Εκτός τόπου και χρόνου θεωρούν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτου τα νέα, αυστηρότερα όρια εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα τα οποία έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου του νέους έτους.
Όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Renault και πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) Λούκα ντε Μέο, ο κλάδος απειλείται με πρόστιμα 15 δισ. ευρώ αν τα μοντέλα των κατασκευαστών δεν περιορίσουν τους ρύπους τους στα επίπεδα που έχει ορίσει η ΕΕ. Κάτι τέτοιο όμως είναι αδύνατο να συμβεί και «ο λόγος είναι απλός» κατά τον ντε Μέο: οι κατασκευαστές δεν πωλούν αρκετά ηλεκτρικά οχήματα ώστε να μειώσουν το μέσο επίπεδο διοξειδίου του άνθρακα έτσι όπως ορίζουν οι ευρωπαϊκές νόρμες.
Αυτοκινητοβιομηχανίες: «Καμπανάκι» για την ανταγωνιστικότητα της ΕΕ – Νέα βουτιά στις πωλήσεις ΙΧ
«Αυτή την Πέμπτη όλοι οι κατασκευαστές που μετέχουν στο ευρωπαϊκό αυτοκινητικό λόμπι, η γαλλική Renault, η γερμανική Volkswagen, η σουηδική Volvo, αλλά όχι ο γαλλο-ιταλικο-αμερικανικός όμιλος Stellantis, που αποχώρησε προ διετίας από την ACEA, ενώνουν τις φωνές τους με εκείνη του Ιταλού μάνατζερ της Renault», γράφει η Βαλερί Κολέ στον «Figaro».
Αντικειμενικά αδύνατο
«Η συνεχιζόμενη πτωτική τάση στο μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία εντός της ΕΕ στέλνει ένα εξαιρετικά ανησυχητικό μήνυμα στη βιομηχανία και στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής», αναφέρει χαρακτηριστικά η ACEA σε δελτίο τύπου που έδωσε στη δημοσιότητα το πρωί της Πέμπτης 19 Σεπτεμβρίου.
Ως εκ τούτου, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, ενωμένοι στο πλαίσιο της ACEA, καλούν τα θεσμικά όργανα της ΕΕ να προτείνουν έκτακτα μέτρα προτού τεθούν σε ισχύ οι νέοι στόχοι μείωσης του διοξειδίου του άνθρακα για αυτοκίνητα και φορτηγά το 2025. Διότι από τον Ιανουάριο του 2025 ο μέσος όρος εκπομπών CO₂ που αντιστοιχεί σε κάθε κατασκευαστή για τις ετήσιες πωλήσεις του θα μειωθεί κατά 15% ώστε να περιοριστεί από τα 95 στα στα 81 γραμμάρια άνθρακα ανά όχημα και ανά χιλιόμετρο.
Για να πετύχει τα νέα όρια κάθε εταιρεία θα πρέπει να πουλήσει μεγαλύτερο αριθμό αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (BEV). Έτσι θα αντισταθμιστούν οι μέσες εκπομπές των θερμικών οχημάτων που πωλήθηκαν κατά τη διάρκεια του έτους, συμπεριλαμβανομένων και των υβριδικών.
Όμως, κατά τους επτά μήνες του 2024 (έως και τον Ιούλιο δηλαδή), το μερίδιο αγοράς των BEV αντί να αυξηθεί, μειώθηκε στην Ευρώπη. Από τις 27 χώρες της Ένωσης, οι 14 έχουν μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων μικρότερο από 7%. «Θα χρειαζόταν να φτάσουμε σε μερίδιο 22% συνολικά στην ευρωπαϊκή αγορά για να γίνουμε πράσινοι κατά τις επιταγές της ΕΕ», σημειώνει η ACEA. Κάτι που μοιάζει αντικειμενικά αδύνατο λόγω της αναπάντεχης κάμψης της ζήτησης για τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Πτώση από το 13,9% στο 12,6%
Η ACEA διευκρινίζει στην ανακοίνωσή της ότι υποστηρίζει τη Συμφωνία του Παρισιού και τους στόχους της ΕΕ για την απαλλαγή των μεταφορών από τον άνθρακα έως το 2050. Και υπενθυμίζει ότι έχει κάνει επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ στην τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης για να φέρει νέα, καθαρότερα οχήματα στην αγορά.
«Συνδράμουμε όσο μας αναλογεί σε αυτή τη μετάβαση, αλλά δυστυχώς τα άλλα στοιχεία που είναι απαραίτητα για να φτάσουμε σ’ αυτή τη συστημική αλλαγή δεν βοηθούν», σημειώνει το λόμπι των Ευρωπαίων κατασκευαστών.
Όντως, τα τελευταία στοιχεία για τις ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ, που δημοσιοποίησε επίσης την Πέμπτη η ACEA, επιβεβαιώνουν για άλλη μια φορά ότι η αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκεται σε μια διαρκή πτωτική τροχιά. Συγκεκριμένα, από την αρχή της χρονιάς το μερίδιο των πωλήσεων αυτοκινήτων που κινούνται αποκλειστικά με μπαταρία υποχώρησε στο 12,6% από 13,9% που ήταν το 2023.
«Δεν πληρούνται οι βασικές προϋποθέσεις για να ενισχύσουμε την παραγωγή και την υιοθέτηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών ρύπων, όπως είναι η υποδομή για τη φόρτιση των οχημάτων, η ανταγωνιστικότητα με τις διεθνείς αγορές, η παραγωγή πράσινης ενέργειας για τη φόρτιση των μπαταριών, η διασφάλιση των προμηθειών πρώτων υλών…» υπογραμμίζει στην ανακοίνωσή της η ACEA.
Οι θέσεις εργασίας
Το λόμπι των Ευρωπαίων κατασκευαστών δεν παραλείπει να αναφερθεί και στον παράγοντα εκείνο που προκαλεί τους μεγαλύτερους πονοκεφάλους στους αιρετούς άρχοντες (λόγω πολιτικού κόστους βεβαίως), τον κίνδυνο δηλαδή απώλειας θέσεων εργασίας που συνδέεται με τη μείωση της παραγωγής θερμικών οχημάτων. Διότι ένας τρόπος για να γλιτώσουν οι εταιρείες τα κοινοτικά πρόστιμα είναι μειώσουν την παραγωγή των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσεως, να συρρικνώσουν τον κύκλο εργασιών τους δηλαδή.
Οι αυτοκινητοβιομήχανοι θεωρούν ότι βρισκόμαστε πολύ μακριά από τον στόχο για άρση της παραγωγής νέων οχημάτων με θερμικούς κινητήρες το 2025, γράφει η ρεπόρτερ του «Figaro».
«Ο κλάδος δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει την επανεξέταση των κανονισμών για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2026 και το 2027, που προβλέπει το ευρωπαϊκό χρονοδιάγραμμα. Χρειαζόμαστε επείγουσα και σημαντική δράση τώρα για να αντιστρέψουμε την πτώση των πωλήσεων, για να αποκαταστήσουμε την ανταγωνιστικότητα του κλάδου και να μειώσουμε τις ευπάθειες και τις εγγενείς αδυναμίες του», υποστηρίζει η ACEA.
Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές δηλώνουν έτοιμοι να συζητήσουν ένα πακέτο «βραχυπρόθεσμων αναθεωρήσεων των στόχων άνθρακα το 2025 για αυτοκίνητα και φορτηγά», καθώς και μια «ταχεία, περιεκτική και ισχυρή αναθεώρηση των κανονισμών για τις εκπομπές άνθρακα από ιδιωτικής χρήσεως αυτοκίνητα και από φορτηγά». Διότι η νομοθεσία που προβλέπει τη μετάβαση σε μια εποχή μηδενικών εκπομπών ρύπων από τα αυτοκίνητα «θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να επανέλθει στο σωστό δρόμο ώστε να διασφαλίζει το βιομηχανικό μέλλον της Ευρώπης».
Latest News
Με προίκα 1,6 δισ. το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών - Ποια έργα χρηματοδοτεί
Το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νησιών διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες - Οι επενδυτές θα λάβουν χρηματοδότηση έως και 60%
Μητσοτάκης: Το Ταμείο Απανθρακοποίησης θα διευκολύνει τα νησιά στην πράσινη μετάβαση
Η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες, είπε ο Κ. Μητσοτάκης
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων