Μπροστά σε μια πρωτοφανή… ανατροπή βρίσκεται το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων: κάποιοι από τους μεγάλους παίκτες ενδέχεται να κλείσουν τη φετινή χρονιά με μείωση εσόδων!
Σούπερ Μάρκετ: Η εξαήμερη εργασία και η κίνηση του Σκλαβενίτη
Ύστερα από την αλματώδη άνοδο που κατέγραψαν οι τζίροι των επιχειρήσεων του κλάδου κυρίως λόγω του υψηλού πληθωρισμού, παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στον «ΟΤ» αναμένουν μια απότομη προσγείωση, η οποία σε κάποιους θα αφήσει… «τραύματα».
Η ανατροπή στα σούπερ μάρκετ
Υπολογίζουν πως η φετινή χρονιά θα «κλείσει» με αύξηση πωλήσεων μεταξύ 2% και 3%, επισημαίνοντας πως «ήδη η κίνηση στην αγορά κινείται με αργούς ρυθμούς».
Κάτι που αποτυπώθηκε και στα αποτελέσματα επταμήνου, όπου σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana ο τζίρος έφθασε στα 6,83 δισ. ευρώ από 6,64 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 (ανάπτυξη 2,83%).
«Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα»
Κορυφαίος λιανεμπόρος που επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του υπογραμμίζει πως εδώ και μερικούς μήνες υπάρχει αρνητικός πληθωρισμός στον κλάδο και πλέον η όποια ανάπτυξη θα πρέπει να προέλθει αποκλειστικά και μόνο από την αύξηση του όγκου.
Οι ανατιμήσεις που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια έχουν επιβαρύνει σοβαρά τον οικογενειακό προϋπολογισμό
Κάτι εξαιρετικά δύσκολο, όπως λέει ο ίδιος, με δεδομένη την πίεση που υφίστανται τα εισοδήματα των καταναλωτών.
«Οι ανατιμήσεις που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια έχουν επιβαρύνει σοβαρά τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Ο δωρεάν τζίρος… τελείωσε», αναφέρει με νόημα.
Αρνητικός πληθωρισμός στα ράφια
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), οι τιμές των προϊόντων τον Αύγουστο στις μεγάλες αλυσίδες εμφανίζονται μειωμένες κατά μέσο όρο 1,08% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.
Ειδικότερα, τον Αύγουστο για τέταρτο διαδοχικό μήνα ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι αρνητικός της τάξης του -1,08, έναντι -1,56% τον Ιούλιο, -1,92% τον Ιούνιο. -1,25% τον Μάιο,+1,10% τον Απρίλιο, +0,28% τον Μάρτιο, +2,70% τον Φεβρουάριο και +3,00% τον Ιανουάριο του 2024.
Τα μεγάλα καρότσια…
Τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται στην αγορά θα θέσουν υπό σκληρή δοκιμασία το μοντέλο λειτουργίας αλλά και το concept του κάθε σούπερ μάρκετ ξεχωριστά.
Μεγάλο ερώτημα αποτελούν οι μεγάλες σάλες, όπου κυριαρχούν ο Σκλαβενίτης και η ΑΒ Βασιλόπουλος.
Αν και αποδείχθηκαν εξαιρετικά… προσοδοφόρες την περίοδο της πανδημίας του κορονοϊού, όταν οι καταναλωτές ήθελαν να αποφύγουν τον συνωστισμό τίποτα δεν εγγυάται ότι σε εποχή μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος θα συνεχίσουν να… κερδίζουν το στοίχημα.
Τα μεγάλα και φορτωμένα καρότσια άλλωστε αποτελούν μακρινό παρελθόν.
Τότε που το πορτοφόλι του Έλληνα ξεχείλιζε, κάτι που δεν ισχύει σήμερα με την ακρίβεια και τους υψηλούς λογαριασμούς κοινής ωφελείας να ψαλιδίζουν το εισόδημα.
… και ο δρόμος της γειτονιάς
Το άλλο μεγάλο ερώτημα είναι τα καταστήματα της γειτονιάς. Εκεί όπου μεταφέρεται σταθερά τα τελευταία χρόνια σημαντικό κομμάτι της κατανάλωσης.
Στην κατηγορία αυτή Μασούτης, Μy Market, Κρητικός και η Carrefour έχουν διακριτό αποτύπωμα αλλά και ισχυρό ανταγωνισμό από παίκτες όπως τα ΟΚ! Anytime Markets.
Είσοδο στην κατηγορία της μικρής λιανικής, αν και όχι με ευθέως ανταγωνιστικό concept έκανε το efood με τα «efood local».
Η ενέργεια, οι μισθοί αλλά και τα ενοίκια υπονομεύσουν την προσπάθεια των αλυσίδων να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να διατηρήσουν την ένταση των προσφορών σε υψηλά επίπεδα.
Με ενδιαφέρον αναμένεται και η αντίδραση των εκπτωτικών αλυσίδων, και κυρίως της Lidl, η οποία τα τελευταία χρόνια ανεβάζει διαρκώς στροφές και λέγεται πως φιγουράρει πλέον στην δεύτερη θέση του λιανεμπορίου από πλευράς πωλήσεων.
Ανανέωση μισθωμάτων με «καπέλο» 30%
Τον βαθμό δυσκολίας όλων των αλυσίδων, ανεξαρτήτου μεγέθους, αυξάνει η ραγδαία άνοδος του λειτουργικού κόστους.
Η ενέργεια, οι μισθοί αλλά και τα ενοίκια υπονομεύσουν την προσπάθεια των αλυσίδων να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να διατηρήσουν την ένταση των προσφορών σε υψηλά επίπεδα.
Ειδικά τα ενοίκια εξελίσσονται σε πραγματικό… πονοκέφαλο. Εκτός από τα καινούργια σημεία, τεράστιο ζήτημα υπάρχει με συμβόλαια που λήγουν και πρέπει να ανανεωθούν.
Στην καλύτερη περίπτωση, η επέκταση του μισθώματος γίνεται με μίνιμουμ αύξηση της τάξης του 30%, επιβάρυνση διόλου αμελητέα ακόμη και όταν πρόκειται για βαριά ονόματα του κλάδου.
Η περίοδος των παχιών αγελάδων… τελείωσε
Οι πρώτες… ουλές φάνηκαν ήδη στην κερδοφορία από πέρυσι, ωστόσο θα αποτυπωθεί πολύ περισσότερο στους φετινούς ισολογισμούς.
Προτεραιότητα πλέον φαίνεται πως είναι η οργανική ανάπτυξη και η παροχή καλών τιμών και όχι η ανάπτυξη μέσω εξαγοράς τζίρου
«Η πανδημία, περίοδος κατά την οποία τα σούπερ μάρκετ αποκόμισαν σημαντικά κέρδη ανήκει οριστικά στο παρελθόν.
Τότε γεννούσαν και τα… κοκόρια. Ωστόσο, πλέον ζούμε μια άλλη εποχή όπου θα δοκιμαστούν οι αντοχές όλων, μικρών και μεγάλων», σημειώνουν πηγές του λιανεμπορίου.
Εξαγορές με πολύ προσοχή
Ακόμη και οι εξαγορές εκτιμάται πως θα γίνονται με προσοχή. Και αυτό γιατί κανείς δεν θέλει να πάρει το ρίσκο να βρεθεί προς δυσάρεστων εκπλήξεων.
Προτεραιότητα πλέον φαίνεται πως είναι η οργανική ανάπτυξη και η παροχή καλών τιμών και όχι η ανάπτυξη μέσω εξαγοράς τζίρου.
Τα ΕΒΙΤDA έπιασαν πάτο
Εκτός βεβαίως και αν παρουσιαστεί κάποια ευκαιρία που για λόγους στρατηγικής κανείς δεν μπορεί να πει όχι…
«Η πτώση των κερδών κόβει την όρεξη για νέες εξαγορές», σημειώνει κορυφαίο στέλεχος αλυσίδας, τονίζοντας ότι το περιθώριο EBITDA κινείται αυτή τη στιγμή στα επίπεδα του 4% ενώ το καθαρά περιθώριο κέρδους έχει υποχωρήσει ακόμη και κάτω του 1%.
Πρόκειται, όπως λέει ο ίδιος, για ποσοστό τέσσερις φορές χαμηλότερό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο!
Latest News
Intracom: Το σχέδιο για τη συγχώνευση με την Κλουκίνας – Λάππας
Προχωρά η συγχώνευση της Intracom με την Κλουκίνας - Λάππας - Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση
Λαμία: Εμπρησμό δείχνουν τα στοιχεία για τη φωτιά στο εργοστάσιο σχολικών γευμάτων
Σύμφωνα με το πόρισμα της Πυροσβεστικής η φωτιά ξεκίνησε από ένα αυτοκίνητο που βρισκόταν στο υπόστεγο του εργοστασίου
Ισχυρές επιδόσεις από ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Στα 65,7 εκατ. τα καθαρά κέρδη για το α' εξάμηνο και ανεκτέλεστο στα 5 δισ.
Αυξημένα κατά 20,1% τα καθαρά κέρδη προς τους μετόχους - Το ορόσημο για Αττική Οδό και το roadmap των μεγάλων έργων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Eκτίναξη κερδών στα 19,4 εκατ. για την ΑΒΑΞ - Στα 3,23 δισ. το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων
Τα ΕΒΙΤDA του Ομίλου ΑΒΑΞ από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθαν σε €54,2 εκατομμύρια στο α’ εξάμηνο του 2024
AKRITAS: Μείωση 3,7% στον κύκλο εργασιών - Βελτίωση στα περιθώρια κερδών για το α' εξάμηνο
Η πτώση στον τζίρο της AKRITAS οφείλεται κατά κύριο λόγο στη γενικότερη μείωση των τιμών
ΕΒΕΠ: Ανάπτυξη συνεργασιών με επιχειρήσεων της κινεζικής επαρχίας Jiangsu
Επίσκεψη του πρέσβη της Κίνας και του περιφερειάρχη της επαρχίας Jiangsu στην έδρα του ΕΒΕΠ
ΕΛΤΑ: Περιόρισαν τις ζημιές - Σε εφαρμογή το νέο επιχειρησιακό σχέδιο
Μέσα στο 2023, ξεκίνησε η σταδιακή μετάβαση των ΕΛΤΑ στα νέα δίκτυα διαλογής και διανομής
Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης: Nέος Μarketing & Trade Marketing Manager ο Γιώργος Κανάκης
Ο Γ. Κανάκης σκοπεύει να ενισχύσει την trade marketing πολιτική της εταιρείας και να χρησιμοποιήσει όλες τις βέλτιστες πρακτικές του κλάδου
Ποιος κλάδος έχει την πρωτιά σε αριθμό επιχειρήσεων και κύκλο εργασιών
Στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο δραστηριοποιούνται οι περισσότερες επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν το 24,6% του συνόλου
Ο «Βογιατζόγλου» αγόρασε το ακίνητο της Cardico στο Σχηματάρι
Τι αναφέρει η εταιρεία σε ανακοίνωσή της