Μπροστά σε μια πρωτοφανή… ανατροπή βρίσκεται το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων: κάποιοι από τους μεγάλους παίκτες ενδέχεται να κλείσουν τη φετινή χρονιά με μείωση εσόδων!
Σούπερ Μάρκετ: Η εξαήμερη εργασία και η κίνηση του Σκλαβενίτη
Ύστερα από την αλματώδη άνοδο που κατέγραψαν οι τζίροι των επιχειρήσεων του κλάδου κυρίως λόγω του υψηλού πληθωρισμού, παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στον «ΟΤ» αναμένουν μια απότομη προσγείωση, η οποία σε κάποιους θα αφήσει… «τραύματα».
Η ανατροπή στα σούπερ μάρκετ
Υπολογίζουν πως η φετινή χρονιά θα «κλείσει» με αύξηση πωλήσεων μεταξύ 2% και 3%, επισημαίνοντας πως «ήδη η κίνηση στην αγορά κινείται με αργούς ρυθμούς».
Κάτι που αποτυπώθηκε και στα αποτελέσματα επταμήνου, όπου σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana ο τζίρος έφθασε στα 6,83 δισ. ευρώ από 6,64 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 (ανάπτυξη 2,83%).
«Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα»
Κορυφαίος λιανεμπόρος που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του υπογραμμίζει πως εδώ και μερικούς μήνες υπάρχει αρνητικός πληθωρισμός στον κλάδο και πλέον η όποια ανάπτυξη θα πρέπει να προέλθει αποκλειστικά και μόνο από την αύξηση του όγκου.
Οι ανατιμήσεις που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια έχουν επιβαρύνει σοβαρά τον οικογενειακό προϋπολογισμό
Κάτι εξαιρετικά δύσκολο, όπως λέει ο ίδιος, με δεδομένη την πίεση που υφίστανται τα εισοδήματα των καταναλωτών.
«Οι ανατιμήσεις που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια έχουν επιβαρύνει σοβαρά τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Ο δωρεάν τζίρος… τελείωσε», αναφέρει με νόημα.
Αρνητικός πληθωρισμός στα ράφια
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι τιμές των προϊόντων τον Αύγουστο στις μεγάλες αλυσίδες εμφανίζονται μειωμένες κατά μέσο όρο 1,08% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.
Ειδικότερα, τον Αύγουστο για τέταρτο διαδοχικό μήνα ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι αρνητικός της τάξης του -1,08, έναντι -1,56% τον Ιούλιο, -1,92% τον Ιούνιο. -1,25% τον Μάιο,+1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο του 2024.
Τα μεγάλα καρότσια…
Τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται στην αγορά θα θέσουν υπό σκληρή δοκιμασία το μοντέλο λειτουργίας αλλά και το concept του κάθε σούπερ μάρκετ ξεχωριστά.
Μεγάλο ερώτημα αποτελούν οι μεγάλες σάλες, όπου κυριαρχούν ο Σκλαβενίτης και η ΑΒ Βασιλόπουλος.
Αν και αποδείχθηκαν εξαιρετικά… προσοδοφόρες την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού, όταν οι καταναλωτές ήθελαν να αποφύγουν τον συνωστισμό τίποτα δεν εγγυάται ότι σε εποχή μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος θα συνεχίσουν να… κερδίζουν το στοίχημα.
Τα μεγάλα και φορτωμένα καρότσια άλλωστε αποτελούν μακρινό παρελθόν.
Τότε που το πορτοφόλι του Έλληνα ξεχείλιζε, κάτι που δεν ισχύει σήμερα με την ακρίβεια και τους υψηλούς λογαριασμούς κοινής ωφελείας να ψαλιδίζουν το εισόδημα.
… και ο δρόμος της γειτονιάς
Το άλλο μεγάλο ερώτημα είναι τα καταστήματα της γειτονιάς. Εκεί όπου μεταφέρεται σταθερά τα τελευταία χρόνια σημαντικό κομμάτι της κατανάλωσης.
Στην κατηγορία αυτή Μασούτης, Μy Market, Κρητικός και η Carrefour έχουν διακριτό αποτύπωμα αλλά και ισχυρό ανταγωνισμό από παίκτες όπως τα ΟΚ! Anytime Markets.
Είσοδο στην κατηγορία της μικρής λιανικής, αν και όχι με ευθέως ανταγωνιστικό concept έκανε το efood με τα «efood local».
Η ενέργεια, οι μισθοί αλλά και τα ενοίκια υπονομεύσουν την προσπάθεια των αλυσίδων να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να διατηρήσουν την ένταση των προσφορών σε υψηλά επίπεδα.
Με ενδιαφέρον αναμένεται και η αντίδραση των εκπτωτικών αλυσίδων, και κυρίως της Lidl, η οποία τα τελευταία χρόνια ανεβάζει διαρκώς στροφές και λέγεται πως φιγουράρει πλέον στην δεύτερη θέση του λιανεμπορίου από πλευράς πωλήσεων.
Ανανέωση μισθωμάτων με «καπέλο» 30%
Τον βαθμό δυσκολίας όλων των αλυσίδων, ανεξαρτήτου μεγέθους, αυξάνει η ραγδαία άνοδος του λειτουργικού κόστους.
Η ενέργεια, οι μισθοί αλλά και τα ενοίκια υπονομεύσουν την προσπάθεια των αλυσίδων να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να διατηρήσουν την ένταση των προσφορών σε υψηλά επίπεδα.
Ειδικά τα ενοίκια εξελίσσονται σε πραγματικό… πονοκέφαλο. Εκτός από τα καινούργια σημεία, τεράστιο ζήτημα υπάρχει με συμβόλαια που λήγουν και πρέπει να ανανεωθούν.
Στην καλύτερη περίπτωση, η επέκταση του μισθώματος γίνεται με μίνιμουμ αύξηση της τάξης του 30%, επιβάρυνση διόλου αμελητέα ακόμη και όταν πρόκειται για βαριά ονόματα του κλάδου.
Η περίοδος των παχιών αγελάδων… τελείωσε
Οι πρώτες… ουλές φάνηκαν ήδη στην κερδοφορία από πέρυσι, ωστόσο θα αποτυπωθεί πολύ περισσότερο στους φετινούς ισολογισμούς.
Προτεραιότητα πλέον φαίνεται πως είναι η οργανική ανάπτυξη και η παροχή καλών τιμών και όχι η ανάπτυξη μέσω εξαγοράς τζίρου
«Η πανδημία, περίοδος κατά την οποία τα σούπερ μάρκετ αποκόμισαν σημαντικά κέρδη ανήκει οριστικά στο παρελθόν.
Τότε γεννούσαν και τα… κοκόρια. Ωστόσο, πλέον ζούμε μια άλλη εποχή όπου θα δοκιμαστούν οι αντοχές όλων, μικρών και μεγάλων», σημειώνουν πηγές του λιανεμπορίου.
Εξαγορές με πολύ προσοχή
Ακόμη και οι εξαγορές εκτιμάται πως θα γίνονται με προσοχή. Και αυτό γιατί κανείς δεν θέλει να πάρει το ρίσκο να βρεθεί προς δυσάρεστων εκπλήξεων.
Προτεραιότητα πλέον φαίνεται πως είναι η οργανική ανάπτυξη και η παροχή καλών τιμών και όχι η ανάπτυξη μέσω εξαγοράς τζίρου.
Τα ΕΒΙΤDA έπιασαν πάτο
Εκτός βεβαίως και αν παρουσιαστεί κάποια ευκαιρία που για λόγους στρατηγικής κανείς δεν μπορεί να πει όχι…
«Η πτώση των κερδών κόβει την όρεξη για νέες εξαγορές», σημειώνει κορυφαίο στέλεχος αλυσίδας, τονίζοντας ότι το περιθώριο EBITDA κινείται αυτή τη στιγμή στα επίπεδα του 4% ενώ το καθαρά περιθώριο κέρδους έχει υποχωρήσει ακόμη και κάτω του 1%.
Πρόκειται, όπως λέει ο ίδιος, για ποσοστό τέσσερις φορές χαμηλότερό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο!
Latest News
Με ποιες αγορές φλερτάρει ο Σκλαβενίτης – To roadmap για τις νέες υποδομές
Oι μπίζνες του ομίλου Σκλαβενίτης στο real estate – Πού εστιάζει σε Ελλάδα και Κύπρο – Τα σχέδια επέκτασης στην Κεντρική Ευρώπη
Ανατροπή στα αποτελέσματα εννεαμήνου για την AS Company με αύξηση πωλήσεων
O δείκτης EBIDTA για την AS Company διαμορφώνεται στο 19,4% επί των πωλήσεων
Κωτσόβολος: Restart με νέα επωνυμία – Η αλλαγή που φέρνει η ΔΕΗ
Αλλαγή σελίδας μετά από 19 χρόνια για την αλυσίδα Κωτσόβολος – Οι προσθήκες και οι τροποποιήσεις στο καταστατικό της εταιρείας
«Ευρώπη Holdings» το νέο όνομα της Κλουκίνας- Λάππας
Η νέα επωνυμία της Κλουκίνας Λάππας θα ισχύει από τις 25 Νοεμβρίου
Ομολογιακό δάνειο 19 εκατ. ευρώ για εξαγορές - Οι κλάδοι ενδιαφέροντος για την Quality & Reliability
Η Quality & Reliability έχει έρθει σε πρώιμες επαφές με κάποιες εταιρείες για το ενδεχόμενο εξαγοράς μέρους ή του συνόλου των μετοχών τους
Πως θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την περίοδο Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς
Το ωράριο που προτείνει για την εορταστική περίοδο ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών
Black Friday με… «εγγύηση χαμηλότερης τιμής» από τα Public
Η νέα υπηρεσία από τα Public που μετατρέπει τις προσφορές σε μια «σίγουρη» αγοραστική εμπειρία
Θεοδωρικάκος: Έλεγχοι σε πάνω από 10.000 κωδικούς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων
«Μέλημά μας η στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας και η προστασία των καταναλωτών«, λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος
ΤΧΣ: Αποεπένδυση από τις συστημικές τράπεζες και βιώσιμη ανάπτυξη τα ορόσημα του 2023
Τι αναφέρουν στελέχη του ΤΧΣ για τη στρατηγική το 2023
Πώς η Φάρμα Κουκάκη κόντρα στο ρεύμα κερδίζει από το γάλα
Ρεκόρ σε πωλήσεις, κέρδη και εξαγωγές το 2023 για τη Φάρμα Κουκάκη – Αύξηση μεριδίων σε 11 κατηγορίες γαλακτοκομικών