
«Φορολογήστε τους πλούσιους και κυρίως όταν ταξιδεύουν πολύ». Αυτή είναι η κεντρική ιδέα για το περιβάλλον, σχετικά με την επιβολή ενός φόρου στις αερομεταφορές που εισηγείται το Climate Action Network, καθώς θεωρεί ότι μόνο αν περιοριστεί η κίνηση στους αιθέρες θα μειωθούν αποτελεσματικά οι εκπομπές άνθρακα και άλλων αερίων που ευθύνονται για την ορατή και αισθητή πλέον από όλους τους κατοίκους του πλανήτη κλιματική κρίση.
Το Climate Action Network, ένα παγκόσμιο δίκτυο που εκπροσωπεί περισσότερους από 1.900 περιβαλλοντικούς οργανισμούς και ενώσεις της λεγόμενης «κοινωνίας των πολιτών» σε 130 χώρες και των πέντε ηπείρων, σε μελέτη του που δημοσιοποίησε τη Δευτέρα θεωρεί ότι οι τεχνολογικές λύσεις, όπως η χρήση συνθετικών καυσίμων ή βιοκαυσίμων στις μεταφορές εν γένει «είναι ανεπαρκείς για να τηρηθεί η συμφωνία του Παρισιού που υπεγράφη το 2015 για τη συγκράτηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη».
Περιβάλλον: Τα πλαστικά «πνίγουν» τον πλανήτη – 220 εκατομμύρια τόνοι θα παραχθούν σε ένα έτος
Το ενδεδειγμένο μέτρο που πρέπει να ληφθεί για τον σκοπό αυτό είναι η υιοθέτηση και επιβολή ενός «Φόρου Τακτικών Αεροπορικών Επιβατών». Ένα μέτρο που θα λειτουργούσε αντίθετα από το σύστημα επιβράβευσης των «μιλίων», που ισχύει σήμερα – πρόκειται για το κίνητρο που δίνουν οι αερομεταφορείς στους πελάτες τους ώστε να ταξιδεύουν περισσότερο.
Περιβάλλον: Ένας άλλος τρόπος σκέψης
Το Climate Action Network προτείνει με άλλα λόγια να υιοθετήσουμε έναν εκ διαμέτρου αντίθετο τρόπο σκέψης αναφορικά με το αεροπορικό ταξίδι. «Για να σωθεί ο πλανήτης θα πρέπει η τιμή του εισιτηρίου να αυξάνεται ανάλογα με την συχνότητα της χρήσης του μέσου και όχι να μειώνεται», σημειώνει. Όσο περισσότερο χρησιμοποιεί δηλαδή το αεροπλάνο ως μεταφορικό μέσο ένας πολίτης, τόσο ακριβότερος πρέπει να είναι ο ναύλος που θα πληρώνει.
Σύμφωνα με τα υπολογιστικά μοντέλα τα οποία χρησιμοποίησε το Climate Action Network και αφορούν τη Γαλλία, το μέτρο αυτό «θα καταστήσει δυνατή τη μείωση των εκπομπών από το γαλλικό τομέα των αερομεταφορών κατά 13,1%, ενώ ταυτόχρονα θα αποφέρει στην κυβέρνηση του Παρισιού πρόσθετα φορολογικά έσοδα 2,5 δισ. ευρώ».
Σύμφωνα με τη μελέτη, τα έσοδα αυτά θα μπορούν να διατεθούν «για την περαιτέρω βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών και για την επίτευξη μεγαλύτερης φορολογικής δικαιοσύνης μεταξύ των Γάλλων πολιτών».
«Ο πλούτος ρυπαίνει»
Με βάση τις εκτιμήσεις ότι το αεροπορικό ταξίδι ευθύνεται για το 7% του συνόλου του άνθρακα που εκλύεται στην ατμόσφαιρα του πλανήτη, το παγκόσμιο δίκτυο περιβαλλοντικών οργανώσεων και κοινωνικών δράσεων θεωρεί ότι η ευθύνη γι’ αυτό βαρύνει ως επί το πλείστον τους «πλούσιους κατοίκους των πόλεων, που είναι μορφωμένοι, κοσμοπολίτες και σχετικά νέοι στην ηλικία, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να κάνουν διακοπές και να απολαύσουν εμπειρίες χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από τον τόπο της κατοικίας τους».
Έτσι, «το πλουσιότερο 20% των νοικοκυριών ευθύνεται για το 42% των εκπομπών ρύπων, ως επί το πλείστον για τις ψυχαγωγικές τους δραστηριότητες». Το Climate Action Network αναγνωρίζει βεβαίως και τη συμβολή της διοργάνωσης των περιβόητων επαγγελματικών ταξιδιών και συνεδρίων στη ρύπανση της ατμόσφαιρας και την υπερθέρμανση του πλανήτη. Όπως βεβαίως και ακόμα προκλητικότερες από περιβαλλοντικής απόψεως ταξιδιωτικές συνήθειες και «δράσεις» των υπερ-πλουσίων που είναι ιδιοκτήτες αεροσκαφών.
Οι πτήσεις του ενός ευρώ για το περιβάλλον
Προτείνουν ως εκ τούτου οι ακτιβιστές την απαγόρευση των ιδιωτικών τζετ, την κατάργηση των σύντομων πτήσεων σε προορισμούς που οι επιβάτες μπορούν να μεταβούν με σιδηρόδρομο και τη θέσπιση ποσόστωσης ενός μετ’ επιστροφής ταξιδιού ανά έτος και ανά άτομο – για τα επιπλέον υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να επιβάλλεται ανελέητο «χαράτσι» βάζει της λογικής «ο ρυπαίνων πληρώνει».
Θα αντέτεινε βέβαια κανείς ότι τα «χοντρά πορτοφόλια» αντέχουν να πληρώνουν πολύ ακριβότερα το αεροπορικό ταξίδι, κι ας ρυπαίνουν. Ως εκ τούτου η επιπλέον φορολόγηση του αεροπορικού ταξιδιού σε πολλές περιπτώσεις δεν θα πλήξει τον «πλούσιο ρυπαίνοντα», ούτε θα τον αποτρέψει από το να ταξιδέψει. Τουναντίον, σε κάποιους ξιπασμένους ίσως τους δώσει και κίνητρο για να ταξιδέψουν, σε περίπτωση που το αεροπορικό ταξίδι ξαναγίνει στοιχείο κοινωνικής καταξίωσης, όπως ήταν σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα.
Η επιπλέον φορολόγηση του αεροπορικού ταξιδιού θα πλήξει ως εκ τούτου τον πένητα. Και κυρίως τους φοιτητές που έχουν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν για ένα Σαββατοκύριακο σε μη-τουριστικές περιόδους του έτους μεταξύ περιφερειακών αεροδρομίων με αερομεταφορείς χαμηλού κόστους και με εισιτήριο που κοστίζει λιγότερο και από τα τέλη του αεροδρομίου. Ακόμα και ένα ευρώ!
Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα όμως των αεροπορικών επιβατών του ενός ή των εκατοντάδων ευρώ δεν διαφέρει. Και εκείνο που έχει σημασία για τους ακτιβιστές είναι το αποτέλεσμα: να πάψουν οι αερομεταφορές να επιβαρύνουν τόσο πολύ τον πλανήτη. Κατά τα άλλα, όλοι γνωρίζουν ότι ο πλούτος είναι ακαταμάχητος – όπως κι αυτοί που τον κατέχουν εξάλλου.


Latest News

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας

Το στοίχημα της Ιαπωνίας με τις λεπτές ηλιακές κυψέλες για να τα βάλει με την Κίνα
Η Ιαπωνία θα παράξει εξαιρετικά λεπτές και εύκαμπτες ηλιακές κυψέλες προσπαθώντας να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια

Τσακίρης στον ΟΤ: «Η ΕΤΕπ θα στηρίξει τα offshore αιολικά στην Ελλάδα»
Ο Γιάννης Τσακίρης, αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ, μετά τη χρηματοδότηση με 400 εκατ. ευρώ του offshore αιολικού στην Πολωνία μιλά στον ΟΤ

Μεγαλώνει συνεχώς το ενδιαφέρον για την αφαλάτωση στην Ευρώπη
Η κλιματική αλλαγή και οι ξηρασίες βάζουν όλο και περισσότερες χώρες στο παιχνίδι

Στο τραπέζι της Κομισιόν νέα κίνητρα για επενδύσεις στις ΑΠΕ
Στις 26 Φεβρουαρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο του σχεδίου «Καθαρή Βιομηχανία» θα παρουσιάσει και πρόσθετα κίνητρα για επενδύσεις στις ΑΠΕ