![Kίνα: Η πάλη των τάξεων – Θεριεύουν οι ανισότητες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/ot_china_moodys2-1024x600-1.png)
Ο όρος «τρεις γενιές στον καπνό» έχει γίνει ένα κοινό γνωμικό στην Κίνα. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σημαίνει μια προνομιούχα ελίτ της οποίας τα μέλη μοιράζουν πολυπόθητες θέσεις εργασίας (όπως διευθυντικούς ρόλους στο κρατικό μονοπώλιο καπνού) στους δικούς τους, αποκλείοντας τους απλούς ανθρώπους, σημειώνει ο Economist.
Κίνα: Μέτρα τόνωσης της οικονομίας από την κεντρική τράπεζα
Νωρίτερα φέτος, ένας microblogger με περισσότερους από 850.000 ακόλουθους επικαλέστηκε το meme. «Το αποτέλεσμα αυτού του κληρονομικού συστήματος είναι ένας κλειστός κύκλος εξουσίας που κόβει εντελώς τις ευκαιρίες για τους ανθρώπους στη βάση να ξεσηκωθούν!» έγραψε. Εκατοντάδες εξέφρασαν τη συμφωνία τους. «Η άρχουσα τάξη στερεοποιείται», απάντησε κάποιος. Ένας άλλος εξοργίστηκε: «Τα παιδιά της ελίτ προχωρούν μπροστά και τα παιδιά των φτωχών παραμένουν φτωχά».
Στη δεκαετία του 1990, καθώς οι άνθρωποι έγιναν ελεύθεροι να μετακινηθούν από την ύπαιθρο στις πόλεις και να επιλέξουν τι δουλειά θα κάνουν, η κοινωνική κινητικότητα αυξήθηκε. Με σκληρή δουλειά και εγγενές πνεύμα, η μετατροπή από αγρότη σε ιδιοκτήτη εργοστασίου θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέσα σε λίγα χρόνια. Αλλά όπως υποδηλώνει το meme, η αισιοδοξία αρχίζει να ξεθωριάζει.
Κοινωνική στασιμότητα
Η οικονομία παραπαίει. Οι ευκαιρίες για καλές θέσεις εργασίας στερεύουν. Πολλοί Κινέζοι μιλούν τώρα για shehui guhua, ή κοινωνική στασιμότητα. Μεταξύ των λιγότερο εύπορων, αυξάνεται η δυσαρέσκεια για αυτό που θεωρείται ως αυτοαναπαραγόμενη ελίτ. Η ταξική εχθρότητα βρίσκεται σε άνοδο.
Έρευνα με επικεφαλής δύο Αμερικανούς μελετητές της Κίνας, τον Scott Rozelle και τον Martin Whyte, διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι στην Κίνα κάποτε αποδέχονταν την κραυγαλέα ανισότητα, παραμένοντας αισιόδοξοι ότι με σκληρή δουλειά και ικανότητα θα μπορούσαν ακόμα να πετύχουν. Αλλά τώρα είναι πιο πιθανό να πουν ότι οι γνωριμίες και η ανατροφή σε μια πλούσια οικογένεια είναι τα κλειδιά της επιτυχίας, διαπίστωσαν οι ακαδημαϊκοί. Αυτό ενοχλεί το Κομμουνιστικό Κόμμα, το οποίο ισχυρίζεται ότι έχει εγκαθιδρύσει μια «λαϊκή δημοκρατική δικτατορία υπό την ηγεσία της εργατικής τάξης και βασισμένη σε μια συμμαχία εργατών και αγροτών», όπως το θέτει το κινεζικό σύνταγμα.
Τα τελευταία χρόνια, ο ηγέτης της Κίνας, Xi Jinping, έχει ζητήσει μεγαλύτερες προσπάθειες για την προώθηση της κοινωνικής κινητικότητας, τονίζοντας παράλληλα την ανάγκη επίτευξης «κοινής ευημερίας».
Ελίτ
Ωστόσο, τέτοιες συζητήσεις είχαν μικρό προφανή αντίκτυπο στη διάθεση του κοινού, πέρα από το να τρομάζουν τους επιχειρηματίες και τους πλουσιότερους Κινέζους. Τον Αύγουστο, ένας χρήστης του Weibo, μιας πλατφόρμας microblogging, χρησιμοποίησε τον λογαριασμό του (με περισσότερους από 100.000 ακόλουθους) για να καταφερθεί εναντίον των μεγάλων συντάξεων που απολαμβάνει η ελίτ. «Απλοί άνθρωποι, το καταλαβαίνεις τώρα;» έγραψε. «Τα κατεστημένα συμφέροντα είναι ανέγγιχτα, δεν μπορείς καν να μιλήσεις γι’ αυτά», είπε. «Είναι όλα παράσιτα», απάντησε ένα άτομο. «Βρικόλακες», είπε ένας άλλος. «Η κοινωνική στασιμότητα χειροτερεύει», είπε ένας τρίτος. Κάποιος μάλιστα τόλμησε: «Χωρίς άλλη επανάσταση, είναι αδύνατο να επιλυθούν αυτές οι παράξενες αδικίες». Αλλά το διαδίκτυο της Κίνας λογοκρίνεται έντονα. Μέσα σε λίγες μέρες, η ανάρτηση εξαφανίστηκε.
Κοινωνικά άκαμπτη
Γίνεται πραγματικά η Κίνα πιο κοινωνικά άκαμπτη; Οι ειδικοί συζητούν τα στοιχεία. Ένας κοινός τρόπος μέτρησης της κινητικότητας είναι εξετάζοντας αυτό που οι οικονομολόγοι αποκαλούν διαγενεακή ελαστικότητα του εισοδήματος ή IGE. Συγκρίνει τα εισοδήματα των ανθρώπων με αυτά των γονιών τους. Όσο πιο κοντά βρίσκονται, τόσο μικρότερη διαφορά είναι πιθανό να υπάρχει μεταξύ της κοινωνικής θέσης των δύο γενεών. Το IGE αντιπροσωπεύει την αναλογία σε κλίμακα από το μηδέν έως το ένα, με υψηλότερο αριθμό που υποδηλώνει λιγότερη κινητικότητα.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2019 από το Ινστιτούτο Οικονομικών της Εργασίας, μια δεξαμενή σκέψης στη Βόννη, διαπίστωσε ότι το IGE όσων γεννήθηκαν μεταξύ 1970 και 1980 – των νέων εργαζομένων της δεκαετίας του 1990 – ήταν 0,39. Αυξήθηκε σε 0,44 για όσους γεννήθηκαν μεταξύ 1981 και 1988. Όπως και στις πλούσιες χώρες, λένε οι συγγραφείς, η μείωση της κοινωνικής κινητικότητας πήγε χέρι-χέρι με την αυξανόμενη ανισότητα.
Το χάσμα μεταξύ πλουσίων και φτωχών στην Κίνα αυξήθηκε απότομα τη δεκαετία του 1990, καθώς οι οικονομικές μεταρρυθμίσεις απογειώθηκαν.
Σε ένα άλλο έγγραφο, που δημοσιεύθηκε επίσης το 2019, ο Mengjie Jin του Πανεπιστημίου Οικονομικών και Οικονομικών της Nanjing και οι συνάδελφοί του συγγραφείς δήλωσαν ότι η χώρα ήταν πιο κοινωνικά κινητική από την Αμερική, αλλά λιγότερο από τη Βρετανία, τον Καναδά και τη Γερμανία.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Σπάνιες γαίες: Ποιες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/spanies-gaies6-600x390.jpg)
Ποιες σπάνιες γαίες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ
Η Κίνα πρωτοστατεί στις σπάνιες γαίες και σχεδόν μονοπωλεί την επεξεργασία τους και οι ΗΠΑ θέλουν να απεξαρτηθούν από αυτή την επίπονη δέσμευση
![Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: Τι ζητούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/RENAULT-600x600.jpg)
Στο «ρελαντί» η πράσινη μετάβαση - Τι ζητούν οι ευρωπαίοι αυτοκινητοβιομήχανοι
«Καλός ο στρατηγικός διάλογος, αλλα χρειαζόμαστε λύσεις γρήγορα», λένε οι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας - Oι καθυστερήσεις απειλούν επενδύσεις 250 δισ. ευρώ
![Μεξικό: Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/xalyvas-600x370.jpg)
Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο λέει το Μεξικό
Το Μεξικό εισάγει περισσότερο χάλυβα από τις Ηνωμένες Πολιτείες απ' ό,τι εξάγει
![Κομισιόν: Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/von-der-leyen-vance-600x400.jpg)
Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς
Η Πρόεδρος της Κομισιόν υπογράμμισε τη δέσμευση της ΕΕ για δίκαιες και ισορροπημένες εμπορικές σχέσεις
![Πάουελ: Σε μη βιώσιμη πορεία το έλλειμμα – Δεν βιαζόμαστε να μειώσουμε τα επιτόκια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/πγ1-1-600x366.jpg)
Καμπανάκι Πάουελ για το έλλειμμα στις ΗΠΑ - Καμία βιασύνη για τα επιτόκια
Τι είπε ο Πάουελ, για έλλειμμα, χρέος, δασμούς και επιτόκια στην καθιερωμένη κατάθεση του στη Γερουσία
![Πορτογαλία: Εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/tap-portugal-600x400.jpg)
Η Πορτογαλία εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP
Υπάρχουν περίπου 12 εταιρείες που ενδιαφέρονται για τον εθνικό αερομεταφορέα της Πορτογαλίας
![Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/06/solomon-600x400.jpg)
Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου
Ο πήχης για την πραγματοποίηση μιας συμφωνίας είναι πολύ υψηλός
![Cucci: Η πτώση πωλήσεων στο τέταρτο τρίμηνο προβληματίζει τους αναλυτές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/gucci-store-600x410.jpg)
Νέο πλήγμα για την Gucci - Συνεχίζεται η πτώση πωλήσεων
Τα έσοδα της Kering, στην οποία ανήκει η Gucci, ολόκληρου του έτους από δραστηριότητες του ομίλου ανήλθαν σε 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ
![Βρετανία: Άντλησε 13 δισ. στερλίνες – Οι αγορές της πρόσφεραν 140 δισ.](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/ot_bonds_london11-768x450-1-600x352.png)
Το Λονδίνο ζήτησε 13 δισ. στερλίνες και οι αγορές του πρόσφεραν 140 δισ.
Η έκδοση καταρρίπτει το προηγούμενο ρεκόρ ζήτησης βρετανικών ομολόγων
![Φυσικό αέριο: Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί όλο και περισσότερο για την αποθήκευση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/illustration-600x405.jpg)
Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί για την αποθήκευση φυσικού αερίου;
Καθώς η Μόσχα πίεζε τη ροή του φυσικού αερίου μέσω των ρωσικών αγωγών, η ΕΕ είχε καταφέρει να αποφύγει μια χειμερινή κρίση εφοδιασμού περιορίζοντας τη συνολική ζήτηση φυσικού αερίου