Πολυετής μελέτη αποκάλυψε πως μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που ανήκουν σε εταιρείες κολοσσούς του ευρύτερου τομέα του διαδικτύου, επιδίδονται σε «μαζική παρακολούθηση» για να κεφαλαιοποιήσουν προσωπικά δεδομένα χρηστών τους, ανακοίνωσε η ομοσπονδιακή αρχή προστασίας του ανταγωνισμού και των καταναλωτών των ΗΠΑ (Federal Trade Commission, FTC).
Η μελέτη που δημοσιοποίησε ο εποπτικός φορέας —εκπονήθηκε έπειτα από αιτήματα που κατατέθηκαν πριν από τέσσερα χρόνια— αφορά εννέα εταιρείες κι αποκαλύπτει πως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που ελέγχουν συγκεντρώνουν πελώριες ποσότητες δεδομένων, ενίοτε μέσω άλλων εταιρειών, που αφού τα συγκεντρώσουν τα πωλούν, και ενίοτε κρατούν στα αρχεία τους τις πληροφορίες επ’ αόριστον.
Ήρθε το τέλος για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Η μελέτη «ρίχνει φως στον τρόπο με τον οποίο ιστότοποι και μέσα κοινωνικής δικτύωσης και υπηρεσίες μετάδοσης βίντεο με streaming συγκεντρώνουν τεράστιες ποσότητες προσωπικών δεδομένων και τα αξιοποιούν εμπορικά, εξασφαλίζοντας δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση», υπογράμμισε η πρόεδρος της FTC, η Λίνα Χαν, σε ανακοίνωση που συνοδεύει τη μελέτη, εκφράζοντας «έντονη ανησυχία» για το ότι πολλές από αυτές τις εταιρίες «δεν προστατεύουν τα παιδιά και τους εφήβους» που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες τους.
Διαφήμιση και μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Σε αρκετές από τις εταιρείες, το οικονομικό μοντέλο βασίζεται στη στοχευμένη διαφήμιση, που πρακτικά ενθαρρύνει τη μαζική συλλογή δεδομένων χρηστών, ρίχνοντας το βάρος στην εξασφάλιση κέρδους, όχι στην προστασία της ιδιωτικής ζωής, σύμφωνα με το κείμενο.
«Ενώ είναι προσοδοφόρες για τις εταιρείες, αυτές οι πρακτικές παρακολούθησης μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο την ιδιωτική ζωή ανθρώπων, τις ελευθερίες τους, και να τους εκθέσουν σε διάφορα κακά, από κλοπή ταυτότητας ως την παρενοχλητική παρακολούθησή τους», σύμφωνα με την Χαν.
Η αντίδραση
Αντιδρώντας στη δημοσιοποίηση της μελέτης, ο επικεφαλής της αμερικανικής ένωσης διαφημιστών διαδικτύου (Interactive Advertising Bureau, IAB) εξέφρασε «απογοήτευση» για το ότι η FTC «χαρακτηρίζει συνεχώς τη βιομηχανία της ψηφιακής διαφήμισης εμπλεκόμενη σε ‘μαζική παρακολούθηση για εμπορικούς σκοπούς’».
Σύμφωνα με τον Ντέιβιντ Κόεν, οι χρήστες του διαδικτύου κατανοούν ότι οι στοχευμένες διαφημίσεις επιτρέπουν να επωφελούνται από υπηρεσίες που σε διαφορετική περίπτωση δεν θα ήταν δωρεάν, ή φθηνές.
Ο συλλογικός φορέας τόνισε ακόμη πως υποστηρίζει «σθεναρά» εξαντλητικό νόμο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων σε εθνική κλίμακα.
Ποιους αφορά η μελέτη
Η μελέτη βασίστηκε σε αιτήματα που εστάλησαν στα τέλη του 2020 σε εταιρείες όπως οι Meta Platforms (Facebook, Instagram), YouTube (Google), Snap, Amazon (αφορούσαν το Twitch), ByteDance (TikTok), και Twitter (έχει πλέον μετονομαστεί σε X μετά την εξαγορά από τον Ίλον Μασκ).
Εκπρόσωπος της Google, ο Χοσέ Κατανέδα, τόνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο πως η εταιρεία εφαρμόζει «τις πιο αυστηρές πολιτικές σε όλο τον τομέα όσον αφορά την εμπιστευτικότητα (των δεδομένων)» και ότι «δεν πουλάμε ποτέ προσωπικά δεδομένα» ούτε «χρησιμοποιούμε ποτέ ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα για να προωθήσουμε διαφημίσεις».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Latest News
Κάτι μεγάλο «ψήνεται» στη Silicon Valley
Η OpenAI ετοιμάζεται να γίνει μια startup με αποτίμηση μεγαλύτερη από το 100 δισ. δολάρια, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του ο Economist
Γιατί η Meta λατρεύει τις διασημότητες και οι διασημότητες την λατρεύουν
Διασημότητες θα είναι οι φωνές πίσω από τα νέα chatbots AI της Meta
Η Meta και η Apple σνομπάρουν το Σύμφωνο για την AI της ΕΕ
Το Σύμφωνο για την Τεχνητή Νοημοσύνη ήταν πνευματικό τέκνο του πρώην επιτρόπου της ΕΕ για την ψηφιακή τεχνολογία Τιερί Μπρετόν, ο οποίος παραιτήθηκε στα μέσα Σεπτεμβρίου
Πάνω από 1 εκατ. απόπειρες παρακολούθησης ημερησίως
Η παρακολούθηση στο Διαδίκτυο περιλαμβάνει τη συλλογή, αποθήκευση και ανάλυση δεδομένων για τη διαδικτυακή συμπεριφορά των χρηστών
10 τρόποι για να παραμείνετε ασφαλείς στο TikTok
Συμβουλές της πλατφόρμας TikTok για την προστασία του απορρήτου και την ασφάλεια των χρηστών της
«Αποδεκατίζεται» η ΟpenAI - Φεύγει και η Mira Murati
Η CTO Mira Murati, ο αντιπρόεδρος Έρευνας Barret Zoph και ο CRO Bob McGrew ανακοίνωσαν την αποχώρησή τους από την OpenAI
Αλλάζει ο χάρτης της ενέργειας από την τεχνητή νοημοσύνη [γράφημα]
Goldman Sachs: οι ανάγκες σε ενέργεια από data centers θα φτάνουν τη συνδυασμένη τρέχουσα κατανάλωση της Πορτογαλίας, της Ελλάδας και της Ολλανδίας
Η Google αναβαθμίζει το video editor των Photos με AI
Σημαντικές αλλαγές video των Google Photos άλλαξε, αναβαθμίστηκε σημαντικά και προσφέρει νέα εργαλεία και λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης για τους χρήστες Android και iOS.
Ντεμπούτο για το νέο, φθηνότερο mixed reality σετ της Meta
Η Meta Platforms ανακοίνωσε τη νέα φθηνότερη συσκευή μικτής πραγματικότητα κατά τη διάρκεια της ετήσιας εκδήλωσης Meta Connect
Η Google κατηγορεί τη Microsoft για αθέμιτες πρακτικές... στο cloud
Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της Google, οι όροι αδειοδότησης της Microsoft για τις υπηρεσίες cloud Azure περιορίζουν την πρόσβαση των πελατών σε ανταγωνιστικές πλατφόρμες