5. Επιλογή υποθέσεων για έλεγχο
α) Οι υποθέσεις που ελέγχονται, επιλέγονται με απόφαση του Διοικητή με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου, στοιχεία από εσωτερικές και εξωτερικές πηγές πληροφόρησης ή, εξαιρετικά, με βάση άλλα κριτήρια, τα οποία καθορίζονται από τον Διοικητή και δεν δημοσιοποιούνται.
β) Ποσοστό τουλάχιστον 75% των ελέγχων, αφορά καταρχήν σε ελέγχους των τελευταίων τριών (3) ετών για τα οποία έχει λήξει η προθεσμία υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Οι έλεγχοι αυτοί μπορούν να επεκτείνονται στα δύο προηγούμενα, πέραν της τελευταίας τριετίας, φορολογικά έτη ή χρήσεις, με βάση τα σχετικά κριτήρια.
6. Προσδιορισμός φόρου μετά το πέρας του φορολογικού ελέγχου
6.1. Σημείωμα διαπιστώσεων ελέγχου και προσωρινός διορθωτικός προσδιορισμός του φόρου
α) Η Φορολογική Διοίκηση κοινοποιεί στον φορολογούμενο το σημείωμα διαπιστώσεων και τον αντίστοιχο προσωρινό διορθωτικό προσδιορισμό φόρου.
Επισήμανση : Ο φορολογούμενος με αίτησή του λαμβάνει αντίγραφα των εγγράφων, στα οποία βασίζεται ο προσωρινός διορθωτικός προσδιορισμός φόρου.
β) Ο φορολογούμενος διατυπώνει εγγράφως τις απόψεις του, σχετικά με τον προσωρινό διορθωτικό προσδιορισμό φόρου μέσα σε είκοσι (20) ημέρες από την κοινοποίηση του σημειώματος διαπιστώσεων και του προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου.
6.2. Έκθεση ελέγχου και οριστικός διορθωτικός προσδιορισμός του φόρου
Η Φορολογική Διοίκηση εκδίδει την οριστική πράξη προσδιορισμού φόρου μέσα σε ένα (1) μήνα από την ημερομηνία παραλαβής των απόψεων του φορολογούμενου ή την εκπνοή της προθεσμίας των είκοσι (2) ημερών για την διατύπωση των απόψεων του φορολογούμενου. Η έκθεση ελέγχου συντάσσεται με βάση το σημείωμα διαπιστώσεων και τις απόψεις του φορολογούμενου και περιλαμβάνει εμπεριστατωμένα και αιτιολογημένα τα γεγονότα, τα στοιχεία και τις διατάξεις, τις οποίες έλαβε υπόψη της η Φορολογική Διοίκηση για τον προσδιορισμό του φόρου.
Επισημάνσεις
i) Με την οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου δεν μπορεί να προσδιορίζεται φόρος υψηλότερος αυτού που προσδιορίζεται με τον προσωρινό διορθωτικό προσδιορισμό φόρου.
ii) Η έκθεση ελέγχου και η οριστική πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου κοινοποιούνται στον φορολογούμενο.
iii) Αν τα αποτελέσματα του φορολογικού ελέγχου δεν διαφοροποιούνται από τα αντίστοιχα που έχουν δηλωθεί από τον φορολογούμενο συντάσσεται μόνο η έκθεση ελέγχου, η οποία κοινοποιείται στον φορολογούμενο.
7. Είδη προσδιορισμού φόρου (πράξεις προσδιορισμού φόρου)
α) Πράξη προσδιορισμού φόρου είναι η πράξη με την οποία καθορίζεται το ποσό της φορολογικής οφειλής ή απαίτησης του φορολογούμενου για μία ή περισσότερες φορολογικές περιόδους ή για ένα ή περισσότερα φορολογικά έτη ή διαχειριστικές περιόδους ή για μία ή περισσότερες φορολογικές υποθέσεις. Με την πράξη προσδιορισμού φόρου συνιστάται και βεβαιώνεται η φορολογική οφειλή ή απαίτηση του φορολογούμενου.
Επισήμανση : Η πράξη αυτή καταχωρείται ως εισπρακτέο ή επιστρεπτέο ποσό στα βιβλία της Φορολογικής Διοίκησης.
β) Η Φορολογική Διοίκηση είναι αρμόδια να εκδίδει τις ακόλουθες πράξεις προσδιορισμού φόρου :
αα) Πράξη διοικητικού προσδιορισμού φόρου.
ββ) Πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου.
γγ) Πράξη διορθωτικού προσδιορισμού φόρου.
δδ) Πράξη ενδιάμεσου προσδιορισμού φόρου.
7.1. Άμεσος προσδιορισμός φόρου
Άμεσος προσδιορισμός φόρου είναι ο προσδιορισμός φόρου που προκύπτει χωρίς περαιτέρω ενέργεια, ταυτόχρονα με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης. Ο φορολογούμενος δύναται να τροποποιεί τη φορολογική δήλωσή του, και να καταβάλλει την επιπλέον διαφορά φόρου ή να αιτηθεί την επιστροφή του υπερβάλλοντος φόρου.
Επισήμανση : Ο άμεσος προσδιορισμός φόρου, που προκύπτει από την τροποποιητική δήλωση, υποκαθιστά τον αρχικό άμεσο προσδιορισμό φόρου.
Γιώργος Α. Κορομηλάς
Φορολογικός σύμβουλος – Συγγραφέας φορολογικών βιβλίων
Διευθυντής Φορολογικού τμήματος Tax Advisors I.K.E.
Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών
Latest News
Ποιες τροποποιητικές δηλώσεις δεν έχουν πρόστιμο
Τι θα πρέπει να προσέξετε
Η εργασία των ανηλίκων
Τα ποσοστά της παιδικής εργασίας παρουσιάζουν σημαντικές γεωγραφικές διαφοροποιήσεις, καθώς η Κεντρική Ασία έχει μακράν το υψηλότερο ποσοστό επικράτησης της παιδικής εργασίας
Η νομιμότητα της έκτακτης εισφοράς στα υπερκέρδη των παραγωγών ενέργειας – Τι έκρινε το ΣτΕ
Η επιβολή της έκτακτης εισφοράς στα υπερκέρδη των παραγωγών ενέργειας αναδείχθηκε ως απαραίτητο εργαλείο για την ανακούφιση των καταναλωτών
H Fed κινείται πιο γρήγορα, αλλά εντός στόχου
Η Fed προσπάθησε επίσης να καθησυχάσει τους παρατηρητές ότι η μεγάλη της μείωση δεν αντανακλά καμία ουσιαστική αρνητική εξέλιξη για την οικονομία
Θερμοκηπιακές καλλιέργειες και κλιματική αλλαγή
Στην Ελλάδα, ο τομέας των θερμοκηπιακών καλλιεργειών εξακολουθεί να αποτελεί μια από τις πιο δυναμικές μορφές της πρωτογενούς μας παραγωγής
Οικονομική πραγματικότητα και προτάσεις για τη Νέα Αλλαγή
Ποια είναι όμως η προοδευτική απάντηση για να αλλάξει αυτή η πραγματικότητα;
Το πρόβλημα του ουδέτερου επιτοκίου
Το δίλημμα της νομισματικής πολιτικής είναι από την στιγμή που αρχίσουν οι διαδοχικές μειώσεις ονομαστικών επιτοκίων, υπό το πρίσμα μείωσης και τιθάσευσης του πληθωρισμού
Δημογραφική γήρανση, επιτόκια και πληθωρισμός
Στις συνθήκες αυτές εκτιμάται ότι λόγω της αυξημένης κατανάλωσης ο πληθωρισμός βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα θα παρουσιάσει αυξητικές πιέσεις με αποτέλεσμα την διατήρηση των επιτοκίων σε υψηλά επίπεδα
Πρόστιμα για την εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης ή για την υποβολή τροποποιητικής
Τι πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις
Τηλεφωνικές κλήσεις για σκοπούς προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών: Νομικό πλαίσιο και δικαιώματα
Ποιο είναι τα πλαίσια και οι περιορισμοί στις μη ζητηθείσες επικοινωνίες, που διασφαλίζουν την προστασία της ιδιωτικότητας