
«Φορολογήστε τους πλούσιους και κυρίως όταν ταξιδεύουν πολύ». Αυτή είναι η κεντρική ιδέα για το περιβάλλον, σχετικά με την επιβολή ενός φόρου στις αερομεταφορές που εισηγείται το Climate Action Network, καθώς θεωρεί ότι μόνο αν περιοριστεί η κίνηση στους αιθέρες θα μειωθούν αποτελεσματικά οι εκπομπές άνθρακα και άλλων αερίων που ευθύνονται για την ορατή και αισθητή πλέον από όλους τους κατοίκους του πλανήτη κλιματική κρίση.
Το Climate Action Network, ένα παγκόσμιο δίκτυο που εκπροσωπεί περισσότερους από 1.900 περιβαλλοντικούς οργανισμούς και ενώσεις της λεγόμενης «κοινωνίας των πολιτών» σε 130 χώρες και των πέντε ηπείρων, σε μελέτη του που δημοσιοποίησε τη Δευτέρα θεωρεί ότι οι τεχνολογικές λύσεις, όπως η χρήση συνθετικών καυσίμων ή βιοκαυσίμων στις μεταφορές εν γένει «είναι ανεπαρκείς για να τηρηθεί η συμφωνία του Παρισιού που υπεγράφη το 2015 για τη συγκράτηση της υπερθέρμανσης του πλανήτη».
Περιβάλλον: Τα πλαστικά «πνίγουν» τον πλανήτη – 220 εκατομμύρια τόνοι θα παραχθούν σε ένα έτος
Το ενδεδειγμένο μέτρο που πρέπει να ληφθεί για τον σκοπό αυτό είναι η υιοθέτηση και επιβολή ενός «Φόρου Τακτικών Αεροπορικών Επιβατών». Ένα μέτρο που θα λειτουργούσε αντίθετα από το σύστημα επιβράβευσης των «μιλίων», που ισχύει σήμερα – πρόκειται για το κίνητρο που δίνουν οι αερομεταφορείς στους πελάτες τους ώστε να ταξιδεύουν περισσότερο.
Περιβάλλον: Ένας άλλος τρόπος σκέψης
Το Climate Action Network προτείνει με άλλα λόγια να υιοθετήσουμε έναν εκ διαμέτρου αντίθετο τρόπο σκέψης αναφορικά με το αεροπορικό ταξίδι. «Για να σωθεί ο πλανήτης θα πρέπει η τιμή του εισιτηρίου να αυξάνεται ανάλογα με την συχνότητα της χρήσης του μέσου και όχι να μειώνεται», σημειώνει. Όσο περισσότερο χρησιμοποιεί δηλαδή το αεροπλάνο ως μεταφορικό μέσο ένας πολίτης, τόσο ακριβότερος πρέπει να είναι ο ναύλος που θα πληρώνει.
Σύμφωνα με τα υπολογιστικά μοντέλα τα οποία χρησιμοποίησε το Climate Action Network και αφορούν τη Γαλλία, το μέτρο αυτό «θα καταστήσει δυνατή τη μείωση των εκπομπών από το γαλλικό τομέα των αερομεταφορών κατά 13,1%, ενώ ταυτόχρονα θα αποφέρει στην κυβέρνηση του Παρισιού πρόσθετα φορολογικά έσοδα 2,5 δισ. ευρώ».
Σύμφωνα με τη μελέτη, τα έσοδα αυτά θα μπορούν να διατεθούν «για την περαιτέρω βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών και για την επίτευξη μεγαλύτερης φορολογικής δικαιοσύνης μεταξύ των Γάλλων πολιτών».
«Ο πλούτος ρυπαίνει»
Με βάση τις εκτιμήσεις ότι το αεροπορικό ταξίδι ευθύνεται για το 7% του συνόλου του άνθρακα που εκλύεται στην ατμόσφαιρα του πλανήτη, το παγκόσμιο δίκτυο περιβαλλοντικών οργανώσεων και κοινωνικών δράσεων θεωρεί ότι η ευθύνη γι’ αυτό βαρύνει ως επί το πλείστον τους «πλούσιους κατοίκους των πόλεων, που είναι μορφωμένοι, κοσμοπολίτες και σχετικά νέοι στην ηλικία, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να κάνουν διακοπές και να απολαύσουν εμπειρίες χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από τον τόπο της κατοικίας τους».
Έτσι, «το πλουσιότερο 20% των νοικοκυριών ευθύνεται για το 42% των εκπομπών ρύπων, ως επί το πλείστον για τις ψυχαγωγικές τους δραστηριότητες». Το Climate Action Network αναγνωρίζει βεβαίως και τη συμβολή της διοργάνωσης των περιβόητων επαγγελματικών ταξιδιών και συνεδρίων στη ρύπανση της ατμόσφαιρας και την υπερθέρμανση του πλανήτη. Όπως βεβαίως και ακόμα προκλητικότερες από περιβαλλοντικής απόψεως ταξιδιωτικές συνήθειες και «δράσεις» των υπερ-πλουσίων που είναι ιδιοκτήτες αεροσκαφών.
Οι πτήσεις του ενός ευρώ για το περιβάλλον
Προτείνουν ως εκ τούτου οι ακτιβιστές την απαγόρευση των ιδιωτικών τζετ, την κατάργηση των σύντομων πτήσεων σε προορισμούς που οι επιβάτες μπορούν να μεταβούν με σιδηρόδρομο και τη θέσπιση ποσόστωσης ενός μετ’ επιστροφής ταξιδιού ανά έτος και ανά άτομο – για τα επιπλέον υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να επιβάλλεται ανελέητο «χαράτσι» βάζει της λογικής «ο ρυπαίνων πληρώνει».
Θα αντέτεινε βέβαια κανείς ότι τα «χοντρά πορτοφόλια» αντέχουν να πληρώνουν πολύ ακριβότερα το αεροπορικό ταξίδι, κι ας ρυπαίνουν. Ως εκ τούτου η επιπλέον φορολόγηση του αεροπορικού ταξιδιού σε πολλές περιπτώσεις δεν θα πλήξει τον «πλούσιο ρυπαίνοντα», ούτε θα τον αποτρέψει από το να ταξιδέψει. Τουναντίον, σε κάποιους ξιπασμένους ίσως τους δώσει και κίνητρο για να ταξιδέψουν, σε περίπτωση που το αεροπορικό ταξίδι ξαναγίνει στοιχείο κοινωνικής καταξίωσης, όπως ήταν σχεδόν καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα.
Η επιπλέον φορολόγηση του αεροπορικού ταξιδιού θα πλήξει ως εκ τούτου τον πένητα. Και κυρίως τους φοιτητές που έχουν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν για ένα Σαββατοκύριακο σε μη-τουριστικές περιόδους του έτους μεταξύ περιφερειακών αεροδρομίων με αερομεταφορείς χαμηλού κόστους και με εισιτήριο που κοστίζει λιγότερο και από τα τέλη του αεροδρομίου. Ακόμα και ένα ευρώ!
Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα όμως των αεροπορικών επιβατών του ενός ή των εκατοντάδων ευρώ δεν διαφέρει. Και εκείνο που έχει σημασία για τους ακτιβιστές είναι το αποτέλεσμα: να πάψουν οι αερομεταφορές να επιβαρύνουν τόσο πολύ τον πλανήτη. Κατά τα άλλα, όλοι γνωρίζουν ότι ο πλούτος είναι ακαταμάχητος – όπως κι αυτοί που τον κατέχουν εξάλλου.


Latest News

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ

Μπαίνει ο… ήλιος στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο – Η συμφωνία της UEFA με την SolarPower
Πώς θα «πρασινίσουν» τα γήπεδα - Στα θρανία οι ομάδες για σεμινάρια από τη SolarPower

Σε ιστορικό χαμηλό οι πάγοι της Αρκτικής – Προειδοποίηση για τον καιρό στο Βόρειο Ημισφαίριο
Ο θαλάσσιος πάγος της Αρκτικής βρίσκεται αυτή την περίοδο στη μέγιστη έκτασή του, η οποία όμως έχει πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί ποτέ.
![BYD: Ποιος είναι ο Γουάνγκ Τσουανφού που χτίζει τα όνειρα της Κίνας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_BYD_Ceo_CHUANFU-600x352.png)
Γουάνγκ Τσουανφού: Χτίζει τα Όνειρα της Κίνας με την BYD [γράφημα]
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD του Γουάνγκ Τσουανφού ανακοίνωσε πωλήσεις για όλο το 2024 που ξεπέρασαν αυτές της Tesla

Καμπανάκι IRENA για τις ΑΠΕ - Δεν είναι αρκετές, παρά την αύξηση ρεκόρ το 2024
To συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τις αύξησης παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ προέρχεται από ηλιακά και αιολικά έργα

Η σουηδική Vattenfall θα κατασκευάσει το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο στη Γερμανία
Το ένα απο τα δύο πάρκα που θα κατασκευάσει στη Βόρεια Θάλασσα η σουηδική Vattenfall θα είναι δυναμικότητας 980 MW

Τα οφέλη και τα εμπόδια για τη μαζική στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Πρόσφατη μελέτη δείχνει πώς η επιλογή EV θα μπορούσε να ενισχύσει τους ιδιοκτήτες, αλλά και την ενεργειακή αυτονομία των πόλεων

Μειώνει τις επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια η γερμανική RWE
Υπάρχει αβεβαιότητα στο επενδυτικό περιβάλλον λέει ο CEO της RWE - Τι σχεδιάζει η εταιρεία

Πώς θα είναι η Γαλλία το 2100 - Θερμότερη κατά 4°C
Η Météo France αναλύει τις επιπτώσεις από την προβλεπόμενη αύξηση της μέσης θερμοκρασίας στη χώρα τα επόμενα 75 χρόνια

Η τελευταία δεκαετία είναι η θερμότερη στα χρονικά - Εφιαλτική η συνέχεια
Οι αλλαγές στο κλίμα και ειδικά η υπερθέρμανση, είναι ιδιαίτερα εμφανής στους ωκεανούς