
Η αντικατάσταση των αυτοκινήτων που κινούνται με καύσιμα, με αυτά που κινούνται με μπαταρία βρίσκεται στο επίκεντρο της προσπάθειας των αυτοκινητοβιομηχανιών να ελαττώσουν τις εκπομπές άνθρακα, όμως όπως σημειώνει το Economist, ένας αυξανόμενος αριθμός πελατών επιθυμεί και τα δύο.
Οι αγοραστές που δεν μπορούν να αγοράσουν ένα πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή ανησυχούν για τη διαθεσιμότητα των σημείων φόρτισης, στρέφονται στα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (PHEV), οι πωλήσεις των οποίων αυξάνονται ραγδαία. Όμως η τάση για υβριδικά μπορεί να αποδειχθεί σύντομη, προσθέτει.
Γιατί μειώνεται η παραγωγή των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Πέρυσι οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων που λειτουργούν αποκλειστικά με μπαταρίες (BEV) ήταν υπερδιπλάσιες από εκείνες των PHEV. Αλλά η ψαλίδα κλείνει. Οι πωλήσεις των PHEV αυξήθηκαν κατά σχεδόν 50%, σε ετήσια βάση, τους πρώτους επτά μήνες του 2024, έναντι μόλις 8% για τα BEV, σύμφωνα με την εταιρεία Bernstein.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εστιάζουν στα υβριδικά
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ψυχράνει τη σε στάση τους στα BEV με το αντίθετο να συμβαίνει στα υβριδικά. Αυτόν τον μήνα η Volvo υπαναχώρησε από τη δέσμευσή της να γίνει αμιγώς ηλεκτρική μέχρι το 2030. Τώρα λέει ότι τα BEV και τα PHEV θα αντιπροσωπεύουν μαζί το 90% των πωλήσεών της μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Τον περασμένο μήνα η Ford ανακοίνωσε ότι εγκαταλείπει τα σχέδιά της να κατασκευάσει ένα μεγάλο πλήρως ηλεκτρικό SUV, επιλέγοντας αντ’ αυτού ένα υβριδικό μοντέλο.
Η Hyundai διπλασιάζει τη γκάμα των υβριδικών οχημάτων της από επτά σε 14 μοντέλα. Η Volkswagen, επίσης, έχει δεσμευτεί να αυξήσει τις επενδύσεις σε υβριδικά οχήματα, καθώς επανεξετάζει τα σχέδιά της για τα BEV.
Οι καταναλωτές στρέφονται στα υβριδικά οχήματα εν μέρει επειδή είναι φθηνά, σημειώνει ο Economist. Οι μεγάλες μπαταρίες που απαιτούνται για τη λειτουργία των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων τα καθιστούν πολύ πιο ακριβά από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα. Αυτό αποτελεί πρόβλημα όταν πρόκειται να πωληθούν στη μαζική αγορά. Οι περισσότεροι αγοραστές «δεν θα πληρώσουν ένα premium», λέει ο Τζιμ Φάρλεϊ, CEO της Ford.
Τα plug-in υβριδικά, αντίθετα, λειτουργούν με πολύ μικρότερες μπαταρίες: έχουν συνήθως μια μονάδα 20 κιλοβατώρων, περίπου το ένα τρίτο του μεγέθους εκείνων των BEV. Κατά συνέπεια, τα PHEV είναι μόνο λίγο ακριβότερα από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα και κοστίζουν λιγότερο στη λειτουργία τους. Παρόλο που τα υβριδικά μπορούν συνήθως να διανύσουν μόνο περίπου 60 χιλιόμετρα με τις μπαταρίες τους, η ύπαρξη επιλογής της χρήσης βενζίνης γλιτώνει τους οδηγούς από το άγχος που έχουν πολλοί οδηγοί των BEV για το αν θα ξεμείνουν από ενέργεια.

Από την πλευρά τους, οι αυτοκινητοβιομηχανίες προτιμούν τα υβριδικά αυτοκίνητα επειδή είναι συνήθως το ίδιο κερδοφόρα με τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, σε αντίθεση με τα BEV, τα περισσότερα από τα οποία είναι ζημιογόνα. Μικρότερες μπαταρίες σημαίνουν χαμηλότερο κόστος παραγωγής. Τα υβριδικά αυτοκίνητα επιτρέπουν επίσης στις παλαιές αυτοκινητοβιομηχανίες να αξιοποιήσουν περισσότερο την υπάρχουσα τεχνογνωσία και τις αλυσίδες εφοδιασμού τους.
Μακροπρόθεσμα κερδίζει η ηλεκτροκίνηση προβλέπει ο Economist
Ωστόσο, η μόδα των υβριδικών μπορεί να αποδειχθεί παροδική, λέει ο Economist. Οι κανονισμοί στην Καλιφόρνια, που υιοθετήθηκαν από 16 άλλες αμερικανικές πολιτείες, προβλέπουν ότι μέχρι το 2035 μόνο το 20% των νέων οχημάτων που πωλούνται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα μπορούν να είναι υβριδικά και τα υπόλοιπα θα πρέπει να είναι πλήρως ηλεκτρικά. Η ΕΕ σχεδιάζει να πατήσει ακόμη πιο δυνατά φρένο: το μπλοκ θα απαγορεύσει την πώληση όλων των αυτοκινήτων με βενζινοκινητήρες, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών, μέχρι το 2035.
Τα υβριδικά μπορεί να έχουν ήδη μειώσει την ανταγωνιστικότητά τους μέχρι τότε. Οι τιμές των μπαταριών μειώνονται και θα μειωθούν περαιτέρω καθώς η παραγωγή επεκτείνεται και αναπτύσσονται νέες χημικές ουσίες. Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Renault σχεδιάζουν να παρουσιάσουν μοντέλα BEV που θα κοστίζουν σημαντικά λιγότερο από τις τρέχουσες προσφορές τους, παρακινούμενες από τον κινεζικό ανταγωνισμό. Τα δίκτυα φόρτισης συνεχίζουν να επεκτείνονται.
Η Bernstein προβλέπει ότι τα PHEV θα καταλάβουν ένα αυξανόμενο μερίδιο της αγοράς αυτοκινήτων μέχρι το 2030, αλλά ότι οι πωλήσεις θα σταθεροποιηθούν στη συνέχεια και τελικά θα μειωθούν καθώς αυτές των BEVs επιταχύνονται. Τα υβριδικά «κερδίζουν τώρα, αλλά τα BEV θα κερδίσουν στο τέλος», εκτιμά ο Πάτρικ Χάμελ της τράπεζας UBS. Ο Χαβιέ Σμιθ της AlphaSense, μιας εταιρείας συμβούλων, πιστεύει ότι η σημερινή εμμονή των αυτοκινητοβιομηχανιών με τα υβριδικά θα αποδειχθεί κοντόφθαλμη. Όσοι χάσουν την εστίαση στην ηλεκτροκίνηση θα μπορούσαν σύντομα να μείνουν πίσω.


Latest News

Κομισιόν: 5+1 μέτρα για την «καθαρή» βιομηχανία
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν το σχέδιο της Κομισιόν, που συνδυάζει την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας

Το στοίχημα της Ιαπωνίας με τις λεπτές ηλιακές κυψέλες για να τα βάλει με την Κίνα
Η Ιαπωνία θα παράξει εξαιρετικά λεπτές και εύκαμπτες ηλιακές κυψέλες προσπαθώντας να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια