
Η Ελλάδα κατέγραψε το 2023 το υψηλότερο επίπεδο δημόσιων εσόδων συγκριτικά με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Κυριότερη πηγή ήταν για ακόμη μια χρονιά οι εισπράξεις από έμμεσους φόρους, με το ύψος τους να ανέρχεται στο 17,4% του ΑΕΠ, έναντι 12,5% στην Ευρωζώνη. Αντίθετα, σημαντική υστέρηση καταγράφει η Ελλάδα όσον αφορά τις εισπράξεις από άμεσους φόρους, το ύψος των οποίων το 2023 ανήλθε στο 10,6% του ΑΕΠ, έναντι 13,4% του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη. Είναι γνωστό ότι οι έμμεσοι πλήττουν περισσότερο τα χαμηλότερα εισοδήματα κι έτσι αυξάνει ο κίνδυνος φτώχειας για εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα. Αυτή δηλαδή η ανισορροπία στα φορολογικά έσοδα συνιστά μια κύρια πηγή αύξησης των ανισοτήτων στη χώρα μας.
Όσον αφορά τις τράπεζες, το μέσο σταθμισμένο επιτόκιο των νέων καταθέσεων παρέμεινε αμετάβλητο στο 0,57% ενώ το αντίστοιχο επιτόκιο των νέων δανείων αυξήθηκε στο 5,86%. Αυτό το spread των 5,29 ποσοστιαίων μονάδων είναι πολύ μεγάλο, ειδικά για μια χώρα όπως η Ελλάδα που έχει ανάγκη πολλών νέων επενδύσεων, και από επιχειρήσεις αλλά και από νοικοκυριά.
Βλέπουμε όμως ότι οι τράπεζες περισσότερο επικεντρώνονται στη γενναία χορήγηση μερισμάτων μέσω αύξησης των διανεμόμενων κερδών τους και, ως επιβράβευση, στην υπέρογκη αύξηση των αμοιβών της ανώτατης διοίκησης. Ως φυσικό επακόλουθο αυτής της επιλογής είναι να παραμένει υψηλό το μερίδιο των αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων στο κεφάλαιο των τραπεζών, όπως ακριβώς λέει και η Τράπεζα της Ελλάδος.
Κι επειδή νέα δάνεια δίνονται με περιορισμένο ρυθμό, το 2023 η Ελλάδα είχε μακράν τις χαμηλότερες επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το ποσοστό στην Ελλάδα ήταν 14,3% του ΑΕΠ και ο μ.ο. στην Ένωση ήταν 22%. Δηλαδή μας λείπουν πάνω από 16 δισ. Ευρώ επενδύσεων κάθε χρόνο για να συγκλίνουμε με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ. Επιπλέον, στην Ελλάδα ένα μεγάλο μέρος της επενδυτικής δραστηριότητας κατευθύνθηκε προς τις κατασκευές. Παράλληλα, παραπάνω από τις μισές Άμεσες Ξένες Επενδύσεις (ΑΞΕ) κατευθύνθηκαν προς την αγορά κατοικίας και τον κλάδο της εστίασης και της παροχής καταλυμάτων.
Ένα ακόμα δεδομένο που διαμορφώνει την οικονομική και πολιτική πραγματικότητα στην Ελλάδα είναι ότι από το 2025 οι προϋπολογισμοί των κρατών-μελών της ΕΕ θα έχουν ως βάση υπολογισμών για πρώτη φορά, όχι συνολικά την πορεία των οικονομικών της χώρας, αλλά κυρίως την πορεία των κρατικών δαπανών. Κάθε χώρα δεσμεύεται ότι μπορεί να αυξήσει κατά ένα συγκεκριμένο και προαποφασισμένο ποσοστό τις κρατικές της δαπάνες, π.χ. 3%. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όσο και να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα (με διεύρυνση φορολογικής βάσης ή/και αύξηση συντελεστών ή/και έκτακτες φορολογήσεις), τα λεφτά που ξοδεύει κάθε κυβέρνηση δεν θα μπορούν να αυξηθούν πάνω από ένα ποσοστό, σε ετήσια βάση.
Αυτή είναι η οικονομική πραγματικότητα στην Ελλάδα, σαφώς πολύ διαφορετική από την εξωραϊσμένη εικόνα που προσπαθεί να μας δείξει η κυβέρνηση. Ποια είναι όμως η προοδευτική απάντηση για να αλλάξει αυτή η πραγματικότητα;
Πρώτον, σχεδιάζουμε κι εφαρμόζουμε ένα μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα για την αλλαγή του μίγματος φορολογικών εσόδων με εξορθολογισμό των εισπράξεων από τους έμμεσους φόρους. Για να πετύχουμε αυτόν τον στόχο σίγουρα θα χρησιμοποιήσουμε, μεταξύ άλλων, τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας και την ανάλυση των big data.
Δεύτερον, πρέπει όλοι να αναγνωρίσουμε στη χώρα μας ότι υπάρχει το πρωτείο της πολιτικής. Αυτό ισχύει και για τον τραπεζικό τομέα. Και δεν μπορεί όλοι, πολιτικοί και θεσμικοί φορείς, να λένε ότι χρειαζόμαστε περισσότερες επενδύσεις αλλά οι τράπεζες να δίνουν το 40% των κερδών τους σε μερίσματα. Για αυτό και θα συντονίσουμε τις ενέργειες μας με τους θεσμικούς φορείς σε Ελλάδα και ΕΕ, έτσι ώστε οι τράπεζες να κρατήσουν μεγαλύτερο μέρος της κερδοφορίας τους για εξυγίανση των ιδίων κεφαλαίων τους. Για να μπορούν να δίνουν περισσότερα δάνεια και με καλύτερους όρους στις υγιείς επιχειρήσεις τις χώρες και ειδικά στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις στην περιφέρεια.
Τρίτον, διευκολύνουμε πολιτικά και ρυθμιστικά και αξιοποιώντας τη δημόσια περιουσία, εκείνες τις επενδύσεις που ενισχύουν την αντοχή της χώρας στο μέλλον, ενδεικτικά στους κλάδους της πρωτογενούς παραγωγής, της τεχνολογίας, των φαρμάκων, των υποδομών και φυσικά στην έρευνα & ανάπτυξη.
Τέταρτον, επιταχύνουμε το ΕΣΠΑ και τον Αναπτυξιακό Νόμο. Και αλλάζουμε τα κριτήρια που οδηγούν σε ουσιαστικό αποκλεισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων με τζίρο κάτω από 500.000 ευρώ ετησίως. Αυτές όμως οι επιχειρήσεις είναι κομμάτι της ραχοκοκκαλιάς της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας και όσες είναι υγιείς πρέπει να έχουν πρόσβαση στο ΕΣΠΑ.
Πέμπτο, επειδή υπάρχει ο κίνδυνος έργα του Ταμείου Ανάκαμψης που έχουν συμβασιοποιηθεί να μην ολοκληρωθούν μέχρι το 2026 και να πρέπει να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό ο κρατικός προϋπολογισμός, πρέπει να επιταχύνουμε τις σφιχτές διαδικασίες που προβλέπει το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και να επιδιώξουμε μια παράταση των προθεσμιών και όπου είναι αναγκαίο να γίνει και ανακατεύθυνση των πόρων του Ταμείου.
Και τελευταίο αλλά εξόχως σημαντικό: Πρέπει ως χώρα και ως πολιτικό σύστημα να κατακτήσουμε μια νέα δεξιότητα: την αύξηση της ευημερίας και του βιοτικού επιπέδου μας σε ένα περιβάλλον περιορισμένης αύξησης των κρατικών δαπανών. Εμείς δεσμευόμαστε από τη μεριά μας ότι έτσι θα πολιτευθούμε, για το καλό των πολλών και για το καλό της πατρίδας μας.
Χάρης Δούκας Δήμαρχος Αθηναίων και υποψήφιος πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ


Latest News
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/eforia-scaled-1024x683-600x400.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]
Περιεχόμενο και διαδικασία υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής και αιτήματος αναστολής
![Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/ot_airbnb24_1-600x352.png)
Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]
Στο σημερινό μας σημείωμα θα δούμε τις νέες προδιαγραφές που θεσπίστηκε με τον νόμο 5170/2025, τους περιορισμούς που έχουν μπει αλλά και τις αλλαγές που έχουν γίνει στο Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση.

Η πορεία του διαθέσιμου εισοδήματος και του πλούτου
Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα

Σε τροχιά σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή Ενωση
Η βασική πρόκληση είναι η διάχυση της βελτίωσης σε μεγαλύτερο ποσοστό πολιτών.

Mισθολογικό κόστος στο Δημόσιο και δημοσιονομικές αντοχές
Η επαναφορά δύο επιπλέον μισθών στο Δημόσιο συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος που προσεγγίζει, μαζί με τις εργοδοτικές εισφορές, τα 3 δισ. ευρώ

Στοπ σε αναγκαστική κατάσχεση – Παράνομη επικύρωση του εκτελεστού απογράφου
Το σκεπτικό του δικαστηρίου βασίστηκε στη θεμελιώδη αρχή της τυπικής ακυρότητας

Τρεις μερισματικές επιλογές στις ΗΠΑ που εξασφαλίζουν παθητικό εισόδημα
Πολλοί είναι εκείνοι που αναζητούν σταθερές πληρωμές από τις επενδυτικές τους επιλογές. Στο άρθρο θα παρουσιαστούν τρεις τέτοιες επιλογές

Τεχνητή νοημοσύνη για το δημόσιο συμφέρον
Tο κλειδί για την εποπτεία της τεχνητής νοημοσύνης είναι να την αντιμετωπίζουμε όχι ως έναν τομέα που αξίζει περισσότερη ή λιγότερη υποστήριξη, αλλά μάλλον ως μια τεχνολογία γενικής χρήσης που μπορεί να μεταμορφώσει όλους τους τομείς

Μειώνεται ο φόρος στα κουπόνια των εταιρικών ομολόγων – Ποιοι θα ωφεληθούν
Στο σχέδιο νόμου για την Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς που εγκρίθηκε πρόσφατα από το Υπουργικό Συμβούλιο περιλαμβάνεται -πλην άλλων- και μείωση του συνετελεστή φορολογίας των κουπονιών στα εταιρικά ομόλογα από 15% σε 5%.

Αποταμιεύσεις και κεφαλαιαγορές
Οι Έλληνες πολίτες δεν αυξάνουν τις αποταμιεύσεις τους επειδή έχουν αρκετά χαμηλό εισόδημα σε σχέση με την Ευρώπη