Με την απλή φιλοσοφία του χαμηλού κόστους, τα outlet εμπορικά κέντρα άλλαξαν τον τρόπο που έκαναν οι Έλληνες τις αγορές τους, απενοχοποιώντας τη λογική των προσφορών και των εκπτώσεων.

Και το κατάφεραν καθώς μένοντας σταθερά στη low cost λογική τους, τα «εκπτωτικά» Factory Outlet, Empoli Outlet και One Salonica στη Θεσσαλονίκη, υιοθέτησαν τη λογική που ήθελε τα τα εμπορικά κέντρα να συνδυάζουν εστιατόρια, fast food, κινηματογράφους με καταστήματα λιανικής πώλησης, συνήθως επώνυμων εταιρειών και αλυσίδων, προκειμένου να συγκεντρωθεί η κατανάλωση από όλα τα επίπεδα και τις κατηγορίες σε ένα σημείο.

Εμπορικά κέντρα: Πώς η Gen Z επανασχεδιάζει τα mall 

Η πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησαν οι εταιρείες Focus Bari και Plushost έδειξε πως οι καταναλωτές προτιμούν για τις φυσικές αγορές τις αλυσίδες με πολλά brands κατά 28%, τα καταστήματα επώνυμων brands 21%, και τα πολυκαταστήματα με 5%, ανάμεσα στα άλλα. Τα oulets φαίνεται πως συνδυάζουν πολλαπλές ιδιότητες.

Και παρά το γεγονός πως την τελευταία δεκαετία, η ανάπτυξη του e-commerce έχει δημιουργήσει τον φόβο ότι οι ηλεκτρονικές αγορές θα αντικαταστήσουν τελικά τη φυσική εμπειρία του εμπορικού κέντρου, ιδιαίτερα για μια γενιά που μεγάλωσε σε ένα ψηφιακό τοπίο, τα outlets λειτούργησαν με καλά αντανακλαστικά, λανσάροντας τα δικά τους e-shop.

outlet

Factory Outlet, το διαχρονικό

Χαρακτήρισε από την πρώτη στιγμή τον outlet χαρακτήρα του ως «smart shopping» και έγινε πόλος έλξης για όσους καταναλωτές αναζητούσαν επώνυμες μάρκες σε μεγάλες εκπτώσεις. Το 1998 η Elmec Sport του Σάμι Φάις δημιούργησε το πρώτο Factory Outlet στην Πειραιώς, ανοίγοντας τον κύκλο των outlet που πουλούσαν προϊόντα με μεγάλες εκπτώσεις.

Αργότερα η πώληση του 52% της Elmec, στον εφοπλιστή Θανάση Λασκαρίδη ο οποίος τελικά την πούλησε στην κραταιά τότε οικογένεια Kουτσολιούτσου, οδήγησαν το Factory Outlet στον όμιλο Folli Follie.

Η δημιουργία του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» στα Σπάτα και του εμπορικού τότε πάρκου, οδήγησε στο δεύτερο κατάστημα, ενώ το 2019 και εν μέσω προβλημάτων για την μητρική εταιρεία, οι αποθηκευτικοί της χώροι στον Άγιο Στέφανο μετατράπηκαν στο τρίτο σημείο.

Ενώ σε μια προσπάθεια ανάτασης, η Folli Follie έθεσε σε εφαρμογή ένα χαμηλού κόστους σχέδιο για ανάπτυξη του συγκεκριμένο σήματος, επενδύοντα σε τοπικές αγορές. Τότε άνοιξε τις πόρτες του το πρώτο Factory Outlet Local στην περιοχή του Παλαιού Φαλήρου, με τους ιδιοκτήτες να μιλούν για ακόμη δύο – που δεν άνοιξαν ποτέ καθώς ξεκίνησε η εκκαθάριση της εταιρείας και η δέσμευση της περιουσίας των ιδιοκτητών.

Το σχέδιο εξυγίανσης προέβλεπε τη λειτουργία της FF OpsCo MSMA, της νέας εταιρείας που συστάθηκε το 2023, όπου και έχουν περάσει τα Factory Outlet. Πρόεδρος ανέλαβε ο Θεμιστοκλης Καλαποθαράκος, μέλος, ο βασικός εκπρόσωπος των ομολογιούχων πιστωτών του ομίλου, Daniels Malte και διευθύνων σύμβουλος με εκτελεστικά καθήκοντα, ο Γιώργος Σάμιος.

Μέσα στο καλοκαίρι προστέθηκε στα πολυκαταστήματα Factory Outlet, στο αεροδρόμιο και την οδό Πειραιώς, ένα νέο corner με την υπογραφή της αλυσίδας Buzz -της σερβικής Sport Vision- με προϊόντα από Nike, Jordan, Adidas Originals, Asics και Converse. Ομοίως η Skechers απέκτησε παρουσία μέσα στο Factory Outlet Πειραιώς. outlet

Το One Salonica, με δύναμη από τη Θεσσαλονίκη

Ήταν το 2015 όταν στο ακίνητο του πρώην City Gate της αυστραλιανής APN Property Group, στη δυτική Θεσσαλονίκη, που είχε αγοραστεί από τους Άραβες της GET, οι όμιλοι Φάις, NotosCom, Μαρινόπουλου και Generic Engineering Technologies εγκαινίασαν ένα premium outlet mall, που φιλοδοξούσε να εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, όχι μόνο ως προορισμός αγορών αλλά κως συνολική εμπειρία.

Σήμερα, εννέα χρόνια μετά, η εταιρεία η ONE OUTLET ΑΕ έχει καταφέρει να συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο το μεγαλύτερο Polo Ralph Lauren factory store στην Ελλάδα, καθώς και άλλα brands όπως Boss, Nike, Adidas, Tommy Hilfiger, Κalogirou, Calvin Klein, Under Armour, Zara kids, Guess, Diesel, Pinko, KIKO Milano, Gant, Lacoste, Guess, Puma, Nautica, Oxford Company, Camper, Geox, Migato, BSB, Lynne, Toi&Moi, Attrattivo, Oxette, Axel, Champion, Prime Timers, Navy & Green, Edward Jeans, The Bostonians, Sephora.

Με πολλά προϊόντα να διατίθενται με εκπτώσεις που αγγίζουν ακόμη και το 70%, το One Salonica συνδύασε το shopping με entertainment, καθώς στους χώρους υπάρχουν εστιατόρια σε μια ξεχωριστή ενότητα food court, όπως και κινηματογραφικές αίθουσες της Cineplexx.

Τον Ιούλιο του 2022 η εταιρεία με πρόεδρο τον Σαμι Φάις και διευθύνοντα σύμβουλο τον Τηλέμαχο Στυλιανό, συγχωνεύθηκε με την CRETA SEASIDE ESTATES ΑE και την ΣΤΟΑ ΜΟΔΙΑΝΟ ΜΑE.

Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε στο ποσό των € 7.114.360,66 για τη χρήση 2022 έναντι € 4.560.232,22 την προηγούμενη χρήση παρουσιάζοντας αύξηση κατά 56%. Τα κέρδη της χρήσης ανήλθαν σε € 1.614.191,33 έναντι κερδών της προηγούμενης χρήσεως ποσού € 1.161.454,67. Το μικτό περιθώριο κέρδους της χρήσεως 2022 προσδιορίστηκε σε ποσοστό 60% έναντι 48% την προηγούμενης χρήσεως. outlet

Το Empoli Outlet στα δυτικά

Αποτελώντας μια ακόμη επέκταση του ομίλου παιδικών ενδυμάτων ΣΤ. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ ΑΒΕΕ Frattina-Lapin House, τo εγχείρημα των Empoli Outlet πέτυχε καθώς εμφανίστηκε ως το αντίπαλον δέος σε άλλα outlets που βρίσκονταν μακριά από τις δυτικές συνοικίες, ενώ με moto το «Εδώ πληρώνεις τα μισά» εδραιώθηκε στην καταναλωτική συνείδηση.

Η αρχή έγινε το 2005 στη Ν. Ιωνία, στην οδό Ιφιγενείας 73, σε σημείο κομβικό για την περιοχή, καθώς το κτίριο βρίσκεται δίπλα σε Σκλαβενίτη και Κωτσόβολο και πολύ κοντά σε Jumbo και Praktiker. Πρόκειται για ένα μοντέρνο, 5ώροφο κτίριο, 5.000 τ.μ.

Ένα χρόνο μετά το επιτυχημένο εγχείρημα της Ν. Ιωνίας, τον Σεπτέμβριο του 2006, άνοιξε και το 2ο Empoli Outlet στο Περιστέρι, στην οδό Κωνσταντινουπόλεως 35, πολύ κοντά στην πλατεία Μπουρναζίου, σε μια από τις δημοφιλέστερες για τη νεολαία περιοχές, με πολύ εύκολη πρόσβαση στην Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας. Η συγκεκριμένη μονάδα εκτείνεται σε 6.000 τ.μ. και 4 ορόφους.

Μετά τα δύο φυσικά σημεία, φυσική εξέλιξη της πορείας του ήταν η δημιουργία ηλεκτρονικού καταστήματος, με στόχο να φτάσουν τα προϊόντα σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Και στα δύο κανάλια, επώνυμα brands -από Guess, Camel, Asics, Attrattivo, Timberland μέχρι Adidas, Levi’s και Pepe Jeans- διατίθενται με μεγάλες εκτπώσεις, ενώ στο τέλος των σεζόν το εκπτωτικό εμπορικό κέντρο ακολουθείκαι την πολιτική του clearance.

Η μητρική εταιρεία εμφάνισε για το 2023 σχετικά σταθερές οικονομικές επιδόσεις στα βασικά της οικονομικά μεγέθη με πολύ μικρή αύξηση στον κύκλο εργασιών από 1.210.569,41 ευρώ το 2022 σε 1.251.085,75 ευρώ το 2023.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις