η εκτόξευση του τουρισμού και το Airbnb αφήνουν χωρίς σπίτια τους κατοίκους
Economist: Πόσο κινεζική είναι η Shein
Η Shein, προσπαθεί να επαναπροσδιοριστεί ως μία παγκόσμια εταιρεία και όχι ως αμιγώς κινεζική, σημειώνει ο Economist
Ποιος είναι ο εκκεντρικός κροίσος που αγόρασε μια μπανάνα για 6,2 εκατ.
Ο Τζάστιν Σαν είναι Κινέζος επιχειρηματίας και λάτρης των κρυπτονομισμάτων, γνωστός για την ίδρυση της πλατφόρμας blockchain TRON
Πόσο θα μπορούσαν να μειώσουν το ΑΕΠ τα ζευγάρια που δεν κάνουν παιδιά
Περισσότεροι millenials επιλέγουν να μην κάνουν παιδιά αλλά αυτό θα μπορούσε να έχει σοβαρό αντίκτυπο στην οικονομία
Η Μεγάλη Παραίτηση επανέρχεται; - Γιατί αυξάνεται ξανά η δυσαρέσκεια των εργαζομένων
Η αγορά εργασίας θα μπορούσε να περιμένει ένα νέο κύμα παραιτήσεων, σύμφωνα με μια νέα έκθεση της Glassdoor.
Νέα δολιοφθορά στη Βαλτική θάλασσα - Οι καταστροφές στα υποβρύχια καλώδια [διάγραμμα]
Μετά την καταστροφή του αγωγού Nordstream μια ακόμα δολιοφθορά, σε υποδομές στη Βαλτική θάλασσα, προβληματίζει
Αντληση αερίου με δέσμευση άνθρακα από την BP - Επένδυση μαμούθ στην Ινδονησία
Η παραγωγή φυσικού αερίου της BP από το κοίτασμα Ubadari στην Ινδονησία έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει το 2028
Πόσο θα κοστίσει στη Goldman Sachs η πτώση της Northvolt [πίνακας]
Η Goldman Sachs, είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος στη σουηδική εταιρεία κατασκευής μπαταριών, η οποία κατέθεσε αίτηση πτώχευσης