Το πρώτο καμπανάκι για την νέα πραγματικότητα στην οποία εισέρχεται ο ελληνικός τουρισμός, χτύπησε η πτώση των εσόδων τον μήνα Ιούλιο φέτος σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι παρά την άνοδο των αφίξεων.
Τα έσοδα του Ιουλίου σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος μειώθηκαν κατά 4,2% σε σύγκριση με το ίδιο μήνα του 2023, ενώ αντιθέτως οι αφίξεις κινήθηκαν ανοδικά κατά 4,1% τον Ιούλιο, προκαλώντας ένα προβληματισμό και καθώς φαίνεται ότι από τις συνεχείς ανόδους όλων των δεικτών η «μεγαλύτερη βιομηχανία της χώρας» περνάει σε μια πιο σύνθετη και αντιφατική εικόνα.
Τουριστικά έσοδα: Αιφνιδιαστική πτώση 177 εκατ. ευρώ τον Ιούλιο
Μια εικόνα που οφείλεται σε πολλούς παράγοντες αλλά πρωτίστως απαιτεί μια ολοκληρωμένη στρατηγική ανάπτυξης ενός πιο βιώσιμου τουρισμού.
Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων Γιάννης Χατζής σχολιάζει στον ot.gr ότι τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος δείχνουν ότι ο ελληνικός τουρισμός περνά πλέον στην εποχή της «μικτής εικόνας». Βλέπουμε ήδη ότι κάποιες περιοχές παρουσιάζουν φέτος πτωτικές τάσεις ενώ το σύνολο είναι θετικό, τώρα έχουμε και διαφορετική τάση σε ένα μήνα στις αφίξεις και τα έσοδα.
Ξενοδοχειακοί παράγοντες σημειώνουν ότι η κυβερνητική επιλογή της ενίσχυσης της παρουσίασης των βραχυχρόνιων μισθώσεων με τους ενοίκους των καταλυμάτων αυτών να «μαγειρεύουν κάθε μέρα μακαρόνια στο κατάλυμα που νοικιάζουν μειώνουν τη μέση δαπάνη. Τα αυξημένα έσοδα των σούπερ μαρκετ στις τουριστικές περιοχές πιστοποιούν αυτή την τάση προσθέτουν.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια τάση μείωσης του αριθμού των ημερών διακοπών
Άλλος παράγοντες σημειώνουν ότι η μείωση των εσόδων οφείλεται και στη μείωση των δαπανών των ξένων ταξιδιωτών εξαιτίας της ύφεσης που επικρατεί στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές και την πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Επίσης η μέση δαπάνη ανά ταξίδι συνδέεται και με την διάρκεια των διακοπών. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια τάση μείωσης του αριθμού των ημερών διακοπών των τουριστών λόγω της γενικότερη οικονομικής συγκυρίας στην ευρωπαϊκή οικονομία.
Ένας ακόμη λόγος σε συνδυασμό και με τα παραπάνω είναι η άνοδος φέτος των οδικών αφίξεων σε υψηλότερα επίπεδα από ότι πέρυσι. Οι τουρίστες που έρχονται οδικά στη χώρα μας έχουν μικρότερη μέση δαπάνη με αποτέλεσμα όσο το ειδικό τους βάρος να αυξάνει στη συνολική να την μειώνει.
Μείωση της μέσης δαπάνης
Μια ακόμη εκτίμηση τουριστικών παραγόντων είναι ότι υπάρχει και μία δαπάνη στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης που δεν δηλώνεται και υπενθυμίζουν τα παραδείγματα φοροδιαφυγής σε επιχειρήσεις βραχυχρόνιας μίσθωσης που ανακαλύφθηκαν πρόσφατα.
Επίσης θα πρέπει να σημειωθεί ότι πέρυσι τον Ιούλιο η χώρα κατέγραψε μεγάλη άνοδο των αφίξεων και των εσόδων σε επίπεδα άνω του 20%, ενώ την ίδια στιγμή η μέση δαπάνη ανά ταξίδι εμφάνισε μείωση κατά 0,6% σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2022.
Μια περαιτέρω μείωση της μέσης δαπάνης με την μικρή άνοδο των αφίξεων φέτος μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση των εισπράξεων.
Η συνολική εικόνα των εισπράξεων
Σε κάθε περίπτωση η ανακοίνωση από την προσεχή Δευτέρα των αναλυτικών στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος για το ταξιδιωτικό ισοζύγιο αναμένεται να φωτίσει περαιτέρω το φαινόμενο.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση της ΤτΕ τον Ιούλιο του 2024 σε σχέση με τον Ιούλιο του 2023, οι αφίξεις μη κατοίκων ταξιδιωτών αυξήθηκαν κατά 4,1%, ενώ οι σχετικές εισπράξεις μειώθηκαν κατά 4,2% στα 4.031,4 εκατ. ευρώ.
Πάντως οι συνολικές εισπράξεις το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου ανήλθαν στα 10.952,7 εκατ. ευρώ έναντι 10.375,2 εκατ. ευρώ το επτάμηνο του 2023 (αύξηση 5,56%).
Latest News
Καμπανάκι στον τουρισμό - Η ακρίβεια «πλήγωσε» Μύκονο και Σαντορίνη
Σαντορίνη και Μύκονος κατέγραψαν απώλειες στον τουρισμό τους καλοκαιρινούς μήνες - Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία
Το mega project των 800 εκατ. του Μπορίσοφ στην Ελούντα – To deal με τον Ralph Lauren
Πώς θα χρηματοδοτηθεί η τουριστική επένδυση του Elounda Hills του Ρώσου επιχειρηματία – Η προπώληση κατοικιών και η συνεργασία με εταιρεία του Ralph Lauren
Πάνω από 100 επενδυτές ψάχνουν ξενοδοχεία στην Αθήνα - Πώς ενισχύεται ο τουρισμός
Ο τουρισμός ενισχύεται με νέα ξενοδοχεία απο Wyndham - Ενδιαφέρον απο Highgate για την ελληνική αγορά - Η αξία του τοπικού management
Πού θα επενδύσει σε νέα ξενοδοχεία ο όμιλος Μήτση - Τι «βαθμό» πήρε το 2023
Ο Όμιλος Μήτση συνεχίζει να αναπτύσσεται στον ελληνικό τουρισμό - Τι λέει ο CEO της εταιρείας, Κώστας Μήτσης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Φλερτάρει με Καραϊβική και Μέση Ανατολή η Sani/Ikos – Νέο ξενοδοχείο στην Ισπανία
Παγκόσμια επέκταση σχεδιάζει ο όμιλος Sani/Ikos, όπως δήλωσε ο COO του Ομίλου Alexander Schneider σε συνέντευξη του στο γερμανική έκδοση FVW
Η Wyndham Hotels & Resorts στοχεύει στο άνοιγμα νέων ξενοδοχείων στην Ελλάδα
Ψήφος εμπιστοσύνης στον ελληνικό τουρισμό με διεύρυνση του δικτύου συνεργατών από την Wyndham Hotels & Resorts
Έκρηξη τουριστικών επενδύσεων στη Μήλο – Ποιοι επιχειρηματίες χτίζουν ξενοδοχεία
Η Μήλος συγκεντρώνει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον – Καταλύτης η αύξηση του τουριστικού ρεύματος
Σπάει το τουριστικό... άβατο η Σαντορίνη με τιμές για όλα τα βαλάντια
Πώς η Σαντορίνη προσπαθεί να ανακτήσει τη δυναμική στον τουρισμό και να επιστρέψει στην κορυφή - Το σχέδιο των φορέων
Τα δώδεκα χρόνια και τα έξι «χρυσά» brands που άλλαξαν τον ελληνικό τουρισμό [πίνακας]
Στο ραντάρ των ξενοδοχείων που κινούνται στο χώρο της πολυτελούς φιλοξενίας έχει μπει ο ελληνικός τουρισμός